Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

FIA ETRC condamnă comentariile rasiste și sexiste făcute de un șofer și de un mecanic al unei echipe participante la raliul Dakar 2021 la adresa pilotului de camioane Aliyyah Koloc și a sorei ei Yasmeen, și declară ferm că un astfel de comportament și aceste comentarii nu își au locul nici în sporturile cu motor, nici în societate, și nu pot fi tolerate.

FIA ETRC se declară mândră că are pe liste numeroase femei, atât în echipele care concurează la raliuri, cât și în industria sporturilor cu motor în general, ceea ce reflectă spiritul său, acela de a fi o mare familie indiferent de genul, rasa, etnia sau rolul fiecăruia dintre cei implicați în domeniu și de a crește egalitatea de șanse, susținând cât se poate de mult femeile.

Aliyyah Koloc are doar 16 ani, este cea mai tânără competitoare din toate timpurile în FIA ETRC și a avut un debut impresionant în 2020, în prima ei întrecere majoră. Alături de echipa Buggyra Zero Mileage Racing, ea a scris istorie când a doborât două recorduri mondiale de viteză pe 500 m, atât în pornire din viteză, cât și de pe loc.

Familia Koloc poate fi considerata una dintre cele mai de succes din istoria raliurilor de camioane, cata vreme tatal, Martin, a castigat doua titluri in campionatul European Truck Racing, iar fiica lui de 15 ani, Aliyyah, tocmai a depasit doua recorduri mondiale de viteza pe 500 m, in ambele moduri de start: rolling (in care masinile sunt asezate pe pista si conduse un anumit numar de ture la o viteza sigura prestabilita de catre un vehicul de siguranta, inainte de a incepe cursa propriu-zisa) si standing (cand masinile stau in momentul in care se da startul).
Acesta a fost un eveniment cumva simbolic, deoarece Aliyyah ataca recordul suedezului Boije Ovebrink, care in 1991 a castiga titlul european la numai un punct in fata tatalui ei, Martin Koloc. Da, asa cum a marturisit acesta din urma, „nici nu m-am gandit la Boije cand am decis sa o facem. Insa acum sunt chiar mai fericit stiind ca am facut ceva ce nu a mai facut nimeni pana acum.“
Evenimentul a avut loc pe aeroportul din Panenský Týnec Cehia), dimineata devreme. „Am facut numeroase porniri de antrenament si am testat acceleratia. Totusi, nu a mai fost pana acum o situatie similara, in care o fata de 15 ani sa conduca un camion de aproape 5 t si 1.900 CP. Eu am fost campion european si am condus in zeci de curse. Dar aici este ceva diferit“, a declarat si David Vršecký, care si el a doborat recorduri mondiale in ambele stiluri de pornire in 2008, exact in acelasi loc.
In ziua evenimentului, la ora 11.00, David a condus camionul Buggyra cu motor de 12 l pentru a incalzi anvelopele, dupa care a fost o mica pauza si o sedinta tehnica in care el i-a spus lui Aliyyah sa ramana calma, deoarece anvelopele erau pregatite. Singura problema reala era vremea, pentru ca un start de pe loc in conditii de pista umeda nu era prea bun. Ea a parcurs cei 500 m cu pornire de pe loc in 15 secunde si a declarat ca „odata ce am urcat in camion si am pornit motorul, orice emotie a trecut“. Cateva minute dupa, a incercat o noua cursa si de aceasta data timpul a fost de 13,2 secunde, la fel ca recordul mondial, cu o viteza de 136 km/h, cu 6 km/h mai mare decat a lui Boije. Aliyyah nu are permis international, deci deocamdata este doar un record national, dar pe care nimeni din lume nu l-a mai putut obtine. 
Iar aceasta este doar prima jumatate a povestii, deoarece urma startul din rulare si tocmai incepea sa ploua. „Tata si David mi-au spus ca depinde de mine daca incerc sau nu, dar nici macar nu mi-a trecut prin minte sa nu pornesc. Chiar la start camionul a devenit nervos, si tot voiam sa fac asta.“ Fata de primele curse, aceasta a parut putin mai lunga, dar a durat 7,3 secunde, cu viteza medie de 246,5 km/h si maxima de 284,13 km/h, in ciuda vantului puternic si piste ude.
Pentru aceste recorduri s-a muncit enorm, impreuna cu firma Techsoft fiind imbunatata aerodinamica si analizate datele de la recordurile anterioare. Si, chiar daca Aliyyah a vrut sa depaseasca 300 km/h si nu a facut asta din cauza pistei prea scurte de pe aeroport, performanta ei este foarte buna si conducerea echipei Buggyra crede ca ea se poate apropia de cifra magica de 300 km/h..