IAA Hanovra 2018 s-a desfasurat sub semnul mobilitatii electrice. Astfel, toti producatorii si-au prezentat autobuzele electrice, in diferite variante de lungime si configuratie, iar cei care nu sunt inca gata cu produse de serie au venit macar cu prototipuri, subliniind cat sunt de avansati in dezvoltarea acestora. Practic, nimeni nu poate fi mai prejos in lupta cu emisiile, inclusiv cu solutii de propulsie alternativa pe gaz natural comprimat sau lichefiat. Pe segmentul turistic au fost etalate autocare luxoase, in configuratii deosebite, accentul fiind pus aici pe siguranta rutiera.
IAA Hanovra 2018 a fost mai „saraca“ decat editiile anterioare in ceea ce priveste numarul expozantilor din domeniul transportului de persoane, iar unii dintre cei prezenti si-au redus stadurile, pentru a fi mai eficienti din punct de vedere al costurilor. Singurii care si-au respectat blazonul au fost producatorii care au in portofoliu toata gama de vehicule comerciale si si-au pastrat spatiile de expunere generoase. Pe segmentul de transport urban s-a mentinut preocuparea pentru electro-mobilitate si sisteme alternative de productie, in timp ce autocarele au impresionat prin configuratii VIP si pachete extinse de echipari.
Singurul stand romanesc la IAA a fost cel al Aveuro International, venit sa-si intalneasca dealerii din Europa de Vest si sa gaseasca parteneri noi. Compania prahoveana a expus noul microbuz Sprinter 416, pe sasiu de 4 t, cu o capacitate de 14 locuri, alaturi de modelul 519 extra lung, cu 16 locuri pe scaune, lift si spatiu pentru carucior cu rotile. Ambele vehicule sunt configurate pentru transport turistic, cu toate echiparile, si urmau sa fie livrate in Uniunea Europeana.
In functie de configuratia microbuzelor, timpul de productie este de 4-30 de zile. Anul acesta se va inchide cu 100 de unitati livrate, insa pentru 2019 se estimeaza dublarea volumului, gratie inaugurarii celei de-a doua hale de productie. Intrucat se lucreaza numai cu produse si componente premium, care beneficiaza de garantie internationala, problema service-ului este rezolvata pentru intreg vehiculul, nu doar pentru trenul de rulare.
Aveuro are dealeri in Spania, Olanda, Finlanda, Germania, Polonia, Grecia si Israel.
Un alt carosier roman cu prezenta internationala puternica este Cento Grup, ale carui vehicule au fost expuse in standul dealerului sau din Germania, cu care are parteneriat exclusiv pentru aceasta piata.
Microbuze noi, eCitaro si S 531DT la prima vizionare
Odata cu lansarea noului Sprinter, Mercedes-Benz si-a innoit toata gama de microbuze, la IAA fiind evidentiat modelul Sprinter 75, de 8,5 m, care are capacitate de 38 de pasageri. Accesul la bord se face prin usa dubla din fata sau pe usa single din spate, ambele electrice, si, intrucat treapta este doar la 270 mm inaltime fata de sol, nu este necesar sistemul de ingenunchere. Nivelul ridicat de siguranta este confirmat de prezenta sistemelor ESP si Cosswind Assist.
Pe segmentul autobuzelor si autocarelor, principalele noutati au vizat cu precadere sistemele de siguranta. Astfel, din 2019, toate autocarele Mercedes-Benz si Setra vor fi echipate standard cu sistemul de asistenta activa la franare ABA 4, care detecteaza inclusiv pietoni sau biciclisti ce circula pe langa vehicul. Tot de anul viitor, autobuzele urbane Citaro vor fi dotate cu sistemul Preventive Brake Assist, care identifica obstacolele in miscare, emite un semnal de avertizare pentru sofer si activeaza partial frana. Preventia si franarea sunt proiectate special pentru circulatia in trafic urban. Separat, sistemul Sideguard Assist este oferit pentru toate gamele de produse.
