Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deconsolidarea centrelor tradiţionale de producţie va schimba desfăşurarea comerţului global

Pe termen mediu şi lung, capacitatea de producţie din zona Asiei se va reorienta către America, Europa şi alte zone de pe mapamond, iar China, chiar dacă în continuare este o piaţă de export ieftină faţă de Europa, are o marfă din ce în ce mai scumpă din cauza creşterii costurilor de producţie la nivel local, inclusiv cele cu salariile, prin urmare costul mai mare al logisticii generează un cost net mai mare decât în urmă cu 10 ani. Este opinia lui Yannick Mooijman, Managing Director UPS Ungaria, Grecia, România şi Slovenia, care crede că scurtarea lanţurilor de aprovizionare, căutarea de oportunităţi intraregionale şi sursele de aprovizionare alternative prezintă mai multe beneficii decât înainte. Totul se rezumă la creşterea rezilienţei în faţa acestor provocări actuale.

Pentru o lungă perioadă de timp, atitudinea predominantă a fost aceea de a menţine lanţurile de aprovizionare cât mai eficiente din punct de vedere al costurilor şi de a reduce pierderile cât mai bine, iar acest lucru a condus la lanţuri de aprovizionare lungi, complexe şi consolidate, explică Yannick Mooijman. „Ceea ce vedem acum este o confluenţă de factori generaţi de schimbarea priorităţilor guvernamentale şi ale consumatorilor, de pandemie, şi care provoacă logica acestui tip de atitudine.“ Scurtarea lanţurilor de aprovizionare, căutarea de oportunităţi intraregionale şi surse de aprovizionare alternative prezintă mai multe beneficii decât înainte şi creează, mai degrabă, oportunităţi de reconstruire a lanţurilor de aprovizionare, mai spune oficialul UPS România, care crede că, în cele din urmă, este vorba despre creşterea rezilienţei. „Clienţii ne întreabă cum să se pregătească pentru viitor, iar totul se reduce din nou la rezilienţă. Diversificarea mixului de producţie este cu siguranţă o parte a acestei strategii, dar există şi alte abordări digitale care atenuează riscurile. Aceste decizii au nevoie de timp şi capital – nu există o soluţie rapidă.“

Capacitatea din Asia va rămâne în Asia, iar noile linii se vor muta lângă casă

În opinia oficialului UPS, sintagma „salarii foarte mici în fabrica din Asia“ este o prejudecată care nu mai este valabilă la ora actuală, când nivelul salarial din Asia, şi mai ales din China, a crescut, şi, „prin urmare, costul mai mare al logisticii generează un cost net mai mare decât acum 10 ani. Şi perturbările aduse de Covid în lanţurile de aprovizionare, deja suprasolicitate, au determinat o reevaluare pentru multe industrii.“ Dar, chiar şi cu producţia de mărfuri adusă mai aproape de sursele de materii prime, suprasolicitarea lanţurilor de aprovizionare se va menţine. „Există un cost scăzut de transport pe apă pentru aceste produse care se deplasează către pieţe îndepărtate pentru consum. Totuşi, vedem deja cum mărfurile cu densitate mare mută producţia şi asamblarea mai aproape de punctele de consum. Capacitatea actuală din Asia va fi dedicată consumului din Asia, iar noua capacitate se va muta mai aproape de America de Nord, Europa şi alte pieţe.“

Yannick Mooijman crede că deconsolidarea centrelor tradiţionale de producţie va schimba modul în care se va desfăşura comerţul global în viitor. Cu alte cuvinte, în funcţie de locaţia lor, „vom putea vedea o distribuţie mai uniformă a producţiei în comparaţie cu concentrarea pe care am văzut-o în Asia. Economia mondială nu va arăta ca înainte de pandemie – dar puteţi fi siguri că va rămâne profund conectată la nivel global.“

Pentru integratorul de servicii logistice american, una dintre cele mai prolifice industrii o reprezintă cea medicală, care continuă să reprezinte o oportunitate de creştere foarte importantă pentru UPS, a cărei reţea din Europa a jucat un rol esenţial în livrarea a peste 1,2 miliarde de doze de vaccin împotriva Covid-19 în peste 110 ţări din întreaga lume, cu un procent de livrare la timp de 99,9%, inclusiv în Europa Centrală şi de Est, unde au ajuns milioane de doze. „Avem în plan facilităţi medicale dedicate în toată Europa, care vor fi disponibile online în următoarele luni şi în anul următor. Construim o nouă facilitate conformă cu GDP în Italia şi derulăm proiecte de extindere şi de modernizare a lanţului de frig în facilităţile din Italia, Olanda, Cehia, Polonia şi Ungaria. Am anunţat recent extinderea portofoliului farmaceutic de specialitate prin înfiinţarea UPS Cold Chain Solutions, o suită complexă de tehnologii pentru lanţul frigorific, capabilităţi avansate şi facilităţi noi şi extinse la nivel mondial, care oferă un proces logistic complet şi cu temperatură controlată.“

Alături de sectorul medical, retailul şi comerţul electronic sunt sectoare cruciale, IMM-urile reprezentând 99% din toate companiile din UE, iar în multe sectoare au o pondere mai mare de 50% în totalul exporturilor, potrivit Comisiei Europene. „Există oportunităţi uriaşe pentru IMM-urile din România, iar multe dintre ele susţin că încă nu au încercat să îşi exporte produsele. Pandemia a accelerat dezvoltarea comerţului electronic, ducând la o creştere uriaşă a cererii, care va rămâne.“

Noi linii, dublate de investiţii la nivel european

Pandemia şi contextul din acest „nou normal“ (n.r.: the new normal) au provocat perturbări majore în sectorul livrărilor, motiv pentru care volumele sunt similare perioadelor de vârf „de aproape doi ani, şi acest lucru a devenit o rutină“, mai spune oficialul UPS.

