Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Curieratul și farma, cea mai mare creștere

Piața locală de utilitare ușoare a fost afectată de pandemie, cu vânzări în scădere față de 2019, în special pe segmentul dedicat transportului de persoane. Cu toate acestea, flotele de transport de marfă au continuat să fie comercializate, cu precădere pentru curierat, farma și retail. Iar 2021, atât pe fondul comenzilor deja contractate, cât și din punct de vedere al diversificării ofertei – piața urmând să beneficieze de variante electrice ale mai multor modele – se anunță un an bun pentru producătorii și importatorii de utilitare ușoare.

Importatorul Fiat Professional în România, AutoItalia, spune că scăderea pieței a fost de 23% față de 2019, cu cel mai mare declin înregistrat în martie și aprilie, atunci când întreaga țară a intrat în stare de urgență. Alături de distribuitorii autorizați Fiat Professional, importatorul a livrat 1.137 de vehicule comerciale ușoare. Compania a introdus un program de finanțare care a inclus amânarea ratelor timp de câteva luni după livrare, soluția fiind adoptată de clienți în ultimul trimestru. „Prețuri speciale am oferit pentru puținele vehicule din stoc cu ani de fabricație anteriori lui 2020, când presiunea prețului nu a fost atât de mare la vehicule comerciale ușoare“, explică Oana Athanasiu, PR Manager Auto Italia. Cele câteva luni de scădere au dus la o absorbție întârziată pentru stocul existent, însă nu la un nivel foarte mare, în timp ce 2021 prinde importatorul cu un stoc de doar câteva zeci de unități, cea mai mare parte din producția alocată României până în martie fiind deja rezervată de clienți.

În ciuda condițiilor dificile impuse de anul ce tocmai s-a încheiat, Trust Motors, importatorul oficial al mărcilor din Grupul PSA, a reușit să își atingă obiectivul de 1.000 de unități comandate. A contat foarte mult, așa cum explică Andrei Iacob, CEO-ul companiei, și deschiderea specialiștilor din vânzări către nevoile partenerilor. „Avem un departament dedicat clienților cu parcuri mai mari de 50 de autovehicule, ce păstrează constant legătura atât cu finanțatorii, cât și cu utilizatorii finali.“ În afara perioadei de lockdown, atunci când cererea s-a redus foarte mult și s-a înregistrat un supra-stoc, stocul companiei a fost bine administrat pe întreg parcursul anului.

Utilitarele de mari dimensiuni continuă să fie cele mai cerute

Fără a comunica numărul de unități vândute anul trecut, Mercedes-Benz Vans România afirmă că cele mai multe flote s-au dus către industria de curierat și farmaceutică. Potrivit Managing Director-ului Batiste Pascalin, transportul de marfă l-a surclasat pe cel de persoane, care a fost afectat destul de mult de restricțiile cauzate de Covid-19. Însă cererea revine treptat, 2021 înregistrând un trend optimist pe fondul unor „comenzi consistente“ lansate pentru prima parte a anului. Din punct de vedere al modelelor, Sprinter a continuat să rămână vârful de gamă pentru producătorul german, în special modelele furgon Sprinter 314 și Sprinter 316, alături de variantele șasiu, care au fost printre cele mai vândute configurații pentru MB Vans România. Pentru a încuraja achiziția de noi utilitare sub emblema producătorului din Stuttgart, la mijlocul anului importatorul a lansat campania „Curajul de a merge mai departe“, dedicată antreprenorilor, prin intermediul căreia aceștia au putut să achiziționeze din stoc anumite modele – Vito Furgon și Tourer, Sprinter 3,5 și 5 t, Clasa X și Clasa V – cu beneficii precum patru rate de leasing gratuite, șase luni de asigurare CASCO gratuită și un discount de 25% la achiziția unui pachet de revizii. Oferta financiară a fost valabilă prin Mercedes-Benz Leasing IFN până la sfârșitul lui septembrie.

Din portofoliul de autoutilitare ușoare comercializate de Trust Motors, cel mai bine (peste 50%) s-au vândut în 2020 cele mari, de 3,5 și 5 t, respectiv modelele Peugeot Boxer și Citroën Jumper, în configurația de 15-17 m3 și echipare standard – aer condiționat, radio, închidere centralizată și proiectoare de ceață. Și Trust Motors a derulat mai multe campanii speciale, inclusiv de finanțare, dar și aftersales.

Cele mai multe din utilitarele ușoare nou înmatriculate în România, puțin mai multe de 60%, sunt furgoane, iar restul autoșasiuri. „Ponderea subsegmentelor în piața totală de vehicule comerciale ușoare Fiat Professional a rămas însă aceeași din anii precedenți“, explică reprezentanții Auto Italia. „Același mix l-au replicat și clienții noștri în structura achizițiilor de Fiat Ducato. În privința Fiat Doblo, 80% dintre clienți au preferat varianta de marfă, un comportament tipic pentru clienții din acest subsegment.“

Cele mai multe vehicule sunt carosate

Dacă în cazul mărcilor PSA cererea de vanuri carosate pe piața locală a fost de 15-20%, în funcție de specificul activității clienților – panificație, distribuție de alimente perisabile, tutun etc. – carosările fiind efectuate de parteneri ai Trust Motors, în cazul Mercedes-Benz Vans circa 65% din unitățile vândute au fost carosate, majoritatea de către client, dar au fost și cazuri în care carosierul a comercializat produsul final, carosat. „Pe lângă șasiuri, variantele furgon de 3,5 t au fost printre cele mai comercializate“, afirmă Batiste Pascalin.