In cadrul conferintei de presa, Daimler Buses a primit si trofeul Bus of the Year 2019 pentru Citaro hibrid, care asigura economii importante de carburant cu costuri investitionale minime, fiind o solutie eficienta atat din punct de vedere al reducerii poluarii, cat si al cheltuielilor de operare. Alaturi de Autobuzul Anului 2019 la stand a fost expus in premiera si modelul electric, cu care Daimler isi completeaza gama de produse cu sisteme alternative de propulsie. eCitaro are un design futurist si dispune de un sistem inteligent de management al consumului de energie, care permite o autonomie de 250 km fara alimentare de oportunitate. Primele comenzi pentru eCitaro au fost primite deja, iar productia de serie va incepe la sfarsitul acestui an. Nu au lipsit de la stand autobuzul interurban Intouro sau noul Tourismo.
Din familia Setra, in centrul atentiei s-a aflat noul autocar etajat S 531 DT, alaturi de un alt reprezentant al seriei TopClass 500, modelul 516 HDH, ambele cu dotari de exceptie. Un S 516 HD si Multiclass LE Business au reprezentat gamele de produse destinate aplicatiilor intercity si suburbane.
Anadolu Isuzu: noutati pe toate gamele
Anadolu Isuzu si-a intampinat clientii cu noutati pe toate segmentele de transport. Astfel, autobuzul urban Citiport a fost prezentat in varianta articulata, de 18 m lungime si o capacitate de 159 de pasageri. Vehiculul, cu podea complet coborata, este propulsat de motor de 370 CP si va fi disponibil din a doua jumatate a anului viitor. Modelul Citiport solo, de 12 m, la fel ca autocarul Visigo, sunt propuse acum in varianta Hyper („high performance”), fiind echipate cu motoare Cummins de 6,7 l si 340 CP.
Micutul Novociti si-a facut aparitia in varianta Life Premium, cu un nou design. Vehiculul a fost livrat deja in peste 100 de unitati pe pietele de export. Nu a lipsit nici bine cunoscutul Turquoise, in versiune VIP, cu aranjament de scaune 2+1 si numeroase echipari.
Noutatea absoluta a reprezentat-o camionul electric NPR10EV, care are o sarcina utila de 6,6 t. Vehiculul poate fi incarcat rapid in 30 de minute, iar lent (pentru protejarea bateriilor) in patru ore. Pentru 2019 urmeaza lansarea autobuzului electric, care va avea acelasi sistem de propulsie ca si camionul.
Avand in vedere situatia dificila din Turcia, 85% din productia Anadolu Isuzu merge acum la export. Pentru piata nationala constructorul turc vede un potential in sectorul militar, unde colaboreaza cu Tatra.
Atak electric completeaza oferta Karsan de emisii zero
Dupa prezentarea modelului Jest electric in urma cu doi ani, Karsan a lansat acum si modelul mai mare, Atak, in varianta cu zero emisii. Vehiculul, avand o capacitate de transport de 57 de pasageri, este echipat cu baterii BMW, ce dezvolta 230 kW si asigura un cuplu motor maxim de 2.400 Nm. Performantele sunt impresionante, testele efectuate demonstrand ca Atak electric poate urca pante cu inclinatie de pana la 25%. Cele cinci baterii, a cate 44 kW fiecare, confera o autonomie de 300 km si se pot incarca rapid, in doar doua ore si jumatate.
Nu a lipsit de la stand nici micutul Jest, in variantele diesel si electric. Ultima este propulsata de motorul electric BMW, care produce echivalentul a 170 CP si 290 Nm cuplu motor maxim, in tandem cu transmisia cu o singura treapta de viteza. Bateriile de 66 kWh asigura o autonomie de 165 km si beneficiaza de garantie de trei ani sau 120.000 km. In varianta traditionala de alimentare, pe curent alternativ, acestea sunt incarcate 100% in opt ore. Se poate opta insa si pentru statii DC cu incarcare rapida, in doar o ora si jumatate.
Jest asigura o capacitate de transport de 26 de pasageri si este ideal pentru transport in orasele mici. Ca noutate, Karsan a prezentat versiunea Jestronic, cu motor de 3 l si 170 CP, in tandem cu transmisie automata cu sase trepte.
Special pentru pietele vest-europene, Karsan a dezvoltat modelul Star pentru transport scolar. Vehiculul beneficiaza de sisteme avansate de siguranta, cum ar fi alcool-testul pentru sofer, senzorul pentru scaune care previne uitarea vreunui copil la bord, centurile de siguranta cu trei puncte de prindere, protectia suplimentara a sasiului, sistemul avansat de franare de urgenta etc.
Motorul de 185 CP ofera putere optima in toate situatiile de trafic. Pentru un confort sporit pentru cei 33 de pasageri, Star dispune de control electric al suspensiei pneumatice (ECAS), cu functie de ingenunchere.
Autobuze electrice Temsa si SOR
Vedeta standului Temsa a reprezentat-o autobuzul Avenue electron, care este gata pentru productia de serie. Vehiculul poate fi echipat cu baterii li-ion de 240, 300 sau 360 kW si poate avea pana la 230 km autonomie. La acest lucru contribuie si sistemul de management al bateriilor Temsa BMS, care asigura utilizarea optima a celulelor din baterie. Desigur, energia eliberata la franare este recuperata si reutilizata. Exclusivitatea noului Avenue electron este eliminarea pedalei de frana, accelerarea si decelerarea pana la oprirea completa facandu-se doar prin pedala de acceleratie.
Din gama autocarelor au fost prezentate modelele Maraton si MD9, ultimul disponibil deja cu propulsie electrica. De altfel, in cazul midiautocarului MD9 se lucreaza la cea de-a doua generatie, cu autonomie crescuta, de 300 km.
Si SOR a spart in sfarsit gheata in Romania, castigand prima licitatie pentru 20 de autobuze electrice la Turda. Unul din cele doua vehicule prezentate la IAA, modelul ENS 12, este similar celui ce va ajunge in Romania. Alte 38 de unitati au fost livrate pe piata locala, la Hradec Králová si Bratislava. Langa modelul electric a fost expusa si varianta diesel, de asemenea de 12 m lungime.
SOR va incheia anul cu o productie de 200 de vehicule, din care aproximativ 60 electrice. Principalele piete de export pentru constructorul slovac sunt Cehia, Polonia, Serbia si Germania. In aceasta din urma au fost livrate pana acum nu mai putin de 300 de autobuze diesel LE si cateva troleibuze. De anul acesta si Bulgaria se adauga pe harta SOR, dupa vanzarea primei flote de 27 de autobuze cu intrare joasa.
Turcii vizeaza pietele de export
Producatorii turci se confrunta cu o situatie foarte dificila pe piata nationala, unde vanzarile s-au comprimat la niveluri record. Din acest motiv, majoritatea incearca sa isi creasca exporturile, pentru a salva volumele de productie, dar chiar si asa au probleme, din cauza fluctuatiei de curs valutar.
Otokar a expus midiautocarul de 10 m Ulyso T, alaturi de autobuzul urban Kent, cu care a castigat si licitatia pentru Bucuresti. De altfel, in pregatirea logisticii pentru operarea optima a celor 400 de vehicule, constructorul turc cauta personal tehnic si si-a deschis un birou in Bucuresti.
Modelul Ulyso T expus este configurat cu transmisie automata si urma sa fie livrat in Italia. Desi lansat de numai un an, vehiculul a fost bine primit in Germania si Franta, fiind rentabil la pret. Dintre pietele europene de export, anul acesta cele mai multe autobuze Otokar vor fi livrate in Franta, insa in 2019 Romania va fi cu siguranta pe primul loc, cu 320 de unitati.
Güleryüz Otomotiv mizeaza in continuare pe autobuze pentru aplicatii deosebite. Un exemplu este autobuzul etajat decopertat Panora, destinat circuitelor turistice in interiorul oraselor, alaturi de care a fost expus modelul cu podea coborata Ecoline.
