Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ERRU va contoriza abaterile cărăușilor

Registrul European al Companiilor de Transport Rutier (ERRU) va deveni funcțional în 2021 și va intra în vigoare pe întreg teritoriul UE. Astfel, operatorii care vor comite prea multe abateri de la legislația în vigoare riscă să își piardă licența de transport/comunitară. În anumite privințe, sistemul va funcționa ca un contorizator de puncte, în sensul în care de fiecare dată când o companie va încălca regulile privind timpii de conducere și de odihnă, operarea tahografului, timpii de lucru, limitele de viteză etc. un anumit punctaj va fi notat în registru, în funcție de gravitatea abaterii. Lista infracțiunilor care implică puncte de penalizare este listată în Regulamentul 403/2016.

ERRU va intra în vigoare la nivelul întregii Uniuni Europene (UE) începând cu 2021, iar fiecare încălcare a legislației de către operatorii de transport va rămâne înregistrată timp de doi ani. Depășirea unui anumit punctaj în decursul unei perioade prestabilite de timp sau recidive repetate pot atrage pierderea bunei reputații și, prin urmare, a licenței de transport/comunitare.

Sistemul de puncte trebuia să intre în vigoare încă din 2013, însă, întrucât multe țări membre nu erau pregătite pentru implementare – în practică, nu aveau un registru electronic național – implementarea acestuia la nivel european a fost amânată până astăzi.

ISCTR transmite Comisiei Europene situația controalelor efectuate

Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) întocmește deja, conform reglementărilor în vigoare, raportări cu privire la controalele efectuate în diferitele domenii de competență (legislație socială, controale în trafic, verificarea vehiculelor care transportă mărfuri periculoase, verificarea stării tehnice a vehiculelor etc.). Aceste raportări sunt transmise Comisiei Europene (CE) direct sau prin intermediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC)/Registrului Auto Român (RAR), la unu sau doi ani, după caz. Raportările conțin statistici rezultate în urma controalelor, fără să se facă însă referire la denumirea întreprinderilor de transport.

ERRU va fi realizat prin interconectarea registrelor electronice naționale, iar statele membre UE vor trebui să introducă în acesta cel puțin datele prevăzute la art. 16 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009. În România, gestionarea Registrului electronic național este făcută de Autoritatea Rutieră Română (ARR), care, împreună cu ISCTR, actualizează permanent datele, conform competențelor ce le revin.

Clasificarea transportatorilor după gradul de risc

Clasificarea firmelor de transport în funcție de gradul de risc, în conformitate cu articolul 9 alin. (1) din Directiva 2006/22/CE, trebuie introdusă în ERRU ca urmare a adoptării Regulamentului (UE) 2020/1055 – care face parte din Pachetul Mobilitate 1 – și se aplică de la 21 februarie 2022. Această clasificare are ca scop verificarea mai frecventă a întreprinderilor/vehiculelor clasificate cu risc crescut, iar întreprinderile/vehiculele clasificate cu risc mediu sau scăzut să fie controlate mai puțin frecvent – aspect introdus în procedurile de control/legislația în vigoare, aplicate de ISCTR.

Datele prevăzute în Registrului electronic național al operatorilor de transport rutier sunt disponibile în ERRU, iar această obligație nu este influențată de calitatea unui stat de membru al Euro Controle Route (ECR), grupul instituțiilor cu atribuții de control la nivelul UE – din care face parte și ISCTR – care colaborează pentru îmbunătățirea aplicării reglementărilor din domeniul transporturilor rutiere, cu scopul creșterii siguranței rutiere și asigurării unei concurențe loiale în domeniu.

Referitor la practica discriminatorie a autorităților de control de a controla cu precădere vehicule înmatriculate în Europa de Est, ISCTR nu deține date din care să reiasă clar acest lucru. Pe de altă parte, este posibil ca anumite state occidentale să aibă un sistem de clasificare pe grade de risc, stabilit în urma verificărilor anterioare efectuate în statul respectiv și/sau în alte state. Astfel, în afara ERRU, există și platforma EUCARIS, la care ISCTR nu are acces, realizată la inițiativa anumitor autorități din statele membre ale UE, în care se regăsesc și date privind profilul de risc al vehiculelor rutiere/deținătorului, realizat pe baza rezultatelor controalelor tehnice în trafic.

Când se suspendă/retrage licența de transport?