Din cele peste 1.100 de vanuri cu sigla Fiat Professional, doar 10% din furgoane au fost carosate pentru distribuție la temperatură controlată, în timp ce toate autoșasiurile au primit carosări, în general cu structură cu obloane simple sau prelată. „De obicei, clienții preferă să preia vehicule complet echipate, carosate, finanțate și asigurate.“ În privința solvabilității partenerilor săi și a faptului că foarte multe firme s-au prevalat de diferitele facilități fiscale acordate de Guvern, spre exemplu de amânarea ratelor de leasing, oficialii importatorului Fiat Professional sunt de părere că, deși mulți au cerut acest lucru, „probabil foarte puțini aveau nevoie. A fost mai degrabă o alegere bazată pe prudență. S-a redus numărul de oferte de finanțare cu avans minim sau 0%, însă a crescut cel al programelor cu rate amânate, care dau posibilitatea operatorilor de transport să încaseze la câteva luni după plata avansului și intrarea în posesia vehiculului.“

La nivel de unități, numărul de centre autorizate de vânzări și service Mercedes-Benz a rămas identic în 2020, comparativ cu 2019: 33, dintre care 24 sunt dedicate strict vânzărilor. Cât despre sesiunile de training pentru centrele autorizate, evident că numărul lor a scăzut în prima parte a anului, totul mutându-se în online. „Totuși, începând din iunie, am reușit să avem o revenire graduală la planul inițial de training. Pentru personalul productiv avem o abordare mixtă, training-uri online și offline, ținând cont cu strictețe de respectarea normelor sanitare în vigoare.“

Pentru Trust Motors, numărul de service-uri autorizate variază între 24 și 27. „Ca și în alte industrii, partenerii noștri au fost afectați de pandemie, însă ne așteptăm să nu mai avem aceleași blocaje majore în 2021. Ne dorim să creștem constant. Dacă anul trecut am făcut primii pași pe segmentul mașinilor electrice, anul acesta ne dorim să continuăm expansiunea și cu gama de utilitare“, afirmă Andrei Iacob.

În ceea ce privește Auto Italia, prin showroom-urile proprii și cele ale partenerilor, are o rețea formată din 33 de punct de distribuție la nivel național.

Stocul a influențat vânzările de vehicule rulate

În privința pieței de utilitare ușoare rulate, CEO-ul Trust Motors crede că este destul de mică față de alte state, în special din vestul Europei, în timp ce oficialii AutoItalia consideră că este de două ori mai mare decât cea de vehicule noi, raport care s-a meținut în pandemie.

Pentru Mercedes-Benz Vans, cererea pentru vanuri second-hand dedicate turismului și transportului de persoane a înregistrat o scădere, din cauza pandemiei, în timp ce transportul de marfă a crescut. Totuși, completează Batiste Pascalin, din cauza numărului mic de unități rulate Sprinter disponibile în stocul filialei locale, vânzările nu s-au văzut neapărat și în realizările din rețeaua națională. „Ca urmare a schimbării structurii de transport în pandemie, valorile reziduale pe termen scurt pentru autovehiculele de transport persoane apar ușor afectate, ceea ce ar putea genera ușoare creșteri ale eventualelor rate de leasing operațional.“

Diferența o vor face modelele electrice

Chiar dacă vaccinul a ajuns deja în România, Mercedes-Benz Vans România estimează că piața de utilitare ușoare va fi la un nivel similar cu 2020. Diferența, crede directorul companiei, va fi făcută de sistemele de propulsie alternativă. Acesta este și motivul pentru care compania accelerează strategia de electrificare și, odată cu dezvoltarea noii Platforme Electrice Versatile pentru segmentul de autovehicule comerciale ușoare mari, își reconfirmă intenția de a rămâne liderul pieței de autovehicule electrice. Astfel, după eVito și eSprinter, va urma noul eCitan, ocazie cu care Mercedes-Benz va acoperi toate segmentele de transport comercial urban cu vehicule ușoare electrice. „De asemenea, lansarea noului EQV reprezintă un pas înainte către procesul de electrificare, oferind la nivel local primul MPV (Multi Purpose Vehicle) premium complet electric din portofoliul nostru, cu performanțe impresionante prin care setează standardele în clasa sa: este intuitiv la utilizare și oferă un spațiu generos, ceea ce îl face partenerul ideal pentru familii și activități de agrement, precum și pentru companii.“

Noutăți în această privință sunt și în portofoliul Trust Motors, cererea de autoutilitare cu propulsie alternativă fiind pe un trend crescător, motiv pentru care importatorul va lansa anul acesta o gamă extinsă de vehicule 100% electrice. „Orice mașină electrică beneficiază de eco-bonus din partea statului român. Când va apărea și care va fi suma suportată de stat rămâne să vedem împreună.“

2021 va marca și intrarea pe piața românească a Ducato electric, modelul cel mai vândut din gama Fiat Professional, despre care importatorul afirmă că nu comercializarea produsului în sine va constitui o provocare, ci mai degrabă, ca peste tot în lume, dezvoltarea infrastructurii, absorbția vehiculelor electrice fiind în directă legătură cu structura rețelei de încărcare.

Articole similare