Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu piciorul inca pe frana

Pietele auto din Europa Centrala si de Est (ECE) si Rusia au fost extrem de afectate de criza din ultima perioada. Canalele oficiale de comunicare ale producatorilor caracterizeaza situatia de anul trecut ca fiind „dificila, dar nu fara de speranta”, desi nimeni nu anticipeaza cand se va incheia. La aceasta au contribuit si bancile care au restrictionat sever fluxul creditelor, devenind extrem de selective in alegerea celor pe care sa-i imprumute. Acum, reechilibrarea nivelului global al vanzarilor auto cu cel al productiei va fi extrem de dificila.
 

Pietele care au recurs la schemele de innoire a parcurilor auto ca modalitate de a mentine volumul productiei si vanzarilor, desi aflate intr-o crestere lenta, se vor confrunta din nou cu dificultati financiare pe masura ce stimulul guvernamental va fi sistat.
 
Piata vehiculelor noi a suferit caderi serioase, chiar si cu 50% sau mai mult.
In Ungaria, de exemplu, un studiu arata ca in 2009 au fost inregistrate 60.743 de masini noi, fata de anul anterior, in care fusesera 151.607. In Romania, cu 130.195 de vehicule vandute, piata s-a redus la jumatate, ca si cea din Bulgaria. In Estonia, vanzarile au scazut cu aproape doua treimi, iar in Letonia, cu aproape trei sferturi, ambele fiind oricum piete foarte mici. Piata auto a primit o lovitura puternica, scazand cu 74%, de la 624.000 de masini vandute in 2008 la numai 163.000 in 2009.

Polonia a inregistrat o falsa crestere
Inregistrarea vehiculelor noi a scazut de la 318.000 in 2008 la mai putin de 230.000 in 2009. Cauzele  pot fi, pe de o parte, criza economica internationala, iar pe de alta, pot fi auto-induse. Devalorizarea fortata a monedei nationale din Ungaria, Romania si Ucraina a dus la o crestere semnificativa a preturilor masinilor, iar multi potentiali clienti nu si-au mai permis sau nu au mai dorit sa cumpere intr-o perioada de incertitudine economica.
Rusia si-a vazut anul trecut cifrele de vanzari de automobile si vehicule comerciale usoare reduse la jumatate, de la 2,7 milioane in 2008 la doar 1,3 milioane. La prima vedere, Polonia s-a confruntat cu un mic miracol, inregistrand cu 166 de vehicule mai mult decat in anul anterior, cu un total de 320.206 unitati. In realitate, miracolul nu a existat, pentru ca un numar deloc de neglijat din acestea au mers la export, fiind notat gresit ca vanzari domestice.

Presiune pe umerii dealerilor
Dealerii au fost loviti cel mai sever, mai multe falimente inregistrandu-se in Polonia, Ungaria si Romania. Situatia din Ucraina, unde trei sferturi din piata a disparut practic peste noapte, a fost dificil de gestionat. Ca solutii, in primul rand stocul a trebuit sa fie redus imediat, deoarece finantarea a fost afectata, iar in al doilea rand, a trebuit preluat controlul finantarii dealerilor pentru a-i mentine solvabili. Cu toate acestea, piata ucraineana s-a afundat din nou in prima jumatate a lui 2010, dupa scaderea vanzarilor cu alte 25 de procente, ultima speranta fiind noul guvern ales, care ar putea sa ofere o directie mai clara economiei tarii.

Linistirea pietei, un fals semnal
In prima jumatate a lui 2010, pietele individuale au experimentat declinuri si, dupa opinia specialistilor, criza inca nu este la sfarsit, chiar daca se vad primele semne care indica o linistire a pietei. Multe tari pregatesc programe de austeritate care pot atenua consumul viitor. Pietele din ECE au inca cele mai importante cresteri din Europa si, prin urmare, acolo inca este nevoie mare de mobilitate. Conform statisticilor oferite de Eurostat in 2008, nivelul masinilor detinute in tari ca Romania (187 autovehicule la 1.000 de locuitori), Slovacia (285) si Bulgaria (311) este departe inca de media UE, de 470 de autovehicule la fiecare 1.000 de locuitori. In Italia, media este chiar de 601.
In general, situatia din ECE nu este asa de rea cum ar parea la prima vedere. Dupa cresterea din 2009 cu 12,5% a Cehiei, franarea din ultimii ani a Sloveniei, cu un declin in inregistrarea masinilor noi de 19%, dar si a Slovaciei, cu o scadere de 2,5%, a fost mult mai moderata decat pe alte piete. In plus, si Republica Ceha si Slovenia au prezentat cresteri mai mari de 10% in prima jumatate a lui 2010. Insa, pentru a scoate piata la liman, anul trecut, atat Slovacia, cat si Cehia au introdus programe guvernamentale de stimulare a finantarii pentru innoirea parcului (prin casare la fier vechi), similare cu cele implementate in Germania, Austria, Franta si Marea Britanie.

