AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Desi absolut necesar, este cam greu de obtinut

La aproape doi ani de la introducerea obligativitatii privind dovada platii contributiilor sociale in Romania pentru soferii profesionisti, procedura depunerii dosarului in vederea obtinerii certificatul A1 ramane la fel de birocratica, insa se constata o mai mare rapiditate in ceea ce priveste obtinerea propriu-zisa a documentului, datorita faptului ca si transportatorii, dar si inspectorii Directie Internationale din cadrul Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP) sunt familiarizati cu procedura. Am incercat sa aflam de la managerii mai multor companii de transport care sunt problemele cu care s-au confruntat in obtinerea acestui certificat, daca au fost controlati privind formularul A1 si ce s-a intamplat in situatia in care soferii pentru care au obtinut documentul au migrat catre alte firme. Astfel, intregul proces de obtinere a formularului s-a dovedit a fi unul anevoios, atat din punct de vedere al birocratei necesare pentru a pune cap la cap toate documentele de care angajatorul are nevoie pentru obtinerea certificatului de detasare, cat si ca timp de asteptare ca formularul sa-i parvina efectiv.
 

Certificatul A1 confirma faptul ca personalul mobil, respectiv soferul, are achitate contributiile sociale in statul membru de resedinta, in timp ce este detasat sau lucreaza in mai multe tari in acelasi timp. Documentul portabil a devenit obligatoriu in mai multe state incepand cu 1 aprilie 2017, iar soferul trebuie sa il aiba la bordul camionului in cazul unui control.
„Am lucrat in Comunitate pana in 2012, apoi m-am retras si astfel nu am nevoie de formular. Am renuntat din cauza tarifelor foarte mici de transport, de cele mai multe ori oferite tot de companiile estice“, a spus Silviu Mic, administrator Tims International. Potrivit acestuia, Franta, una dintre tarile care solicita A1, este o destinatie scumpa, pe care incearca pe cat posibil sa o evite.
„Am depus documentatia pentru obtinerea a 22 de formulare in iulie 2018, dar nu le avem nici in momentul de fata. La prima serie a fost ceva mai dificil, apoi la a doua am avut doar o medie de 2-3 luni, insa acum s-a prelungit asteptarea. CNPP sustine ca sunt gata pentru ridicare la receptie, insa firma de curierat nu are ce sa ridice. Este un cerc vicios“, a spus Lorand Schoffer, director general Riwo Transport. Dosarul a fost aprobat, cu numar de inregistrare si dovada, astfel ca exista acoperire la un eventual control.
Firma olandeza cu filiala la Cluj a preferat in prima faza sa lucreze cu un intermediar, insa a observat o imbunatatire a comunicarii cu CNPP pe cont propriu.

