În contextul apropiatei intrări în vigoare a reglementărilor generale de securitate pentru vehicule comerciale (GSR), din iulie anul acesta, Daimler Buses este pregătit să furnizeze toate noile sisteme de siguranță impuse de legislație și, ca de obicei, și ceva în plus. Evenimentul Driving Experience 2024, organizat pe circuitul de curse Jarama Race de lângă Madrid, a oferit posibilitatea clienților internaționali și jurnaliștilor din presa de transport să testeze cele mai noi sisteme de asistență activă ce echipează autobuzele și autocarele Mercedes-Benz și Setra. Și, într-adevăr, Active Drive Assist, Active Brake Assist 6, Sideguard Assist 2, sistemul de asistență 360O și multe altele pot face cu adevărat diferența în situațiile cele mai dificile de trafic și ușurează mult viața șoferilor.
Circuitul de curse Jarama Race din apropiere de Madrid (Spania) a reunit, într-o zi însorită de primăvară de la jumătatea lui martie, toată presa europeană de transport, într-un maraton de teste și demonstrații tehnice ale celor mai noi sisteme de siguranță activă dezvoltate de Daimler Buses. O parte dintre acestea se regăsesc și în pachetul de reglementări GSR, ce va intra în vigoare în iulie, în timp ce altele, disponibile ca echipări opționale, sunt menite să ofere nu doar siguranță și confort la rulare, ci și un consum redus de carburant.
Piața europeană de transport călători trece printr-o perioadă de redresare după anii grei ai pandemiei, cererea de autocare și autobuze intercity fiind într-o ușoară creștere, așa cum a menționat și Till Oberwӧrder, Head of Daimler Buses, în cadrul conferinței de presă susținute în debutul evenimentului. Totuși, ne așteaptă vremuri complicate, din cauza presiunii puse de atingerea obiectivelor climatice într-un timp relativ scurt, întrucât transportul pe distanțe medii și lungi nu poate fi electrificat într-un ritm atât de rapid ca cel urban. Pe de o parte, progresul mult prea lent în dezvoltarea infrastructurii electrice de mare capacitate reprezintă o piedică serioasă; pe de altă parte, nu trebuie omis faptul că operatorii privați nu pot susține de unii singuri investiția în autobuze sau autocare cu zero emisii și au nevoie de subvenții care să acopere măcar diferența de preț generată de tehnologia „verde”. Altfel, obiectivul de electrificare a transportului cu autocarul în proporție de cel puțin 45% stabilit până în 2050 rămâne o țintă nerealistă.
Pe termen scurt, inclusiv pachetul GSR va veni cu o mică indexare de preț, firească dacă ne uităm la toate sistemele tehnologice de ultimă generație care vor intra din iulie în echiparea standard a vehiculelor. Dintre acestea, amintim asistența pentru unghiul mort (Blind Spot Assist), recunoașterea semnelor de circulație pentru optimizarea performanțelor cruise-control-ului, sistemul de detectare a nivelului de atenție al șoferului (Attention Assist), monitorizarea presiunii în pneuri, camera de luat vederi pentru marșarier, avertizarea la frânarea de urgență și, opțional, sistemul de măsurare a alcoolemiei șoferului. Beneficiile în materie de siguranță activă sunt de necontestat și, de altfel, în ultimii 10 ani, introducerea progresivă a noi și noi sisteme electronice de prevenție a făcut ca numărul victimelor grave și al fatalităților provenite din accidentele rutiere să scadă considerabil. În esență, rolul acestora este de a diminua pe cât posibil consecințele oboselii ori neatenției șoferilor, chiar și pentru o fracțiune de secundă, beneficiari fiind nu doar cei din vehicul, ci și ceilalți participanți la trafic, pietoni sau bicicliști.
Daimler Buses a fost întotdeauna cu un pas înaintea reglementărilor, introducând multe dintre sistemele de prevenție înainte ca acestea să devină obligatorii. Și de data aceasta, producătorul german propune un pachet complet de soluții destinate siguranței active și pasive, a căror eficiență am putut-o verifica pe Jarama Race.
ABA 6 plus Sideguard Assist, pentru evitarea coliziunilor
Nu mai puțin de 14 autobuze și autocare au fost pregătite special pentru demonstrațiile ce au avut loc în cadrul a trei module de siguranță în care a fost testată pe rând eficiența asistenței active la frânare de generația a șasea (ABA 6), a sistemului de camere 360O plus Mirror Cam și a sistemului de asistență activă la conducere ADA 2, în timp ce un al patrulea modul a fost dedicat testării sistemelor alternative de propulsie (electric și hibrid).
Modulul dedicat ABA 6 a prezentat trei situații diferite de trafic, în care coliziunea s-ar fi petrecut cu siguranță dacă sistemul de frânare nu ar fi intervenit în mod activ.
Într-o primă fază, autocarul Setra 515 HD de test trece pe lângă un biciclist – reprezentat de o păpușă în mărime naturală, așezată pe o bicicletă deplasată cu ajutorul unei platforme mobile cu auto-propulsie (fără semnal radar, pentru a nu intefera cu senzorii autocarului). Sistemul de asistență laterală semnalează prompt prezența acestuia, printr-o lumină care poate fi galbenă, portocalie sau roșie, în funcție de proximitatea față de vehicul. Trebuie menționat faptul că, deși Sideguard Assist este obligatoriu prin GSR doar pe partea laterală opusă șoferului, Daimler Buses a hotărât să ofere gratuit sistemul pentru ambele laterale.
