Din 6 iulie 2022, vehiculele noi vor trebui echipate cu sisteme avansate de siguranţă. Din acel moment, se va aplica obligatoriu în toate ţările UE Regulamentul 2019/2144 privind cerințele de omologare de tip pentru autovehicule și remorcile acestora, precum și pentru sisteme, componente și unități tehnice separate destinate acestor vehicule, în ceea ce privește siguranța lor generală și protecția ocupanților vehiculelor și a celorlalţi participanţi la trafic (pietoni, biciclişti), intrat în vigoare pe 5 ianuarie 2020.
Comisia Europeană a propus încă din mai 2018 ca anumite sisteme de siguranță pentru vehicule să fie obligatorii. Elementele avansate de siguranță „vor reduce numărul accidentelor, vor deschide calea spre o mobilitate tot mai conectată și mai automatizată și vor stimula inovarea și avantajul competitiv global al industriei europene a autovehiculelor”. Totodată, noile tehnologii din piață pot contribui la reducerea numărului de decese și de vătămări corporale pe drumurile europene, 90% dintre acestea fiind cauzate de erori umane. „În fiecare an, 25.000 de persoane își pierd viața pe şosele. Marea majoritate a acestor accidente sunt cauzate de erori umane. Putem și trebuie să acționăm pentru a schimba lucrurile. Datorită noilor sisteme avansate de siguranță, putem avea același impact ca atunci când au fost introduse centurile de siguranță. Multe dintre noile elemente există deja, în special pe vehiculele de lux. Acum ridicăm nivelul de siguranță pe toate vehiculele.”
Comisia Europeană spune că se așteaptă ca măsurile propuse să ajute la salvarea a peste 25.000 de vieți și la evitarea a cel puțin 140.000 de vătămări corporale grave până în 2038. De asemenea, acestea vor contribui la obiectivul pe termen lung al UE de a ajunge la aproape zero decese și vătămări corporale grave până în 2050.
Printre noile elemente de siguranță obligatorii se numără:
- Pentru toate tipurile de vehicule: sisteme de avertizare în caz de somnolență și de neatenție a şoferului, controlul inteligent al vitezei, sisteme de siguranță la mersul cu spatele și sisteme de înregistrare a evenimentelor de pe şosea;
- Pentru autoturisme și LCV: asistență pentru menținerea benzii de circulație, sisteme avansate de frânare de urgență și centuri de siguranță îmbunătățite în urma testelor de impact;
- Pentru camioane și autobuze: îmbunătăţirea vizibilității șoferilor, de eliminare a unghiurilor moarte, sisteme frontale și laterale ale vehiculului pentru a detecta și a avertiza cu privire la prezența în apropiere a participanților la trafic vulnerabili (pietoni, biciclişti), în special la efectuarea virajelor.