Lupta cu birocratia
Dosarul care trebuie depus la CNPP, directia Relatii Internationale, este unul destul de stufos, dupa cum au aratat managerii companiilor cu care am discutat, fiind solicitate multe documente pentru emiterea unui astfel de formular. „Merge nu greoi, ci foarte greoi, in sensul ca se cer multe hartii. Trebuie completate informatii legate de numarul de kilometri facuti pe extern, in ce tara etc. In plus, pentru depunerea dosarului la CNPP trebuie obtinut certificatul de atestare fiscala, care este valabil 30 de zile de la data eliberarii. Ca idee, din momentul in care demarezi procedura pentru obtinerea A1 pana in momentul in care primesti documentul in original poate sa dureze pana la trei luni“, a explicat Dorin Pop, administratorul societatii Grota Nimfelor. Compania are opt certificate A1, doar pentru soferii care au curse in Franta, Belgia si Austria, de obtinerea carora s-a ocupat personal, prin intermediul unui angajat, „pentru ca nu vad de ce sa dai 400 de lei unui intermediar“. Comparativ cu anul trecut – „cand, daca sunai la CNPP, erau doar doua doamne care se ocupau de treaba asta, chiar le-am compatimit pentru ca erau extrem de solicitate“ – procedura s-a mai relaxat, toata lumea otie ce are de facut. Nu in ultimul rand, a mai spus Dorin Pop, sunt destul de dese cazurile cand soferii nici nu apuca sa primeasca certificatul in original, ca au si plecat catre o alta firma de transport. „Doua cazuri am avut chiar noi. I-am facut angajarea soferului pentru a pleca in Comunitate la un client in Franta, pentru care noi suntem subcontractori. Abia am apucat sa primim dovada ca am depus actele, adica un formular otampilat, cu numar de inregistrare, pentru a fi acoperiti in caz de control, ca soferul m-a anuntat ca vrea sa plece in alta parte. Cand a venit certificatul A1 prin curier, responsabilul care se ocupa la noi in firma a sunat la CNPP si a intrebat ce se intampla cu el. Am aflat ca este obligatoriu sa fie returnat, am facut acest lucru si, in paralel, ne-am apucat de alta documentatie pentru noul sofer. Alt timp pierdut, va dati seama. Pana cand am stabilizat situatia soferilor, am tot facut hartii, ca deja ne cunosteau si cei de la Finante si cei de la Oficiul National al Registrului Comertului. Cel putin in cazul nostru, abia dupa un an si jumatate s-a stabilizat situatia, in sensul in care toti soferii care circula in Franta, Belgia sau Austria au formularul A1.“
Compania suceveana Express Euroscan a asteptat circa 12 luni pana i-au parvenit formularele A1. Din cauza migratiei soferilor, in multe cazuri, in momentul obtinerii A1, unii dintre soferi nici nu mai lucrau in cadrul companiei respective.
Aceeasi problema a intampinat-o si managerul Secuiana Trans, Sarkany Dominic, care a obtinut certificatele, „chiar daca drumul nu a fost usor, a durat putin peste o luna“, avand si cazuri de soferi care au migrat catre alte companii de transport cu tot cu certificatele A1 dupa ei. „In mod normal, ei nu au voie sa le foloseasca in numele nostru, oricum nu au ce face cu ele. In aproape doi ani, am avut vreo trei cazuri. Am raportat acest lucru la CNPP, insa nu am primit niciun raspuns“, a precizat Sarkany Dominic. Pentru obtinerea celor 12 formulare, compania a lucrat cu o firma de consultanta din Bucuresti, cu care are un contract ce cuprinde mai multe servicii, iar acesta este inclus.

Poti solicita A1 doar daca nu eoti dator statului
„In 2017, cand am depus primul dosar pentru obtinerea formularelor A1, birocratia a fost stufoasa, iar pana la obtinerea efectiva a formularului au trecut 3-4 luni“, a explicat Nagy Karoly, jurist Rozoti Prodcom. „Ulterior, cu fiecare serie, s-au simplificat procedurile.“ Doar pentru prima serie de A1, compania bihoreana a fost nevoita sa faca o vizita la Casa Judeteana de Pensii Bihor pentru obtinerea declaratiei lunare privind obligatiile de plata a contributiilor.
Fiecare depunere este insotita de o declaratie pe propria raspundere prin care sa se ateste cifra de afaceri realizata in Romania si cea realizata pe teritoriul altor state in ultimul an, numarul de incarcari/descarcari, timpul de lucru al soferilor pe ultimele 12 luni, lucru imposibil pentru soferii nou angajati. In plus, solicitarea se poate depune abia dupa prima luna in care soferul este angajat in cadrul companiei si se poate face dovada platii contributiilor sociale.
„Problema cea mai mare este ca ne confruntam de fiecare data cu aceeasi birocratie si dosarul este la fel de stufos pentru fiecare depunere. CNPP nu a facut un update al sistemului prin care sa depui strict situatia doar pentru sofer“, a subliniat Dan Niculescu, director comercial Dianthus Company. Documentatia este si mai greoaie pentru companiile care fac parte din categoria marilor contribuabili, pentru ca anumite documente sunt mai greu de obtinut. „Trebuie sa mergem la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala. Nu se poate completa online, ca in cazul companiilor mai mici, ci doar prin depunerea actelor la ghiseu“, a mai aratat Dan Niculescu.
„Nu documentatia este problema, ci faptul ca nu trebuie sa ai datorii catre stat, pentru ca altfel nici nu poti depune dosarul“, a atentionat Adrian Popescu, reprezentantul International Lazar Company.
Costurile pentru obtinerea A1 au fost diferite de la companie la companie, in functie de modul de lucru, insa se ridica la 50-150 de lei/sofer. Acestea au fost mai mici pentru companiile care au decis sa lucreze pe cont propriu si, daca se adauga comisionul firmelor de consultanta, in cazul operatorilor care au decis sa externalizeze serviciul, se ajunge la circa 150 de euro.

