Romar Shipping Agency, parte a Grupului Arkas, principala linie maritimă din Marea Mediterană și Marea Neagră, înregistrează un plus de volume intermediate în portul Constanța ca urmare a situației geo-politice din regiune. Iar o parte din acest trafic a fost realizat pe relația cu Rusia, în portul Novorossyisk, acolo unde navele Arkas continuă să fie prezente.
Totul se face prin intermediul unor acorduri de transport speciale, după cum a punctat Alexandru Sîntu, Sales & Marketing Director Romar Shipping Agency pentru revista Tranzit.
Cea mai multă marfă sosită în portul Constanța și intermediată de agentul de shipping al liniei Arkas este destinată Republicii Moldova. Compania a efectuat transportul pe ultima milă prin intermediul colaboratorilor din port, inclusiv pe cale intermodală (feroviar/rutier), însă volumele au fost preluate și de către clienții finali cu ajutorul transportatorilor moldoveni. „Până la începerea războiului, Moldova era deservită de portul Odessa și un transport până la Chișinău costa 500 de euro, iar acum, între Constanța și Odessa sumele depășesc 2.000 de euro. Pe cât posibil, încercăm să facem transbord, pentru că în felul acesta dispunem de capacitate mai ușor. În același timp, în mod special pentru Ucraina preferăm transbord în camion. De regulă vin transportatori ucraineni cu prelate și preiau marfa din port“, a declarat Alexandru Sîntu.
Oficialul Romar este de părere că Republica Moldova va continua să folosească portul Constanța ca o poartă de intrare/ieșire a mărfurilor, motiv pentru care compania și-a construit o strategie prin care să atragă cât mai multe volume. „Spre exemplu, avem mult trafic de vin bulk exportat din Republica Moldova. Trimitem acolo containerele, se montează flexitank-ul în container și se încarcă vinul“, a mai punctat Alexandru Sîntu.
O amplă analiză legată de logistica și transportul intermodal din Portul Constanța în contextul războiului din Ucraina puteți citi în cel mai nou număr al revistei TRANZIT.
Romar Shipping Agency, parte a Grupului Arkas, principala linie maritimă din Marea Mediterană și Marea Neagră, estimează un plus de 10% a volumelor intermediate și o creștere de 15% a cifrei de afaceri pentru un total de aproximativ 12 milioane de euro.
Supply chain-ul global este cu ochii ațintiți pe criza de capacitate și pe navlurile oceanice via China și tot acest lanț cauzal a dus la un efect de creștere a ratelor pe cursele regionale. Pe de-o parte pentru că producătorii au început să caute alternative în alte zone din apropierea Europei sau chiar în Europa – așa cum este cazul IKEA, care a decis să se mute în Turcia din cauza problemelor de transport și a costurilor ridicate la containere – , pe de altă parte importatorii și distribuitorii au încercat să-și optimizeze lanțul de aprovizionare prin găsirea unor furnizori localizați geografic mai aproape de business-urile lor, în țări precum Spania sau Egipt. Pe fondul acestei tendințe globale, 2022 va fi un an de creștere pentru liniile maritime regionale, a declarat Alexandru Sîntu, Sales & Marketing Director Romar Shipping Agency, pentru Tranzit.
Volume mai mari, operate cu costuri mai mari
Arkas operează o flotă de 47 de nave și are o capacitate operațională de circa 122.133 TEU. Principalul serviciu pentru Romar Shipping Agency este WBS (West Black Sea), prin intermediul căruia leagă Constanța de Africa de Nord (Maroc), cu un timp de tranzit de 9-10 zile între Portul Constanța și Portul MACAS (Casablanca). Ruta are o rotație de 28 de zile și pornește din Istanbul (Kumport/Marport), cu trecere prin Bulgaria, România, Maroc, Spania, Grecia și, din nou România și Turcia. Serviciul este oferit în colaborare cu o altă linie, un armator global, pentru un total de patru nave. Totodată, Arkas Line oferă și conexiuni către celelalte porturi din Marea Neagră prin intermediul serviciilor BSX (Black Sea Express Service) și IBX (Intra Black Sea Express Service), însă aici volumele sunt mai mici, după cum precizează Alexandru Sîntu.
Pentru 2022, în condițiile în care piața se menține la un nivel similar cu cel de anul trecut, iar aici sunt incluse și provocările cunoscute legate de congestiile portuare și întârzierile de navelor, oficialul companiei estimează o creștere cu 10% a volumelor. Iar acest lucru se va traduce și în afaceri mai mari cu circa 15%, pentru un total de peste 12 milioane de euro. În plus, tendința producătorilor este de a-și reloca unitățile mai aproape de Europa, iar a importatorilor de a-și diversifica portofoliul de produse. „Magazinele fizice conduc în topul vânzărilor, ceea ce înseamnă că vor miza în continuare, cel puțin retailerii mari de bricolaj și materiale de construcții, pe parte de stocuri. Însă foarte mulți importatori, spre exemplu cum sunt cei de gresie și faianță, deja s-au mutat pe Turcia și Spania, țări producătoare, iar navlurile rentează, fiind la un nivel decent“, este de părere Alexandru Sîntu.
Mai multe despre activitatea de supply chain în regiunea Mării Negre și despre planurile Romar Shipping Agency în România veți putea citi în numărul de Martie al revistei Tranzit LOGISTICA.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit