Transport Intelligence (Ti) i a efectuat recent un sondaj în rândul a 71 de profesioniști 3PL pentru a înțelege mai bine starea actuală a pieței logistice, și a aflat astfel că 90% dintre ei se confruntă cu o presiune crescută asupra marjelor de profit, determinată mai ales de creșterea costurilor, așa cum arată 41% dintre cei intervievați, de creșterea concurenței și de stabilizarea cererii din partea consumatorilor, în special ca urmare a normalizării post-covid a comerțului electronic și a provocărilor macroeconomice de durată.
Costurile pentru 3PL au crescut peste tot, pe măsură ce inflația record persistă, iar aceste firme se confruntă și cu intensificarea competiției pentru cotă de piață în e-commerce, din partea firmelor care fac fulfilment și care au adesea o singură locație de depozitare unde pregătesc comenzile pentru comercianții online sau lucrează pentru Amazon, sau mai multe locații unde oferă soluții de depozitare la cerere. În plus, consumul se aplatizează, În ceea ce privește estimările pentru următoarea perioadă, creșterea globală este proiectată să scadă de la un nivel prognozat de 3,4% în 2022 la 2,9% în 2023, deoarece creșterea dobânzilor băncilor centrale, pentru a combate inflația, și războiul din Ucraina continuă să afecteze activitatea economică. În ciuda riscurilor economice, pare plauzibil și un impuls mai puternic din partea cererii sau o scădere mai rapidă a inflației. În plus, activitatea poate fi susținută de redeschiderea economică a Chinei, deși problemele de sănătate din această țară ar putea frâna redresarea. Oricum, cei mai mulți respondenți la sondajul Ti consideră că presiunile se vor intensifica în următoarele 12 luni, cu un impact negativ asupra marjelor.
Aceștia au vorbit și despre principalele lor obiective de investiții în anul ce vine. Principalele domenii de interes pentru 3PL sunt tehnologia, automatizarea și digitalizarea, deoarece, într-un climat cu o concurență tot mai mare și cerințe în schimbare ale consumatorilor, investițiile în aceste direcții vor continua să ofere un avantaj competitiv pentru 3PL. GXO este un bun exemplu, deoarece se remarcă prin faptul că operațiunile sale sunt extrem de automatizate. În prezent 60-80% din depozite nu sunt însă automatizate, ceea ce înseamnă că există încă mult loc pentru investiții în tehnologie și, mai ales pe măsură ce vizibilitatea devine din ce în ce mai importantă de-a lungul lanțului de aprovizionare, cheltuielile tehnologice vor crește în următorii ani.
Sursă foto: DHL
Spre deosebire de modul de lucru din depozitele vestice, lanțurile de distribuție din România continuă să gestioneze in-house paleții, de unde și problemele legate de costuri – cuantificabile în timp, resursă umană suplimentară și bani. Pentru a scăpa de această bătaie de cap, proprietarii, de cele mai multe ori producătorii, transferă managementul lor către operatorii logistici cu care lucrează. Iar aici un rol cheie îl au șoferii operatorilor, care reprezintă interfața companiei de 3PL în relația cu platforma și care, de cele mai multe ori, sunt nevoiți să facă munca unui operator de depozit.
Asociația Europeană a Paletului, deținătoarea „europaletului“, standardul cel mai folosit în industrie, a anunțat că se scumpesc paleții din cauza unei crize de cherestea în Europa și America. Informația ne-a fost confirmată parțial, în sensul în care piața românească este una atipică, iar lanțurile de distribuție continuă să se bazeze destul de mult pe paleți la mâna a doua și pe „one-way-pallet“, dar folosiți „de câte ori se poate“. Parțial, prin furnizorii agreați de compania mamă, impactul acestui deficit ar fi ajuns și pe piața românească de paleți, însă majoritatea celor cu care am discutat nu ne-au confirmat scumpiri exagerate în afară de cele anuale, agreate prin contract.
Creșterea tarifelor la cherestea este nesemnificativă însă în comparație cu scumpirea altor materii prime, așa cum sunt polimerii, folosiți la fabricarea plasticului. În numai două luni, din decembrie 2020 până în februarie anul acesta, prețul a urcat cu 15%, iar acum se tranzacționează în multe cazuri cu peste 60-70% față de ce era la începutul anului, lucru simțit și la prețul sacilor de plastic.
Totul are legătură cu apetitul investitorilor pentru orice tip de materie primă, iar plasticul se găsește astăzi în orice produs. Scumpirile au loc și pe fondul crizei de containere maritime, în condițiile unei insuficiente capacități de transport.
Reîntorcându-ne la discuția despre paleți, am mai aflat multe lucruri interesante, cum ar fi că un operator important activ în FMCG merge pe o pierdere foarte mare, o sumă din șase cifre. „Noi făceam o muncă titanică. Afară sistemul merge, dar în România nu există un soft care să știe că pe un palet sunt mai mulți producători. Și atunci eu pe 32 de paleți, cât am într-o semiremorcă, am două sau trei straturi de produse pe un palet, însă sistemul vede doar un număr total de paleți. Și atunci noi la platformă facem calea inversă, de la manual către automatizat. Asta înseamnă că aloci un om fizic, șoferul, care ia fiecare produs în parte și abia apoi declară un număr de paleți încărcați la platforma IKA.“ Toată această problemă cu paleții s-a acutizat anul trecut și continuă și anul acesta, pe fondul unor volume mai scăzute – cel puțin pentru anumite produse – dar cu o cerere mai mare de paleți. Asta deoarece softul de gestiune nu vede că au fost efectuate grupaje pe același palet. „Și atunci tu transporți mai puțină marfă pe un număr mai mare de paleți. Cineva suportă aceste costuri și nu producătorul este acela“, a mărturisit logisticianul. În schemă apar, evident, și pierderile asumate prin contract – 10-15% – și nu puține sunt cazurile în care clientul operatorului este cel care nu vrea să își asume această pierdere – prin același transfer tacit. „De la fabrică trimiteau paletul întreg fără să știe că va fi vândut, iar noi, firma de logistică, am început să ne lovim de problemă: primeam o comandă pentru două bucăți pe care trebuia să le punem pe un palet. Acest management de paleți nu se compensa în preț și când pe fir apăreau și aceste pierderi“, a mai spus specialistul cu care am stat de vorbă. La fel se întâmplă și cu paleții închiriați. Proprietarul primește numai „vise frumos împachetate“, iar contractul e făcut de așa natură încât producătorul este absolvit de orice vină, cu condiția să declare la cine a trimis paletul, respectiv tot la logistician… Și uite așa, la un business de 7-8 milioane de euro, când ai o pierdere de 1,5-2 milioane de euro, parcă nu îți vine să mai faci logistică. Mai în detaliu intrăm în numărul următor al revistei Logistica. Până atunci aveți grijă unde vă lăsați paleții!
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit