Piata vehiculelor comerciale din UE a crescut usor in primele opt luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2009, cu 5,4%, dar nu toate segmentele se inscriu in tendinta generala. Pana in august au fost vandute 956.413 utilitare sub 3,5 t si 151.072 de 3,5-16 t, cu 7,7% mai multe, respectiv cu 7,4% mai putine decat in ianuarie-august 2009, asa cum indica statisticile ACEA. In aceste conditii, dupa un an in care am avut ocazia sa asistam la mai multe lansari de utilitare usoare decat in 2009, standurile de la IAA Hanovra au fost la inaltime – desi nu la nivelul din 2008 – si au gazduit chiar noutati suplimentare fata de cele anuntate de producatori in primele luni din 2010, noutati constand mai ales in largirea gamei de configuratii si disponibilitatea unor motoare tot mai putin poluante, adesea electrice.
Producatorii de vehicule comerciale usoare intalniti la IAA remarca si ei o revenire a pietei, Renault, de exemplu, declarand vanzari cu 20% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut, iar VW, cu 18,1%, pana la 269.000 de unitati livrate in intreaga lume.
Si la Opel s-a simtit revigorarea pietei, dar, in mod surprinzator, mai mult in estul Europei, drept pentru care compania isi propune ca, pana in 2013, sa ajunga la 150.000 de vehicule comerciale vandute pe an. Dar producatorul cu cea mai mare crestere in perioada 2005-2009 pe piata utilitarelor sub 3,5 t a fost Fiat, care a ajuns la o cota de 12,8%, fata de 10,4%, cat avea inainte, pentru ca in primul semestru din 2010 sa aiba 13,7%.
Cum despre laureatii Van of the Year – Fiat Doblo, Renault Master si Mercedes-Benz Vito/Viano – am scris pe larg in numarul din octombrie, ne vom referi acum doar la celelalte noutati expuse la IAA pe acest segment.
Citroën a prezentat doua vehicule electrice pure, Berlingo First si C-Zero. Primul dintre ele are o greutate totala de 1,89 t, o sarcina utila de 500 kg fara conducatorul auto si o autonomie de 120 km si poate atinge viteza de 100 km/h. Incarcarea completa a bateriei dureaza opt ore, iar la nevoie in cinci ore se poate incarca 80%.
C-Zero are o lungime de numai 3,48 m, doua locuri si un spatiu de incarcare mic, cu volum de circa 1,1 m3 si sarcina utila de 330 kg.
Alaturi de ele, la standul producatorului francez s-au mai aflat circa 20 de variante de utilitare, cu diverse caroserii, care demonstreaza larga aplicabilitate a vehiculelor Citroën.
Fiat a expus 11 vehicule comerciale, din care trei din gama Natural Power (Ducato, Fiorino si noul Doblo, cu dubla alimentare, pe benzina si gaz metan) si, in avanpremiera mondiala, sistemul informatic Drive Professional, prezentat prin intermediul unui simulator de la bordul unui Doblo furgon cu ampatament scurt si motor Euro 5 de 90 CP.
Tot in avanpremiera mondiala a fost expus si Doblo Camion – cu suprafata de incarcare de 4 m2 si sarcina utila de pana la o tona, datorita suspensiilor spate Bi-link care suporta 1.120 kg pe axa fata si 1.450 kg pe spate; vehiculul se preteaza la folosire in agricultura, constructii, servicii de intretinere in orase sau pe spatiile verzi, transport de sticla s.a. – si noua cabina cu platforma si camera frigorifica amenajata de Kress, care are un volum util de 6 m3 si o sarcina utila de circa 600 kg, si in care se poate ajunge la -20oC.
Fiorino a fost expus si intr-o noua versiune Cargo Adventure, cu motor Euro 5 de 95 CP, cu Traction+, sistemul de transfer al cuplului care creste motricitatea vehiculului pe teren dificil si cu aderenta slaba.
La stand au fost prezente si un Doblo si un Scudo amenajate de Sortimo, care ilustreaza numeroasele posibilitati de transformare a utilitarelor, de la ateliere mobile la vehicule cu bene sau frigorifice.
