Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dedicat pentru linii internaționale

Brandul Van Hool nu a „prins” atât de bine pe piața românească, unde operatorii de transport au deschis ochii pe mărcile germane, în anii ’90-2000, și au rămas fideli de atunci. În fiecare an, în țara noastră sunt importate 20-25 de autocare Van Hool second-hand, vehiculele fiind apreciate pentru robustețe și fiabilitate. Van Hool este o afacere de familie, axată timp de mai multe generații pe piața de transport din Benelux. În urmă cu 7 ani, compania belgiană și-a extins capacitatea de producție prin deschiderea unei a doua fabrici în Macedonia și a introdus în portofoliu gama de autocare EX, care păstrează ADN-ul binecunoscutei serii TX. Vă prezentăm mai jos un test-drive efectuat de revista Transporama cu modelul EX 16 H, un autocar configurat special pentru transport internațional și curse pe distanțe lungi.

Gama EX este proiectată și dezvoltată în Koningshooikt, dar asamblarea vehiculelor este făcută la fabrica Van Hool din Macedonia. Totuși, chiar dacă mulți au considerat EX ca fiind un model „entry-level”, aceasta nu a fost niciodată intenția. Filip Van Hool a construit fabrica din Skopje din motive complet diferite: Macedonia a fost aleasă datorită educației tehnice excelente a țării, disponibilității de terenuri pentru investiții industriale și, mai ales, faptului că există încă sudori, electricieni și mecanici pe piața muncii. În Belgia, aceștia, la fel ca șoferii de camioane și autobuze, devin din ce în ce mai rari.

Designul EX în sine nu este foarte spectaculos, încadrându-se, mai degrabă, în liniile conservatoare propuse de-a lungul timpului de echipa de tehnicieni a constructorului belgian. Având la bază o construcție modulară, autocarul poate fi însă adaptat la cele mai diverse cerințe ale clienților. Modulele tehnice au fost păstrate compacte, astfel că în cazul modelului testat s-a putut amenaja un compartiment de bagaje extrem de mare și ușor accesibil. În plus, accesibilitatea la bord pentru pasageri și în special pentru persoanele cu mobilitate redusă este una dintre cele mai bune existente în prezent.

Gama cuprinde 4 modele – EX 11, EX 15, EX 16 și EX 17 – fiecare construit în 3 versiuni. Având aceeași lungime, variază în primul rând înălțimea podelei și, astfel, spațiul disponibil pentru bagaje. EX 15L („low”) are 12,48 m lungime și 3,545 m înălțime, în timp ce versiunile EX 15 M și EX 15 H sunt fiecare cu 130 mm mai înalte. Acest lucru se traduce printr-o capacitate de încărcare de 7,5, 8,82 și respectiv 10,13 m3. Aceeași logică este utilizată atât pentru EX 11, cât și pentru versiunile mai lungi EX 16 și EX 17.

55 de locuri și peste 13 m3 spațiu de depozitare

Protagonistul testului, EX 16 H, este un autocar de 13.385 m lungime și 3 axe, cu o înălțime de 3,805 m și o capacitate de depozitare considerabilă, de 13,16 m3. Vehiculul poate transporta maximum 59 de pasageri, însă Van Hool a optat pentru un rând de scaune în minus, pentru a putea asigura o distanță mai mare între acestea. De altfel, și modelul de scaune ales asigură un grad mai mare de reclinare și mai mult confort pentru pasageri.

Autocarul este propulsat de motorul DAF MX de 13 l, care dezvoltă 483 CP și are un cuplu motor maxim de 2.500 Nm, transmis către o cutie de viteze automată Allison – o alegere cel puțin ciudată în fața transmisiei robotizate Traxon de la ZF, recunoscute pentru performanțele excelente în tandem cu propulsorul DAF.

Îmbarcarea și debarcarea se fac cu ușurință, grație scărilor foarte largi, prevăzute de o parte și de alta cu o mulțime de mânere. Este genul de acces facil pe care îl găsești în mod instinctiv atunci când urci la bord. Vehiculul este dotat cu două frigidere, cafetieră și cu toaletă lângă ușa din mijloc, iar alegerea vopselei de culoare roșu intens face ca EX să fie o apariție interesantă. Cu această serie, Van Hool vizează segmentul de transport internațional de linie sau transportul turistic pe distanțe lungi.

EX 16 H a fost testat în condiții de vreme frumoasă. Traseul a pornit chiar de la fabrica Van Hool din Koningshooikt și a continuat pe autostrada E313 până la Hasselt, apoi pe N80 către Sint Truiden și Namur. După Namur au fost urmate drumuri mai mici, până la abația Maredsous. Parcursul de întoarcere a inclus E411 spre Bruxelles, șoseaua de centură cu blocajul de trafic aferent, E19 spre Anvers, apoi o scurtă porțiune a E313 și, în cele din urmă, drumuri mai mici spre Lier și Koningshooikt. În total, au fost parcurși 250 km, care au combinat condiții diferite de drum și de topografie.

