Neoplan Cityliner, Setra S 511 HD, VDL FDD2 și Volvo 9700 DD au fost competitorii ediției din acest an a Coach Euro Test, care a avut loc între 6 și 9 septembrie la Bled, în Slovenia. Lupta a fost strânsă, între 4 oponenți redutabili, care și-au etalat performanțele pe parcursul celor 4 zile de teste. Unul singur însă va fi încoronat „Coach of the Year 2022”.
Testele pentru desemnarea Autocarului Anului 2022 au avut loc în frumoasa stațiune Bled, din Slovenia, renumită pentru peisajele montane spectaculoase, ce pot fi admirate de pe malul lacului cu același nume, și foarte animată chiar și la început de septembrie. În ton cu atmosfera de vacanță, care putea fi observată la tot pasul, cele patru autocare înscrise pentru ediția din acest an a Coach Euro Test (CET) au impresionat atât prin echipările tehnologice de ultimă generație, cât mai ales prin confort și eleganță, ca o mărturie a faptului că turismul – așa cum îl știam înainte de pandemie – nu moare.
Pe perioada a 4 zile, Neoplan Cityliner C, Setra 511 HD, VDL FDD2 și Volvo 9700 DD au fost supuse unor teste complexe, care au constat din mai multe sesiuni de accelerare, frânare, măsurare a nivelului de zgomot la interior și, bineînțeles, teste de conducere în condiții de trafic dintre cele mai diverse – autostradă, trafic urban și național – cu topografii diferite, pe trasee care au străbătut Slovenia de la nord la sud și de la est la vest, până la Marea Mediterană. Programul, care s-a întins în fiecare zi pe aproape 12 ore, a permis membrilor juriului internațional de specialitate „Bus and Coach of the Year” să conducă ei înșiși autocarele, dar și să petreacă mai mult timp la bord ca pasageri. În final, voturile au fost date, iar câștigătorul titlului Autocarul Anului 2022 va fi anunțat mai târziu în acest an.
Trenuri de rulare puternice și tehnologie de vârf
Toate vehiculele au fost propulsate de motoare puternice, în tandem cu cutii de viteză robotizate (iar în cazul Neoplan chiar automată). Nu au lipsit sistemele de siguranță activă performante, care ușurează mult sarcina șoferului, și, în plus, se vede tot mai clar tendința de a se înlocui oglinzile retrovizoare clasice cu camere video și monitoare – doar Setra a rămas „fidelă” oglinzilor tradiționale, restul etalând noua tehnologie.
Neoplan Cityliner aniversează 50 de ani de la lansare, în tot acest timp fiind construite aproape 8.500 de unități. Modelul a revoluționat industria turistică și, încă de la început, a impresionat prin design. Ajuns la o vârstă venerabilă, Cityliner rămâne o apariție deosebită, care te face să întorci privirea. Modelul înscris în competiție anul acesta este 60% nou. Designul exterior are la bază linii continue și dinamice, iar odată cu înlocuirea oglinzilor retrovizoare cu camere, în 2018, coeficientul de aerodinamică a fost redus de la 0,34 la 0,31.
Trenul de rulare a fost optimizat, prin echiparea – în premieră – cu transmisia ZF EcoLife 2, cu 6+1 trepte, cu retarder integrat și convertor de cuplu, în tandem cu motor MAN Euro 6E, de 510 CP și un cuplu motor maxim de 2.300 Nm, atins între 930 și 1.350 rpm. Raportul de transmisie către axa motoare este i=3,73. Cutia de viteze este foarte bine sincronizată cu propulsorul, iar schimbarea treptelor de viteză este aproape insesizabilă. Confortul la rulare a fost astfel mult îmbunătățit, atât pentru șofer, cât și pentru pasageri. În același timp, suspensia față independentă MAN CDS (Comfort Drive) face ca manevrarea să fie facilă și rularea, lină. Sistemul Cruise-Control Adaptiv ușurează mult sarcina șoferului nu doar pe autostradă, ci și în trafic interurban lejer. Setarea vitezei de deplasare dorite poate fi făcută simplu, de pe volan, existând și opțiunea de revenire la ultima setare de dinainte de decelerare. În funcție de stilul de conducere ales, distanța față de autovehiculele din față poate fi mai mare sau mai mică, astfel încât frânarea începe mai devreme sau mai târziu. Nu au lipsit sistemele ABS, ASR, MAN BrakeMatic, ESP, atenționare la încălcarea benzilor de circulație și monitorizarea presiunii din pneuri, însă operatorii care aleg ZF EcoLife 2 în loc de Traxon trebuie să renunțe la sistemul de control predictiv al trenului de rulare în funcție de topografie (PPC), acesta nefiind disponibil la EcoLife. Chiar și fără el, propulsorul MAN este foarte eficient și economic, iar la viteza maximă de 100 km/oră turația motorului este de numai 1.130 rpm.