Una dintre atractiile standului a fost „cafeneaua mobila“ Doblo, care permitea oferirea de bauturi calde vizitatorilor, dar includea si un frigider pentru bauturi reci si un generator de curent.
Ford a lansat la Hanovra Transit Connect Electric, primul pas dintr-o gama mai larga de vehicule cu acest tip de propulsie. El se bazeaza pe versiunea cu ampatament lung a modelului cu acelasi nume si este echipat cu baterie electrica furnizata de Azure Dynamics, sistem care a fost deja testat pe 40 de masini, demonstrand o autonomie de 130 km. Pentru inceput, noul model va fi testat in Germania si Marea Britanie, in 25, respectiv 21 de unitati. Ford Transit Connect Electric va fi urmat de Focus pe baterie, in 2012, de vehiculul hibrid electric bazat pe C-MAX si de vehiculul electric hibrid Plug-In in 2013.
La standul Iveco au fost expuse patru versiuni diferite Ecodaily, printre care si un furgon electric cu zero emisii, destinat transportului in centrele oraselor. Noutatea absoluta a constituit-o echiparea cu sisteme Blue&Me si Tom Tom a tuturor vanurilor cu motor diesel.
Ecodaily electric a fost prezentat in culorile unui client important, DHL. Vehiculul este disponibil in versiuni 35S (furgon, combi si sasiu-cabina), cu motor cu putere nominala de 30 kW, sau 50C (furgon si sasiu-cabina), cu motor de 40 kW. Bateriile Na/NiCl2 nu au emisii de gaz, nu necesita intretinere si sunt complet reciclabile. Viteza maxima este limitata la 70 km/h, iar autonomia este de 90-130 km, in functie de numarul bateriilor (pot fi 2-4) si tipul de activitate. Incarcarea se face la bord, in opt ore. Cu doua baterii, acest vehicul cantareste cu doar 300 kg mai mult decat versiunea similara diesel, un pas inainte in dezvoltarea masinilor electrice, al caror punct slab era greutatea proprie mare.
Iveco a mai expus un Ecodaily 50C14DG pe gaz natural, cu dubla cabina, destinat transportului de personal si materiale pe santier.
Printre premierele de la standul Mercedes-Benz se numara noua generatie Viano, care se remarca prin confort, calitate a materialelor si eficienta, are motoare diesel noi care dezvolta 136-258 CP si o noua transmisie mecanica, in sase trepte, precum si tehnologie BlueEFFICIENCY, pentru reducerea cu pana la 15% a consumului de carburant.
Mercedes a expus in premiera un Vito E-CELL, care va fi produs intr-o prima faza in 100 de unitati, pentru ca in 2011 sa fie prevazute 2.000. Vehiculul are o sarcina utila de circa 900 kg, o autonomie de 130 km si un motor electric de 60 kW putere continua sau 70 kW putere maxima, si este limitat la 80 km/h. Bateriile Li-Ion au o capacitate de 36 kWh si se incarca in sase ore.
Sprinter a fost prezentat cu o noua propulsie, pe GPL. Rezervorul de gaz de 76 l plasat in spate ofera o autonomie de circa 500 km, iar la nevoie cei 100 l de benzina permit prelungirea acesteia. Motorul Euro 5 are 156 CP si dezvolta un cuplu maxim de 240 Nm. Sprinter GPL are ampatament de 3.665 sau 4.325 mm si este disponibil ca furgon, combi, sasiu-cabina sau cabina dubla. Alaturi de el s-a aflat si Sprinter pe gaz natural, in varianta combi si cabina dubla.
Pentru motoarele diesel in patru cilindri este disponibila noua versiune ECO-Start, care permite economii de combustibil de pana la 8%.
Alaturi de MB, la standul Daimler au fost expuse si vehicule Mitsubishi Fuso Canter. Astfel, E-CELL cu propulsie electrica, pe baterie Li-Ion, care confera o autonomie de 120 km si atinge o viteza maxima de 80 km/ h, are la baza un Canter 3S13 de 3,5 t, iar motorul sau electric se afla intre baterii si axa spate motoare, si dezvolta pana la 70 kW.
