Ad
Ad
Ad

Eficiență la superlativ cu zero emisii

Stellantis Pro One a făcut o treabă excelentă prin înnoirea tuturor gamelor de utilitare și în special a celei grele, oferite într-o gamă variată de caroserii, cu un volum util de până la 17 m3 și sarcină utilă de până la două tone (1,5 t în cazul versiunii electrice). Cel mai mare vehicul utilitar ușor din portofoliul Stellantis păstrează toate calitățile de vârf din clasa sa și adaugă altele noi, cum ar fi sistemele avansate de asistență pentru șofer, ce permit conducerea autonomă de nivel 2 pentru prima dată. În plus, dispune acum de putere mai mare și autonomie sporită, fiind oferit și în varianta cu pilă de combustie pe hidrogen. Cu o eficiență operațională foarte ridicată, noile modele Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano și Peugeot Boxer s-au clasat anul acesta pe locul al doilea în competiția International Van of the Year 2025, Renault Master plusând la capitolul design și aerodnamică.

Stellantis (care reunește mărcile Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, RAM și Jeep) continuă strategia de electrificare a gamei de vehicule utilitare, noul van mare cu zero emisii fiind alimentat acum de un motor electric puternic, ce dezvoltă 200 kW (272 CP) și are un cuplu motor maxim de 410 Nm. Grație noii baterii de 110 kWh, autoutilitarele Stellantis pot acoperi până la 420 km (WLTP1) cu o singură încărcare a bateriei, ceea ce le face partenere de încredere chiar și pentru călătorii mai lungi. Versatilitate suplimentară este oferită de noua priză de 230 V pentru bord, care permite alimentarea sau reîncărcarea dispozitivelor electrice.

În interior, accentul se pune pe conectivitate, ergonomie și confort. Cabina șoferului oferă numeroase sisteme de infotainment a căror interfață este un ecran tactil color de până la 10 inch. Încărcarea fără fir pentru telefoanele inteligente este posibilă ca echipare opțională, la fel ca și intrarea și pornirea fără cheie. Clienții pot alege, de asemenea, bancheta versatilă „Eat & Work”, cu dublă funcționalitate, care poate fi folosită și ca suprafață de lucru, iar, alternativ, scaunul poate fi transformat într-o mică masă cu un suport pentru pahare – ideal atunci când vine timpul pentru o scurtă pauză.

Caracterul inovator al noului van greu de la Stellantis se observă însă și la exterior, prin designul reîmprospătat al secțiunilor față și spate, dar și prin faruri LED (opționale).

Autonomie de până la 420 km și încărcare rapidă de 150 kW

În funcție de aplicație, autoutilitarele Stellantis vin cu sistemul de propulsie potrivit pentru fiecare utilizator. Trebuie remarcat însă că dacă motorul electric al precedentului model avea o putere de 90 kW (122 CP), cel nou produce acum 200 kW (272 CP), cuplul maxim disponibil de la prima apăsare a pedalei de accelerației fiind crescut de la 260 la 410 Nm – asta înseamnă că vehiculul poate accelera puternic la plecarea de pe loc chiar și atunci când este complet încărcat, iar viteza de deplasare poate atinge fără probleme 130 km/oră. Și capacitatea bateriilor a fost crescută, versiunile anterioare, de 37 și 70 kWh, fiind înlocuite acum cu o baterie de 110 kWh, ce permite o autonomie de rulare de până la 420 km (conform WLTP1). Prin urmare, vehiculul poate parcurge cu până la 170 km mai mult decât înainte cu o singură încărcare a bateriei.

În funcție de preferințe, șoferii pot alege unul dintre cele trei moduri de condus, pentru a utiliza în mod optim performanța și autonomia: „Normal” (limitat la o putere de 160 kW), „Eco” (pentru optimizarea autonomiei, cu o putere de maximum 120 kW) și „Putere” (pentru performanțe maxime și 200 kW). Oricum, indiferent de modul de conducere selectat, performanța maximă este întotdeauna disponibilă cu funcția de kick-down. De asemenea, se pot seta patru niveluri de recuperare a energiei eliberate la frânare, pentru aceasta fiind folosite comenzile din spatele volanului.

Noul model electric al vanului greu de la Stellantis vine echipat standard cu un încărcător de bord trifazic de 11 kW pentru încărcare AC, având și opțiunea de încărcare cu până la 150 kW DC. Astfel, la o stație publică de încărcare rapidă sunt necesare doar 55 de minute pentru reîncărcarea bateriei la 80% din capacitate.

Priza opțională de 230 V este poziționată convenabil pe tabloul de bord într-un loc central, fiind ușor accesibilă pentru ocupanții scaunelor din față pentru încărcarea dispozitivelor electrice, cum ar fi laptop-uri, baterii pentru unelte electrice, tablete și alte aparate cu putere redusă (de până la 150 W).

Motorină, baterie electrică și… hidrogen

Trei unități turbo-diesel eficiente completează gama de trenuri de rulare. Motoarele oferă puteri de 88 kW (120 CP), 103 kW (140 CP) și respectiv 132 kW (180 CP) și, în funcție de capacitate, pot fi combinate cu o nouă transmisie automată cu opt trepte. Grație și aerodinamicii optimizate a caroseriei, sistemele de propulsie au un consum de combustibil cu până la 9% mai mic în comparație cu motoarele anterioare, ceea ce face din aceste 4 modele jucători de top în segmentul lor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și emisiile de CO2.

Pe lângă sistemul de propulsie convențional și cel electric cu baterie, noul model de van mare urmează să fie disponibil cu pilă de combustie pe hidrogen, pentru cei care doresc să călătorească pe distanțe lungi fără emisii și care, de asemenea, trebuie să realimenteze rapid.