Panora are 11 m lungime si o capacitate de 71 de locuri plus patru scaune rabatabile si loc pentru carucior. Ecoline este un autobuz clasic de oras, disponibil in variante de 10,5 si 12 m lungime. Vehiculul este proiectat astfel incat sa ofere confort optim pentru pasageri si sofer deopotriva. De altfel, cabina soferului este delimitata de restul autobuzului, iar postul de lucru este configurat ergonomic, cu volan reglabil si scaun pe perna de aer, cu numeroase optiuni de ajustare a pozitiei si cotiere. Salonul pasagerilor este spatios si bine ventilat. Accesul la bord se face usor, podeaua fiind la 340 mm inaltime de sol, iar atunci cand se foloseste functia de ingenunchere ajunge la 270 mm. Nu lipsesc porturile USB, la moda in mobilitatea urbana.
Güleryüz are o capacitate de productie la Bursa de 700 de vehicule pe an, din care 40% sunt vandute pe pietele de export, in special in Uniunea Europeana.
Dupa ce a fost aproape de faliment, BMC a renascut sub managementul familiilor Sancak si Ozturk, impreuna cu Quatar Army Fund. Pe langa productia de vehicule si echipamente militare, BMC si-a modernizat si extins gama de autobuze in 2017, iar acum ataca si segmentul de transport marfa cu noua gama de camioane Tugra („Sigiliul Sultanului“). Principalul obiectiv este recastigarea pietei nationale, pe care a cam pierdut-o in favoarea celorlalti producatori turci, precum si consolidarea pozitiei pe pietele de export. Daca in tara noastra BMC Romania are o istorie veche, pentru pietele occidentale se cauta dealeri si acesta a fost si motivul participarii la IAA.
Noutati MAN si Neoplan la IAA
MAN a avut o reprezentare foarte buna pe toate segmentele de transport. Autobuzul urban Lion’s City a fost expus acum unei audiente largi, pentru prima data echipat cu sistemul Efficient Hybrid. Vehiculul are motor MAN E1856 LOH, care dezvolta 320 CP, in tandem cu transmisie automata cu patru trepte. In plus, autobuzul de 12 m lungime a prezentat o inovatie de efect: iluminarea colturilor usilor in culori diferite la deschidere si la inchidere. Nu a lipsit modelul cu propulsie pe gaz natural comprimat, mai ales ca acum a fost prezentat si noul motor pe gaz MAN E18, care poate fi configurat optional cu sistem Efficient Hybrid. In premiera a fost expus prototipul si Lion’s City E. Designul este putin schimbat in cazul acestuia din urma, pentru a sublinia sistemul de propulsie electric. Vehiculul va putea fi configurat astfel incat sa ofere intre 160 si 270 kW.
Familia MAN a fost intregita la stand de autocarul Lion’s Coach L, de 14 m lungime, care va fi disponibil din iulie 2019 cu noul motor MAN D2676 LOH, care dezvolta 470 CP si are un cuplu motor maxim de 2.400 Nm.
Din gama Neoplan, autocarul etajat Skyliner este conceput pentru transportul pe distante lungi, oferind, in acelasi timp, acces facil pe puntea inferioara persoanelor cu mobilitate redusa, gratie podelei joase. Pentru a optimiza circulatia pasagerilor la bord, scara din fata a fost mutata de pe partea stanga pe dreapta. Maximum 78 de pasageri pot fi transportati la bordul vehiculului propulsat de puternicul motor de 510 CP, in tandem cu transmisia TipMatic Coach. Alaturi de Skyliner au mai fost expuse Cityliner si Tourliner C in configuratii deosebite, realizate la centrul de modificari MAN din Germania.
Printre autobuze si autocare si-a facut loc anul acesta si un TGE Minibus, configurat pentru curse interurbane, cu o capacitate de 15 locuri. Vehiculul are 7,3 m lungime, este propulsat de motor de 2 l ce dezvolta 177 CP si dispune de numeroase sisteme de asistenta, printre care ACC si EBA.
Zero emisii la standul Iveco Bus
Numai vehicule cu sisteme ecologice de propulsie au putut fi vazute la standul Iveco Bus, amenajat in parteneriat cu Shell. Si nu este vorba doar de vehicule de transport pasageri. Producatorul italian mizeaza in egala masura pe electricitate si pe gazul natural ca fiind principalele surse de energie in viitor.
