Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

e-food, provocarea anului pentru logisticieni si retaileri in e-commerce

Piata romaneasca de e-commerce isi va continua tendinta de crestere si in 2018, iar din perspectiva specialistilor prezenti in cadrul conferintei „Comertul electronic si digitalizarea schimba regulile in supply-chain”, organizate de revista Tranzit la finele lui aprilie, aceasta crestere va contabiliza la final de an un procent de doua cifre. Provocarile insa vor fi reprezentate de solutiile logistice gasite de fiecare dintre actorii implicati in acest proces pentru a optimiza timpii de livrare si reducerea ratei de retur. Peste toate acestea, pe piata locala de e-commerce incep sa prinda contur si alte tipuri de produse, cele cu temperatura controlata, iar provocarile vin din pastrarea constanta a lantului de temperatura pana la consumatorul final, alaturi de un pret cat mai mic.
 

La finalul anului trecut, valoarea totala a cumparaturilor online a ajuns la aproape trei miliarde de euro, cu peste 40% mai mult decat in 2016, cand au fost inregistrate circa 1,8 miliarde de euro. Lucrurile par sa evolueze in aceeasi directie si in prima parte a anului, dupa cum a punctat Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier, unul din principalii jucatori de pe piata de curierat. „In acest inceput de an, respectiv pe primele patru luni, continuam tendinta de crestere din punct de vedere al volumelor si inregistram un plus de 15%, acelasi procent pe care l-am avut si in 2017. De data aceasta insa, pe zona de e-commerce cresterea este de aproape 20%. Practic, ceea ce observam noi este faptul ca, daca acum cinci ani partea de comert online insemna sub 20%, acum deja depasim 50%, mai mult de jumatate din cifra de afaceri.“
Si din perspectiva unui retailer piata romaneasca de comert online era de asteptat sa creasca, iar pentru Flanco aceasta crestere se traduce intr-un procent de doua cifre, dupa cum a mentionat Catalin Cirnaru, Supply Chain Manager Flanco. „Pentru primul trimestru suntem acolo unde am vrut sa fim si asteptam aceeasi tendinta si in a doua parte a anului, atunci cand estimam ca vom inchide tot cu o crestere de doua cifre.“
Pentru FAN Courier cresterea va veni atat din volumele actualilor clienti, cat si din atragerea unor noi clienti in portofoliu, mai ales ca in 2018 compania de curierat va deschide proiecte noi in aceasta regiune a Europei, incercand sa convinga cat mai multi potentiali clienti de peste hotare sa ii foloseasca serviciile in Romania, dar si in Bulgaria, acolo unde deja opereaza o filiala. „2018 este anul in care vom accelera si dezvoltarea serviciilor noi lansate anul trecut – serviciul Collect Point (livrarile la magazinele de proximitate), proiectul pilot eBOX (livrarile cu ridicare de la lockere cu acces 24/7) si plata cu cardul, serviciul mPOS (mobile POS). Depunem toate eforturile sa putem acapara volumele din zona e-commerce, volume care se intrevad sa-si continue tendinta de crestere cu 20-30%, poate chiar 40% mai mult decat anul trecut“, a explicat Cornel Morcov.

