Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltare continuă în distribuția de produse alimentare

În august 2021 grupul american XPO a decis separarea diviziei de supply-chain de cea de transport, din dorința de a construi două companii puternice, fiecare listată independent la Bursa din New York. Divizia de supply-chain activează acum sub numele GXO, astfel că toate activitățile derulate în România – cea de logistică și cea frigo – vor fi operate sub marca GXO. Prezentă în România din 2007, compania s-a remarcat prin expertiză și specializare în distribuția de produse alimentare și logistică de retail, domenii în care continuă să se dezvolte. Beneficiind de experiența grupului la nivel mondial, în România GXO inovează și investește permanent în sisteme eficiente care cresc productivitatea și acuratețea operațiunilor, cu ambiția de a rămâne cea mai eficientă rețea de distribuție de produse la temperatură controlată cu acoperire națională.

Deși GXO are deja experiență în e-fulfilment la nivel internațional, având mai mulți clienți din domeniul e-commerce, în special în SUA și Anglia, iar în regiune, în Cehia și Polonia, în România activitatea este cumva atipică, deoarece clienții companiei vin mai ales din retail, industriile alimentară și non-alimentară, cu competențe în logistica produselor care necesită temperatură controlată, FMCG în general și industria auto. Compania oferă servicii de depozitare, pregătire comenzi, management complet al retururilor, temperatură controlată (refrigerată, congelată), distribuție locală și co-packing, deservind clienți precum Danone sau PepsiCo.

Grupul cu prezență globală operează în România în opt locații cu o suprafață de depozitare totală de aproximativ 100.000 m2 în care lucrează peste 650 de angajați.

„Aproximativ 30% din suprafața de depozitare operată este cu temperatură controlată: avem diverse operațiuni, unele pentru produse refrigerate, cu un regim de temperatură între 2 și 4 OC, avem și alte operațiuni pentru fructe și legume (8-10 OC) și operațiuni de stocare și distribuție pe partea de produse congelate”, a descris Victor Ghiurea, Business Development Director pentru România la GXO.

Compania deține o mulțime de centre de cross-dock în București și în toată țara, însumând aproape 30.000 m2, unde recepționează marfă perisabilă în general pentru a o livra a doua zi către centrele de retail. „Fiecare spațiu are un anumit specific, un anumit regim de temperatură. Sunt și locații mai mari, cu trei regimuri de temperatură, și, când volumele permit asta, combinăm produsele într-un camion mai mare cu pereți despărțitori bi sau tri-temp, dar avem și foarte mulți clienți mici cu livrări de volume mici și atunci încercăm cumva să creăm aceste rețele specializate pe fiecare regim de temperatură în parte.”

Compania deține o flotă proprie de distribuție (parțial cu temperatură controlată), cu care efectuează livrările last mile de la centrele de cross-dock către clienții finali, iar pentru transport primar lucrează în general cu subcontractori. „Încărcările se fac seara, transportatorii merg pe timpul nopții până la centrele de cross-dock și de acolo preluăm marfa cu flota proprie.”

Cu obiective clare de sustenabilitate, GXO folosește deja camioane CNG pe rutele de distribuție din București și localitățile din împrejurimi, unde există o rețea suficientă de alimentare cu gaz. Pe măsură ce aceasta va deveni disponibilă și în alte regiuni din țară, parcul de vehicule pe CNG va crește. „Bineînțeles, după ce tehnologia pentru camioanele electrice se va dezvolta și raza lor de acțiune va fi mai mare, așa încât să putem gestiona toate rutele pe care le avem în acest moment, vom lua în considerare și achiziția unor vehicule electrice.”

Victor Ghiurea spune că pentru distribuția de produse la temperatură controlată, mai ales în zona de 2-4 OC, GXO deține una dintre cele mai puternice rețele de distribuție cu acoperire națională. „Ajungem în 24 de ore de la plasarea comenzii în orice loc din țară. Este un avantaj foarte mare faptul că putem integra în această rețea clienții atât în regim cross-dock, cât și într-un sistem de stocare dacă este necesar. Cei mai mulți clienți cu care lucrăm sunt interfațați cu sistemele noastre WMS și TMS în așa fel încât să putem consolida aceste volume și să oferim servicii competitive pentru fiecare client în parte.”

