AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Energie bună și motivație pentru Renault Trucks East

2020 a fost un an bun pentru organizația Renault Trucks în țările din estul Europei – Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina. Chiar dacă numărul de unități livrate a fost mai mic decât în 2019, cota de piață a crescut, grație motivației echipei odată cu reconfigurarea structurii organizaționale și gruparea celor patru țări în Renault Trucks East, cu o conducere din punct de vedere comercial independentă de Volvo Trucks. Pe lângă câteva flote mai mici, precum cea de cinci camioane livrate la final de iulie către Gökbora International Transport, Renault Trucks România lucrează și la livrarea primelor vehicule electrice, pe lângă camioanele specializate, sector în care producătorul francez a plusat în ultimii ani. Am stat de vorbă cu Zoltán Tringer, directorul general Renault Trucks East, despre piața de camioane la acest moment, când producătorii se confruntă cu creșterea prețurilor la materii prime și cu lipsa unor componente de pe piață și își revoluționează din nou produsele astfel încât să respecte standardele stricte impuse de CE în privința emisiilor de CO2 ale vehiculelor vândute până în 2025.

Piața de camioane se schimbă. Producătorii sunt nevoiți să crească prețurile pentru a absorbi scumpirea materiilor prime și investițiile în îmbunătățirile tehnologice continue, în timp ce se confruntă cu o cerere susținută, pentru produsele noi, înainte ca acestea să fi fost lansate fizic, iar clienții să le vadă și să le testeze.

Tranzit: Cum a fost 2020 pentru Renault Trucks East?

Zoltán Tringer: Cel mai bun an pentru piața de camioane din ultimii 10 ani a fost 2018, dar și 2019 a fost bun. A urmat 2020, cu toate efectele negative legate de pandemie. Totuși, 2020 a fost un an important pentru organizația Renault Trucks în estul Europei, care și-a redobândit independența în cadrul Grupului Volvo în regiunea ce cuprinde Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina. Pentru noi a reprezentat un moment special să lucrăm împreună în această nouă configurație. Am reușit să ne creștem semnificativ cota de piață în 3 țări, chiar dacă per total volumele au fost mai mici ca în 2019. În România însă, 2020 a adus o creștere a vânzărilor de camioane noi cu 20% față de anul precedent.

La nivelul întregii regiuni piața a fost total diferită, volumele scăzând cu peste 60-70% față de 2019. Am reușit să vindem o mare parte din stocul din vestul Europei. 2020 a fost un an bun și pentru divizia de camioane rulate.

Am ținut atelierele service deschise permanent pentru a ne ajuta clienții și a le oferi un flux constant de servicii, iar ei au apreciat foarte mult acest lucru.

Marja de profit a fost mai mică, dar una peste alta a fost un an bun pentru noua noastră organizație, Renault Trucks East, al cărei director general sunt.

Din septembrie, însă, piața și-a revenit, iar numărul comenzilor a crescut rapid, cu câteva diferențe de la o piață la alta. După primele 6 luni, am livrat de trei ori mai mult comparativ cu 2019, iar numărul de comenzi primite este, de asemenea, de trei ori mai mare. Deci, așa cum arată cifrele, 2021 va fi un an de succes. Avem clienți mulțumiți de produsele și serviciile noastre și ne folosim cât mai mult de sinergiile la nivel regional, astfel încât să putem livra cât mai rapid configurațiile dorite de client, mai ales în această perioadă în care toți producătorii se confruntă cu perturbări, ca urmare a lipsei de materii prime, iar timpii de livrare sunt mai ridicați ca de obicei.

Dacă totul merge bine, vom închide 2021 la fel ca 2019 la nivel global. În ceea ce privește regiunea Est, vom depăși rezultatele din 2019, și asta datorită schimbărilor organizatorice care au adus mai multă motivație și o energie bună echipei.

Când va fi disponibil noul model de camion T EVOLUTION în această regiune?

Noua generație de camioane va fi disponibilă din octombrie, câteva modele demo urmând să fie arătate pe piața românească din septembrie. De vândut, vindem deja camionul nou de câteva luni, chiar dacă nu l-am lansat încă pe toate piețele. Aș putea spune că este o situație unică, din cauza faptului că există această lipsă de materii prime. Practic, vindem modelul nou înainte de a-l arăta fizic clienților, ei având încredere în maturitatea produsului. Este un semn bun pentru noi, deoarece dovedește loialitatea clienților pentru marca Renault Trucks și încrederea lor în evoluția noilor modele.

Clienții au plătit avansuri înainte să îl poată vedea fizic, în schimb au asistat la o lansare virtuală și l-au putut încerca pe un simulator în jocul online ETS2 în aprilie, după care am și înregistrat primele comenzi.

Transferul de generații este mult mai rapid decât în trecut. Este adevărat că nici nu a fost vorba de schimbări revoluționare la grupul motopropulsor, ci noutățile vizează mai mult confortul șoferului și eficiența consumului de combustibil. Foarte curând se va lansa o nouă generație de motor cu turbocompound, ceea ce înseamnă că în doar 5 luni vom prezenta noi soluții de reducere a combustibilului.

Care este starea de spirit a clienților din estul Europei, mai ales că toți vor fi afectați curând de Pachetul Mobilitate?

Starea de spirit a clienților diferă de la țară la țară. După șocul Covid-19, vara trecută clienții au simțit cum economia revine și se creează noi oportunități pentru ei. Câteva segmente de activitate au cunoscut o explozie a numărului de comenzi, iar interesul clienților a crescut pentru achiziția de noi camioane. Singurul motiv de îngrijorare este implementarea Pachetului Mobilitate. Unii clienți, în special din Bulgaria și România, sunt acum în faza de testare a operării dintr-o filială din vestul Europei sau aproape de vestul Europei, în timp ce alții au găsit soluții pentru întoarcerea camioanelor acasă după 8 săptămâni.