Intermedierea nu te scuteste de batai de cap
In cazul Car Logistic Company serviciul a costat in jur de 500 de lei pentru obtinerea tuturor formularelor: „Avem circa 14 certificate A1, unele reinnoite deja. Nu le-am obtinut foarte greu, am externalizat serviciul, iar costurile s-au situat intre 400 si 500 de lei pentru toate. Dosarele au fost pregatite la noi la firma, iar cineva de la Bucuresti s-a ocupat de obtinerea lor. Am avut controale in Franta, inclusiv in privinta formularelor, dar nu am avut probleme“, ne-a spus Florin Mincu, directorul general al companiei.
La fel s-a intamplat si pentru compania turca Omsan Logistica. Aceasta a colaborat cu o asociatie patronala in vederea obtinerii documentelor. „A fost o taxa pentru reprezentare de circa 500 de lei, la care s-au adaugat alti 10-20 de lei/persoana.“ Obtinerea celor sase certificate a durat intre o luna si jumatate si patru luni.
Tot prin intermediar a lucrat si subsidiara romaneasca a companiei belgiene Marvicon, care are 140-150 de certificate, obtinute prin intermediul unui birou de avocatura din Belgia, cu filiala in Romania. La inceput, dupa cum explica Ilie Ilea, managerul societatii, lucrurile s-au miocat mai anevoios, obtinerea certificatelor efectuandu-se in circa jumatate de an. Dar acum timpul s-a injumatatit. „Era mai multa birocratie, acum s-au mai obionuit si functionarii CNPP, dar la inceput au fost mai multe verificari din punct de vedere al firmei si a trebuit sa depunem la dosar foarte multe documente. Din cate am inteles, in Belgia se obtine mult mai usor, totul se face online.“

Proceduri mai relaxate pentru cei care au obtinut deja certificatul
Oficialul Marvicon face referire la faptul ca procedura de acordare a documentelor portabile A1 s-a simplificat in cazul firmelor care au mai obtinut acest certificat, in sensul ca nu se mai solicita toate documentele mentionate in cererea tip. De exemplu, asa cum a aratat CNPP, daca o firma a mai obtinut A1, se cere numai certificatul de atestare fiscala si certificatul constatator, deoarece acestea au termen de valabilitate de 30 de zile de la data eliberarii, formularul D112 (anexa 1.1 si conformarea transmiterii la ANAF) si copiile contractelor de munca si actelor de identitate ale soferilor. Recent, Marvicon a avut parte si de un control de la ITM solicitat de autoritatile din Belgia, care a durat cateva zile, si unde au fost solicitate inclusiv documentele A1 pentru toti soferii. „Au verificat multe acte, inclusiv cursele soferilor, de unde pleaca, unde ajung, de unde incepe cursa si unde se termina. Nu s-a soldat cu amenzi, a trecut aproape o luna si nu ne-a mai deranjat nimeni.“ Din totalul soferilor pentru care s-a obtinut documentul portabil A1, mai putin de o cincime au plecat din firma inainte de expirarea formularelor, iar firma a predat documentele catre Casa de Pensii.
„La inceput faceam contract pe sase luni, apoi pe durata nedeterminata si nu obtineam A1 decat dupa ce intra in vigoare contractul pe perioada nedeterminata. Acum insa facem contract doar pe perioada nedeterminata, cu perioada de proba de trei luni, iar atunci cand depunem, o facem pentru minimum 4-5 soferi“, a mai explicat Ilie Ilea.