Și Setra a marcat participarea la CET cu o ediție aniversară a modelului S 511 HD, după 70 de ani de la lansarea primului autocar cu caroserie autoportantă, la Salonul Auto de la Frankfurt, din 1951. Cel mai scurt model al familiei ConfortClass, de doar 10,4 m lungime, a reprezentat 10% din volumele totale de vânzări ale CC 500 în 2019. Vehiculul este propulsat de motorul OM 470, de 394 CP, care dezvoltă un cuplu motor maxim de 1.900 Nm la 1.100 rpm. Axa motoare Mercedes-Benz are un raport de transmisie de 3,583.
Transmisia robotizată PowerShift, cu 8+1 trepte, este la fel de eficientă ca în cazul tuturor autocarelor Setra și Mercedes-Benz. Turația este minimă la vitezele de deplasare cele mai utilizate – 50 și 80 km/oră – de 900 rpm, iar la viteza maximă nu depășește 1.190 rpm. Cruise-Controlul adaptiv se poate acționa intuitiv de pe bord, viteza fiind crescută sau coborâtă – în funcție de intensitatea apăsării – cu 1 sau 5 km/oră. Retarderul este foarte eficient, însă puțin prea puternic pentru acest model; nu se simte totuși disconfort la frânare.
S 511 HD dispune de un pachet complet de sisteme de asistență și de siguranță, inclusiv Front Collision Guard și ABA 4 (ultima versiune a sistemului de asistență activă la frânare, ABA 5, va fi disponibil doar după ce familia CC 500 va primi un facelift și, implicit, o nouă electronică, lucru care ar putea avea loc la finalul lui 2022). Vehiculul este echipat cu faruri LED, dar și cu PPC (opțional), pentru o economie de combustibil suplimentară de 5-8%.
VDL Futura FDD2 a fost propulsat de motorul DAF MX11, de 10,8 l și 450 CP, care are un cuplu motor maxim de 2.300 Nm la 1.125 rpm. Inițial, modelul a fost lansat cu cel mai mare propulsor, de 13 l, însă motorul mai mic oferă o putere suficientă chiar și în condiții de topografie solicitantă, fiind, în același timp, mai economic. Astfel, în tandem cu transmisia robotizată ZF Traxon, cu 12+1 trepte, autocarul rulează cu o turație de doar 1.125 rpm la 100 km/oră. Foarte important, PPC este standard, pentru o economie suplimentară de combustibil. La acest lucru contribuie și construcția ușoară a caroseriei, greutatea proprie a modelului etajat fiind de numai 18.440 kg (inclusiv cu rezervorul de carburant de 902 l plin la capacitate). Prin comparație, celălalt autocar etajat înscris în competiție, Volvo 9700 DD, are o greutate proprie de 13.400 kg. Consumul mediu declarat de carosierul olandez este de 25,4 l/100 km, realizat pe un traseu de 500 km (Eindhoven-Ardennes-Eindhoven), cu trafic mixt.
Futura poate fi echipat și cu transmisie ZF EcoLife. Vehiculul poate rula și pe HVO, pentru o reducere a emisiilor de CO2 cu 90%. Intervalele de service sunt de 100.000 km și opțional chiar și de 150.000 km.
Confortul la rulare este asigurat de programul de control electronic al suspensiei pneumatice (ECAS), cu funcție de ridicare și coborâre a caroseriei inclusă, și de suspensia independentă pe puntea față, precum și de sistemele de asistență activă EBS, ASR, AEBS, ESP, cruise-control adaptiv etc. În plus, sistemul de detectare a oboselii șoferului (DDDS) este foarte util la drumurile lungi.