Avem clienți din Bulgaria care au înființat filiale în Spania și care au ajuns la concluzia că forța de muncă locală ridică cheltuielile generale, astfel încât întoarcerea camionului în țară la 8 luni nu mai pare atât de scumpă. La acest moment cererea atât la intern, cât și la internațional este la cel mai înalt nivel, astfel încât apetitul pentru investiții întrece orice îngrijorare. Personal cred că transporturile vor merge în continuare în sus în următorii ani.

Cum vedeți evoluția prețului camioanelor dată fiind scumpirea continuă a componentelor?

Situația în ceea ce privește materiile prime este total impredictibilă. Până acum au fost 3-4 creșteri de preț ale materiilor prime, pe care niciun producător nu le mai poate absorbi la acest moment. Vorbim, în special, de prețul metalului la nivel internațional, dar nu numai. Există și o criză de componente care creează probleme în producție și livrare și mai este și schimbarea tehnologică pe care producătorii trebuie să o facă pentru a îndeplini țintele de emisii de carbon. 2019 a fost primul an în care a trebuit să calculăm emisiile de carbon conform Vecto, iar din 2020, practic, am intrat în cursă pentru îndeplinirea țintelor de emisii stabilite pentru 2025.

Și această nevoie de reducere a emisiilor de CO2 i-a împins pe producătorii de camioane într-o cursă pentru reducerea consumului de combustibil. Ceea ce este îmbucurător pentru clienți este că aceste camioane din noua generație au un consum din ce în ce mai mic. Dar toate schimbările tehnologice vor avea un preț.

Toți producătorii vizează în acest moment o reducere a TCO cu circa 10%, ea nu poate fi mai mică pentru că, în cazul încălcării pragului de emisii strict stabilit de Comisia Europeană, producătorii pot fi aspru sancționați. Amenzile sunt extrem de ridicate.

Pe lângă schimbările menite să crească aerodinamica sunt vizate schimbări ale înlocuirii anvelopelor și îmbunătățiri aduse la softul de schimb al vitezelor etc. Sunt mai multe mici îmbunătățiri menite să aducă împreună rezultate mai bune în planul consumului. În plus, producătorii de camioane vor trebui să introducă pe piață și un număr consistent de vehicule electrice. Din acest punct de vedere, Grupul Volvo stă foarte bine, fiind pe primul loc ca vânzări de camioane electrice. Volumele, evident, nu sunt mari, fiind de ordinul a câteva sute de unități. În această regiune livrările de autovehicule electrice sunt aproape zero, din cauza lipsei unei politici clare de subvenții de la stat. De îndată ce vom avea suport, cu siguranță că vânzările vor crește și aici. În Spania, UK, Germania există facilități și atunci sunt și vânzări. Germania oferă 60.000 de euro pentru fiecare camion electric cumpărat, Elveția, de asemenea, oferă sume importante. În Ungaria, de pildă, există de mai mulți ani o schemă de finanțare a autoturismelor electrice – se oferă 20-25% din prețul de achiziție. Dacă s-ar aplica aceeași schemă și la camioane, ar fi un beneficiu semnificativ.

Sperăm să livrăm anul acesta primele unități. Avem negocieri și în Ungaria, și în România, pentru Master electric.

Ginel Trincă (director comercial Renault Trucks România și Moldova): În România suntem în procesul de aprobare a dosarului la fondul de mediu pentru a primi, în calitate de producător, subvenția de 10.000 de euro pentru o utilitară electrică.

Revenind la întrebarea legată de preț, putem spune că prețul camioanelor vândute acum este mai mare decât cel de anul trecut?

În cazul nostru, prețul actual este mai mare din cauza creșterii prețurilor la materiile prime și tehnologiei înglobate de modelul nou. Toți producătorii de camioane au crescut prețurile din cauza elementelor enumerate mai înainte. Este poate prima creștere de preț la camioane în ultimii 10 ani de la criza financiară din 2009. Industria camioanelor este una dintre puținele care nu au aplicat până acum ajustări de prețuri anuale sau regulate. Însă investițiile actuale cerute de evoluția prețului la materii prime și de schimbările legislative de mediu nu mai pot fi suportate intern de producători.

Le recomandați clienților să cumpere camioane acum pentru că la anul prețul s-ar putea să fie mai mare?

Este greu de prezis cum va evolua prețul camioanelor, dar în prezent majoritatea producătorilor a introdus camioane noi, iar cei care nu au modele noi vin cu noi îmbunătățiri tehnice. Aș spune, deci, că pentru clienții care au contracte bine stabilite pe termen mediu acum este o perioadă bună de cumpărat camioane. Pentru cei care au nivel de nesiguranță există și alte soluții: prelungirea contractului de leasing de la 3 la 4-5 ani, combinată cu contractul de service care poate fi upgradat. De asemenea, le putem asigura clienților care vor să mai aștepte până fac investiția într-un camion nou opțiunea unui camion rulat de foarte bună calitate.

Tocmai ce am lansat și oferta de închirieri pentru cei care nu vor să se angajeze la o investiție pe termen lung.

Care e termenul de livrare în acest moment?

Pentru un autotractor nou, livrarea se programează la începutul anului viitor. Este posibil pentru un număr mic de unități să găsim disponibilitate în stocurile altor țări.

Care este oferta de vehicule rulate la acest moment?

Piața de camioane rulate traversează un moment foarte bun, cu cerere și prețuri în creștere. Strategia noastră este de a oferi pe acest segment același tip de servicii ca pentru vehiculele noi: finanțare, contracte de service, poate chiar contract Predict.

Articole similare