Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Din decembrie se aleg transportatorii

Noile conditii de demonstrare a capacitatii financiare impuse de Regulamentul 1071 ce intra in vigoare din decembrie vor afecta cu siguranta companiile transport. Acestea vor trebui sa demonstreze, prin conturile anuale certificate, ca dispun de cei 9.000 de euro pentru primul vehicul si de cate 5.000 pentru fiecare din celelalte. In functie de ce se va decide prin viitoarea lege a transporturilor, vor putea sa faca acest lucru si cu ajutorul unei asigurari, care va diferi de cea actuala atat ca forma, cat si ca pret, deoarece va responsabiliza mult mai serios asiguratorul. In prezent, 82% dintre transportatori folosesc asigurarea la demonstrarea capacitatii financiare.


Potrivit regulamentului 1071/ 2009, capacitatea financiara de care vor trebui sa dispuna companiile de transport va putea fi demonstrata pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoana acreditata corespunzator. Cum regulamentele comunitare se aplica direct in statele membre, indiferent ce se va decide in viitoarea lege a transporturilor, aceasta va fi cu siguranta modalitatea de baza prin care companiile isi vor putea demonstra capacitatea financiara incepand din decembrie, cand acest regulament va intra in vigoare.

Asiguratorii raspund pentru transportatori
Acelasi regulament prevede faptul ca statele membre pot accepta sau solicita ca o intreprindere sa demonstreze capacitatea financiara printr-un certificat, cum ar fi o garantie bancara sau o asigurare de raspundere profesionala, eliberat de una sau mai multe banci sau de alte institutii financiare, inclusiv societati de asigurare.
Dar, daca pana acum asigurarile de garantie financiara nu garantau aproape nimic, avand si preturi mai mult simbolice, de acum inainte institutiile care vor oferi o astfel de asigurare vor trebui sa garanteze pentru compania asigurata printr-o garantie personala si solidara pentru sumele stabilite, respectiv de 9.000 de euro pentru primul vehicul si de cate 5.000 de euro pentru fiecare din celelalte.
Cu alte cuvinte, daca prin viitoarea lege a transporturilor autoritatile de la noi vor opta in continuare pentru o asigurare pentru demonstrarea capacitatii financiare, atunci actualele asigurari vor fi schimbate. Asiguratorii vor trebui ca, in cazul in care firma de transport nu isi va putea achita datoriile, sa poata puna la dispozitie sumele asigurate, ceea ce va scumpi, cu siguranta, politele oferite.
Mentinerea asigurarii la dovedirea capacitatii financiare in Regulamentul comunitar a fost sustinuta de UNTRR deoarece majoritatea transportatorilor romani folosesc acest instrument si, cu siguranta, va fi si pe viitor de folos companiilor.
Melus Florian Coman, directorul ARR, a explicat la conferinta Tranzit de la Targu Mures ca si pentru transportatorii mari exista riscul sa nu dispuna de lichiditati la un anumit moment, fiind angrenati in programe investitionale majore. „Cred ca solutia este un alt tip de asigurare, mai solid si destul de usor de aplicat, cumulat cu o punere in practica graduala si anuntat din timp.“

Asigurarile se vor obtine mai greu
Potrivit lui Sorin Sirbu, directorul DGTR, asigurarea va trebui sa demonstreze ca firma in cauza dispune de capacitatea financiara pentru a-si intretine corespunzator vehiculele din punct de vedere tehnic, deoarece, atunci cand nu exista capital, aici se face rabat de la calitate.
„Cred ca ar trebui sa discutam despre aceasta polita de asigurare care, in Romania, a facut jocul firmelor de asigurari pe baza unei reglementari care nu are nicio legatura cu modul in care Regulamentul exprima notiunea de asigurare. Asigurarea din regulamentul european, in ipoteza ca o luam in calcul, inseamna posibilitatea de utilizare a capacitatii financiare.
Practic, aceasta asigurare este un fel de cont pe care il aveti undeva, pe care sa il utilizati ori de cate ori este nevoie pentru a reusi sa cheltuiti cu totii aceiasi bani pentru acelasi tip de servicii. Asiguratorul va raspunde personal pentru capacitatea financiara. Nu va mai fi asigurarea pre-zenta, unde se achita doar prima rata, iar celelalte pana la sfarsitul anului nu mai sunt platite.
Regulamentul din acest punct de vedere este foarte dur si vom pleda ca prezentele tipuri de asigurari sa nu mai fie recunoscute, deoarece aduc pe piata oameni care nu au ce cauta aici si induc concurenta neloiala. Iar ca sa ai o concurenta loiala trebuie sa ai costuri fixe aproape la fel.“

Soferii vor fi mai responsabili
Viitoarea lege a transporturilor de la noi va introduce si un sistem de responsabilizare a soferilor. Nu de putine ori, transportatorii au acuzat faptul ca, pentru greselile soferilor, ei trebuie sa plateasca amenzi semnificative.
Un exemplu este depasirea timpului de condus, unde ei sunt de parere ca responsabil ar trebui sa fie soferul. Bujor Stanescu, directorul Aquila, a dat exemplul unui sofer al companiei care, la intoarcere din Spania, nu a mai avut rabdare sa isi termine timpul de odihna si a plecat spre casa cu un sfert de ora mai devreme, fapta pentru care autoritatile din Ungaria au amendat firma cu 3.000 de euro.
„Am incercat sa va dam un ajutor in acest sens prin crearea unor fise profesionale in care sa fie trecute toate abaterile de la legea transporturilor. Acestea vor fi operationale in scurt timp. Trebuie sa gasim o modalitate prin care sa responsabilizam soferul“, a spus Melus Florian Coman, care a mai explicat ca se studiaza si posibilitatea de a suspenda atestatele soferilor care incalca legislatia.
Directorul DGTR a precizat ca firmele sunt primele care pot responsabiliza soferii prin verificarea activitatii acestora. „In cazier se pot trece doar cateva lucruri, care sunt in sarcina acestora, cum ar fi nerespectarea pauzei de 15 minute dupa patru ore si jumatate de condus. Dar cand el vine dupa o saptamana cu diagramele, vedeti ca a gresit si nu luati masuri, atunci este responsabilitatea dumneavoastra ca firma.“
De curand, la IRU s-a discutat despre responsabilizarea soferului la nivel european, dupa ce acest lucru a fost introdus in legislatia nationala prin cazierul soferului. „Daca reprezentantii asociatiilor poloneze simt, ca si noi, nevoia responsabilizarii soferului, cei din Austria sau Germania au fost total impotriva acestui lucru, pentru ca, probabil, acolo sunt respectate regulile“, a explicat Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.
Transportatorii au mai explicat ca multe dintre amenzile incasate sunt si din cauza faptului ca soferii nu cunosc legislatia, iar multi si-au obtinut atestatul pe nedrept.
In plus, respectivul document ar trebui sa ateste faptul ca soferul cunoaste legislatia, dar, cu toate acestea, amendata este tot firma de transport. Pe de alta parte, soferii spun ca nu sunt lasati de firma la care lucreaza sa participe la cursuri.
Pentru a evita obtinerea atestatelor prin spaga, Sorin Sarbu a explicat ca a fost introdus sistemul electronic de atestare, dar si controale dure la centrele de pregatire profesionala. In plus, nu au mai fost primiti la examen soferii care nu au urmat cursurile obligatorii de pregatire. El a atras atentia transportatorilor ca, in acest context, daca vor continua sa nu-si lase soferii sa participe la cursuri, se vor confrunta in curand cu o lipsa a profesionistilor de pe piata.

Articole similare