Confort optim la volan

Nu doar pasagerii, ci și șoferul autocarului EX 16 H are puține lucruri de reproșat. Postul de lucru este excelent, mai ales că aici inginerii Van Hool nu au făcut economie la spațiile dedicate de depozitare. Astfel, un compartiment de dimensiuni generoase, care se poate încuia, este amenajat chiar pe bord, deasupra panoului de instrumente, pentru documente, foi de călătorie și altele. Acestea rămân practic la îndemână, însă nu li se reflectă imaginea în parbrizul larg.

Comenzile sunt aranjate logic, acolo unde șoferul se așteaptă să le găsească. Oricine a condus vreodată un camion DAF va recunoaște destul de multe butone și întrerupătoare, dar și volanul. Și, conform reputației mărcii olandeze în materie de confort, acolo unde sunt amplasate componentele este cu siguranță locul lor.

Foarte importantă la bordul Van Hool este vizibilitatea, astfel că șoferul are o panoramă foarte bună de jur împrejurul vehiculelor. Fără a se lăsa mai prejos decât ceilalți producători europeni, Van Hool poate oferi camere video și monitoare în locul oglinzilor tradiționale ca echipare opțională. Și chiar reprezintă o adevărată îmbunătățire față de oglinzile retrovizoare convenționale. Camerele, furnizate de firma franceză Vision Systems, oferă o imagine foarte clară, dar și o perspectivă bună în adâncime. În plus, se adaptază imediat schimbării luminozității. Un avantaj suplimentar este montarea compactă, fără carcase de oglinzi proeminente, ceea ce face autocarul mai compact în virajele strânse.

Conducerea EX 16 H este ca o adiere de vânt: frâna de mână decuplată, cutia de viteze Allison în modul „drive” și gata, autocarul se pune în mișcare lin, fără să se clatine. Transmisia are 6 trepte, iar la 100 km/oră turația motorului MX13 atinge doar 1.150 rpm, pentru un consum economic de carburant. Puterea este așadar mai mult decât suficientă pentru acest autocar de dimensiuni impresionante, care este totuși atât de ușor de manevrat.

Liniștea la bord este cu adevărat izbitoare, chiar și în partea din spate, în apropierea motorului, conform măsurătorilor făcute în timpul testului. Aceasta se datorează în mare măsură suspensiei inteligente, care previne transmiterea vibrațiilor și a zgomotului propulsorului diesel către structura din oțel inoxidabil a autocarului. De asemenea, nu există decât cuvinte de laudă pentru axa portantă, care ajută la manevrabilitatea sporită a vehiculului în viraje. Pe traseul de testare există în mod deliberat o serie de sensuri giratorii dificile și coturi ascuțite, pe care EX 16 H le-a negociat fără efort. Impresionant este modul în care Van Hool poate oferi autocarului o direcție atât de naturală.

Retarderul este foarte eficient și face ca frâna auxiliară să fie acționată fără zgomot, asigurând confortul pasagerilor printr-o decelerare lină. La fel, frâna de serviciu funcționează perfect, chiar dacă Van Hool folosește în continuare sistemul cu pedală fixă pe podea.

Este adevărat că EX 16 H poate părea puțin modest din exterior: formele rotunjite și lipsa inserțiilor de crom sau a elementelor de design spectaculoase îl fac să arate destul de simplu. Flancurile au fost, de asemenea, păstrate remarcabil de clasice: un șurub din oțel inoxidabil la nivelul osiei este singurul element de design mai deosebit. Păcat însă pentru această falsă modestie, pentru că autocarul este excepțional în ceea ce privește performanțele trenului de rulare. Van Hool are, desigur, și gama TX, considerată exclusivistă și cu un preț pe măsură, dar acest EX stabilește în sine standardul pentru numeroși concurenți. Un autocar impresionant de solid și confortabil.

Van Hool EX 16 H
• Lungime: 13.385 mm
• Înălțime: 3.805 mm
• Ampatament: 6.160 mm / tandem 1.300 mm
• Rezervor carburant: 467 l + 414 l
• Rezervor AdBlue: 64 l

Motor:
• PACCAR MX13
• Putere: 483 CP
• Cuplu: 2,500 Nm
• Transmisie: Allison T525R

Echipare:
• Axă portantă liftabilă
• Detectoare de incendiu: compartimentul motorului, pre-încălzitor, cale, cușetă, toaletă
• Sistem de stingere incendiu: Kidde (Intercom în cușetă)
• Două frigidere
• Aparat de cafea
• Toaletă
• Rezervor de apă potabilă de 55 l
• Camere video exterioare: Vision Systems
• Prize de putere: 2×24 V, 3×2240 V, USB la fiecare scaun
• Radio: Bosch Prof Line 3, DAB
• Camere video la interior plus marșarier
• Monitoare: 1 x 7 inch, 3 x 19 inch

Articole similare