Deficitul de parcări din UE poate crește de la 390.000 la 483.000 de locuri dacă nu se iau măsuri
Conform unui studiu sponsorizat de Comisia Europeană, UE se confruntă în prezent cu un deficit de aproape 390.000 de locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane, un decalaj care se preconizează că va ajunge la 483.000 până în 2040 dacă nu se iau măsuri, amintește un articol al Ti Insight.
Ca răspuns, instituțiile UE au ajuns la un acord politic pentru a aborda problema: Comisia Europeană, Consiliul și Parlamentul s-au aliniat în privința reducerii vârstei minime pentru șoferii profesioniști de camion la 18 ani, cu posibilitate de instruire de la 17 ani. Acordul include și măsuri pentru a facilita mobilitatea șoferilor non-UE, pentru a extinde forța de muncă disponibilă și a scădea deficitul din statele membre.
Conform raportului IRU privind deficitul global de șoferi de camioane din 2024, 70% dintre companiile europene de transport – procent doar cu 1% mai mic decât în 2023 – se confruntă cu dificultăți severe sau foarte severe în ocuparea acestor posturi din cauza lipsei personalului interesat.
Construirea unei rețele UE de parcări de camioane sigure și securizate, dar și la standarde care să permită o odihnă decentă, ar putea îmbunătăți condițiile de lucru ale șoferilor profesioniști, deci ar putea scădea deficitul. Însă proiectele sunt adesea blocate sau întârziate de autoritățile locale și regionale, care nu văd în aceste parcări un beneficiu semnificativ pentru comunitățile lor, așa cum amintește aceeași analiză a Ti. În realitate însă, parcările securizate pentru camioane nu sunt doar o problemă locală, ci un serviciu de interes general, vital pentru bunăstarea șoferilor și pentru buna funcționare a economiei Europei. De aceea este necesară o abordare mai hotărâtă la nivelul UE pentru a face ca statele membre și regiunile să deblocheze procesele de planificare și să sprijine noi facilități, în special de-a lungul coridoarelor aglomerate.
Pentru a construi astfel de parcări mai este nevoie de cofinanțare constantă din partea UE, astfel încât, susținute de Facilitățile Connecting Europe, contribuțiile naționale și investițiile private să rezolve deficitul de infrastructură și să ofere spațiile de odihnă sigure de care șoferii au nevoie. Pentru a stimula progresul, a fost propusă o echipă de lucru informală care să reunească reprezentanți ai IRU, ETF și ESPORG, alături de experți din DG EMPL și DG MOVE, care va avea scopul de a contura un plan de acțiune al Comisiei Europene pentru îmbunătățirea bunăstării șoferilor, depășirea obstacolele de obținere a autorizațiilor și construirea până în 2030 a unei rețele UE complet conectate de parcări sigure pentru camioane.
**Sursă: IRU Intelligence Briefing, Global Truck Driver Shortage Report 2024












