Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum reiese din analiza pe care Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat-o despre transportul pe distanțe lungi cu ansambluri de până la 44 t din această țară, pe 2022, consumul mediu al flotei franceze a continuat să scadă, ajungând la 30,2 l/100 km, față de 30,6 în 2021, și fiind de 30,2 l/100 km pentru firmele cu 0-19 angajați (față de 31,4 în 2021), de 30,6 pentru firmele cu 20-49 de angajați (față de 30,9) și de 30,1 pentru firmele cu peste 50 de angajați, față de 30,3 l/100m în 2021.

Din 2000, anul primului sondaj de acest fel, consumul a scăzut cu 15,4%, ceea ce ilustrează dorința tuturor actorilor din domeniu de a îmbunătăți eficiența ecologică și performanța economică prin operarea de vehicule de ultimă generație și organizarea de cursuri de condus economic, care sigur au fost încurajate în 2022 de scumpirea în foarte mare măsură a combustibililor.

64,9% dintre firmele chestionate au alimentat în 2022 de la o stație de incintă și 35,1% de la pompă, față de 63,2%, respectiv 36,8%. Alimentarea de la stația proprie este mai degrabă apanajul firmelor mari: 74,4% dintre cele cu peste 50 de angajați fac asta și doar 41,7% dintre cele cu 0-19 angajați. Vârful alimentărilor la stația de incintă a fost în Franța în 2015, de 71,4%, iar cel mai jos nivel s-a înregistrat în 2019.

Alimentarea de la stația de incintă nu se dezvoltă mai mult în primul rând din cauză că diferența de preț dintre cele două surse de aprovizionare, internă și externă, nu mai este la fel de mare ca în trecut. De exemplu, în 2001, un transportator a plătit, în medie, cu 7,8% mai mult anual pentru motorină la pompă decât la stația de incintă, dar în 2022 decalajul a fost de doar 0,4%. De la începutul conflictului din Ucraina, prețurile combustibililor se confruntă cu o volatilitate extremă și în anumite perioade CNR a constatat că sunt mai mari cele vrac decât cele de la pompă, ceea ce se poate explica prin reducerea aplicată prețurilor plătite la pompă de unii distribuitori și prin criza aprovizionării legată de blocadele depozitelor de petrol din octombrie și noiembrie 2022, care a perturbat puternic piața livrărilor de combustibil vrac.

Augustin Hagiu (FORT) a explicat, în cadrul celei de-a șasea ediții a Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, organizate de Kefren Expres și Euromaidec Touring la final de septembrie, că obligația de a se licenția a firmelor cu utilitare mai mici de 3,5 t vine nu numai cu mai multă birocrație și cu un risc mai mare de control în trafic, ci și cu avantaje, cum ar fi posibilitatea de a recupera cei 0,5 lei/litrul de motorină alimentat la pompă.

Cererea trebuie să se facă trimestrial, până la data limită indicată pe site-ul ARR, iar schema de compensare, așa cum știți deja, s-a prelungit până pe 31 decembrie 2022.

În ceea ce privește alimentarea la stații de incintă, la care firmele cu mașini de 2,5-3,5 t nu prea apelează oricum, ea nu mai este avantajoasă, începând din iulie, nici pentru transportatorii cu vehicule grele, deoarece unii furnizori de carburant au crescut prețurile pentru alimentările engros și studiile realizate de FORT arată că acum alimentarea la pompă este mai rentabilă, pentru că în cazul ei se primește și discount pentru plata în avans și se pot recupera și cei 0,5 lei/l de la stat.