Oportunități de externalizare a logisticii de produse alimentare

În România, cele mai multe operațiuni de distribuție cu temperatură controlată sunt organizate in-house, cu echipe proprii de logistică, din depozite proprii, cu mașini și utilaje proprii. „În ultima vreme observăm o deschidere din ce în ce mai mare pentru externalizarea acestor servicii, deci potențialul de creștere este în continuare destul de mare și putem integra în fiecare an clienți noi în aceste rețele. Depinde într-adevăr de tipul de produse pe care le au. Din punctul nostru de vedere, considerăm că avem soluții foarte competitive și reușim cu majoritatea să găsim un sistem de a coopera, nu neapărat în exclusivitate: avem contracte pentru servicii în anumite regiuni sau pentru anumite produse, deci nu dorim neapărat să preluăm sută la sută operațiunile logistice pe care clienții le desfășoară, ci începem aceste colaborări acolo unde putem oferi soluții competitive”, a precizat Victor Ghiurea.

„Intenționăm să continuăm creșterea în 2022, avem o motivatie suplimentară să implementăm în primul rând proiectele pe care le-am început la sfârșitul acestui an și să le stabilizăm, iar apoi, spre jumătatea anului viitor, să implementăm și alte proiecte pentru care suntem în discuții în acest moment. Ca și până acum, cele mai multe proiecte sunt din domeniul retailului pentru zona de food.”

Costul cu forța de muncă îi conduce pe operatori spre automatizare

Ca și alți operatori de logistică, GXO se confruntă cu creșteri importante de cost în ceea ce privește forța de muncă, energia, combustibilii. O parte din creșteri sunt indexate prin contract, altele sunt suportate de operator prin îmbunătățirea continuă a productivității operațiunilor. O creștere neprevăzută vine anul acesta din scumpirea echipamentelor și din termenele mai lungi de livrare ca urmare a crizei de microcipuri și a scumpirii materiilor prime.

Deși în unele zone din București este foarte greu să găsești personal pentru depozite, mai ales când e vorba de temperatură controlată, GXO lucrează în majoritatea operațiunilor cu angajați proprii, apelând în anumite situații, mai ales pentru perioadele de vârf, la colaborări cu agenții de furnizare de personal temporar. „Colaborarea cu mai multe agenții este un lucru important în așa fel încât să putem identifica în timp util resursele umane necesare pentru fiecare proiect. Până în acest moment nu am apelat direct la lucrători extracomunitari, dar acum avem discuții pentru anumite proiecte și cu agenții care furnizează lucrători din afara CE”, a explicat reprezentantul GXO în România.

El a mai spus că înainte de proiectarea operațiunilor pe fiecare client se concentrează asupra automatizării, a proceselor logistice cu mai puține solicitări pentru lucrători, în așa fel încât să creeze un mediu și un loc de muncă atractiv. De asemenea, „pachetele pe care le oferim sunt la nivelul pieței: oferim pe lângă salariu un bonus de performanță și posibilitatea de formare – cum ar fi școala de șoferi sau alte cursuri profesionale plătite de GXO, iar pentru middle management asigurăm acces la GXO Academy, cu diverse module de formare. Această combinație de beneficii și creare a unui loc de muncă atractiv ne ajută în a reține și a identifica personal pentru proiectele existente.”

Proiecte de dezvoltare pentru e-food

Fiind un specialist incontestabil în logistica de retail și distribuția de produse alimentare, GXO se va concentra în continuare în România asupra dezvoltării celor două direcții de activitate. „În momentul de față studiem și alte proiecte, cum ar fi cele de e-commerce, atât pentru retail, cât și pentru jucători care livrează doar online. Discutăm cu diverși parteneri, facem diverse simulări pentru a putea demara proiecte în această zonă, beneficiem de suportul colegilor din Europa de Vest și din alte țări care în momentul de față operează astfel de activități și care au dezvoltat de ani buni tehnologii noi pentru a putea îmbunătăți soluțiile pe care le oferim. Mă refer aici la diverse automatizări și la implementarea unor sisteme software moderne care să poată optimiza atât productivitatea, cât și acuratețea operațiunilor pe care le efectuăm.”

Dată fiind experiența în distribuția la temperatură controlată, directorul GXO nu exclude ca un prim proiect pentru e-commerce să se desfășoare chiar în e-food. „Sunt foarte multe proiecte în ultima vreme în zona de gestionare a retururilor, care sunt în creștere în e-commerce, și proiecte pentru distribuție, mai ales cu temperatură controlată, atunci când comenzile online trebuie livrate în centrele urbane. Sunt proiecte foarte complexe și necesită soluții speciale pentru implementare. Suntem în discuție pentru mai multe proiecte cu mai mulți retaileri pentru a optimiza aceste operațiuni care sunt acum la început și încercăm să utilizăm experiența noastră din domeniu în așa fel încât să putem implementa toate elementele pe care le-am testat deja în alte operațiuni în alte țări. Am efectuat și noi local mai multe teste în sensul acesta și urmează să implementăm astfel de proiecte în următoarea perioadă.”