Special pentru transportul urban, autobuzul Heuliez GX electric, de 12 m lungime, a fost prezentat in versiune BRT (Bus Rapid Transit), cu pachet de baterii cu densitate electrica mai mare, care sa asigure autonomie extinsa cu o singura incarcare. Vehiculul este disponibil si in varianta articulata. Pentru cei care au infrastructura de alimentare de oportunitate, modelul Crealis este o alternativa atractiva, fiind echipat cu un pachet de baterii mai mic si mai usor. Gama midi a fost reprezentata de Daily Electric Minibus, alaturi de Daily Hi-Matic Natural Power, primul vehicul comercial cu motor CNG si transmisie automata cu opt trepte.
Pentru aplicatii suburbane, Iveco propune modelul Crossway LE NP, care asigura o autonomie de pana la 600 km si performante optime cu motorul Cursor 9 Natural Power.
Volgabus ar vrea sa asambleze autobuze in Romania
Dupa aparitii mai timide la IAA in anii trecuti, Volgabus a venit acum cu un produs cu care spera sa aiba succes pe piata europeana: autobuzul electric CityRhythm-12E. Foarte interesant este faptul ca producatorul rus este interesat de gasirea unui partener in Romania, care sa se ocupe de asamblarea partiala a autobuzelor in tara noastra.
CityRhythm-12E este oferit cu axa motoare electrica ZF si pachet de baterii ce asigura o autonomie de 300 km. Puterea celor doua motoare incorporate in axa este de 250 kW. Pentru a face ca lucrurile sa fie cat mai simple, Volgabus a proiectat autobuzul doar cu sistem de alimentare plug-in pe timp de noapte, perioada necesara pentru alimentare fiind de cinci ore.
Odata cu dezvoltarea autobuzului electric, constructorul turc a optimizat caroseria modelului anterior diesel, reusind reducerea greutatii proprii a acesteia cu 30%. Pretul modelului prezentat este de 350.000 de euro.
Volgabus ofera o gama completa de autobuze urbane, intercity si turistice, cu motorizare diesel sau CNG. In prezent, 70% din productie merge catre piata locala.
BYD isi extinde gama de autobuze electrice
BYD a prezentat doua modele noi: autobuzul electric articulat, de 18 m lungime, care a intrat deja in productia de serie, si versiunea modulara de 12 m, cu o structura optimizata, ce reduce numarul componentelor folosite si simplifica intretinerea si reparatiile. Astfel, noile imbunatatiri din productie au determinat obtinerea unui vehicul mai usor cu 4%, fara a se pierde insa din rezistenta structurii. Materiale izolante suplimentare contribuie la reducerea zgomotului atat la interior, cat si la exteriorul vehiculului. Si, nu in ultimul rand, functionarea axei motoare a fost optimizata, pentru imbunatatirea performantelor la accelerare.
Autobuzul electric de 18 m este oferit cu posibilitatea incarcarii bateriilor prin pantograf, astfel ca operatorii au lejeritate mai mare in alegerea pachetului de baterii cel mai potrivit, in functie de autonomia si de capacitatea de transport dorita.
Toate autobuzele electrice BYD sunt echipate cu baterii fier-fosfat, care au cea mai mare densitate de energie. In plus, sistemul de management al temperaturii bateriilor reduce degradarea acestora si permite prelungirea duratei de viata si cresterea autonomiei. Tot ca noutate, autobuzele sunt prevazute cu sistem inteligent de control al sistemelor electrice cu voltaj redus, care previne scurt-circuitele cauzate de supraincalzire.
De la intrarea sa pe piata europeana, in 2010, BYD a livrat deja 600 de autobuze, adjudecandu-si o cota importanta, inclusiv in tarile nordice.
