Fiecare expeditie in regim aerian este insotita de un mare numar de documente pe suport de hartie, care in prezent calatoresc impreuna cu marfa, inmultindu-se pe masura ce aceasta isi urmeaza cursul de la expeditor catre casele de expeditii, prin procesul de vamuire, in terminalul de handling si apoi in cala avionului. Exista pana la 30 de documente individuale pentru fiecare transport in parte, suficient cat sa umple anual 80 de aeronave Boeing 747 la nivelul intregii industrii.
In sprijinul tuturor celor implicati in procesul de expeditii, Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) a conceput si lansat „e-freight“, un proiect care vizeaza eliminarea documentelor pe suport de hartie din transportul aerian de marfa. Proiectul se desfasoara la nivel international si face parte din programul IATA numit Simplifying the Business, care vizeaza facilitarea si modernizarea transportului aerian prin aplicarea tehnologiilor curente, in special a celor informatice, asupra unei industrii cu procese destul de invechite. In cadrul aceluiasi program, IATA a implementat cu succes in iunie 2008 inlocuirea biletelor de avion din hartie cu cele electronice, la nivel mondial.
E-freight este un proiect complex avand in vedere faptul ca transportul aerian de marfa implica participarea unui numar destul de mare de entitati care se interpun in desfasurarea serviciului. El se adreseaza si include participarea transportatorilor, caselor de expeditii, companiilor de handling sau expeditorilor, dar si pe cea a autoritatilor vamale sau a celor responsabile cu securitatea. Cu alte cuvinte, proiectul vizeaza integrarea platformelor informatice ale participantilor intr-un sistem electronic de comunicare pe baza de mesaje standard, agreat din punct de vedere legislativ, inclusiv vamal, si care sa duca la imbunatatirea calitatii datelor, servicii mai rapide si costuri de operare mai mici. IATA estimeaza o reducere anuala a costurilor la nivelul industriei de 4,9 miliarde de dolari. In prezent, e-freight functioneaza cu succes in 345 de aeroporturi, cu implicarea a 30 de companii aeriene si 1.132 de case de expeditii.
Proiectul se desfasoara si la Otopeni, din 2007, cand s-a constituit un grup de lucru reprezentativ incluzand companii aeriene, case de expeditii, companii de handling si reprezentati ai Vamii Romane. Prima faza a proiectului s-a finalizat in noiembrie 2010, astfel incat prin aeroportul Otopeni se pot desfasura, in prezent, transporturi e-freight, in ambele sensuri la nivel intraeuropean. Grupul de lucru care a contribuit la implementarea cu succes a etapei intraeuropene a fost format din Air France-KLM, compania de cargo handling Kamino Cargo si Schenker Romtrans. Au fost derulate cu succes doua transporturi-test, unul cu plecare din Otopeni via Amsterdam cu destinatie Londra Heathrow si celalalt cu plecare din Frankfurt via Amsterdam la Otopeni. Aceste transporturi nu au fost insotite de documente de hartie. Schenker Romtrans a introdus la Otopeni in 2010 platforma electronica de lucru pe care o detine la nivel multinational, ceea ce i-a permis comunicarea electronica automatizata cu companiile aeriene. In urma acestui fapt au fost testate mesajele si adaptate procedurile generale ale IATA la nivel local, pentru ca in final sa se deruleze transporturile-test. In aceasta etapa s-a vizat doar transportul intraeuropean, intrucat procedurile de vamuire raman deocamdata pe suport de hartie cel putin partial.
„E-freight a fost implementat in cadrul unui grup de lucru restrans, normal de altfel pentru un astfel de proiect. Dincolo de deschiderea noastra pentru nou, acest fapt presupune in mare sa avem doua proceduri de lucru in paralel. Totusi, suntem constienti de beneficiile proiectului asupra activitatii noastre, iar ele se vor amplifica pe masura ce mai multe companii aeriene se alatura proiectului, astfel incat sa putem opera cat mai multe transporturi e-freight. Am vrut sa fim primii care il implementeaza la Otopeni, deoarece consideram ca procesele actuale ale industriei au ramas in urma evolutiei tehnologice, iar noi vrem sa beneficiem cat mai din timp de avantajul competitiv pe care il aduce e-freight. Schenker este un puternic sustinator al e-freight si participant activ in peste 30 de tari“, a declarat Otilia Toma, product manager Airfreight, Schenker Romtrans. Etapa urmatoare va ramane la nivel intraeuropean si se va concentra asupra sporirii numarului de participanti din randul liniilor aeriene si caselor de expeditii care detin sisteme automatizate de comunicare. Intr-o a treia etapa se vizeaza extinderea la nivel extraeuropean. Aceasta etapa presupune implicarea Vamii Romane, care in prezent implementeaza e-customs, proiect al Comisiei Europene cu scop similar de electronizare a proceselor vamale la nivelul statelor membre UE. Odata cu finalizarea e-customs, previzionata pentru 2013, conform portalului Vamii Romane, procesele de vamuire vor fi in totalitate electronice si vor permite incorporarea in proiectul e-freight.
„Kamino Cargo a sustinut inca de la inceput proiectul e-freight in Romania si ne bucuram ca am reusit sa ne aducem contributia la implementarea lui impreuna cu IATA Romania. Ne dorim ca dezvoltarea proiectului e-freight pe Aeroportul Henri Coanda sa continue cu succes si sa implicam cat mai multe case de expeditii. In acelasi timp, speram sa reusim cat mai repede extinderea proiectului si la transporturile extraeuropene, lucru ce va ajuta foarte mult si clientii companiilor aeriene“, a spus Sorin Creata, Cargo Handling manager, Kamino Cargo. Pe langa avantajele pe care e-freight le aduce participantilor, fie ei case de expeditii, companii aeriene, expeditori etc., sub forma simplificarii si accelerarii operatiunilor si proceselor, nu trebuie sa uitam nici latura ecologista pe care o atinge e-freight prin reducerea drastica a consumului de hartie la nivelul industriei, un aspect pe care IATA pune mare pret.