Sistemele IT sunt deja pregătite pentru a gestiona operațiuni de e-commerce. Au fost dezvoltate mai multe module, aplicabile atât operațiunilor de retail, cât și celor de e-commerce, pentru că cei mai mulți clienți au mai multe canale de distribuție. „Cei mai mulți clienți de retail își doresc să aibă și e-commerce și atunci adesesa este necesar un sistem care are capabilitatea de a gestiona ambele activități. De multe ori anumiți clienți doresc ca stocul pentru retail și pentru e-commerce să fie comun și doar pregătirea să fie separată, în așa fel încât gestiunea stocului și cantitățile de produse care se află în stoc să fie cât mai eficiente. Avem și clienți care au doar activități online și acolo este clar că este un singur stoc și un singur flux de pregătire. De cele mai multe ori, noi operăm în principal doar partea de depozitare și pregătire a comenzii, iar livrarea este, în general, în cooperare cu curierii. Pentru temperatură controlată, însă, din lipsa unor servicii competitive în acest moment din partea curierilor, suntem nevoiți să dezvoltăm o soluție personalizată”, a mai precizat Victor Ghiurea.

Soluții automatizate de creștere a eficienței

Pentru creșterea productivității și acurateței pickingului, GXO urmează să implementeze mănuși cu scannere portabile, mult mai ergonomice și care pot ajuta operatorul cu informații critice fără să mai poarte un scanner de mână. GXO a încheiat un acord global cu Pro Glove la nivel european, aproape toate filialele testând aceste scannere portabile în mai multe operațiuni, atât de retail, cât și de e-commerce.

Noua tehnologie de scanare va fi utilizată în depozit, pentru agenții de distribuție având un alt sistem bazat pe un soft implementat pe smartphone-urile pe care le folosesc.

Pentru picking GXO folosește mai multe tehnologii – pick by voice, Fingers Scanning, Pro Glove și scannere clasice – toate aceste operațiuni fiind evaluate constant, astfel încât să se introducă tehnologia optimă acolo unde există necesitatea și posibilitatea.

Dacă până acum disponibilitatea forței de muncă și la un cost satisfăcător făcea soluțiile de automatizare un subiect mai degrabă pentru țările din vestul Europei, în prezent tot mai multe companii iau în calcul și astfel de sisteme automatizate. „De cele mai multe ori, din etapa de proiectare luăm în considerare toate tehnologiile disponibile și, acolo unde este cazul, implementam aceste elemente, iar pentru proiectele existente îmbunătățim în fiecare an procesele prin implementarea de noi tehnologii și automatizări”, a declarat Victor Ghiurea. GXO a testat și implementat unele sisteme AGV, alături de sisteme de automatizare pentru depozite, sistemul intern WMS coordonând toate mișcările acestor sisteme. Alte proiecte de automatizare sunt momentan în curs de analiză. Evident, „multe dintre proiecte sunt implementate în locațiile clienților și o parte din investiție este făcută uneori chiar de client. Noi asigurăm integrarea acestor sisteme în așa fel încât softul nostru să poată gestiona complet atât comenzile, cât și instrucțiunile pentru sistemul de automatizare, astfel încât operațiunile să fie complet automatizate și să existe cât mai puține intervenții din partea operatorilor. Sistemele automatizate facilitează administrarea perioadelor de vârf și manipularea volumelor crescute, în timp ce îmbunătățesc capacitatea de a îndeplini așteptările clienților. Un beneficiu adițional este creșterea siguranței și ergonomiei pentru angajați.”

Livrări pe timp de noapte unde există condiții

GXO este deschisă și către inovații în zona de distribuție, iar livrarea pe timp de noapte este una dintre acestea. „Momentan avem un singur client pentru care efectuăm astfel de operațiuni. Într-adevăr, sunt mult mai rapide și evităm traficul din timpul zilei, însă este destul de dificil de implementat pentru alți clienți, din cauza costurilor implicate pentru a avea un schimb de noapte. Acest client a avut posibilitatea să dezvolte un sistem în așa fel încât șoferii noștri să aibă acces la magazin fără să existe personal din partea clientului pe timpul nopții. Șoferii deschid o zonă tampon din magazin unde produsele sunt descărcate și apoi dimineața personalul care face recepția identifică produsele și le introduce în stoc. Altfel, în cazul în care această soluție nu este disponibilă, costurile respective ar fi destul de mari pentru clienți, pentru a ține deschisă zona de recepție pe timpul nopții pentru aceste livrări.”

Articole similare

Ad
Ad