Platforma integrata, solutia pentru transparentizare
Nevoia pentru un comert cat mai rapid, alaturi de servicii mai bune in special de livrare, reprezinta stimuli pentru retaileri si logisticieni, care astazi se confrunta cu un consumator din ce in ce mai pretentios si mai informat. Iar acesti stimuli sunt cuantificabili in investitii pentru optimizarea retelei de distributie, dar si in depozitare. „Ne intalnim astazi cu niste clienti mult mai educati, cu niste nevoi foarte bine definite, care au o rezerva de timp din ce in ce mai mica. 60% dintre ei se informeaza pe internet si 40% merg mai departe in zona de retail traditional pentru a face achizitia. Aceasta graba a lor ne face pe toti din zona de supply chain sa evoluam. Discutam de o categorie de varsta numita «mileniali», total lipsita de rabdare, dar care reprezinta driverul in momentul de fata pentru ceea ce inseamna evolutia supply chain-ului 2.0.“, a afirmat Catalin Cirnaru.
Tot la capitolul provocari logistice se incadreaza si perioadele scurte, de obicei de cateva zile, in care trebuie pregatite si livrate volume aferente catorva luni. „La urma urmei, un Black Friday este un eveniment de marketing si de logistica.“ Presiunea livrarii unui volum foarte mare intr-un timp foarte scurt este in directa legatura cu rata de retur si implicit cu costurile. In opinia specialistilor invitati in panel, solutiile trebuie gasite impreuna cu ceilalti parteneri. „Fiecare colaborator stie care sunt judetele pe care le acopera bine si judetele pe care le acopera mai putin bine. In momentul de fata noi suntem intr-o zona de transparenta totala cu partenerii nostri si vedem toate aceste lucruri printr-o platforma integrata, care ne ajuta sa miscam dinamic volume catre un alt partener daca vedem ca este nevoie. Lucrurile se intampla dinamic, eu sunt proactiv, nu ma uit sa vad ce s-a intamplat ieri, ma uit doar la cum a performat partenerul meu ieri si, in functie de asta, ii dau sau nu ii dau volum in zona respectiva. La final, toate acestea ne ajuta sa crestem rata de succes“, a punctat oficialul Flanco. Pentru retailer, existenta unei astfel de platforme a ajutat compania sa fie mai eficienta, mai transparenta si sa aiba o calitate mult mai buna a serviciilor, „totul pentru o cheltuiala micuta in plus.“ Iar acest lucru s-a tradus printr-o rata de retur mai mica. „Daca plusul pe vanzari se scrie cu doua cifre, rata de retur se scrie cu o singura cifra. Anul trecut am inchis cu un procent putin peste 5%, iar pe trimestrul intai suntem undeva sub 5%“, a conchis Catalin Cirnaru.
FAN Courier se angajeaza sa suporte costul de retur atunci cand acesta are loc din cauza companiei, iar in momentul de fata se percepe acelasi tarif pentru tur ca si pentru retur, fara sa existe o taxa suplimentara in cazul acestuia din urma. „Ne asumam acest cost in cazul in care este generat de un esec creat de noi. A returna o marfa nelivrata are un cost mai mare decat a livra de la prima incercare marfa respectiva. Astfel, returnam un produs dupa ce am incercat sa-l livram de minimum doua ori, apoi il pastram in depozitele noastre pana la sapte zile lucratoare. Se transfera inapoi catre comerciant si automat costul de retur este mai mare“, a explicat Cornel Morcov.

