Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltare masiva, impotriva curentului pietei

Intr-un mediu concurential in care multe companii de logistica si transport se plang, pe de o parte de situatia precara a pietei din ultimii ani, iar pe de alta, de lipsa din ce mai acuta a oportunitatilor, ajung sa supravietuiasca si sa se mentina „pe val” numai companiile care abordeaza cu curaj situatia, consolidandu-si afacerea chiar si in vremuri grele. Un astfel de exemplu este Logistic E. van Wijk, companie a carei firma-mama a obtinut anul trecut cea mai mare cifra de afaceri din ultimii 15 ani, la pas cu sucursala autohtona, care, prin investitii masive in sisteme de optimizare a activitatii si prin achizitionarea, anul acesta, a inca 20 de camioane, sfideaza orice definitie a starii de recesiune economica.

 
Cu toata reducerea semnificativa a flotelor din piata, generata de scaderea volumelor de transport care nu a iertat nici firmele din vest, nici pe cele din Romania, nivelul de cost mai scazut decat al companiilor vestice atrage comenzi bune de transport din Europa, in special pentru distante lungi. Si asta in situatia in care, chiar si lasat „la liber”, cabotajul nu reprezinta o solutie pentru romani nici pe piata olandeza, nici pe cea germana, distantele intre care acesta se poate practica fiind prea mici pentru a fi rentabile.

Cifra de afaceri cu 7% mai mare decat in 2010
Faptul ca economia europeana nu se afla intr-o situatie prea buna a adus in prezent o presiune asupra pietei. „In Olanda, circa 90% din transport se face pe cale rutiera, astfel ca o crestere a pretului motorinei cu 2,5-3 eurocenti va atrage si o crestere a pretului de transport cu 1%, crestere pe care majoritatea companiilor nu au curajul sa o ceara de la clienti”, a precizat Ad van Wijk, actionarul majoritar al firmei Logistic E. van Wijk, subliniind ca in Romania relatia dintre pretul motorinei si costul total este chiar mai mare decat in Olanda, ca urmare a ponderii mai scazute a salariilor in costul/km.
Si, cu toate ca piata olandeza, tipic europeana, a adus in 2011 cresterea costurilor, dar nu si a preturilor de transport, pentru Logistic E. van Wijk din Olanda realizarile de anul trecut sunt in topul ultimilor 15 ani, cresterea fiind datorata, in opinia proprietarului companiei, pe de o parte curajului de a creste preturile cu o medie de 4-5% care sa compenseze in principal scaderea volumelor, iar pe de alta, reducerii costurilor, printr-o organizare mai buna, in special a modului in care se incarca marfa.
Ca atare, departamentul de vanzari olandez si-a atins anul trecut targetul de crestere a cifrei de afaceri cu 2,5 milioane de euro fata de 2010 (+7%), fara insa a oferi servicii noi. „Am adaugat clienti noi in portofoliu, dar i-am mentinut si pe cei vechi. De asemenea, am inceput sa ne focusam in special pe grupaje, atat in Ucraina, cat si in Olanda, unde capacitatea de incarcare a unui camion a ajuns la 90%”, a punctat Ad van Wijk. Acesta este de parere ca activitatile de transport cu camion intreg pot fi facute de oricine, insa nu si grupajele. „Ca sa poti oferi aceleasi servicii de transport in toate tarile trebuie sa apartii unui grup”, a mai spus Van Wijk. De aceea, compania olandeza este parte a unei aliante, bazate pe de o parte pe partenerii din Germania, Italia sau Austria, iar pe de alta, pe „prietenii” din Benelux, Spania si Portugalia.

Calcule atente la fiecare centima
Pentru Ad van Wijk, planificarea amanuntita a consumului de combustibil si a costurilor cu reparatiile sau cu forta de munca este calea principala de a reduce costurile, mai ales in situatia in care, in Olanda, soferul este remunerat atat in functie de distanta parcursa, cat si de orele petrecute in camion. „Platim chiar si orele in care soferul este blocat in trafic, la coada in vama sau stationeaza in parcare. De aceea, pentru ca un camion sa fie cat mai productiv, planificarea rutei trebuie realizata astfel incat sa se evite acest tip de situatii, mai ales ca astfel de costuri nu se pot imparti cu clientul”, a precizat Ad van Wijk.
De asemenea, tot in ideea obtinerii unei productivitati sporite, transportatorul olandez recomanda achizitionarea ansamblului autocamion-remorca, in defavoarea separarii acestora, ca si cautarea insistenta, din timp, a marfurilor de retur ale curselor europene, si nu adoptarea solutiilor de moment, „la fata locului”.
In acelasi registru, Ad van Wijk considera o oportunitate si utilizarea transportului intermodal, insa numai daca poate functiona la parametri corecti, in special in sistem privat. Altfel, „daca obtii un transport din Romania catre Olanda si, la fiecare granita, cauti locomotiva libera, care apoi asteapta eliberarea unei linii, nu vei fi niciodata sigur asupra timpului de tranzit, rezultand astfel o solutie prea riscanta, care ar putea functiona numai daca guvernele locale ar comunica intre ele”, a precizat antreprenorul olandez, subliniind ca deja s-a incercat o astfel de colaborare, insa fara succes. „Insa momentul in care se vor realiza progrese reale in aceasta directie ma va gasi pregatit”, a mai spus acesta.

Extinderi pe piata autohtona, chiar si pe timp de criza
In opinia reprezentantului olandez, transportul este bazat pe cresterea economica, iar pe piata din Romania o crestere economica de 1% ar atrage o crestere de 3% a volumului de transport.
„Piata companiilor romanesti ar putea fi chiar mai mare, concurand transportatorii din vest”, a punctat Van Wijk, subliniind: „vestul Europei ofera Romaniei oportunitati de care ar trebui sa profite cat mai repede, mai ales ca piata occidentala nu va fi in crestere anul acesta”.
Anul trecut, cifra totala de afaceri a filialei romanesti a companiei Logistic E. van Wijk a fost realizata printr-un aport egal al tuturor activitatilor din transport si logistica, desi, in termeni de volum, s-au desfasurat mai multe activitati de cross-docking, transport si grupaje decat de depozitare, ce vin cu servicii adaugate. De asemenea, activitatea de expeditii nu este considerata drept modalitate principala de a contribui la cifra de afaceri a companiei.
Una dintre investitiile absolut necesare a fost cea in sistemul IT. Demarata la sfarsitul lui 2010, implementarea noului sistem informatic integrat, de ultima generatie, a fost si finalizata in decembrie 2011, urmarind implicarea intregii companii, de la soferi, pana la departamentele de transport, logistica, depozitare si management. Noul sistem reprezinta astfel o solutie complexa, care acopera toate directiile de activitate: raportari, contabilitate si interfata open-book, solicitata din ce in ce mai mult de clienti. Proiectul de un milion de euro, pentru care compania beneficiaza si de sprijin european, aduce, intre principalele beneficii, un flux constant si rapid de informatii intre departamente. „Dupa o perioada de acomodare, vom avea un sistem care ne va ajuta foarte mult in munca de zi cu zi”, a declarat Gabi Mircean, directorul de transport Logistic E. van Wijk.
Si, chiar daca in Olanda s-a stopat achizitia de vehicule, capacitatile suplimentare fiind acoperite cu subcontractori, flota romaneasca formata in prezent din 170 de camioane va fi extinsa anul acesta cu inca 20 de unitati, dupa cum a anuntat actionarul majoritar al companiei, specificand si faptul ca „vor fi capabili sa investeasca anul acesta si in depozitare, insa numai daca va fi necesar, urmand sa hotarasca la momentul respectiv daca varianta cea mai eficienta va fi inchirierea sau cumpararea”. In prezent, capacitatea de depozitare din Bucuresti este complet acoperita, existand un mic spatiu liber doar in depozitul de la Cluj.
Adeptul motto-ului „Fapte, nu vorbe”, Ad van Wijk nu da detalii despre eventuale noi investitii in 2012, preferand sa finalizeze mai intai contractele de achizitii a terenurilor si planurile de afaceri. 

Articole similare