Ad
Ad
Ad
Ad

Decretul privind infrastructura divizează transportatorii în Italia: între sprijin și dezamăgire profundă

Decretul privind infrastructura, aprobat de Consiliul de Miniștri pe 19 mai, a deschis o nouă rundă de dispute în sectorul transporturilor rutiere. Măsurile adoptate, care vizează protejarea transportatorilor ce operează în numele terților, au generat reacții divergente din partea principalelor asociații de profil – de la susținere moderată până la acuzații dure de ineficiență și ignorare a realităților din piață.

Paolo Uggè, președintele Fai Conftrasporto și Unatras, a fost primul care a salutat decretul, considerându-l „un pas concret spre întărirea protecției sociale în transportul rutier de mărfuri”. În opinia sa, decretul consolidează ideea de responsabilitate comună între transportatori și clienți, iar continuarea dialogului este esențială pentru a rezolva aspectele rămase în suspensie.

„Un efort insuficient” și „Un teatru birocratic fără eficiență reală”

Assotir are o poziție mai nuanțată, dar critică. Președinta Anna Vita Manigrasso recunoaște unele progrese, însă atrage atenția că în domenii-cheie, precum termenele de plată sau timpul de așteptare, guvernul a evitat soluții curajoase. Mai mult, susține că mecanismul actual, prin care transportatorii sunt cei care trebuie să reclame neregulile, este tocit și ineficient.

Secretarul general Claudio Donati completează că propunerile Assotir de limitare a abuzurilor comitenților nu au fost acceptate. Deși MIT (Ministerul Infrastructurii și Transporturilor) a considerat măsurile suficiente, pentru Assotir „lupta nu s-a încheiat” și așteaptă intervenții parlamentare.

Asociația Trasportounito acuză decretul de ineficiență birocratică și lipsă de voință reală de reformă. Nu crede că prevederile privind timpul de așteptare pentru încărcare vor fi aplicate în practică și denunță lipsa unui sistem de control automatizat. În ceea ce privește termenele de plată, solicitarea lor – reducerea la 30 de zile și verificare automată – a fost ignorată.

Asociația consideră că atribuirea sarcinii de control Autorității antitrust, activabilă doar prin sesizări individuale, este un mecanism inutil care va descuraja acțiunea și va lăsa transportatorii să suporte pierderi. Secretarul general Maurizio Longo subliniază că, în paralel cu reglementările „fără dinți”, nu s-au luat măsuri reale privind licențierea șoferilor, siguranța rutieră, infrastructura sau zonele de parcare. „Răspunsul? Nimic”, conchide el.

Poziție radicală: „O bătaie de joc la adresa celor mici”

Ruote Libere, reprezentând în special IMM-urile din sector, respinge decretul cu o duritate neobișnuită. Președinta Cinzia Franchini consideră măsurile drept „o insultă la adresa transportatorilor”, acuzând autoritățile că ignoră complet nevoile celor mici.

Franchini atacă mai ales procedura de sesizare a autorității antitrust, considerând-o un obstacol birocratic care va prelungi și mai mult termenele de plată. În ceea ce privește timpul de încărcare, consideră că reducerea indemnizației la 1,5 ore, dublată de o creștere simbolică a compensației la 100 de euro, este doar o perdea de fum care maschează inacțiunea guvernului.

În opinia sa, adevăratele probleme – de la deficiențele infrastructurale, la deprofesionalizarea forței de muncă – rămân complet nerezolvate.

Un decret care aprinde spiritele

Decretul privind infrastructura se voia un semn de sprijin pentru transportatori, însă a reușit mai degrabă să scoată la lumină falii vechi și nemulțumiri cronice din industrie. Dacă o parte din sector îl consideră un pas înainte, pentru alții este doar o dovadă a lipsei de curaj politic și a continuității cu o stare de fapt disfuncțională. Totul se va juca, spun voci critice, în Parlament, unde se așteaptă amendamente care să salveze un decret perceput acum de mulți ca fiind incomplet și dezamăgitor.

Articole similare

Ad