Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deja pregatiti pentru 2012


Cel mai tarziu in noiembrie 2012 vor intra in vigoare reglementarile europene care prevad ca, pentru o mai buna informare a cumparatorilor, pneurile pentru vehicule grele trebuie sa aiba o eticheta care sa indice performantele referitoare la rezistenta la rulare, aderenta pe suprafata uda si zgomotul exterior. Deocamdata, metodele de testare a anvelopelor pentru a determina aceste performante nu au fost definite, dar principalii producatori considera ca etichetarea este o initiativa foarte buna si ca modelele lor vor obtine note mari, deoarece respecta cele mai severe norme legate de siguranta si mediu.
 

Noua eticheta este identica celei care se lipeste pe unele aparate electrocasnice pentru a indica eficacitatea energetica si isi propune sa informeze mai bine clientii in legatura cu performantele pneurilor legate de securitate si protectia mediului, astfel incat ei sa poata compara diferite modele si sa ia decizia de achizitie in cunostinta de cauza. In timp s-a constatat ca administratorii de flote de vehicule grele cauta anvelope care reduc costurile de exploatare si au performante bune in materie de siguranta, mai ales pe teren ud.
Noua legislatie se va aplica in toate statele membre UE, tuturor anvelopelor noi (nu si resapate) de vehicule grele, cu anumite exceptii: anvelopele pentru masini 4×4 profesionale si cele de curse, roti de rezerva, roti cu diametru mai mic de 254 mm sau mai mare de 635 mm, anvelope al caror indice de viteza e mai mic de 80 km/h si anvelope destinate montarii pe vehicule inmatriculate pentru prima data inainte de 1 octombrie 1990.
In prezent, nicio reglementare nu obliga statele membre UE sa ofere bonusuri pentru achizitia de anvelope grele mai sigure si mai prietenoase cu mediul, dar nici nu le impiedica sa acorde astfel de prime.

De la A la G
Aderenta pe suprafata uda este indicatorul cel mai important al gradului de siguranta pe care il ofera o anvelopa – cu cat este mai mare, cu atat distanta de franare pe suprafete ude se scurteaza – iar eticheta include imaginea unor nori din care cad picaturi de ploaie si performantele exprimate pe o scala de la A la G (A fiind nota cea mai buna). Metoda de testare este in curs de adoptare.
Rezistenta la rulare afecteaza consumul de combustibil, deci si costurile de exploatare, si va fi reprezentata pe eticheta printr-o pompa de alimentare. Cu cat acest indicator este mai mic, cu atat mai putina energie se pierde si cu atat mai mici sunt consumul si emisiile de CO2. Si aceste performante sunt exprimate cu ajutorul unei scale de la A la G si prin pictograme in culori, de la verde pentru notele cele mai bune la rosu pentru cele mai proaste. In prezent se estimeaza ca aproximativ 25% din emisiile totale de CO2 provin din transportul rutier si ca anvelopele determina 20-30% din consumul total de combustibil al vehiculelor.
Zgomotul exterior este reprezentat grafic printr-un difuzor insotit de 1-3 unde sonore. O singura unda neagra este dovada celor mai bune performante din acest punct de vedere, cu emisii sonore cu cel putin 3 dB sub viitoarea limita legala, anvelopele cu doua unde ating limita legala viitoare, iar cele cu trei au un nivel de zgomot cuprins intre maximum actual si noua limita inferioara aplicabila din noiembrie 2012.           

Articole similare

Ad