A1 si salariu minim pentru Austria
Procesul de obtinere a dovezii care tine loc de formularul A1 decurge destul de rapid in cazul Gartner Eurotrans Romania, „maximum o saptamana pentru toti noii angajati sau pentru inlocuirea celor care au deja formularul“, dupa ce in 2017, adica la primele formulare, obtinerea propriu-zisa a durat sase luni. „Au fost doua motive, primul legat de birocratie, cel de-al doilea de faptul ca oamenii care lucrau la aprobarea dosarelor nu erau foarte in tema cu legislatia si cu modul in care ar trebui sa fie tratate documentele pentru formularul A1“, ne-a marturisit directorul general Vladimir Pilca. Firma nu a fost scutita de controale in Austria si chiar a primit o amenda in valoare de 8.000 de euro, pe care anunta ca o va contesta in instanta. Abia angajati, soferii plecasera la finalul saptamanii, intr-o vineri, iar cateva zile mai tarziu, adica marti, au fost controlati in Austria. „Aveam cererea depusa la CNPP, insa dovada nu era scoasa inca. Din pacate, autoritatile austriece nu au acceptat pozele trimise, nu am avut parte de indulgenta si am fost amendati. Intr-o singura zi, adica luni, nu am putut sa obtinem dovada depunerii. Noi am acoperit amenda, insa ne vom intoarce cu contestatie“, a explicat directorul Gartner.
Tot in 2017, si Austria a impus prin lege un salariu minim prin care sa controleze dumping-ul social (LSD-BG) , prevederi aplicabile traficului bilateral cu Austria, transportului comunitar, transportului terta tara si cabotajului, inclusiv transportului de calatori, fiind exclus doar tranzitul prin aceasta tara. Conform legii, firmele de transport din afara Austriei trebuie sa notifice intrarea unui sofer strain pe teritoriul Austriei, daca operatiunile realizate presupun incarcari/descarcari de marfa pe teritoriul Austriei, inainte de intrarea camionului pe teritoriul tarii. Notificarea se face online, prin completarea formularului ZKO3. „Controalele vizeaza mai mult constructiile, dar asta nu exclude faptul ca pot fi controlate si companiile de transport care intra sub incidenta legii“, a spus Nagy Karoly. „Procedura pentru obtinerea ZKO3 dureaza destul de mult pentru ca sunt foarte multe campuri de completat.“
Pentru ca lucreaza in Austria, pe langa documentul portabil A1, si soferilor Gartner Eurotrans le este necesar si formularul ZKO3, pentru operatiuni de incarcari/descarcari de marfa pe teritoriu austriac, pentru orice firma de transport din afara Austriei. „Noi la origine suntem o firma austriaca, asa ca e putin mai simplu. Pe ZKO3 tot grupul foloseste acelasi software, a fost dezvoltat un sistem informatic in care toti ne incarcam acolo toate informatiile solicitate de autoritatile din Austria.“ Compania are aproximativ 700 de chestionare obtinute, deoarece toti soferii, cu exceptia catorva care lucreaza strict in transport national, fac rute in Comunitate. Oficialul firmei a mai spus ca inainte de demararea procesului pentru obtinerea formularelor au existat discutii cu firme care se ocupau de intermedierea procesului, „insa tarifele solicitate erau astronomice pentru numarul de soferi pe care il avem, iar ei nu erau flexibili. Am internalizat si lucrurile functioneaza foarte bine, a fost o decizie foarte buna.“ Legat de dificultatile in colaborarea cu statul roman, nu numai obtinerea formularului este un proces birocratic, a mai completat Vladimir Pilca, ci si, de exemplu, Cardul European de Asigurari Sociale de Sanatate, cerut in strainatate in cazul unei probleme medicale. „Noi avem o asigurare de sanatate pentru ei, dar ar trebui sa o folosim in mod normal in cazul in care problemele de sanatate nu sunt acoperite de stat. In statele membre li se cere asigurarea, iar cardul nu-l au la ei pentru ca nu-l cer la Casa Nationala de Sanatate, iar daca il cer obtinerea lui este greoaie, se lovesc de birocratie. Sunt multe state membre care au proceduri simplificate fata de noi.“
Soferii se pierd in dosarele pe care le au la bordul camionului. „Am avut un sofer amendat pentru ca a ratacit A1, insa i-a fost redus cuantumul amenzii pentru ca a putut face dovada detinerii in format electronic“, a spus Adrian Popescu, reprezentantul International Lazar Company.

