Viitorul căii ferate este digitalizarea completă, care nu se referă doar la rețea, ci și la trenuri. Pentru a atinge acest obiectiv, sunt în curs de desfășurare numeroase proiecte-pilot, dar cel puțin pentru moment acestea au o singură limitare, aceea de a nu stabili un standard definit pentru toți, existând riscul de a fi doar un amalgam de propuneri.
Și, astfel, se amână progresul tehnologic. Dar, în timp ce așteptăm calea ferată 4.0, este posibil să anticipăm soluții inovatoare, dar concrete, care pot fi cheltuite imediat? Potrivit Wirail, un start-up creat de un incubator al Politehnicii din Torino în colaborare cu grupul de dinamică feroviară din cadrul Departamentului de inginerie mecanică al universității din Torino, răspunsul este pozitiv.
Un vagon de marfă tradițional, cu excepția sistemului de frânare, nu are nicio conexiune, nici electrică, nici electronică. Pe scurt, nu este deloc inteligent. Cu toate acestea, cu o soluție aparent simplă și cu costuri reduse, chiar și un vagon de marfă obișnuit poate fi echipat cu sisteme de monitorizare avansate. Ideea care s-a dovedit a fi câștigătoare se concentrează pe o componentă mecanică prezentă în toate vagoanele de cale ferată, și anume capacul cutiei de osie, adică un simplu capac metalic care protejează rulmentul osiei de cale ferată.
Prin instalarea unui sistem de monitorizare în interiorul acestuia, senzorii detectează principalii parametri dinamici ai vehiculului în mișcare, temperatura și poziția vagonului. Aici intervine un sistem capabil să se reîncarce singur și, astfel, să se autoalimenteze chiar și în absența unei conducte electrice, creând astfel o rețea fără fir la bordul vagonului, care poate fi extinsă la toate celelalte vehicule până la locomotivă.
Datele colectate prin intermediul unui serviciu cloud pot fi transmise și, astfel, pot fi puse la dispoziția tuturor celor interesați, de la companiile feroviare la proprietarii de vagoane, pentru a efectua lucrări de întreținere periodică sau predictivă. Această soluție permite o monitorizare constantă, poate rămâne în funcțiune pentru perioade lungi de timp și, mai presus de toate, nu necesită o adaptare costisitoare a vagonului, deoarece instalarea este ușoară și neinvazivă.
Prototipul Wirail a fost prezentat la InnoTrans 2022 de la Berlin, dar aplicația este deja în plină desfășurare datorită colaborării grupului Ambrogio ca partener tehnologic. Acum, pentru ca această soluție să aibă o continuare, este esențial să se găsească cooperarea companiilor feroviare pentru a transforma o potențială inițiativă industrială într-un produs oferit pe piață.
Producătorul de semiremorci Kässbohrer își continuă parteneriatul de lungă durată cu Ambrogio Intermodal. Recent, compania italiană a decis să facă o investiție suplimentară în 150 de Kässbohrer Light Swap Body, K.SWAU CL. Prin această decizie, numărul de cutii mobile Kässbohrer pe care Ambrogio Intermodal le-a inclus în flota sa în ultimii 3 ani a ajuns la peste 500 de unități. Fondată în 1969, Ambrogio este una dintre cele mai mari companii de transport intermodal de pe piața europeană. Cu soluțiile sale de transport care combină tehnologia inovatoare cu servicii eficiente și fiabile, Ambrogio contribuie la protecția mediului actuală și viitoare.
Awes Botello, directorul de terminal și achiziții al Ambrogio, a declarat: „Ambrogio are un parteneriat cu Kässbohrer din 1991. Pentru operațiunile noastre intermodale ecologice, operăm deja cu vehicule Kässbohrer. Am decis să ne consolidăm flota cu 150 de cutii mobile ușoare suplimentare Kässbohrer K.SWAU CL, care oferă o capacitate maximă de încărcare utilă. Pentru a asigura eficiența serviciilor noastre de transport, căutăm întotdeauna cea mai recentă generație de echipamente intermodale, avansate din punct de vedere tehnic și sigure. Suntem bucuroși să cooperăm încă o dată cu Kässbohrer.”
Mehmet Önen, Key Account Manager Kässbohrer, a comentat: „Kässbohrer oferă o gamă completă de produse intermodale, care include cea mai ușoară cutie mobilă disponibilă pe piață, K.SWAU CL. Cu cea mai mică greutate proprie de doar 3.900 kg, K.SWAU CL permite creșterea sarcinii transportate și reducerea emisiilor de CO2. Vehiculul respectă C45 și are o capacitate de 34 de europaleți. K.SWAU CL permite costuri mai mici de operare cu designul său robust, fiind mai ușor de depozitat și transportat. Cu gama noastră completă de produse intermodale, vânzări cuprinzătoare și rețea post-vânzare extinsă, vom continua să îndeplinim nevoile operaționale ale partenerului nostru de lungă durată, Ambrogio.”
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit