Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltare prudenta, diversificare in ton cu cerintele pietei

Rozoti este o firma de familie infiintata in 1993, cand avea un singur camion, iar de atunci flota a crescut treptat, pana la 40 de unitati, si gama de servicii s-a extins tot pas cu pas, incluzand transport cu vehicule de 7,5 t, grupaje, depozitare s.a., pentru ca in viitorul apropiat serviciile logistice sa detina o pondere tot mai importanta din volumul de activitate, in urma construirii si operarii unui depozit de circa 4.000 m2. Dezvoltarea firmei oradene a fost constanta si solida pentru ca, asa cum arata fondatorul si actionarul sau unic, Gheorghe Silaghi, „de obicei gandesc o miscare de trei ori“. In consecinta, sediul nou in care activeaza din 2014 si 80% din flota sunt achitate, ceea ce confera o mare libertate in selectarea clientilor si negocierea cu acestia.
 

Firma oradeana a avut de-a lungul timpului in parcul auto camioane noi DAF, MAN, Mercedes-Benz si Scania. „Le-am testat pe toate, dar cred ca pentru noi si pentru Romania Volvo este cel mai bun: piese de schimb se gasesc in orice oras, iar distanta intre service-uri este de 100-150 km.“
Volvo sta bine si la capitolul consum – desi aici toate camioanele noi stau bine si depinde oricum si de soferi. Acestia au urmat cursurile de pregatire de la Volvo, iar faptul ca sef de atelier este un sofer cu experienta si la biroul de logistica lucreaza doi soferi – deoarece stiu sa discute cu soferii – face ca incepatorii de buna credinta sa aiba rezultate foarte bune. „Unul dintre ei a avut consum de 21 l/100 km mergand cu 6 t de marfa la export si 20 t la import, ceea ce inseamna o economie de 113 l de motorina la o cursa – pentru ca noi facem calcule dupa fiecare cursa. Dar cei cinstiti sunt rari si, pe de alta parte, cand soferii cu experienta vad asta ii ameninta pe incepatorii cu rezultate bune“, explica Gheorghe Silaghi.
In prezent cele 40 de vehicule proprii sunt toate Volvo, iar semiremorcile – 30 de prelate standard si mega si 10 dube frigorifice standard si mega – sunt Krone si Schmitz.
Cea mai recenta achizitie de camioane a avut loc in 2016: patru Volvo destinate extinderii flotei. Firma are in prezent doar autotractoare Euro 5 si 6, cele mai vechi in varsta de 7-8 ani, si in curand va incepe sa inlocuiasca din vehicule, desi „timp de patru ani, cata vreme sunt in leasing sau credit, toti transportatorii sunt pe minus sau cel mult pe zero. Insa trebuie sa ne asumam asta ca sa avem masini noi si sa ne afirmam grija pentru mediu.“
Gheorghe Silaghi crede ca nici autotractoarele, nici semiremorcile nu ar trebui pastrate mai mult de sase ani, dupa care nu mai sunt rentabile, deoarece reparatiile incep sa coste prea mult.
Achizitiile se fac prin credit intern, cu dobanda foarte buna, de 1,5% la imprumuturile in lei.
In 2017 Rozoti isi propune sa inlocuiasca semiremorcile si camioanele cele mai vechi si sa continue procesul de extindere pas cu pas a flotei, „dar asta in functie si de cum va evolua situatia economica, sociala si politica din Europa si de semnalele pe care le primim de la clienti, multi dintre ei fiind deocamdata in expectativa“.