O a doua situație care poate fi fatală este când biciclistul iese dintr-odată în fața autocarului, care se deplasează cu 60 km/oră. În acest moment, pe lângă mesajele de avertizare date de asistența frontală (Frontguard Assist), care „urlă” în toată mașina, ABA 6 frânează de urgență, evitând accidentul.
Se poate întâmpla însă ca în locul biciclistului să fie un alt autovehicul. La testele pentru GSR, inginerii Daimler Buses au folosit o machetă alcătuită din panouri de burete, asamblate ca un puzzle, care reproduce foarte bine forma și dimensiunea reală ale unui autoturism. Autocarul de test s-a deplasat pe direcția obstacolului mai întâi cu o viteză de 25 de km/oră, pentru ca apoi să crească la 65 km/oră, în ambele situații ABA 6 reușind să frâneze fără probleme, demonstrându-și eficiența. Toate testele le-am văzut atât de la exterior, cât și de la bordul Setra 515 HD și, într-adevăr, șoferul nu a intervenit.
Active Drive Assist 2, acum cu Lane Assist
Sistemul de asistență activă la conducere (ADA) a fost prezentat pentru prima dată anul trecut, la Lisabona, când Setra a lansat noua generație de autocare TopClass și ComfortClass 500. Este foarte util în special pe autostradă, întrucât combină funcționalitatea cruise-controlului adaptiv (ACC) cu asistența la păstrarea benzii de circulație. Șoferul poate seta dacă dorește ca vehiculul să fie poziționat pe centru sau ușor mai la stânga ori mai la dreapta. Ca noutate, cea de-a doua generație, ADA 2, nu doar avertizează sonor și prin vibrații în scaunul șoferului încălcarea liniei de demarcație dintre benzi, ci corectează efectiv direcția de mers, chiar dacă ACC este dezactivat.
Pentru a demonstra eficiența ADA 2 au fost folosite trei autocare ComfortClass, cu care jurnaliștii au putut ieși în afara circuitului, pe drumurile publice. Pentru ca sistemul să funcționeze optim, benzile de circulație trebuie să fie suficient de late, cu linii de demarcație vizibile. Chiar dacă Lane Assist poate fi dezactivat manual, acesta se reactivează automat la următoarea pornire a motorului ori dacă vehiculul a circulat mai mult de cinci minute cu peste 85 km/oră.
Mirror Cam și monitorizare 360O
Sistemul de camere video care înlocuiește oglinzile retrovizoare tradiționale nu mai este în sine o noutate. A fost preluat de mai mulți producători și îmbunătățit de-a lungul ultimilor ani, oferind vizibilitate excelentă în toate condițiile meteorologice și de luminozitate exterioară și depășind la multe capitole performanțele oglinzilor clasice, în ciuda reticenței celor mai nostalgici dintre noi.
Acum am avut însă ocazia să testăm Mirror Cam în cadrul unui traseu de manevrabilitate printre conuri, unde am mers cu fața și cu spatele în viraj și am făcut parcare laterală cu spatele, toate acestea pe un soare orbitor, care s-a reflectat doar puțin în monitoarele interioare. Vizibilitatea a fost însă foarte bună, iar sistemul complementar de monitorizare 360O a contribuit la oferirea unei imagini optime asupra autocarului.
Pentru acest modul au fost oferite autocarele Mercedes-Benz Tourismo, Setra TopClass 516 HDH și ComfortClass 531 DT.
Teste de manevrabilitate cu autobuze electrice și hibride
Grație topografiei diversificate, Circuitul de la Jarama a oferit condiții ideale pentru a testa noul tren de rulare hibrid, disponibil opțional pentru autobuzele Setra MultiClass 500 și Mercedes-Benz Intouro. Ambele modele au fost oferite pentru testare. Energia recuperată în timpul frânării este stocată în supracapacitori, iar motorul electric (având 14 kW și 220 Nm) – amplasat între propulsorul diesel și cutia de viteze automată – susține funcționarea primului cu un plus de cuplu și contribuie la reducerea consumului de combustibil.
Separat, am putut testa două autobuze electrice: eCitaro solo pe baterii și eCitaro articulat cu modul cu pilă de injecție pe hidrogen, pentru o autonomie crescută. Între cele două vehicule nu este nicio diferență din punct de vedere al manevrabilității sau confortului oferit la rulare: accelerație continuă și susținută, tipică propulsiei electrice, fără zgomot sau vibrații.
În funcție de strategia de consum a operatorului de transport, în cazul autobuzului cu modul de H2 se poate opta pentru consumul prioritar al energiei din baterie sau al celei produse la bord. Cum prețul hidrogenului este în continuare foarte ridicat (în medie, între 12 și 16 euro/kg), cel mai probabil energia stocată în baterii va fi o perioadă bună de timp cea mai avantajoasă alegere.
De menționat faptul că Daimler Buses rămâne fidel conceptului de a utiliza la maximum energia cinetică a autobuzului, astfel că, în standard, la eliberarea pedalei de accelerație, vehiculul este lăsat să ruleze liber, fără a se imprima o ușoară decelerare care să permită recuperare de energie. La cerere însă, sistemul este diponibil, fiind chiar recomandat în condiții de trafic foarte aglomerat.
De altfel, focusul pentru orice aplicație de transport este eficiența operațională, iar consultanța oferită de reprezentanții furnizorului de vehicule poate face diferența în identificarea configurației optime. În același timp, într-o lume tot mai aglomerată și cu trafic intens, sistemele de siguranță trebuie să reprezinte o prioritate și tocmai de aceea și clienții Daimler Buses au fost invitați să le încerce ei înșiși. Dacă măcar un singur accident grav poate fi evitat cu ajutorul tehnologiei, merită toată investiția.