Volvo 9700 DD a fost gândit din start pentru a fi un autocar etajat. Liniile de design sunt caracteristice noii familii de autocare Volvo și contribuie la o aerodinamică optimă. Construcția este modulară și se poate alege dintre două variante de înălțime (4 și 4,25 m) și mai multe de lungime, între 13 și 14,8 m (modelul înscris în competiție a fost pe dimensiunile obișnuite – 14×2,55×4 m LxlxH).
Vehiculul este propulsat de motorul Volvo D11K, de 10,8 l, care dezvoltă 460 CP și are un cuplu motor maxim de 2.200 Nm, atins pe o plajă între 1.000 și 1.400 rpm. 9700 DD poate rula și cu HVO sau alți bio-combustibili, pentru reducerea emisiilor de CO2. Consumul realizat cu modelul de 4,25 m înălțime – înregistrat pe parcursul mai multor luni de operare pe o linie de transport regulat – este de 25 l/100 km.
Tandemul cu transmisia I-Shift este binecunoscut de la celelalte autocare Volvo, dar și de la camioane, însă plaja de turații în care rulează 9700 DD este mai mare decât a celorlalți competitori. Astfel, în treapta a 12-a de viteze, la 100 km/oră, turația era de 1.400 rpm. Volvo accelerează mai lent, însă se așează bine la drum și este foarte stabil în viraje. Modulul față a fost împrumutat de la autobuzul urban, astfel că are suspensie rigidă și un volan de dimensiuni impresionante, cu diametru de 50 cm. Surprinzător însă, pentru că partea din spate a autocarului este mai grea, direcția – cu acționare hidraulică – este extrem de ușor de manevrat. Șoferul este asistat de programul electronic de stabilitate, ABS, ASR, ESC, EBS 5, precum și sistemul de avertizare privind o coliziune iminentă plus frânare de urgență (CW-EB). Cruise-Controlul permite o marjă de toleranță între 1 și 3 km/h față de viteza setată, însă am avut surpriza ca pe autostradă, la vale, viteza să ajungă pe nesimțite la 110 km/oră, fără nicio limitare din partea sistemului.
Volvo este singurul care oferă opțiunea de a alege dintre modul Eco sau Power al cutiei de viteze, însă acest lucru nu a făcut mare diferență la testul de accelerație, întrucât vehiculul a fost, de departe, cel mai lent.
Posturi de conducere ergonomice și camere video în loc de oglinzi
Montarea camerelor video în locul tradiționalelor oglinzi retrovizoare exterioare a devenit o practică tot mai populară în ultimii doi ani, astfel că și 3 dintre cei 4 concurenți ai CET 2021 au prezentat acest sistem inovator. Pe lângă faptul că au o imagine foarte clară, camerele conferă autocarelor o aerodinamică sporită și reduc eventualele costuri generate de lovirea oglinzilor și înlocuirea acestora. Șoferul unui autocar cu camere video trebuie însă să se acomodeze cu monitoarele, dar și cu repere noi. Personal, nu sunt impresionată de sistemul de camere video: imaginea este într-adevăr foarte clară și mai luminoasă, cu mod infraroșu special pe timp de noapte, dar încă nu a fost găsită o soluție tehnică pentru a permite observarea părții din față a vehiculului și a colțului din dreapta, lucru foarte important la efectuarea manevrelor în parcare. Și tocmai din acest motiv Neoplan a fost echipat cu o oglindă suplimentară la interior, după modelul de la camioane, amplasată imediat lângă monitorul din dreapta. În prezent, toate comenzile primite de constructorul german sunt pentru sistemul opțional OptiView în locul oglinzilor, iar recent a fost recepționată comanda pentru o flotă de 40 de unități Cityliner cu OptiView.
Postul de lucru al șoferului Cityliner este spațios și foarte luminos, grație soluției constructive cu sticlă de la nivelul plafonului. Poziționarea monitorului oglinzii digitale din stânga este însă destul de nefericită, pentru că, amplasat lângă pilonul A și nu direct pe acesta (cum este în cazul Volvo), amplifică unghiul mort.
Setra nu oferă deocamdată posibilitatea de înlocuire a oglinzilor cu camere, fiind încă în căutarea celei mai bune soluții constructive. Șoferul nu se simte însă cu nimic mai prejos, mai ales că vizibilitatea în oglinzi este excelentă. Postul de lucru al S 511 HD este Clasic ComfortClass: spațios și bine organizat în jurul șoferului. Am apreciat, ca de fiecare dată, scaunul confortabil, cu numeroase opțiuni de reglare a poziției, și volanul multifuncțional. Pornirea autocarului se face cu cheia electronică (Electronic Ignition Key).