Livrarile de alimente online avanseaza cu pasi mici
In momentul de fata, o alta nisa incepe sa-si faca aparitia in zona de e-commerce: conceptul de e-food. Din ce in ce mai multi jucatori din retailul traditional intra in comertul online cu produse cu temperatura controlata, insa piata este inca in stadiu incipient, avand o valoare de cateva zeci de milioane de euro din cateva miliarde de euro, potrivit lui Victor Danila, Supply Chain Manager Orkla Foods Romania. „Peste intreaga complexitate la care s-a ajuns astazi in zona de e-fulfillment trebuie adaugata cireasa de pe tort numita «temperatura». Cum faci sa pastrezi neintrerupt lantul frigorific? Ei bine, cam toata lumea se lupta cu acest lucru. Nu pentru ca piata ar fi foarte profitabila, ci dintr-un alt calcul, au ajuns sa isi puna urmatoarea intrebare: iti permiti sa nu fii prezent in acest domeniu?“
Daca peste Ocean gigantul Amazon face pasi importanti in aceasta directie, iata ca si in Romania lucrurile se misca. Auchan a deschis o platforma prin care clientii pot verifica online ce produse sunt in stoc (optiunea este disponibila doar pentru centrul comercial din cartierul bucurestean Militari), iar retailerul german Kaufland are, de asemenea, aplicatia pentru cumparaturi „Scan&Pay”, care promite clientilor un timp de asteptare la casa de doar 30 de secunde (in prezent, tehnologia poate fi folosita in Bucuresti doar intr-un singur magazin, iar incepand din decembrie ar urma sa fie introdusa si in cel mai nou magazin Kaufland deschis la Ramnicu-Valcea). Tot anul trecut, Carrefour a preluat sub control platforma Bringo, o aplicatie IT prin intermediul careia produsele diferitelor magazine pot fi comandate si primite de cumparatori direct acasa, in timp ce Cora are un serviciu de comanda online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu TNT Romania. Nu in ultimul rand, printr-un parteneriat cu eMAG, retailerul Mega Image ofera clientilor posibilitatea comandarii online a produselor sale, urmand ca livrarea sa fie facuta la domiciliu „in maximum 24 de ore oriunde in tara“.
Cu toate acestea, dupa cum a subliniat Victor Danila, infrastructura necesara unui astfel de serviciu inca da batai de cap atat logisticienilor, cat si retailerilor. „De ce? Pentru ca in zona de mancare consumatorul este foarte exigent si nu are incredere. Este un segment foarte greu de cucerit. In plus, mai exista un alt paradox in zona de e-food. Infrastructura este foarte costisitoare, prin ea livrezi mancare, iar mancarea trebuie sa fie ieftina, de aici si dificultatile si pasii foarte mici in aceasta directie facuti de operatori. Este nevoie de sinergii, de gasirea unor solutii care sa o faca sustenabila. Desi cresterile sunt de doua cifre, in valoare absoluta pasii sunt mici“, a exemplificat Supply Chain Manager-ul Orkla Foods Romania.
In opinia lui Cornel Morcov, in momentul de fata cererea este mai mare decat oferta: „Este prezent pe piata Carrefour, care a deschis un depozit dedicat comertului online. Sunt la inceput, dar chiar si asa ei nu pot opera numarul de comenzi pe care clientii si l-ar dori. De cele mai multe ori sloturile de timp in care clientii isi doresc livrarea sunt blocate pentru urmatoarele zile. Faci o comanda acum, iar comerciantul o preda catre curier dupa trei sau patru zile.“ Mai mult, compania de curierat a initiat un astfel de proiect, prin care livreaza produse alimentare cu temperatura controlata (2-10 OC), avand solutia tehnica si purtand discutii cu mai multi retaileri pentru livrarea de produse congelate.

E-fulfillment-ul, o piata din ce in ce mai accesibila
Iar aceasta nu este singura nisa atacata de expeditorul roman, care a construit si un depozit dedicat e-fulfillment-ului. Paradoxal, activitatea nu a inceput cu clientii proprii, ci cu alte companii care aveau nevoie de un astfel de serviciu. Dupa numai doi ani, cei 1.500 m2 dedicati logisticii produselor comandate online s-au umplut, astfel ca acum s-a decis alocarea unei zone de 2.000 m2 dedicata acestui tip de operatiuni in noul hub pe care compania il construieste in Stefanesti, judetul Ilfov, si care va deveni operational la 1 septembrie anul acesta. Daca lucrurile se mentin pe acelasi trend, cel mai probabil in maximum doi ani vom avea un depozit dedicat zonei de e-fulfillment separat de curierat. „Nu suntem logisticieni la baza si nu ne pricepeam atat de bine la acest business. Am trecut deja prin cateva greseli pe care le-am facut de cand am inceput proiectul si am invatat din ele. Am descoperit clienti externi interesati sa aiba depozit in Romania, carora le-am oferit o solutie de e-fulfillment, pentru ca doar in acest fel pot livra mai rapid catre clientii lor din Romania, timpul de livrare fiind extrem de important in ideea in care rata de retur sa fie cat mai mica.“ Pentru ca s-a mers de la inceput pe ideea unei afaceri separate de cea de curierat, compania foloseste o echipa de pickeri si manipulanti diferiti de cei care se ocupa in mod curent de coletarie. „Avem un centru de cost dedicat acestui proiect, astfel incat echipa este total separata. De la bun inceput am vrut sa tinem clientii aproape de noi, tocmai pentru ca, daca achizitioneaza de la noi o gama mai larga de servicii, putem veni catre ei cu reduceri de costuri. De exemplu, in e-fulfillment, in conditiile in care marfa pleaca din depozitul nostru, costul de pick-up este inexistent si in felul acesta clientii pot beneficia de rate mai avantajoase inclusiv pentru curierat“, a mai spus Cornel Morcov.

Articole similare

Ad
Ad