Dezvoltatorii au finalizat 11 proiecte de retail în 2023, un total de aproximativ 215.000 mp, ceea ce reprezintă un nivel record în ultimii 7 ani, parcurile de retail având o pondere de 60%, așa cum București, Craiova, Alba Iulia, Arad, Giurgiu, Vaslui.
De asemenea, planurile de investiții pentru următorii 5 ani rămân consistente, în condițiile în care peste 500.000 mp de spații de retail se află în momentul de față în construcție sau în diferite stadii de planificare, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Dezvoltatorii vor adăuga noi proiecte de retail sau extinderi majore mai ales în afara Bucureștiului, precum în Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Pitești, Bacău sau Galați, Prime Kapital, NEPI Rockcastle și Iulius Group având cel mai puternic pipeline pe termen scurt și mediu.
Piața de retail a înregistrat livrări noi și solide în T4, fiind finalizate proiecte care au cumulat 144.000 mp GLA. Stocul total de retail la nivelul României a ajuns la finalul anului 2023 la 4,45 milioane mp, din care 54% în centrele comerciale, 40% în parcurile de retail și 6% în galeriile comerciale.
Proiectul de 80.000 mp GLA, Promenada Craiova, deținut de NEPI Rockcastle și Dedeman (53.000 mp într-un centru comercial și 27.000 mp într-un parc de retail și un magazin Dedeman), a fost cea mai mare schemă de retail livrată atât în T4 2023, cât și în 2023 în ansamblu. În plus, este și cea mai mare investiție de retail realizată în România din 2010 încoace din punct de vedere al dimensiunii. Alte scheme finalizate în același trimestru au fost AFI Arad, o unitate de 29.000 mp inițiată de AFI Europe și Cosmopolis Plaza de 16.300 mp. GLA, situat în proiectul rezidențial Cosmopolis din București.
România a continuat să fie atractivă pentru brandurile internaționale de retail, precum Lefties, Wittchen, Jimmy Key, Kiko sau Happy Group, deschizând primele lor magazine în țară în 2023.
“După o perioadă de 3 sau 4 ani în care planurile de expansiune ale dezvoltatorilor s-au concentrat aproape exclusiv pe parcurile de retail, care au avut o pondere de peste 80% din noua ofertă, situate în orașe cu mai puțin de 50.000 de locuitori, în 2023 s-a observat o înclinație către orașele mai mari, tendință care va continua și în viitor, cel puțin pe termen mediu. Retailerii sunt mai pretențioși ca niciodată din punct de vedere al locațiilor vizate pentru planurile lor de expansiune, având în vedere în principal destinațiile de retail de primă mână. În acest context, noul val de dezvoltări de centre comerciale ar trebui sa atragă noi retaileri în România, încurajându-i în același timp pe jucătorii existenți să continue să-și extindă amprenta locală.”,
a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
- Foto: Cushman & Wakefield Echinox
Agenția de retail Cushman & Wakefield Echinox a intermediat 26 de tranzacții de închiriere în 2023, cu o suprafață de aproape 30.000 mp, în București și în principalele orașe din țară, pentru clienții Somproduct, Mobexpert, Noriel, Jimmy Key sau Wittchen.
Chiria centrelor comerciale prime din București s-a stabilizat în T4 2023 la un nivel de 80-85 euro/mp/lună, în timp ce în orașele secundare – Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Constanța – au rămas stabile, situându-se între 50-65 euro/mp/lună, aceeași situație fiind observată și în locațiile terțiare, unde s-au înregistrat niveluri cuprinse între 30-35 euro/mp/lună.