Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Discriminare si abuz in Ungaria

Pe 17 decembrie 2013, avocatul Szántó Árpád Zsolt, impreuna cu transportatori din zona Satu-Mare, Cluj, Arad si Timisoara, a protestat in punctul de frontiera Petea-Csengersima impotriva procedurilor de control nelegale si a amenzilor nejustificate dispuse de autoritatile maghiare impotriva transportatorilor romani. Avocatul a solicitat Politiei de Frontiera de la Csengersima intocmirea unui proces verbal in care a cerut sa se consemneze o plangere cu nelegalitatile reclamate de transportatori si cu toate incalcarile de drepturi pe care le-au suferit acestia, legate de asa zisa „neplata” a taxei de drum din Ungaria, chiar daca ea, in momentul controalelor, era deja platita. Pana acum autoritatile maghiare competente nu au raspuns la aceasta petitie.
 

Problema principala semnalata de transportatori a constat in faptul ca autoritatile competente din Ungaria nu au asigurat de la inceputul introducerii acestei taxe toate posibilitatile de cumparare a tichetelor la punctele de frontiera de intrare pe teritoriul ungar. Dar aceleasi autoritati nu au uitat de amplasarea camerelor de control in imediata apropiere a granitelor. De exemplu, la intrarea din Slovenia in Ungaria prin punctul de frontiera Pince-Tornyiszentmiklós, o perioada lunga de timp autoritatile maghiare nu au asigurat posibilitatea cumpararii tichetelor, de aceea transportatorii trebuiau sa parcurga zeci de kilometri pana la prima statie de alimentare de pe M7 de la Zalakomár, pentru a-si procura acest tichet, bineinteles, cu plata retroactiva a portiunii de drum deja parcurse. Pana sa ajunga la statie insa, autovehiculele treceau prin mai multe „porti de control” dotate cu camere video, prin intermediul carora numerele de inmatriculare intrau intr-o baza de date nationala. In aceste conditii, societatea de transport detinatoare a camioanelor devenea contravenienta pentru folosirea fara plata a infrastructurii din Ungaria si era drastic amendata la urmatorul control de pe teritoriul ungar. De exemplu, la un ansamblu cu autovehicul de patru sau mai multe axe amenda pentru o „poarta” este de 165.000 de forinti (aproximativ 550 de euro). Au fost transportatori romani care au platit amenzi de zeci de mii de euro deoarece cu mai multe camioane au trecut de mai multe ori prin astfel de porti de control, desi la prima statie de alimentare isi cumparau tichet retroactiv pentru tot traseul.
Unul dintre acestia, un transportator din Satu-Mare, a platit la sfarsitul lui ianuarie 5.100 de euro pentru un camion care fusese detectat de noua astfel de porti, cu toate ca la momentul controlului taxa fusese platita, retroactiv. Bineinteles ca pasul urmator este contestarea acestei amenzi, insa, pana peste cateva luni, cand se va ajunge in instanta, banii sunt blocati. „Noi, transportatorii romani, «ajutam» guvernul maghiar, il imprumutam, in timp ce ei ne duc la faliment. Acum, in loc sa platesc motorina, a trebuit sa achit cei 5.100 de euro si mai urmeaza altele, pentru ca mai am noua camioane care …

Articole similare