Colaborari doar cu subcontractori cunoscuti personal
Rozoti intentioneaza sa dezvolte mai mult transportul de marfuri generale, iar dupa criza economica a inceput sa faca si grupaje, o activitate deloc usoara deoarece marfa clientilor este uneori mai grea sau mai voluminoasa decat spun ei initial si toti vor ca produsele lor sa fie incarcate/descarcate cat mai repede. In prezent, grupajele reprezinta 10% din marfurile transportate de Rozoti.
In ceea ce priveste transportul la temperatura controlata, exporturile sunt putine, iar la import se aduc legume/fructe si carne.
Comenzile care nu pot fi acoperite de flota proprie sunt onorate cu ajutorul subcontractorilor, „firme serioase, pe care le cunoastem personal eu sau fiii mei – care au ramas alaturi de mine dupa terminarea studiilor si care la momentul potrivit vor asigura schimbul de generatii. Acestor firme le si inchiriem uneori semiremorci si le asiguram curse dus-intors in Europa.“ Subcontractorii acopera, cu cele 60-70 de camioane alocate Rozoti, circa 60% din volumele firmei oradene, si primesc atat curse tur-retur, cat si numai importuri sau exporturi. Initial distinctia dintre flota proprie si cea a partenerilor era aceea ca prima era folosita pentru clienti mai exigenti, „dar intre timp si subcontractorii s-au obisnuit sa fie foarte punctuali la incarcare/descarcare si au GPS, oferind o calitate similara“.
Este vorba numai de firme romanesti, indiferent de numarul de camioane, „conditia de baza fiind sa-l cunosc personal pe proprietarul lor si sa fie de incredere, dar si sa aiba asigurare CMR valabila la un asigurator care in caz de probleme plateste, sa aiba masini in stare buna si sa fie foarte bine pregatite pe relatia pe care le dau curse“.
Rozoti pune foarte rar comenzi pe bursa, tocmai pentru ca nu stie cine este transportatorul care le preia, si chiar si la case de expeditii le da foarte rar, „poate 1% pe an. Mai ales ca pretul este oricum mic.“

CMR in valoare de 1,5 milioane de euro
„Am fi putut avea mai mult de 40 de camioane“, tine sa sublinieze Gheorghe Silaghi, „dar profitul este mic in transporturi, mai ales ca multi transportatori merg sub pret, deoarece nu stiu sa calculeze costul/km sau nu incheie asigurare CMR – si unii beneficiari nici nu-i intreaba de asta, ci se bucura sa obtina un tarif cat mai mic – ori o incheie la asiguratorul cel mai ieftin.“
Rozoti a transportat intr-o vreme si marfuri scumpe – electronice, componente auto sau medicamente – si nu a avut incidente, dar a incetat aceasta activitate din cauza riscurilor prea mari: daca apar probleme toti asiguratorii din Europa platesc la kilogram, conform Conventiei CMR, „pe care unele firme nici nu o cunosc. Nici eu nu am fost foarte in tema in urma cu 15-16 ani, dar m-am documentat si am apelat la experti in asigurari, astfel incat niciun asigurator nu mai poate sa-mi spuna ca el plateste in functie de valoarea facturii, din moment ce eu stiu ca de fapt plateste la kilogram, conform Conventiei CMR.“
Asigurarile – Casco si CMR in valoare de 1,5 milioane de euro la Allianz Germania – au fost incheiate prin Asko Romania, iar RCA, cu aceeasi firma, Gheorghe Silaghi declarandu-se multumit de colaborare, dat fiind faptul ca „am avut daune si la marfuri generale, si la marfuri cu temperatura controlata, si a doua zi dupa ce s-a inchis dosarul am primit banii in cont. Iar avocatii Asko, foarte bine pregatiti in transporturi, ne dau sfaturi sau ne reprezinta la nevoie.“

