Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Depozitare si transport feroviar sub aceeasi umbrela

La inceputul lunii trecute, in noul depozit Lazar Logistics a sosit primul tren cu tabla de la US Steel pentru Dacia. Transportul feroviar ramane mai avantajos decat cel rutier si faptul ca noul centru este singurul din Arges traversat de o cale ferata si unul dintre putinele din tara de acest tip il face foarte atractiv. In afara de US Steel, aici vor fi stocate si marfurile altor producatori, care, desi acum folosesc pentru transport doar camionul, ar putea fi tentati de tren, mai ales ca si in cazul lor e vorba de marfa grea si de cantitati mari.

Noul centru de clasa A, construit de la zero, dezvoltat de International Lazar Company impreuna cu BAT BASCOV si finalizat in decembrie 2011, a necesitat o investitie de 3,4 milioane de euro, are suprafata de 6.500 m2 si inaltime de 16,5 m, este specializat pentru stocare de materiale grele, avand podea care rezista la 40 t/m2, si, cel mai important, are cale ferata in interior, fiind unicul de acest tip din Arges. Lungimea caii ferate private de uz industrial construita in cadrul acestui proiect este de 287 m, iar investitia pentru proiectarea si realizarea ei se ridica la 240.000 de euro.
Decizia de a incepe constructia a fost luata in 2009, dupa semnarea unui contract pe sase ani cu furnizorul de tabla pentru Dacia US Steel, dar initial era vorba de o alta locatie, si ea foarte bine pozitionata, tot aproape de calea ferata nationala, unde se dorea extinderea proiectului la un terminal de cale ferata. „Insa era o investitie prea mare, venea criza si am considerat ca nu mai era oportun, asa ca am mutat proiectul in incinta BAT Bascov, unde International Lazar Company este actionar majoritar, si unde am dezafectat cateva hale. Singurul inconvenient ramane faptul ca aici este o zona industriala apropiata de oras, unde in viitor se vor extinde investitiile imobiliare urbane. De aceea depozitul a fost conceput ca fiind mutabil“, explica Dana Midvichi, director comercial ILC.
In incinta trebuie asigurata o temperatura apropiata de cea din exterior, pentru a nu se produce condens, si o ventilatie foarte buna. De aceea, unele trape din tavan au motor, pentru a fi actionate automat, din telecomanda. Operatorul, Lazar Logistics, monitorizeaza si raporteaza clientului zilnic temperatura, umiditatea, precum si punctul de condensare, in interior si in afara depozitului.
Noul centru dispune de doua poduri rulante de 20 si 32 t, cu deschideri de 25 m, respectiv 35 m, speciale pentru marfuri grele, dotate cu dispozitive pentru manipularea bobinelor.
In afara de tabla de la US Steel, care, datorita greutatii, se depoziteaza pe structuri speciale asezate pe podea, in depozit se stocheaza si marfuri generale, pe rafturile aduse de la vechiul depozit al companiei, care intre timp a fost inchiriat producatorului auto Leoni pana in 2019. Leoni avea nevoie de spatiu pentru a muta cablajul de motoare Peugeot din nordul Africii, o zona cu multe tensiuni sociale in prezent, si a preferat Romania pentru mai multa siguranta, desi costurile sunt cu 20-25% mai mari. Iar acum a ajuns la circa 700 de angajati, de la 200-300, cati avea la inceput. Vechiul depozit, tot de clasa A, construit in 2008, are 8.200 m2, dar inaltime mai mica decat cel nou, si nu a suferit modificari substantiale pentru a deveni centru de productie: doar au fost amenajate birouri pe margine.

Contract de 100.000-150.000 t de tabla/an
Capacitatea depozitului este de circa 150.000 t de tabla (pentru economie de spatiu, stocarea se poate face pe verticala), in conditiile in care primul tren, cu 15 vagoane, avea 615 t de marfa, iar o garnitura completa transporta chiar 800-1.000 t.
Deocamdata, contractul dintre Lazar Logistics si US Steel prevede livrarea, pana in 2017, a 100.000-150.000 t de tabla/an, cantitate care se va livra toata pe calea ferata, de la fabricile din Kosice (Slovacia) si/sau Smederevo (Serbia).
60-70% din tabla consumata de Dacia – dar cea mai pretentioasa forma, cea galvanizata – provine de la US Steel, asa cum declara Viliam Fercak, head of department outside processing&warehousing USSE, compania investind foarte mult in ultimul timp pentru a zinca tabla, din dorinta de a oferi cea mai inalta calitate a produselor pentru industria auto. Astfel ca, in prezent, US Steel are peste 1.000 de clienti in Europa si nu numai, printre care Mercedes-Benz, Skoda, Peugeot sau Porsche. Transporturile spre Dacia se efectueaza in cea mai mare masura pe cale ferata, iar tractiunea locala din depozit catre destinatia finala, cu ajutorul camioanelor. Colaborarea cu firma pitesteana este mai veche si, asa cum declara reprezentantul US Steel, „International Lazar este o companie cunoscuta in Europa   si impreuna vrem sa aducem acest serviciu la cel mai inalt standard, deoarece producatorii de masini sunt foarte pretentiosi si in ceea ce priveste calitatea marfii, si in ceea ce priveste termenele de livrare“.

15 vagoane cat 30 de camioane
Gara din Bascov era pe punctul de a fi desfiintata, iar faptul ca Lazar Logistic foloseste calea ferata a amanat sau anulat aceste planuri. Trenul apartine CFR si, „desi avem si locomotiva proprie la una din firmele din grup si ne putem constitui ca operator feroviar privat, deocamdata nu renteaza. Am avea nevoie de mai multi mecanici si ar costa mai mult angajarea de personal decat transportul cu ajutorul CFR din gara in depozit, mai ales ca intre trenuri sunt perioade mari de timp. Daca am ajunge la patru garnituri/saptamana poate s-ar justifica“, explica Dana Midvichi. Iar Adrian Bobe, directorul Lazar Logistics, declara: „estimez ca pentru inceput va veni un tren la trei zile, atat de la US Steel, cat si de la alti clienti“.

Una dintre putinele flote romanesti specializate pentru bobine
Tabla de la US Steel va avea rulaj rapid, se va expedia la Dacia si la alti clienti in maximum 48 de ore de la sosirea trenului, iar transportul de la depozit la destinatar va fi asigurat tot de ILC, cu 10 semiremorci Krone specializate, cu fose, pentru bobine de la 8 t (n.r.: cum sunt cele din fotografii) la 24 t. Acestea au fost achizitionate in urma cu circa cinci ani si deocamdata sunt suficiente pentru transportul de tabla, iar daca nu, flota este suplimentata cu vehicule similare care acum circula in Comunitate. Mai ales ca, in cazul unor urgente, tabla se importa si rutier, nu doar feroviar.
Pentru ancorarea bobinelor se folosesc clesti hidraulici de ultima generatie, importati din Spania, iar pregatirea pentru transport, cu tot cu identificarea bobinei, scanarea – se foloseste softul US Steel si o baza de date comuna prin care Lazar Logistics primeste comenzi, receptioneaza trenuri, blocheaza stocuri pentru verificare s.a. – si culisarea 100 m pana la usa, nu depaseste jumatate de ora. Iar fabrica Dacia este la 18 km distanta, deci in 40 de minute se poate face aprovizionarea.              

Articole similare