Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum sa ne aparam de abuzurile controlorilor unguri?

Amenzile uriase si practicile dure aplicate de catre autoritatile de control maghiare asupra transportatorilor romani sunt deja de notorietate. De-a lungul timpului au fost numeroase sesizari, atat din partea asociatiilor profesionale, cat si la nivel de ministere de transport, dar prea putine s-au remediat. Aderarea la Uniunea Europeana a rezolvat problemele privind accesul pe teritoriul vecinilor unguri, dar raman celelalte chestiuni referitoare la control si la capcanele in care operatorii romani pot cadea din necunoasterea unor mici detalii. Va prezentam in continuare cateva sfaturi care va pot ajuta sa evitati amenzile pe teritoriul Ungariei.
 

Impactul legislatiei straine asupra activitatii operatorilor de transport din Romania este mare, iar problemele pe care de-a lungul timpului carausii nostri le-au avut in special cu autoritatile maghiare sunt foarte bine cunoscute. Daca pana in 2007 nu prea aveam ce face, odata cu integrarea in Uniunea Europeana exista anumite parghii de care ne putem folosi pentru a ne apara impotriva abuzurilor facute de autoritatile vecine.
Principalele acte normative in vigoare la nivelul UE sunt conventia CMR (Contractul international de marfuri pe sosele), acordul AETR (Acordul european privind munca echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale), regulamentul Consiliului Europei 3821/ 1985 privind aparatura de inregistrare, precum si regulamentul Parlamentului European si al Consiliului Europei 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transportului rutier (timpii de conducere si odihna).
Toate acestea, dar mai ales regulamentele 3821/1985 si 561/2006, sunt interpretate si aplicate diferit in statele membre, ceea ce genereaza confuzie.

Ungurii dau deseori dovada de lipsa de obiectivitate
In legatura cu modul in care autoritatile din Ungaria aplica legislatia internationala au fost semnalate numeroase abuzuri si lipsa de obiectivitate. „Astfel, daca doua camioane – unul romanesc, altul maghiar – pleaca din Romania spre Ungaria si nu respecta timpii de conducere si odihna, la punctul de trecere al frontierei de la Nadlac practica este diferita pentru cele doua. Ambele iau amenda pentru nerespectarea legislatiei, numai ca cel maghiar pleaca linistit mai departe, cu posibilitatea de a contesta amenda si cu obligatia de a o plati (fara dobanzi) doar dupa ce toate parghiile legale de contestare au fost epuizate, in timp ce camionul romanesc ramane blocat pana la plata amenzii”, isi incepe expunerea Szántó Árpád Zsolt, avocat specializat in reprezentarea transportatorilor romani in cazul sanctiunilor primite de la institutiile de control maghiare.
Cu prilejul conferintei Tranzit de la Cluj, Szántó Árpád Zsolt a aratat ca sunt anumite fapte care nu sunt considerate contraventii de catre institutiile de control din alte state UE, gen VOSA (Marea Britanie) sau BAG (Germania), dar care  …

Articole similare