Cifra de afaceri cu mult peste asteptari in 2016
Pentru Rozoti 2009 a fost cel mai greu an din intreaga sa activitate, dar de atunci cifra de afaceri a crescut mereu, dublandu-se aproape din 2011 in 2015, cand a fost de 10,6 milioane de euro. Iar in primele sase luni din 2016 aceasta s-a ridicat la sapte milioane de euro, deci pana la final de an ar urma sa se ajunga la 13-14 milioane de euro. „Nu ne-am propus sa crestem decat cu 10%“, marturiseste Gheorghe Silaghi, „dar firmele pentru care lucram au crescut si avem si cativa clienti in plus, ajungand acum la un total de 800“. Prin urmare, si echipa a crescut, depasind 70 de angajati.
Compania are birouri de vanzari la Cluj-Napoca (de 10 ani), Brasov, Timisoara si Budapesta, si ar vrea sa deschida unul si la Bucuresti, drept pentru care „vreau sa angajez o persoana harnica, valoroasa, bine pregatita, de incredere, care sa caute clienti noi in zona, deoarece pana acum ne-am concentrat doar asupra Ardealului“.

Germania, relatia cea mai echilibrata ca raport importuri/exporturi
Profitabilitatea din transportul cu ansambluri proprii nu este mare, dar a fost constanta in anii de dupa criza, insa Gheorghe Silaghi isi aminteste ca inainte de 2000 o cursa de la Oradea la Budapesta costa 2.000 de marci/ sens, in 2002, cand s-a trecut la euro, a ajuns la 800-900 de euro, iar acum este 200 de euro. Noroc ca importurile din Ungaria sunt mai bine platite, dar la dus tarifele sufera mult din cauza numarului mic de exporturi din Romania. In plus, firma transporta marfuri din Ungaria si spre Slovacia, Cehia sau Polonia. Din Polonia sunt multe marfuri spre Romania, mai ales mobila si parchet laminat, dar exporturi spre aceasta tara nu prea se gasesc, cea mai echilibrata relatie din punct de vedere al raportului importuri/exporturi fiind Germania. Iar tarile din care importurile sunt mult mai putin numeroase decat exporturile sunt Italia, Spania, Franta si Anglia.
Rozoti face mai ales transport in Germania, 60% din partenerii sai fiind din aceasta tara, urmata de BeNeLux, Franta, Elvetia, Austria si numai 1-2% Anglia, unde e din ce in ce mai greu sa gasesti marfa pentru retur la preturi bune, astfel ca de multe ori firmele sunt nevoite sa mearga pe continent. In plus, apar numeroase probleme la Calais, cu imigrantii – camioanele firmei au fost controlate, dar nu amendate – „dar nu renunt la aceasta destinatie“.
In ceea ce priveste transportul in afara Europei, „m-am gandit la Rusia, deoarece sunt multe exporturi de acolo, dar, pe de alta parte, sunt probleme cu importurile, astfel ca deocamdata nu ne tenteaza alte destinatii“, declara directorul general Rozoti.
Compania are si asigurare de cabotaj valabila in toata Europa si asta reduce mult numarul de kilometri parcursi fara marfa, dislocarea maxima acceptata fiind de 100 km. Un camion ajunge la 11.000-13.000 km/luna cu un sofer si „mai mult nici nu cred ca se poate cu respectarea AETR“.

Raspuns favorabil la documentatia privitoare la MiLoG
Pentru ca cele mai multe curse sunt pe relatia Germania, acolo sunt si cele mai multe controale, ele vizand mai ales starea tehnica a vehiculelor. Dar verificarile sunt numeroase si in Ungaria, Cehia, Slovacia sau Polonia, unde se urmareste in special timpul de condus si starea tehnica, si in mod deosebit anvelopele. „Noi am luat putine amenzi, deoarece incercam sa inlocuim cat de des camioanele si semiremorcile si avem atelier propriu si spalatorie, astfel incat masinile sunt pregatite foarte bine de drum“.
Rozoti a fost una dintre primele firme de la noi carora organele de control din Germana le-au cerut sa depuna documentele atestand respectarea prevederilor MiLoG, in septembrie 2015, „si am primit raspuns ca totul e in regula. M-au intrebat cate ore au stat soferii in Germania si cat au condus, mi-au cerut dovada platii si le-am trimis ordinul de plata, si au vrut sa mai stie de la cine am primit comanda. Totul pentru un singur sofer, dar stiu ca ulterior altor firme li s-a cerut documentatia pentru intreaga flota si volumul de munca pentru a le furniza toate datele este urias.“
Pentru respectarea prevederilor Macron Rozoti are un reprezentant in Franta, dar deocamdata nu au fost controale. Documentatia solicitata este aceeasi din Germania, iar softul WebEye este de mare ajutor in determinarea perioadelor in care soferii au condus in cele doua tari.