Posturile de conducere din Futura FDD2 și Volvo 9700 DD trebuie analizate separat, întrucât autocarele etajate au, din start, altă configurație. Între cele două, șoferul VDL are o vizibilitate mai bună, grație liniei ridicate a plafonului (fără a incomoda ocupanții primelor locuri de la etaj). Pe de altă parte însă, spațiul alocat șoferului Volvo este mai aerisit, cu mai mult loc în spatele scaunului. De asemenea, geamul din stânga este mai lat, conferind un plus de luminozitate. Parasolarul nu este însă amplasat prea ingenios, deoarece anulează orice vizibilitate suplimentară creată prin ridicarea (mai modestă, ce-i drept) a liniei plafonului. Organizarea postului de lucru în sine este mai bine făcută la VDL, iar ecranul digital mare, din spatele volanului, este foarte prietenos. Viteza de deplasare este afișată digital, în centrul ecranului, iar setarea și manevrarea cruise-controlului adaptiv se face intuitiv. Accesul la volan este facilitat prin pivotarea scaunului șoferului.
Volvo, pe de altă parte, a mers pe o abordare mai conservatoare. Cutia de viteze I-Shift a rămas amplasată pe scaunul șoferului, iar maneta pentru acționarea frânei de mână trebuie căutată în stânga jos. Volanul de dimensiuni mari – care să permită acționarea punții față rigide – nu are comenzi montate pe el, ca la celelalte autocare, iar setarea tempomatului se face „pe ghicite”, șoferul ghidându-se doar după vitezometrul clasic din bord, fără nicio afișare digitală. Tahograful este, de asemenea, poziționat prea jos pentru a putea fi citit dintr-o privire, iar pe autostrăzile cu pante line, dar lungi, din Slovenia, mi-ar fi plăcut să pot verifica, din când în când, viteza de deplasare. Monitoarele care servesc drept oglinzi retrovizoare au fost amplasate însă cel mai ingenios, chiar pe pilonii laterali, pentru a minimiza unghiul mort.
Toate autocarele au fost dotate cu camere de luat vederi pentru mersul cu spatele și la ușa a doua, iar în cazul modelelor etajate nu au lipsit camerele de la nivelul superior și pentru cele două scări de acces.
Cityliner: Interior elegant, demn de o ediție de platină
Neoplan a pregătit o ediție specială Cityliner Platin, pentru a marca aniversarea celor 50 de ani a modelului. Vehiculul, de 13 m lungime și 3 axe, a fost echipat cu 42 de scaune PremiumLine First pentru pasageri, cu tetiere reglabile pe înălțime, care sporesc confortul și au o greutate redusă (-3 kg la fiecare pereche de scaune), pentru a optimiza sarcina utilă la bord. Interiorul este foarte armonios organizat, în tonuri de albastru, bej și negru. Odată cu pandemia au fost introduse soluții noi de reducere a contaminării.
Toate scaunele beneficiază de porturi USB, iar două monitoare de 19″ sunt conectate la sistemul MultiMedia Coach (MMC). În zona centrală a salonului a fost amenajată o bucătărie cu frigider și cuptor cu microunde încorporate. Separat, un frigider de 61 l este montat în partea din față, în dreptul scaunului ghidului. Autocarul dispune de o toaletă spațioasă, dar și de cușetă de dormit pentru șofer. Spațiul de depozitare în cale este de 10,3 m3, la care se adaugă alți 2 m3 la interior, deasupra scaunelor. Atât calele, cât și compartimentul motorului sunt prevăzute cu detectoare de incendiu.
Prețul modelului testat este de 365.000 de euro, din care 35.000 de euro reprezintă echipările opționale, inclusiv bucătăria.
S 511 HD: Cochet și confortabil
Setra 511 HD, cel mai scurt model al familiei ComfortClass (10,4 m lungime), a fost configurat cu a doua ușă montată în spatele celei de-a doua axe, pentru a permite un spațiu de bagaje de 6,5 m3. (Încă 1,5 m3 sunt disponibili la interior, deasupra scaunelor.)
