Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dupa aproape trei ani de contestatii si procese, Timisorenii se plimba cu autobuze noi

Dupa o procedura de achizitie nu foarte usoara si o licitatie organizata inca din 2007, Evo Bus Romania a livrat la finalul lui octombrie primele 10 autobuze din lotul de 30 cu care se va innoi parcul Regiei Autonome de Transport Timisoara, celelalte urmand sa fie livrate pana la finalul anului. Autobuzele articulate Mercedes-Benz Conecto G, vopsite in culorile reprezentative ale orasului si echipei locale de fotbal, alb-violet, au fost prezentate oficial pe platoul din fata stadionului „Dan Paltinisanu“.
 

Din cauza contestatiilor, procedura de achizitie a fost amanata pana s-a primit unda verde dupa solutionarea litigiului in instanta. Astfel, dupa licitatia organizata in 2007, contractul a fost finalizat si semnat abia la jumatatea acestui an. Autobuzele care vor fi puse in exploatare sunt achizitionate de Primaria Municipiului Timisoara si au costat circa 11 milioane de euro, potrivit declaratiei directorului general RATT, Ioan Goia. Autobuzele au fost achizitionate de municipalitate, in leasing, cu finantare BRD Sogelease IFN SA, pe o perioada de sapte ani.
Livrarea s-a realizat in prezenta tuturor reprezentatilor institutiilor implicate. Prezent la eveniment, noul director general Evo Bus Romania, Johannes Lehman, a declarat: „pentru mine este foarte importanta aceasta prima livrare si trebuie sa ii multumesc fostului director, insa va pot asigura ca vor fi oferite aceleasi conditii“, a spus acesta.
Autobuzele au intrat in circulatie la finalul lui noiembrie, dupa finalizarea procedurilor de inmatriculare, si au fost destinate liniilor cel mai intens circulate, pentru a prelua un volum cat mai mare, si celor preurbane. Primarul Gheorghe Ciuhandu si-a exprimat speranta ca, daca timisorenii vor avea mai mult confort din partea RATT, vor ajunge sa prefere aceste mijloace de deplasare, „in loc sa-si petreaca minute si chiar ore intr-un trafic din ce in ce mai aglomerat“.
„Efortul investitiei realizate de municipalitate pentru aceste autobuze a completat parcul de vehicule la capacitatea necesara, pentru ca cetatenii Timisoarei sa nu mai mearga cu autobuze vechi“, a declarat Ioan Goia, directorul general RATT. In plus, potrivit primarului orasului investitia intr-un mijloc de transport comod, ecologic si rapid are drept scop cresterea numarului de calatori. Desi din punct de vedere economic Romania, si implicit municipalitatile, traverseaza o perioada dificila, „cheltuielile nu au fost facute intr-un moment nepotrivit, pentru ca procedurile au fost ingreunate de contestatii“, a mentionat Gheorghe Ciuhandu, primarul Municipiului Timisoara. „Demersurile au inceput in 2007 si, daca procesul se desfasura cum ar fi trebuit, cetatenii Timisoarei ar fi beneficiat de multa vreme de aceste mijloace de transport“, a continuat acesta.
Decizia de a innoi parcul de vehicule face parte din viziunea autoritatilor locale „Timisoara 2030“, care a debutat cu o serie de proiecte de reaparitii, extinderi si modernizari de strazi, care au presupus si imbunatatirea conditiilor de transport si a parcului aflat la dispozitia RATT.
„Mobilitatea urbana este un element important pentru noi. Autobuzele vor fi incluse in conceptul de transport durabil pentru Timisoara“, a mentionat Goia. In plus, planurile de crestere a sistemului de transport nu se opresc la innoirea parcului dedicat transportului public, primaria intentionand sa dezvolte un sistem de transport public pe canalul Bega, care se doreste a fi finalizat in 2012.
 
