Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

E avantajoasa infiintarea sau mutarea unei firme in alt stat european?

In conditiile in care Pachetul Mobilitate ameninta cu ingradirea tot mai acuta a activitatilor internationale si intracomunitare ale companiilor de transport romanesti, o parte dintre acestea au in vedere, ca solutie, deschiderea unei filiale intr-o alta tara europeana sau chiar mutarea intru totul a activitatilor intr-un alt stat. In acest context, Sorana Cernea, partener al TPA Romania, a detaliat in cadrul evenimentului ExpoTranzit de la Cluj costurile pe care trebuie sa le suporte o societate care are in plan o astfel de solutie, cu aplicare in mod particular in Germania. Mai mult, pentru ca exista si situatia inversa, in care firme de la noi au societatea-mama in alt stat european, avocata Alexandra Jivan a discutat despre unele dintre modalitatile prin care se poate repatria profitul in Romania, precum si despre conditiile in care poate utiliza personalul din tara pentru dezvoltarea afacerii.


In Germania exista mai multe forme juridice, ce se grupeaza in urmatoarele categorii: societati de persoane, de capital si forme mixte. Dintre acestea, cea mai potrivita forma pentru transportatori este echivalentul romanesc al SRL, adica GmbH, mai ales ca exista diferente majore intre modul de impozitare a societatilor de persoane, fata de cele de capital. „Spre deosebire de Romania, in care toate formele juridice sunt impozitate la fel, in Germania societatile de persoane nu platesc impozit pe profit, ci membrii participanti in asociere platesc impozit individual. Societatile de capital, pe de alta parte, sunt impozitate la fel ca in Romania, cu impozit pe profit“, a spus Sorana Cernea.
De asemenea, raspunderea este limitata in cazul societatilor de capital, in vreme ce in societatile de persoane raspunderea revine asociatilor. Capitalul social minim pentru infiintarea unei societati cu raspundere limitata (GmbH) este de 25.000 de euro, insa exista si o forma intermediara, in care societatea poate fi infiintata cu un capital social de un euro, iar ulterior, pe parcursul realizarii de profit, va trebui varsat si capitalul minim de 25.000 de euro. „Pentru a infiinta o societate cu raspundere limitata, trebuie intocmit actul constitutiv, iar asociati pot fi persoane fizice sau juridice. Mai mult, este posibila infiintarea unei societati de tip GmbH cu un singur asociat. In plus, trebuie numiti administratori si trebuie stabilit cuantumul capitalului social, firma urmand sa fie inregistrata la Registrul Comertului“, a punctat Sorana Cernea, mentionand ca, in cazul unei companii de transport international, e nevoie si de licenta de afaceri.

Infiintarea unei firme intr-un alt stat european nu e 100% avantajoasa
Legislatia muncii din Germania prevede un salariu minim de 9,19 euro/ora, programul de lucru de opt ore (maximum 48 ore/saptamana) si minimum de 20 de zile de concediu de odihna. Spre deosebire de Romania, unde doar primele cinci zile de concediu sunt platite de angajator, in cazul concediilor medicale din Germania primele sase saptamani sunt suportate de catre angajator. Sorana Cernea a mai punctat ca, la angajarea cu contract de munca a unui sofer din Germania, impozitul pe venit este mult mai mare decat cel din Romania, putand ajunge chiar si la 45%. „Impozitul pe venit poate pleca de la 0%, in cazul unui venit impozabil mai mic de 10.000 de euro/an, si poate ajunge pana la 45%, in functie si de situatia personala a angajatului (sotie, copii).“ Contributiile sociale obligatorii se impart in contributii datorate de angajat si contributii datorate de angajator, in proportii aproximativ egale. „Daca adunam cotele, ajungem la un nivel similar cu cel din Romania“, a explicat Sorana Cernea.
O firma infiintata in Germania va datora acolo impozitul pe profit (15%), plus taxa de solidaritate (5,5%) aplicata impozitului. De asemenea, firmele platesc si o taxa comerciala, astfel incat se ajunge la o cota mai mare de impozitare a profitului decat in Romania, de circa 25%. „Cand infiintati o societate in Germania si realizati tranzactii in cadrul grupului va trebui sa tineti cont de politicile privind preturile de transfer. Germania a incheiat tratate de evitare a dublei impuneri cu 90 de state, printre care si Romania.“
Pe langa posibilitatea de a infiinta societatea inregistrata la Registrul Comertului din Germania, sau o societate de persoane, exista si varianta deschiderii unui sediu permanent al societatii din Romania. „Asta inseamna ca inregistrarea va fi doar fiscala, cu plata impozitelor in Germania, dar sediul permanent nu are personalitate juridica.“
In cazul in care, atunci cand se infiinteaza afacerea din Germania, va exista in continuare si firma din Romania, iar asociat va fi persoana fizica (ce detine parti si in Romania si in Germania) sau societatea din Romania, vor trebui aplicate, in principiu, cotele de impunere prevazute de legislatia germana. Dar „trebuie sa tineti cont de faptul ca puteti aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, beneficiind de cote mai reduse pentru dividende (15% sau 5%, daca asociatul este o societate ce detine cel putin 10% din capitalul social). In cazul dobanzilor, cota este de 0%, iar in cazul redeventelor, aceasta poate scadea la 3%. Pentru intreprinderile asociate se pot aplica direct prevederile europene, iar cotele pot scadea la 0%.“
Pentru TVA, pragul de scutire este mai mic decat in Romania (17.500 de euro). Cota standard este de 19%, iar cea redusa, de 7%.

Exista portite legale de repatriere a profitului
Pentru cazul opus, in care compania-mama se afla intr-un alt stat european, avocata Alexandra Jivan a enuntat cateva dintre modalitatile prin care o filiala romaneasca poate repatria profitul in Romania. „Am pornit de la propunerea unui transportator cu societatea-mama in Spania, de a angaja salariatii in Spania, cu facturarea de catre societatea din Romania a serviciilor de consultanta si de management“, a spus Alexandra Jivan, subliniind ca a analizat riscurile unei astfel de initiative.
Aceasta subliniaza ca este foarte important ca firmele sa isi autorizeze in prealabil obiectul de activitate (consultanta si management). „Chiar daca este deja enumerat in actul constitutiv, acesta trebuie autorizat la Registrul Comertului. Altfel, potrivit Codului Fiscal, riscati o amenda serioasa si confiscarea tuturor veniturilor obtinute din respectiva activitate. De asemenea, riscati ca, in baza codului de procedura civila, sa se considere nule orice tranzactii efectuate fara cod CAEN autorizat si sa fiti trasi la raspundere in calitate de reprezentanti ai societatilor care au efectuat astfel de demersuri.“
Apoi, trebuie gandita organizarea interna a activitatii, astfel incat chiar sa existe oameni angajati pe firma din Romania care pot oferi servicii de management sau consultanta. „Daca aveti ca angajat al firmei din Romania doar o secretara, e dificil sa facturati servicii de management. Daca cei de la firma-mama au know-how si angajati care ofera servicii de management, ar fi bine sa nu le facturati si din Romania“, recomanda Alexandra Jivan, accentuand ideea ca prestarea serviciilor chiar trebuie sa fie reala, tranzactiile fictive fiind in mod evident sanctionate.
In ceea ce priveste obligativitatea justificarii operatiunilor si prestarea de servicii, modificarile din 2016 ale Codului Fiscal, respectiv faptul ca nu se mai precizeaza ca activitatea trebuie desfasurata pentru obtinerea de venituri, le ofera societatilor o marja de manevra mai mare. Insa autoritatile fiscale pot solicita documente justificative. „Procedura fiscala ii permite autoritatii fiscale sa solicite contribuabilului dovedirea starii de fapt si documente suplimentare. Ca urmare, e bine sa intocmiti rapoarte de lucru, sa pastrati emailuri si documentatie larga privitoare la lucrari. In plus, nu ar fi rau sa mai prestati servicii si pentru terti, iar pentru acestea sa aveti de asemenea documentatie justificativa extensiva.“
In cazul unui contract de consultanta sau management de tip abonament, desi CEJ spune ca nu sunt necesare documente justificative, e necesara formularea corecta a clauzelor contractuale, astfel incat sa fie clar ca prestatorul de servicii este la dispozitia beneficiarului indiferent daca i s-au solicitat serviciile sau nu. Totusi, avocata precizeaza ca justificarea existentei unui atare contract nu e chiar atat de simplu de facut in practica, raportat la cuantumul sumelor lunare facturate cu titlu de servicii de management sau consultanta. „Astfel, trebuie sa aveti grija la cuantumul pretului, pentru ca, daca aveti de gand sa echivalati serviciile de transport cu cele de management, o sa fie putin ciudat ca in fiecare luna se suprapun perfect sumele.“

Articole similare