Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a declarat în cadrul întâlnirii de ieri, 24.03.2021, cu reprezentanții asociațiilor profesionale că ministerul pe care îl conduce va avea în vedere viziunea asupra întregii ramuri a transporturilor și va analiza beneficiile aduse de această ramură economiei naţionale în ultimii 10 ani. Cu o activitate de câțiva ani la Transporturi, Alexandru Nazare a spus că știe cât e de competitivă industria transporturilor din România și că au început la nivel internaţional diverse iniţiative protecţioniste care să limiteze modul în care acţionează industria la nivel european – Pachetul Mobilitate, în principal, dar nu numai. Alexandru Nazare a spus că Statul român încearcă să repare la Curtea Europeană de Justiție ce nu a făcut România când a deținut președinția Uniunii Europene și aveam “cuţitul şi “furculita” în mână.

Ministrul Finanțelor a mai spus că trebuie creat un grup de lucru, care poate fi și permanent – format din specialiști ai Ministerului de Finanţe, ANAF, Ministerul Muncii, ITM – și care poate fi permanentizat, așa cum se întâmplă și în alte țări (iar într-un articol anterior chiar subliniam deschiderea din partea propriilor guverne de care se bucură firmele de transport din Ungaria, Polonia sau Lituania). Grupul de lucru va avea întâlniri săptămânale, astfel încât reprezentanții industriei și ai Statului să clarifice problemele de interpretare ale legislației, iar transportatorii să aibă o înțelegere comună cu instituțiile de control asupra aspectelor de reglementare.

Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, a declarat că pentru ANAF domeniul transporturilor nu a reprezentat o ţintă specială. Din 25.000 de verificări efectuate anul trecut, în domeniul de transport au fost 69 de controale, toate având un fapt generator justificat. Mirela Călugăreanu a precizat că ANAF a avut discuții și consultări atât cu Ministerul de Finanțe, cât și cu Ministerul Muncii și ITM, fiind date circulare în teritoriu pentru practică unitară.

ANAF vrea să facă un inventar al constatărilor din actele de control, să analizeze şi soluţiile date pe cale administrativă la contestaţii şi practica instanţelor și abia apoi va vedea dacă e nevoie să se intervină pe viitor cu un mecanism legislativ.

Grupul de lucru, în afară de a analiza constatările, ar avea şi rolul de a creiona acel ghid de punere în aplicare a legislației pe care l-au solicitat asociațiile patronale ale transportatorilor.

Conducerea ANAF a declarat că e gata să înceapă consultările cu transportatorii “de mâine”, urmând să pună la dispoziție două persoane care să se ocupe de acest proiect.

Rămâne de văzut dacă și Ministerul Muncii/Inspecția Muncii este de aceeași părere.

La întâlnirea de astăzi dintre reprezentanții patronatelor din transporturi cu Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, transportatorii au primit asigurarea că ANAF nu va mai începe alte controale pe diurnă începând de astăzi, 24 martie. Totuși, rămâne în discuție soluționarea controalelor deja în curs sau încheiate cu decizii de impunere fiscală (69 efectuate anul trecut și 46 începute anul acesta), pentru care nu s-a găsit procedură legală de anulare sau suspendare.

Ministrul Finanțelor a cerut însă ANAF constituirea imediată a unui grup de lucru între specialiști ai ANAF, Inspecției Muncii și reprezentanții asociațiilor patronale pentru a verifica aspectele controlate până acum de ANAF și felul în care trebuie interpretată corect legislația în domeniul detașării transnaționale în transporturi.

Alexandru Nazare a spus reprezentanților asociațiilor profesionale că este conștient de competitivitatea transportatorilor români pe piața internațională, precum și de importanța sectorului transporturilor internaționale pentru economia României și că intenționează să nu îi trateze pe operatorii români de transport altfel decât își tratează alte state propriii agenți economici.

Ministrul Finanțelor a vorbit și cu Ministrul Muncii pentru colaborarea cu transportatorii astfel încât aceștia să aibă un cadru legislativ clar, care să le ușureze aplicarea legii și să contribuie la eliminarea abuzurilor în actul de control.

Mai multe despre ce urmează să se întample pe problema retratării diurnei ca venit de natură salarială ne propunem să discutăm maine în videoconferința Tranzit de la 14:30, la care vor participa și președinții asociațiilor patronale prezente la dicuțiile cu ministrul Nazare.