Scania propune primul autobuz LNG pentru distante lungi
Noutatea Scania a reprezentat-o autocarului Interlink MD pe gaz lichefiat (LNG), care are o autonomie de pana la 1.000 km. Acesta reprezinta una dintre putinele solutii de transport calatori pe distante lungi cu emisii reduse. Intrucat gazul lichefiat devine mai accesibil la nivel european decat in trecut, iar in tarile nordice mai ales se face lobby pentru scaderea emisiilor de CO2 cu 90%, producatorul suedez considera ca o asemenea solutie este viabila. Utilizarea LNG reduce substantial emisiile poluante si pe cele de CO2 cu 20%. In prezent, toata gama de autobuze si autocare Scania poate opera cu combustibili alternativi, sisteme hibride si uleiuri vegetale hidrotratate.
Interlink MD LNG este propulsat de motorul Scania de 9 l, cu cinci cilindri in linie, care dezvolta 320 CP si este compatibil cu CNG/LNG si biocombustibil. Vehiculul, care dispune de toata gama de sisteme de siguranta, are 13 m lungime si o capacitate de 53+1+1 locuri plus lift pentru carucior.
Alaturi de autocarul LNG, Scania a expus autobuzul electric Citywide LF, care este folosit in conditii reale de operare in nordul Suediei.
Volvo prezinta noua platforma pentru autocare
Volvo Buses a prezentat o platforma noua pentru autocare turistice si de linie, pe care vor fi construite de acum modelele 9700 si 9900. Ambele dispun de un exterior proiectat dinamic, cu linii clare, fete netede si colturi rotunjite, pentru a da rezistenta scazuta la frecarea cu aerul si un consum mai mic de carburant. De altfel, la reducerea consumului contribuie sistemul de coborare a sasiului la viteze mari si Volvo I-See, care optimizeaza schimbarea treptelor de viteze ale cutiei robotizate I-Shift. Noua linie in forma de „Z“ a geamurilor laterale, combinata cu podeaua inclinata stil teatru (in cazul modelului 9900) marcheaza un stil de design complet nou.
Volvo 9900 vine cu podea ridicata si geamuri mari, care permit o vizibilitate optima la exterior. Plafonul a fost inaltat cu 8 cm comparativ cu versiunea precedenta, ceea ce sporeste confortul si senzatia de spatiu.
Separat, Volvo 9700 este disponibil in numeroase variante de echipare, in functie de aplicatie. Pentru a creste confortul, producatorul suedez a investit in proiectarea unor scaune noi, ergonomice, precum si in izolarea suplimentara a interiorului. Centrul de greutate mai coborat al autocarului permite manevrarea cu usurinta, la acest lucru contribuind si sistemul Volvo Dynamic Steering. Postul de lucru al soferului a fost modernizat, cu volan si panel de instrumente noi si, in plus, este mult mai sigur, gratie protectiei robuste la impact frontal (FIP).
Pe segmentul transportului urban a fost expus autobuzul electric Volvo 7900, care s-a vandut deja in peste 4.000 de exemplare in toata lumea.
Van Hool prezinta noul tren de rulare pentru gamele EX si TX
Dupa lansarea noii generatii de motoare DAF, Van Hool si-a updatat trenul de rulare pentru gamele de autocare EX si T(D)X, vehiculele fiind acum mai eficiente din punct de vedere al consumului si al emisiilor poluante. Primele teste efectuate cu autocarele Van Hool propulsate de noile DAF MX-11 si MX-13 NG au confirmat o economie de carburant de 3% comparativ cu generatiile anterioare. In plus, intervalele crescute de service si intretinere asigura alte reduceri consistente in costul de operare. Autocarele seriilor EX si TX sunt echipate acum cu transmisii ZF TraXon cu functie EcoRoll, iar clientii pot opta si pentru versiunile automate ZF Ecolife sau Allison T525R.
Gama EX a fost completata anul acesta cu modelele L (mid-decker) si EX 11 (10 m lungime). La IAA a fost expusa varianta EX 16 M, de 59+1+1 locuri, cu motor DAF MX-11 NG de 435 CP, alaturi de TX 16 Astron, de 55+1+1 locuri, propulsat de DAF MX-13, de 510 CP. Separat, TCX25 Astromega a fost disponibil pentru teste, fiind expus la exterior.