Fuso Canter Eco Hybrid a fost produs pana acum in aproape 1.000 de exemplare, din care unele circula in Irlanda si altele au fost testate in Londra, pana au ajuns la 350.000 km, demonstrand o reducere de 10-15% a consumului de carburant. Este vorba de un hibrid paralel, unde motorul electric, care dezvolta o putere maxima de 35 kW, este situat in spatele celui termic si al ambreiajului, dar in fata cutiei de viteze.
Nissan a lansat modelul NV400 din gama grea, inlocuitorul Interstar, care va fi disponibil in Europa de anul viitor. Acesta are un design complet schimbat, a fost construit pe platforma noului Master, si, desi oficialii companiei nu au oferit foarte multe detalii, se pare ca va fi disponibil, ca si modelul francez, cu tractiune fata sau spate si cu aceeasi gama extinsa de lungimi si inaltimi ale caroseriei.
Producatorul japonez a mai lansat NV200 Evalia si o versiune cu cinci sau sapte locuri a vanului NV200 si a anuntat extinderea si catre utilitare a pachetului Nissan Connect, care include navigatie prin satelit, Bluetooth si MP3. Iar din 2013 va fi disponibil un van pur electric.
Opel a prezentat, in premiera mondiala, variantele sasiu si van cu cabina pentru echipaj ale noului Movano, lansat anul acesta, si care acum este disponibil in peste 300 de variante constructive. Vehiculul poate avea tractiune fata sau spate si atinge o greutate totala de 4,5 t, fiind oferit cu patru variante de lungime, de pana la 4,4 m, si trei de inaltime, un volum util de pana la 17 m3 si o sarcina utila de 2,5 t. Clientii pot alege dintre versiuni van, combi, sasiu cu cabina single sau dubla ori platforma, dar tot din fabrica sunt disponibile si variante speciale, de exemplu basculante pe trei parti sau izoterme.
La stand a fost prezent si Vivaro, optimizat, pentru un consum mai mic de combustibil (7,5-7,8 l/100 km, in functie de model, asa cum declara producatorul, sau chiar 7,4 pentru versiunea ecoFLEX) si mai mult confort interior. Vehiculul este disponibil cu motoare diesel 2.0 CDTI de 90 sau 114 CP si 2.5 CDTI de 146 CP ori pe benzina, de 2 l si 117 CP, si optional poate avea filtru de particule. Transmisia standard are sase trepte, iar cele doua motoare diesel mai puternice pot fi oferite cu transmisie automata Easytronic cu sase trepte. Vivaro este disponibil in versiuni van, inclusiv cu cabina dubla, sau combi (pentru pana la noua pasageri), fiecare cu doua lungimi si inaltimi posibile si cu greutate totala de 2,7 sau 2,9 t, precum si ca sasiu-platforma.
Lor li s-au alaturat Combo, Astravan si Corsavan, acesta din urma fiind primul van de dimensiuni mici cu tehnologie start/stop, datorita careia, in varianta diesel, consuma 4 l/100 km, asa cum declara producatorul. Vanurile compacte si Corsavan sunt disponibile cu motoare pe benzina, motorina si gaz natural, de 75-100 CP, si au volume de pana la 3.200 l, fiind posibil si transportul europaletilor. Iar modelul Combo CNG ecoFLEX de 94 CP poate parcurge pana la 550 km cu 19 kg de gaz natural si 14 l de benzina si are emisii de CO2 de 133 g/km.
Opel a prezentat si E-concept, prima utilitara electrica, fara emisii poluante si foarte silentioasa, avand o autonomie de 150 km, care poate ajunge la 400. Volumul util al acesteia este de 5 m3, iar sarcina utila, de 750 kg.
Opel colaboreaza cu Renault din 1996, cand au lansat prima generatie Movano/Master. Anul acesta au iesit pe piata noile Movano/Master, iar colaborarea va continua pentru noile Vivaro/Trafic, care vor fi disponibile din 2013, fara a se fi decis inca locatia de productie.