Colaborarea cu inspectorii CNPP este buna
Surprize placute legate de obtinerea documentului a avut si Duvenbeck Logistik, care a obtinut mai multe certificate in numai trei saptamani, desi acela a fost un caz singular, dupa cum ne-a marturisit responsabila de Resurse Umane din cadrul companiei. „De regula este vorba de un timp de ordinul lunilor, o medie de 2-3 luni. Noi nu cerem un certificat, fluctuatia de personal este mare, trebuie sa respectam termenul de o luna de la data angajarii, dovada ca am achitat contributiile pentru luna anterioara, si ca atare acea dovada nu o putem face decat in momentul in care avem declaratia 112 (formularul D112) si celelalte documente justificative.“ Important de precizat, desi personalul Casei de Pensii care se ocupa de acordarea acestor formulare este insuficient raportat la solicitarile firmelor (35.109 documente au fost emise numai in primele 10 luni ale lui 2017, majoritatea vizand transportul rutier de marfa international), colaborarea cu personalul Casei de Pensii este destul de buna, „atat pe e-mail, cat si telefonic se raspunde la solicitari in limite rezonabile“, fiecare solicitant avand dedicat un inspector CNPP care se ocupa de dosar. In total, compania se apropie de circa 500 de documente portabile active la momentul de fata, insa niciun sofer nu a fost controlat strict pentru formularul A1.
In cazul companiei sucevene Euroluc Trans, cele aproximativ 80 de formulare active la momentul de fata au fost obtinute dupa o perioada de timp mai mare, iar cativa dintre soferi au inregistrat controale in Franta, dar nu au fost probleme. „Documentatia a fost depusa la inceputul anului, iar primele formulare le-am obtinut undeva prin august-septembrie. Am avut si cazuri in care soferii au plecat din firma, dar am raportat la CNPP“, a marturisit Sergiu Lucan, managerul firmei. La polul opus se situeaza Ciornei Prod, tot din Suceava, care se afla in procedura de completare a dosarului pentru obtinerea documentelor, „o procedura foarte greoaie din punctul nostru de vedere. Dosarul, pentru 12 soferi, este unul foarte stufos. Daca nu vom reusi noi, atunci vom apela la o firma specializata“, ne-a spus si Robert Tudos, manager de transport in cadrul companiei.

Controale sunt, dar fara probleme pentru A1
Soferii companiei cluje Riwo au fost controlati in Belgia, Olanda, Austria si Franta, insa nu toate autoritatile au solicitat si formularul portabil. „Doar in Franta si Austria le-a fost solicitat A1, insa nu au fost probleme nici in lipsa acestuia. A fost suficienta dovada ca am depus dosarul la CNPP“, a mai spus Lorand Schoffer.
Cele mai frecvente controale au loc in Germania, insa probleme majore la control sunt in Ungaria, iar cele mai frecvente incidente sunt pentru depasiri de greutate. „Am primit o amenda de 220 de euro pentru 60 kg depaoire de greutate. Acelasi camion, oprit de austrieci, a trecut fara nici cea mai mica problema de controlul de greutate“, a mai spus Lorand Schoffer. Autoritatile franceze solicita contractul de munca tradus in limba franceza.

Soferii au nevoie de o schimbare de atitudine
Criza fortei de munca se acutizeaza. „80% dintre angajati au plecat in strainatate pentru salarii mai mari, insa au nevoie si de schimbare de atitudine. De aici pornesc toate problemele noastre“, a mai spus Silviu Mic. Acesta a mai punctat ca a observat ca generatia tanara vine cu o schimbare de mentalitate.
Cu o migratie de circa 45% a soferilor se confrunta si firma argeseana Dianthus. „In momentul de fata, avem 15 camioane pe dreapta din cauza lipsei de soferi, dar au fost si situatii in care am avut si 10% din flota“, a spus Dan Niculescu. Costul cu soferii a ajuns la circa 20%, generat de salariu si diurna, ambele in crestere.
In Italia taxele de drum au crescut cu 1,2%, si sunt anuntate cresteri si in Ungaria si Germania, dar cele mai multe contracte de transport pot suferi modificari ale tarifului de transport abia de la 5% cresteri ale costurilor.

Articole similare