Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea vânzărilor de medicamente pentru slăbit, o oportunitate logistică uriașă

Cererea de medicamente care ajută la pierderea în greutate este în creștere în lumea dezvoltată, așa cum remarcă un studiu Ti Insight (Transport Intelligence), care mai arată că două dintre cele mai de succes și mai cunoscute astfel de produse sunt de la compania daneză Novo Nordisk: Wegovy, pentru controlul greutății, și Ozempic, care gestionează nivelul zahărului din sânge.

Cu peste 110 milioane de oameni care trăiesc cu obezitate numai în SUA, popularitatea unor astfel de medicamente este în creștere de mulți ani, iar estimările sunt că piața medicamentelor de slăbit ar putea ajunge la 45 de miliarde de dolari până în 2032, cu o rată de creștere anuală (CAGR) de 44%, ceea ce aduce oportunități enorme, dar și multe provocări logistice.

Lanțul de aprovizionare implicat în livrarea medicamentelor este complex și global, amintește Ti. Ingredientul farmaceutic activ din cele două medicamente este semaglutida, care, potrivit companiei, este fabricată în întregime în Danemarca. Etapa Fill-Finish a procesului pentru Wegovy și Ozempic este externalizată către producătorul de medicamente Catalent, în locațiile sale din Bruxelles (Belgia), Bloomington (Indiana) și Thermo Fisher Greenville (Carolina de Nord). Procesul este atât de important pentru Novo Nordisk, încât în prezent cumpără trei dintre fabricile Catalent, ceea ce reprezintă de fapt „re-verticalizarea“ lanțului său de aprovizionare. Asamblarea finală a fiolelor și ambalarea sunt realizate fie de Novo Nordisk, fie de PCI Pharma Services, un furnizor cu sediul în SUA.

O altă provocare este aceea că vânzările mari au dus la blocaje în lanțul de aprovizionare, în special legate de lipsa dispozitivelor autoinjectoare. Acestea sunt necesare deoarece medicamentul are efecte secundare, deci doza este restricționată la începutul administrării și crescută treptat, așa că fiolele vin în mai multe dimensiuni în funcție de doză. Unul dintre blocaje a fost provocat de închiderea temporară a fabricii Catalent din Bruxelles, după o inspecție a Administrației pentru Alimente și Medicamente (FDA) în 2021. Întreruperea aprovizionării a durat o mare parte din 2022 și poate fi unul dintre motivele pentru care Novo Nordisk dorește să preia mai mult control asupra etapei de producție.

În plus, în raportul său de activitate pe 2023, Novo Nordisk a arătat că se gândește la modalități de a elimina blocajele din lanțul de aprovizionare, de exemplu, prin atenuarea presiunii asupra aprovizionării cu dispozitive prin introducerea în formule o dată pe săptămână, nu zilnice, și prin reducerea dependenței de dispozitivele de injectare de unică folosință.

O altă problemă a fost apariția a ceea ce unii oameni de știință numesc interacțiuni paralele ale lanțului de aprovizionare: promovarea de către celebrități a medicamentului de slăbit a creat o cerere atât de mare pentru Wegovy, încât nu a putut fi onorată și s-a prescris în loc medicamentului pentru diabet, Ozempic, care, deși similar, nu este autorizat în acest scop. Rezultatul a fost o cerere și mai mare, care a dus la lipsă de medicamente pentru pacienții cu diabet, ceea ce afectează disponibilitatea și prețurile din lanțul de aprovizionare cu semaglutidă.

Mai trebuie ținut cont de faptul că o cerință importantă pentru depozitarea și transportul Wegovy și Ozempic este să rămână în intervalul de temperatură: 2-8°C, altfel apare degradarea lor și eficacitatea este redusă. Aceste cerințe ce țin de companiile de logistică le-au crescut costurile, ceea ce a afectat marjele de profit ale angrosiștii, în condițiile în care ei vând și produse cu întrebuințări similare, dar mai stabile și care pot fi depozitat și transportate la temperatură ambientală.

În plus, atrage atenția Ti, cererea și prețul mari au dus la riscul de apariție a unor produse contrafăcute, de la furnizori nelicențiați. Autoritățile americane au confiscat 11 transporturi de Ozempic, cu origini probabil în China sau Columbia, care, dacă ar fi avut aprobarea FDA, ar fi avut o valoare totală de 887.000 de dolari. Cu toate controalele, până când cantitatea disponibilă nu va ajunge la nivelul cererii sau nu vor scădea prețurile, piața neagră nu va dispărea. Iar analiștii Ti sunt siguri că inteligența artificială va juca un rol important în studierea cererii, capacității și datelor despre transport, pentru a îmbunătăți procesul decizional din lanțul de aprovizionare.

Articole similare

Ad