Renault a prezentat o gama larga de vehicule, cu volum util de la 2 la 22 m3, inclusiv din cele trei modele lansate anul acesta – Kangoo Express Maxi, Trafic si Master – si, in premiera, Kangoo Express ZF (Zero Emisii), primul van complet electric al unui producator de autovehicule, care costa 20.000 de euro plus TVA. Daca in anumite state se acorda, ca in Franta, subventii pentru cei care cumpara astfel de utilitare, se ajunge la pretul unui Kangoo Express diesel, de circa 15.000 de euro fara TVA. Achizitia vehiculului se bazeaza insa pe un concept inovator: se cumpara sau se inchiriaza doar masina, iar pentru baterie se platesc 72 de euro/luna fara TVA. „Plinul“, care asigura o autonomie de 160 km, costa 1-2 euro, in functie de pretul energiei electrice de pe fiecare piata. Volumul util este similar cu al vehiculelor cu combustie interna, deoarece bateriile sunt in centru, sub podea, si ajunge la 3-3,5 m3, iar sarcina utila este de 650 kg. Motorul electric are 60 CP si atinge 10.500 rpm, iar eficienta sa energetica este de 90%, mult superioara celei de 25% a motoarelor cu combustie interna. Cand soferul apasa acceleratia, bateria Li-Ion de 22 kWh alimenteaza motorul electric, care converteste energia electrica in energie mecanica si o transmite rotilor directoare. Bateria se reincarca in timpul decelerarii. Energia cinetica de la vehicul este recuperata de motor si convertita in curent electric, care reincarca bateria.
La standul Renault a mai fost prezent noul Master, care de la lansarea in aprilie 2010 este disponibil in 350 de versiuni – aspect bine ilustrat si de numeroasele exemplare expuse la IAA. Astfel, acum sunt disponibile si sasiuri-cabina, cu bena basculabila pe trei parti, sau caroserii speciale, si vor urma vanuri cu acoperis inaltat si minibuze, astfel incat la inceputul anului viitor va fi disponibila intreaga gama. Master este oferit acum si cu tractiune pe spate, care castiga si in lungime si ajunge la un volum util de pana la 22 m3 si o greutate totala de 3,5-4,5 t.
Volkswagen a prezentat noul Caddy – care urmeaza sa fie lansat si in Romania la jumatatea lui octombrie – primul van compact care are ESP in standard pentru toate versiunile si singura masina din clasa sa care beneficiaza optional de transmisia automata DSG cu dublu ambreiaj si cu 6-7 trepte si de asistent la plecarea din rampa.
O premiera la standul VW a fost si Amarok cu cabina single, care va fi lansat international in prima jumatate a anului viitor. Acesta are o suprafata de incarcare cu 650 mm mai lunga decat modelul cu cabina dubla, deci de 2.205 mm, pentru a permite incarcarea transversala a doi paleti. Vehiculul cu cabina simpla este destinat domeniilor dificile precum constructii, agricultura, paza si protectie, interventii s.a. si este dotat cu motor de 2 l TDI de 163 CP, iar transmisia poate fi pe spate sau integrala nepermanenta cu reductor.
La stand a fost prezent si Transporter TDI cu tehnologie BlueMotion (care include sistem start/stop si baterie regenerabila), disponibil din primavara anului viitor, un vehicul care consuma 6,8 l/100 km, cu 0,5 l/100 km mai putina motorina decat modelul actual cu aceleasi dotari, asa cum declara reprezentantii producatorului. Economia este posibila datorita motoarelor in patru cilindri cu tehnologie Common Rail, cu cuplu puternic, sistemului start/stop, cu functie de recuperare a energiei la franare, si anvelopelor cu rezistenta redusa la rulare.
Alaturi de ele s-au aflat modelul aniversar Multivan Edition25, bazat pe Multivan Comfortline, si Transporter Rockton, cu tractiune integrala, pentru operatiuni dificile off-road.