In Romania, vanzarile se mentin sub valorile lui 2009
Dupa un debut si mai slab decat in ianuarie 2009, cu doar 750 de autoturisme livrate, piata autohtona a autoturismelor noi nici dupa primele sapte luni ale lui 2010 nu a atins nivelul lui 2009, considerat unul dintre cei mai slabi ani pentru industria auto romaneasca. Potrivit statisticilor APIA, chiar daca situatia s-a imbunatatit de la luna la luna, cu un varf inregistrat in iunie, de 4.901 de unitati, volumele vanzarilor autovehiculelor autohtone, dupa primele sapte luni ale lui 2010, raportat la primele sapte luni ale anului trecut, au inregistrat o scadere de 21%, cu doar 20.615 unitati in 2010 si 26.080 in 2009. Insa, analizand tendinta de usoara crestere a ultimelor luni, inca exista posibilitatea de a ajunge la volumele cu care productia autohtona si-a incheiat socotelile in 2009, de 38.736 de unitati.
Situatia vanzarilor de autoturisme importate urmeaza aceeasi tendinta de scadere; astfel, dupa primele sapte luni ale lui 2010 au fost livrate 40.673 de autoturisme, cu 28,3% mai putin decat in iulie 2009 (56.741 de unitati). In ceea ce priveste variatia fata de luna similara a lui 2009, cea mai abrupta scadere a vanzarilor a fost inregistrata in februarie 2010, de 53%, iar cea mai buna luna a fost iunie, cand vanzarile au inregistrat o crestere de 13,8%, ajungand la 8.991 de unitati.  
Nici pe segmentul vehiculelor comerciale usoare situatia nu sta pe roze, volumele inregistrate pana la finalul lui iulie 2010 fiind mult sub nivelul primelor sapte luni ale lui 2009, fiind livrate 5.341 de unitati (inclusiv minibuze), din care 1.579 produse local si 3.762 importate. La categoria vehiculelor usoare produse in Romania, scaderea inregistrata in primele luni ale lui 2010 raportat la perioada similara a anului trecut a fost de 13,8%, o crestere a livrarilor fiind inregistrata doar in aprilie 2010, cu 300 de unitati.
O scadere mai mare a fost raportata pe segmentul comercialelor usoare importate, cu 37,3%, de la 6.004 la 3.762 de unitati.

Rusia, o piata atipica
In vreme ce previziunile pentru tarile ECE sunt mai degraba precaute, consultantii si jucatorii cheie de pe piata din Rusia sunt mult mai optimisti. Faptul ca piata a avut o explozie, de +26%, la inceputul lui 2008, face ca scaderea de 50% de anul trecut sa para mult mai dramatica. Declinul isi are radacinile in rata de schimb valutar impreuna cu taxele si alte cauze care au facut ca masinile straine sa fie mult mai scumpe.
Rata somajului, care a crescut de la 2,5 la peste 8% ca rezultat al crizei, poate scadea din nou anul viitor, conform unor surse mai optimiste, mai ales ca, incepand din ultimul trimestru al lui 2009, economia tarii a crescut iar.
In cazul Renault, al carui parteneriat strategic cu Nissan detine o participatie in compania AvtoVAZ, conducerea se asteapta ca piata masinilor noi sa creasca cu 300.000 de unitati. Din martie, guvernul rus a adoptat o schema de stimulare a innoirii parcului prin finantari care apoi au fost extinse pana in noiembrie. Pana la 400.000 de proprietari de masini vor primi echivalentul a circa 1.300 de euro pentru vanzarea la fier vechi a masinilor aflate in uz de peste 10 ani si cumpararea uneia noi (care trebuie sa coste mai putin decat echivalentul a 15.500 de euro). Programul a inceput deja sa aiba efect: trei luni consecutive a crescut numarul de vehicule noi inregistrate.
Conducerea Renault a evidentiat, de asemenea, cateva motive simple pentru care piata ruseasca nu scade, intre care faptul ca nivelul masinilor detinute in prezent e de 230 la 1.000 de locuitori, ceea ce arata un potential enorm. Chiar si disproportia dintre Rusia si Europa de Vest a fost redusa la jumatate, dupa relatarile Renault, ceea ce inseamna aproximativ 25 de milioane de vehicule in plus. Iar masinile in Rusia sunt, in medie, vechi de 12 ani, cu 60% din ele de peste 10 ani, ceea ce inseamna ca un numar destul de mare vor avea nevoie sa fie inlocuite.
Totusi, in anul de criza 2009, Rusia a experimentat un declin considerabil in numarul operatiunilor dealerilor. Peste 500 dintre acestia, inclusiv cativa foarte mari, au trebuit sa-si inchida usile, la sfarsitul anului ramanand doar 2.200.
Sectorul auto rusesc a primit o lovitura si de la restrictiile de creditare. Asa se face ca, daca la mijlocul lui 2008 peste 60% din masinile cumparate in Rusia erau luate prin imprumuturi, la inceputul lui 2009 mai erau doar 8% cu finantare de la banci, cu rate si dobanzi situate intre 23 si 29%.
Specialistii rusi sunt de parere ca piata, in ansamblu, isi va reveni incepand cu martie 2011. Astfel, cresterea cu doua zerouri care este preconizata sa inceapa in 2012 ar trebui sa conduca la 2,7-3 milioane de masini noi, vandute in fiecare an incepand cu 2015.

Articole similare

Ad