Pe lângă accesul la zonele restrictive, unde nu e permisă decât intrarea autovehiculelor cu zero emisii, și ajutarea companiilor să treacă la decarbonizarea flotelor, pila de combustie oferă mai multe avantaje în comparație cu autovehiculele electrice: autonomia poate depăși 500 km, alimentarea se face la fel de repede ca în cazul vehiculelor cu motoare cu combustie internă (în mai puțin de 5 minute). În plus, spațiul destinat mărfii are aceleași dimensiuni ca și în cazul vehiculelor diesel și, chiar dacă nici hidrogenul nu e foarte disponibil, vehiculele pe pilă de combustie nu sunt dependente de rețeaua de alimentare cu curent electric (nu există probleme de acces și capacitate a rețelei).

Stellantis vizează cu noile sale vanuri pe pilă de combustie clienții care sunt pionieri în utilizarea de noi tehnologii, care își folosesc autovehiculele foarte intens (24/7), au, eventual, propriile surse de alimentare cu H2 sau posibilități de alimentare publice la îndemână și al căror model de operare nu e compatibil cu utilizarea de vehicule pe baterii electrice. Este vorba de firme care oferă servicii de mentenanță, curierat, furnizori de energie, sectorul meseriașilor, companii de construcții, taxi etc.

Potrivit oficialilor Stellantis Pro One, în prezent Europa are peste 150 de stații publice de H2 comprimat la 700 bari, cele mai multe fiind situate în Germania, Franța, Olanda și Elveția. Iar estimările sunt de creștere, cu atât mai mult cu cât o decizie din 2023 a Consiliului UE cu privire la infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi (AFIR) impune ca până în 2030 să existe peste 500 de stații de realimentare, astfel: o stație la fiecare 200 km pe fiecare coridor principal (TEN-T) și o stație pentru fiecare nod urban.

Conceptul Stellantis de van mare pe pilă de combustie prevede atingerea unei autonomii de peste 500 km. Disponibil în două dimensiuni L3H2 și L4H3, vanul mare Stellantis Pro One atinge o capacitate de încărcare de la 13 m3 la 17 m3 și o sarcină utilă de 1,3 t.

Aceste capabilități sunt obținute cu un sistem de pilă de combustie de 45 kW, un motor electric cu o putere maximă de 110 kW (410 Nm cuplu maxim) și o baterie plug-in cu o energie utilizabilă de 11 kWh. Sistemul de stocare a H2 constă în 4 rezervoare care conțin 7 kg de H2 comprimat la 700 bar.

Conducere autonomă de nivelul 2, în premieră

Conducerea autonomă de nivel 2 este posibilă pentru prima dată pentru noile Jumper/Movano și Ducato/Boxer, care vine cu numeroase sisteme de asistență pentru șofer. Servodirecția electrică mărește confortul și siguranța conducerii la viteze mai mari și face manevrarea în oraș mai confortabilă, în timp ce frâna de parcare electrică este activată printr-un comutator de pe panoul de instrumente din stânga volanului, fiind foarte ușor de acționat.

Pe lângă sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, cel de alertă la coliziunea frontală + frânare de urgență și sistemul de alertă pentru unghiul „mort” lateral, există acum sisteme și funcții noi, precum asistența la menținerea benzii de circulație, controlul adaptiv al vitezei de croazieră cu funcție „Stop & Go”, alerta de somnolență, asistența la parcare cu senzori pentru o monitorizare 360O de jur împrejurul vehiculului, oglinda retrovizoare digitală ș.a.

Combinația dintre controlul adaptiv al vitezei de croazieră, cu funcția „Stop & Go”, asistența pentru menținerea benzii de rulare și asistența pentru blocajele în trafic permite vehiculelor să vireze, să frâneze și să accelereze singure la viteze de până la 30 km/oră – de exemplu, în trafic lent – cu condiția ca șoferul să nu își ia mâinile de pe volan.

Conectat, organizat, versatil: cabină de ultimă generație

Șoferii pot lucra acum într-un mediu modern, versatil și, în același timp, confortabil. Cabina celui mai mare van Stellantis a fost complet reproiectată, fiind mai ergonomică și mai conectată. Opțional, cele mai importante informații pot fi afișate pe un ecran color de 7 inchi, complet digital, poziționat în spatele volanului, pe care poate fi afișată inclusiv harta 3D a sistemului de navigație TomTom®. De remarcat faptul că cele mai importante funcții pot fi controlate prin recunoașterea naturală a vorbirii, lucru foarte practic pentru serviciile de livrare și pentru angajații care trebuie să folosească adesea telefonul mobil ca parte din activitatea obișnuită.

Noile sisteme de infotainment și navigație pot fi operate cu ușurință prin intermediul ecranului tactil color de 10 inch, amplasat în partea superioară a consolei centrale, iar telefoanele inteligente compatibile se conectează fără fir, prin Apple CarPlay și Android Auto, și pot fi încărcate inductiv.

Noile modele sunt disponibile cu până la patru lungimi diferite, trei ampatamente și trei înălțimi, în variante de carosare diverse: furgonetă, șasiu platformă, cabină dublă, platformă și auto-basculantă. Modelul electric are o sarcină utilă de până la 1.500 kg, în timp ce versiunea diesel poate transporta până la 2 tone. Datorită locației practice a bateriei, sub caroserie, volumul util se ridică la 17 m3, vanurile grele Stellantis fiind, de asemenea, potrivite pentru numeroase conversii.

Articole similare