Compania americană de logistică va continua investiţiile în creşterea capacităţii şi îmbunătăţirea serviciilor de livrare, la nivel global bugetând circa 5,5 miliarde de dolari pentru zonele în care capacitatea este ridicată şi unde există legături comerciale cu o creştere rapidă. În Europa, compania operează o reţea aeriană extinsă, eficientă din punct de vedere al costurilor, cu un singur hub intra-european în Köln, care deserveşte 61 de aeroporturi cu 134 de segmente zilnice de zbor. În plus, UPS deserveşte 24 de destinaţii intercontinentale cu 8 segmente de zbor intercontinentale. Potrivit lui Yannick Mooijman, prin Köln trece aproximativ 2% din PIB-ul mondial din 220 de ţări şi teritorii de pe glob, fiind, la momentul de faţă, cea mai mare operaţiune a UPS din afara SUA. Spaţiul de sortare de aici este întins pe dimensiunea a circa 15 terenuri de fotbal, iar capacitatea de sortare atinge aproape 53 de pachete pe secundă sau 190.000 de pachete pe oră. „Investim încă 30 de milioane de euro pentru a moderniza operaţiunile inbound, ceea ce va îmbunătăţi şi mai mult atât tehnologia existentă, cât şi procesele. Ne asigurăm astfel că hub-ul din Köln va oferi un mediu de lucru sigur pentru angajaţii noştri şi un nivel ridicat de servicii şi eficienţă pentru clienţi.“

La finalul anului trecut, UPS Airlines a lansat, în premieră, două noi rute de zbor. Prima conectează Istanbul şi Köln şase zile pe săptămână, dublând capacitatea de transport aerian de marfă şi oferind mai multă flexibilitate companiilor turceşti care vor să se extindă pe noi pieţe şi să-şi dezvolte afacerea. Cealaltă rută face legătura între Köln, Larnaca şi Tel Aviv, oferind Israelului o nouă conexiune comercială cu Europa şi nu numai. Ambele rute prelungesc timpii limită pentru ridicarea coletelor, putând extinde astfel timpul de producţie şi reducând timpii de tranzit. Iar în septembrie 2021 compania a inaugurat hub-ul aerian extins, cu o capacitate de sortare de până la 22.500 de pachete pe oră, de la Aeroportul East Midlands (EMA) din Regatul Unit. Investiţia de 138 de milioane de lire sterline consolidează legătura dintre regiunea Midlands şi companiile din întreaga ţară cu reţeaua globală de logistică a UPS. În acest fel, IMM-urile pot beneficia de cele şase zboruri zilnice care leagă EMEA de pieţe cheie, inclusiv Germania şi SUA. „De asemenea, am deschis noua unitate de sortare şi livrare a pachetelor din Praga în Tuchomeñice. Este cea mai mare investiţie a UPS în Cehia, are o suprafaţă de operare de 9.000 m2 şi este echipată cu cea mai nouă tehnologie, permiţându-ne să sortăm până la 5.000 de pachete pe oră. Companiile locale vor beneficia de orele mai târzii de preluare, oferind o conexiune mai rapidă şi mai eficientă la hub-ul nostru din Köln.“

Transparenţa oferă predictibilitate

Directorul general al UPS Ungaria, Grecia, România şi Slovenia mai spune că afacerile pe care compania le desfăşoară în Europa reprezintă aproximativ jumătate din veniturile internaţionale, iar în ultimii 10 ani volumul mediu zilnic al exporturilor europene s-a dublat. „Dacă ne uităm la modul în care au fluctuat în ultimii doi ani, per ansamblu, mediul economic şi cererea consumatorilor, este imposibil de prezis cum vor arăta acestea pe termen lung. Când privim în viitor, ne concentrăm pe o serie de certitudini – creşterea rezilienţei şi adaptabilităţii şi servicii rapide, fiabile şi digitale pentru clienţii noştri, care le pot oferi cât mai mult control pe o piaţă din ce în ce mai competitivă. Creşterea costurilor cu combustibilul sau cu energia sunt abordate diferit, dar prioritatea noastră este să ne ascultăm clienţii cu privire la factorul preţ. Companiile ne spun că vor mai multă transparenţă şi procese simplificate. Înţelegem schimbările preţurilor la combustibil, astfel că actualizăm şi ajustăm periodic suprataxele aferente, împreună cu alte costuri de operare pe care le avem pentru serviciile noastre. Prioritatea UPS este de a comunica firmelor orice modificare a preţurilor, oferindu-le un anumit grad de certitudine în special celor mai mici, care se află în situaţia de a opera într-un mediu economic incert“, conchide Yannick Mooijman.

Articole similare