Interiorul este configurat cu 36 de scaune Voyage Ambassador, cu toaletă și o măsuță cu scaune față în față, toate amplasate în partea din spate a autocarului. Maximum de locuri este 41, însă în această variantă nu poate primi decât 3 stele la clasificare. Vehiculul testat a fost configurat în conformitate cu opțiunile clientului: vopsea neagră la exterior și scaune, de asemenea, în tonuri închise (negru, gri antracit și doar o dungă albă), acoperite cu două texturi de piele; fără porturi USB (cu excepția celui din bord) și doar cu prize de 220 V amplasate de-a lungul salonului. Nu lipsesc monitoarele de 19″ și frigiderul, amplasat în partea din față. În spate, între toaletă și ultima pereche de scaune a fost montat un dulap, dar locul acestuia poate fi luat, după caz, de o mini-bucătărie sau un spațiu multi-funcțional.
Interiorul este destul de luminos, grație liniei coborâte a geamurilor și a trapelor din sticlă.
Prețul modelului testat este de 295.000 de euro, indiferent de amplasamentul celei de-a doua uși.
Futura FDD2: Spațios, ergonomic, eficient
În ciuda dimensiunilor sale impresionante (14.143×2.540×4.000 mm), autocarul VDL este agil și foarte ușor de manevrat, oferind un confort deosebit la rulare pentru pasageri. Puntea inferioară este cam întunecoasă, dar acest lucru este normal pentru autocarele etajate. Grație construcției ușoare însă, înălțimea utilă este foarte bună pe ambele niveluri: 185,5 cm pe puntea inferioară și 172,4 cm la etaj. Accesul la interior este optim, iar cele două scări sunt spațioase, bine luminate și cu numeroase mânere de prindere. De menționat că Futura FDD2 poate fi configurat atât ca autocar, cât și ca autobuz urban, iar în această ultimă versiune sunt disponibile mai multe opțiuni de amplasare a scărilor (30-40% din producția FDD a început să fie reprezentată de vehiculele destinate transportului public).
Scaunele VDL Futura 300 sunt foarte confortabile, ajustabile la nivelul spătarului, dispun de suport pentru picioare, plăsuțe, măsuțe rabatabile și porturi USB. Pe puntea inferioară pot fi instalate până la 5 cărucioare, la nevoie. Altfel, aici se găsesc două măsuțe cu scaune față în față, o minibucătărie și toaletă lângă a doua ușă.
Agregatul de aer condiționat are o capacitate totală de răcire de 44,6 kW. Tehnologiile VDL CleanAir și VDL PureAir au fost adoptate în pandemie, pentru a reduce virușii, bacteriile și ciupercile.
Greutatea proprie mică a vehiculului permite o capacitate de bagaje de 9,3 m3 – cea mai bună de pe piață pe segmentul DD. Accesul în cală este foarte bun, iar plafonul este vopsit în alb și perfect drept, pentru ca șoferul să nu se lovească la cap.
VDL dispune de o garanție completă pentru 3 ani/300.000 km. Prețul modelului testat este de 475.000 de euro.
Volvo 9700 DD: stabil și silențios
9700 DD este un model nou, care poate transporta până la 100 de pasageri pe scaune, în varianta cu scaune Volvo Intercity. Vehiculul este produs în Finlanda, în două variante: Select (transport de linie) și Superior (premium) – se pot alege scaune Volvo Coach sau VIP.
Accesul la bord se face prin cele două intrări largi și, mai ales în partea din față, pasagerii sunt impresionați de spațiul încăpător. Scaunul ghidului are treaptă retractabilă, care conferă o poziție comodă la drum. Scările interioare sunt, de asemenea largi, o atenție deosebită fiind acordată accesibilității. Puntea inferioară este foarte luminoasă, grație geamurilor de dimensiuni generoase. Iluminarea interioară este disponibilă în mai multe variante, pentru zi și noapte, precum și în mai multe tonuri de culoare, cu reglaj diferit pentru cele două niveluri.
Sistemul de aer condiționat are o capacitate de 51 kW.
Compartimentul de bagaje are 8,1 m3, cu o accesibilitate foarte bună de pe ambele părți, dar cu mici denivelări la nivelul plafonului.
Prețul modelului testat este de 490.000 de euro.
Toate cele 4 autocare au impresionat prin performanțe și confort. Unul singur a fost desemnat Autocarul Anului 2022. Câștigătorul urmează să fie anunțat la nivel european, în cadrul unui eveniment transmis online. Mai multe informații vor fi disponibile pe www.traficmedia.ro și pe pagina noastră de Facebook.