Măsurile de suspendare/retragere a licenței de transport/licenței comunitare sunt prevăzute la art. 23 și 24 din HG nr. 69/2012 cu modificările și completările ulterioare. În anumite cazuri, suspendarea/retragerea licenței de transport se aplică la prima abatere, iar în altele, la mai multe abateri săvârșite într-o anumită perioadă de timp. Toate situațiile sunt specificate în HG 69.

În cazul abaterilor care se încadrează în prevederile art. 6 alin. (1) lit. a din regulamentul 1071/2009 se retrage direct buna reputație și, automat, și licența de transport/licența comunitară.

În cazul abaterilor care fac parte din anexa IV a regulamentului 1071/2009 și a celor mai grave încălcări din regulamentul 403/2016 trebuie efectuate verificări pentru a se stabili dacă se impune aplicarea măsurii de retragere a bunei reputații, măsură care se aplică în funcție de conduita întreprinderii, a managerilor acesteia și a oricărei alte persoane relevante.

Conduita întreprinderii se analizează în funcție de controalele și sancțiunile aplicate pentru o perioadă de 36 de luni anterioare.

Măsura de suspendare a licenței comunitare se aplică pentru o perioadă de 30 de zile, iar aceasta se reacordă la expirarea termenului de suspendare și/sau după remedierea cauzelor care au dus la aplicarea acestei sancțiuni, după caz, și după prezentarea documentului de plată a tarifului aferent pentru eliberare.

În conformitate cu art. 24 alin. (1) din HG nr. 69/2012, ISCTR retrage licența de transport/licența comunitară în următoarele cazuri:

  • dacă la expirarea termenului de 6 luni prevăzut la art. 23 alin. (2), după suspendarea licenței de transport/licenței comunitare pentru perioade succesive de 30 de zile, nu a fost remediată situația în cauză;
  • dacă operatorul de transport rutier a furnizat documente conținând informații incorecte în vederea obținerii licenței de transport/licenței comunitare;
  • dacă operatorul de transport rutier a fost sancționat/condamnat pentru încălcări grave ale legislației naționale în domeniile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, cu mențiunea că în cadrul prevederilor menționate anterior se regăsesc următoarele domenii: (i) drept comercial; (ii) legislația privind insolvența; (iii) condițiile de remunerare și de muncă ale profesiei; (iv) circulația rutieră; (v) răspunderea profesională; (vi) traficul de ființe umane sau traficul de droguri;
  • dacă operatorului de transport rutier i s-a aplicat de două ori, în ultimele 12 luni, măsura suspendării licenței de transport/licenței comunitare, măsuri rămase definitive;
  • dacă operatorul de transport rutier a furnizat documente conținând informații incorecte în vederea participării la atribuirea prin Sistemul informatic pentru obținerea licenței de traseu;
  • efectuarea transportului rutier având licența de transport/licența comunitară și/sau documentul de transport specific tipului de transport efectuat, așa cum este stabilit prin reglementările specifice în vigoare, suspendat(ă);
  • înstrăinarea licenței de transport/licenței comunitare și/sau a copiilor conforme ale acestor documente, a autorizației de transport internațional sau a documentului de transport specific tipului de transport efectuat către un alt operator de transport rutier sau o altă întreprindere de transport rutier în cont propriu sau către o persoană fizică ori juridică.

În perioada 1 ianuarie-12 decembrie 2020, ISCTR a aplicat măsura de retragere a 7 licențe comunitare/licențe de transport și a suspendat/retras 30 de copii conforme ale licenței de transport/licenței comunitare, iar principalele motive sunt:

  • efectuarea transportului rutier de mărfuri cu depășirea cu cel puțin 20% a masei totale maxim autorizate pentru vehiculele cu o masă totală maximă autorizată care depășește 12 t sau cu cel puțin 25% a masei totale maxim autorizate pentru vehicule cu o masă totală maximă autorizată care nu depășește 12 t sau efectuarea transportului rutier de mărfuri cu depășirea cu cel puțin 20% a masei maxime autorizate pe axe;
  • angajarea și utilizarea, de către operatorul de transport, a unei persoane cu funcție, care concură la siguranța rutieră, fără contract individual de muncă, ce nu este titulară a unui atestat/certificat care atestă calificarea profesională a acesteia, corespunzător funcției deținute și/sau tipului de transport efectuat, eliberat conform legislației în vigoare și/sau care nu deține aviz medical/aviz psihologic valabil, după caz;
  • nedeținerea documentului de transport specific tipului de transport efectuat.

Articole similare