Azi in Timisoara… primul Conecto articulat
Transportul public din Timisoara se aliniaza ultimelor standarde la nivel european, iar pentru aceasta caietul de sarcini pe care Evo Bus Romania l-a avut in vedere pentru oferta a fost riguros si in interesul cetatenilor, potrivit directorului RATT, fiind intocmit de regia de transport astfel incat autobuzele sa asigure nivelul tehnologic si de echipare care sa asigure eficienta si confort pasagerilor.
„De 100 de ani construim autobuze, pasagerii pot fi sigur ca sunt confortabile, sigure si economice“, a spus Johannes Lehman. Garantia pentru autobuzele produse in fabrica din Turcia, de la Hosdere, este de cinci ani sau 250.000 km.
Lansat in 2007, noul Conecto s-a vandut pana in prezent in aproape 2.500 de exemplare, din care aproximativ 10% Conecto G articulat, precum cele aflate in exploatarea regiei timisorene, cu o lungime de 18 m si o capacitate de transport de 143 de calatori, dintre care 41 pe scaun, si spatiu special dedicat persoanelor cu dizabilitati. Autobuzul respecta toate standardele europene de transport public, cu podea coborata pe toata lungimea, „ingenunchere“ automata pentru facilitarea accesului persoanelor in varsta sau cu dezabilitati si trapa manuala pentru accesul carucioarelor cu rotile sau pentru copii.
Siguranta calatorilor este oferita de sistemele avansate de franare, care se bazeaza pe franele pe discuri pe toate rotile, si sistemul electronic de reglare a fortei de franare (EBS), in configuratia standard a autobuzului. Protejarea mediului inconjurator este, de asemenea, o prioritate, iar prin tehnologia BlueTec 5 cantitatea de noxe este redusa cu 43% fata de Euro 4. Autobuzul este echipat cu motor OM 457 cu sase cilindri in linie, 12 l si 354 CP, cuplat la o cutie de viteze in sase trepte ZF, combinatie ideala pentru traseele urbane datorita consumului redus de carburant.
 
Raport calitate pret perfect pentru companiile de transport
Apartenenta la familia Citaro prin impartirea majoritatii componentelor din platforma tehnica face din Conecto G o solutie de calitate pentru pietele central si est-europene, la un pret atractiv, pentru ca este un concept de autobuz matur, care incorporeaza o mare parte din componentele deja testate pe autobuzele urbane, ce asigura o durata de viata indelungata si o rezistenta mai mare, necesara solicitarilor transportului urban. Pentru a facilita interventiile pentru reparatii, accesul la trenul de rulare e usor.
Protectia optima impotriva coroziunii este asigurata prin electroforeza, prin care nu se asigura doar o raspandire uniforma a stratului de vopsea, ci si o rezistenta crescuta a structurii caroseriei la oxidare.
Cele 30 de autobuze pentru regia de la Timisoara au fost dotate cu sisteme de monitorizare si informare calatori, iar informatiile despre rute si conexiunile aferente sunt rulate in interiorul autobuzului pe doua ecrane LCD. Sistemele de afisaj in combinatie cu sistemul digital de informare vocala ofera pasagerilor informatiile necesare despre ruta si secventa statiilor. Camerele interioare si exterioare de supraveghere impreuna cu unitatea speciala de inregistrare a accidentelor, asa-numitele black-box, confera utilizatorului posibilitatea de a determina cu certitudine cauzele incidentelor in trafic si ajuta la prevenirea actelor de vandalism.
Sistemul de numarare a calatorilor cu senzori 3D ajuta la pastrarea unei evidente cat se poate de exacte a traficului de pasageri din fiecare autobuz, contribuind in felul acesta la eficientizarea utilizarii si la cresterea randamentului activitatii de transport. Validatoarele contacless ofera o solutie comoda de taxare pentru calatori, iar pentru societatea de transport sunt un instrument de eficientizare a costurilor si de evidenta a volumului de pasageri transportati. ?

Articole similare