„Am ajuns sa angajam soferi incepatori.“
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta in prezent firmele de transport de la noi este, si in opinia lui Gheorghe Silaghi, lipsa de soferi, din cauza careia „ajungem sa angajam incepatori, ceea ce nu am mai facut niciodata, sa-i formam noi si sa-i trimitem 3-6 luni sau chiar un an in cursa alaturi de soferi cu experienta. Acestia nu se simt foarte confortabil, dar stiu ca este o mare problema si pana la urma accepta, insa profita de situatie, mai ales cand vine vorba de consumul de motorina, cu atat mai mult cu cat e tot mai greu sa-i controlam. Avem GPS pe camioane inca din 2006 si suntem prima firma din Romania care a cumpara sistemul de la WebEye, iar rezultatele s-au vazut, plus ca urmarim kilometrii si consumul si cu ajutorul Dynafleet. Dar soferii mereu gasesc cate o solutie de a pacali aceste sisteme si acum stiu si ca nu avem cum sa-i sanctionam, din cauza crizei de forta de munca, pentru ca nu stii pe cine angajezi in locul lor, astfel ca e in traditia meseriei sa le ramana 50-60 l la fiecare cursa.“
In cadrul Rozoti exista de doi ani – de cand au aparut primele semne ca multi soferi pleaca in strainatate „pentru nu mai mult de 200-400 de euro in plus“ – o persoana care se ocupa de pregatirea conducatorilor auto. Dar o alta problema este ca nici nu prea se mai gasesc multi tineri care sa vrea sa aiba aceasta meserie.
Totusi, Rozoti nu a avut niciodata camioane trase pe dreapta din cauza lipsei de soferi, ba chiar a avut mereu 6-7 rezerve.
Compania oradeana face doar curse tur-retur sau uneori „triunghiuri“ Romania-Germania-Belgia/Olanda sau Romana-Austria-Italia-Germania, astfel ca pe fiecare camion lucreaza un singur sofer, care ajunge acasa dupa 5-6 zile.
In contextul acestei crize de forta de munca, Gheorghe Silaghi a cautat sa ajunga la un acord, chiar si informal, macar cu firmele de transport din zona, sa nu angajeze soferi una de la alta, si cu atat mai mult sa nu caute sa atraga soferi una de la alta, pentru ca aceasta migratie de personal sa se incheie, sa nu li se mai forteze mana la negocieri si sa se stopeze efectele crizei. Cu atat mai mult cu cat o vreme unele firme au incercat nu doar sa „fure“ soferi de la competitori, ci chiar sa-i remunereze special pentru a aduce cu ei si un numar cat mai mare de colegi.

Comenzi doar de la beneficiarii directi
Firma ofera bonusuri conducatorilor auto care au consum mic sau au grija de masini, nu le lovesc si nu au daune – Rozoti a avut o rata a daunei de 8% in 2015, drept pentru care si tarifele RCA negociate anul acesta au fost mai mici decat ale altor transportatori. Totusi, firma a participat la protestele pe marginea RCA deoarece „tarifele (n.r.: cele la care se ajunsese in vara) sunt exagerate, mai ales ca profitul in transporturi era deja mic si inainte de scumpire. E drept ca motorina s-a ieftinit, dar taxele de drum au crescut peste tot si anvelopele si piesele de schimb s-au scumpit si ele. Iar clientii, care atunci cand se ieftineste motorina cer imediat reduceri de tarife, foarte greu accepta cresteri ale acestora cand anumite componente ale costului/km se scumpesc. Astfel ca pentru Rozoti tarifele din 2016 nu au fost cu mult diferite de cele din 2015. „Nu suntem un transportator ieftin“, puncteaza Gheorghe Silaghi, „nu merg cu orice pret, dar nu putem fi nici foarte scumpi, pentru ca pierdem clienti. Ni s-a intamplat rar, clientii traditionali au continuat colaborarea cu noi in special datorita calitatii serviciilor, punctualitatii la incarcare/ descarcare si flexibilitatii.“
Totusi, firma a fost nevoita sa renunte la cativa colaboratori care solicitau termene de plata prea mari, de 120 de zile, astfel ca in prezent media la care se incaseaza banii este de 60 de zile. Iar sume care sa nu poata fi recuperate nu exista, deoarece clientii sunt verificati „la sange“ din punct de vedere al bonitatii, cu ajutorul unor firme de consultanta.
Rozoti participa rareori la licitatii, pentru ca acolo conteaza doar pretul, cata vreme la ele se prezinta mai ales multinationalele. „Dar tot mai castigam si de acolo cate ceva, desi profitul e mic.“

„Criza de forta de munca nu inseamna doar lipsa soferilor.“
Firma a facut o investitie in Parcul Industrial Oradea si in 2014 s-a mutat intr-un sediu nou, cu 600 m2 de birouri, service cu doua posturi de lucru, spalatorie, parcare si depozit de dimensiuni mici, si unde in scurt timp, poate in primavara lui 2017 – dupa ce se primeste acordul de cumparare a terenului de la primarie – va fi construit si un depozit de circa 4.000 m2, pentru marfuri generale si la temperatura controlata.
Initiativa se datoreaza si nevoii de spatii de depozitare din zona Oradea, dar si cererilor specifice din partea unor clienti. Firma va asigura si operarea, nu doar spatiul de depozitare, desi „este tot mai greu sa gasesc oameni valorosi in Oradea. Nu e doar criza de soferi, ci in general de oameni bine pregatiti, seriosi si de incredere, carora sa le placa ce fac.“
Rozoti a angajat persoane fara experienta in logistica si le-a pregatit in-house, iar investitiile in forta de munca presupun si organizarea de cursuri de limbi straine – in firma sunt vorbitori de romana, maghiara, engleza si germana – dar si fidelizarea. „Pana acum nu ne-au plecat angajati, cu exceptia soferilor, dar la ei fluctuatia oricum e mare in cazul tuturor transportatorilor, pentru ca soferii tind sa se indrepte spre firme unde proprietarii nu au un control strict al consumului de carburant“, remarca directorul general Rozoti.

Flota de 7,5 t a fost vanduta, dar se lucreaza in continuare prin subcontractori
Rozoti a avut flota proprie de vehicule de 7,5 t, din 2000 pana in 2016, si facea transport international, dar le-a vandut din cauza pretului. „Poate am fost obisnuiti cu tarife foarte mari si cand au scazut brusc – pentru ca nu erau curse constante dus-intors, iar gradul de incarcare era tot mai mic – am considerat ca nu mai e rentabil“, isi aminteste Gheorghe Silaghi. Dar de lucru pe acest segment este in continuare in toata Europa si firma are colaborari cu transportatori ce detin vehicule de 7,5 t, si de cativa ani le inchiriaza si semiremorci si le asigura comenzi, cautand, pe cat posibil, sa lege cursele cat mai bine si sa diminueze numarul de kilometri pe gol. Marfa ajunge in depozit cu masinile Rozoti si de acolo pleaca la distributie in vehiculele de 7,5 t ale colaboratorilor.
Deocamdata firma nu face transport intermodal, dar, deoarece in Oradea exista un nou terminal feroviar, aceasta este o varianta demna de luat in calcul.

Articole similare