La doar șase luni după prezentarea noii generații de vehicule comerciale compacte electrice la Birmingham, Renault dezvăluie versiunea de serie a primului model din familie: Trafic Van E-Tech electric, o utilitară gândită pentru profesioniști care vor autonomie adaptată utilizării, conectivitate avansată și costuri optimizate pe durata de viață.
Noul Trafic Van E-Tech electric este construit pe o platformă dedicată 100% electrică de tip „skateboard”, cu motorul amplasat în spate și consolă față scurtă. Această arhitectură permite un raport favorabil între amprentă la sol și volum util, dar și o rază de bracaj de doar 10,3 metri, comparabilă cu cea a unui Clio, importantă pentru livrările urbane.
Modelul oferă 5,1 m³ volum de încărcare în versiunea L1 (lungime 4,87 m, lățime 1,92 m) și 5,8 m³ în versiunea L2 (lungime 5,27 m, ampatament prelungit cu 40 cm). Înălțimea totală este limitată la 1,90 m, astfel încât vehiculul poate accesa parcările subterane. Ușile laterale și cele spate permit încărcarea europaleților din mai multe direcții, ceea ce facilitează operarea în spații înguste sau în depozite congestionate.
Estetic, Trafic Van E-Tech electric urmărește noul limbaj de design Renault, combinând suprafețele vopsite cu zone extinse în plastic negru granulat, pentru un aspect robust, adecvat unui vehicul de lucru.
Partea frontală este marcată de o bandă superioară care integrează semnătura luminoasă și accentuează lățimea, farurile fiind poziționate discret dedesubt. Parbrizul este tratat în stil „vizieră”, cu o segmentare care conferă un aspect tehnic și futurist.
Lateral, protecțiile inferioare din plastic negru au o textură hașurată realizată cu laser, asemănătoare cu cea de pe Scenic E-Tech, detaliu care leagă vizual gama de autoturisme de cea de utilitare. Panoul lateral include o linie compusă din volume fragmentate, ce sugerează dinamism chiar și în staționare.
În spate, pe lângă elementele aerodinamice, Trafic primește o semnătură luminoasă 3D dedicată, cu dublă linie verticală de fiecare parte a ușilor asimetrice. Logo-ul Renault este poziționat pe portiera din dreapta, iar monograma „Trafic”, plasată pe stânga, inaugurează noul font al mărcii pentru vehicule comerciale.

La interior, bordul are un design „tubular” masiv și simplu, pus în valoare de două ecrane: un panou de instrumente de 10” și un ecran central tactil de 12”, orientat spre șofer. Tapițeria combină textile gri și albastru tip jeans, cu cusături contrastante, pentru o imagine modernă dar rezistentă, adaptată utilizării zilnice intense.
Zona de bord include numeroase spații de depozitare: compartimente deschise compartimentate, trei suporturi de pahare, spațiu pentru documente, multiple zone de depozitare în jurul volanului și în uși, precum și un raft generos sub „tubul” din fața pasagerului. În partea superioară a bordului există o zonă amplă, vizibilă și din exterior, realizată din material compozit cu 50% fibre vegetale, concepută pentru a depozita în siguranță obiecte de lucru frecvent folosite.
Pe partea de sustenabilitate, Renault vizează pentru Trafic Van E-Tech electric o rată de materiale „circulare” de peste 23% în masă (incluzând bateria), apropiată de nivelul unor modele emblematice precum R5. Proporția de materiale plastice reciclate depășește 15% (peste 40 kg), mult peste media pieței, estimată la 9%. Tapițeria integrează 50% țesătură reciclată Twi-jeans, ceea ce contribuie la atingerea țintelor de mediu stabilite de Grupul Renault pentru 2030.
Pentru a acoperi diferite scenarii de utilizare, Trafic Van E-Tech electric va fi disponibil cu două opțiuni de baterie:
Toate celulele de baterie vor fi produse în Europa, iar asamblarea bateriilor va avea loc în Franța, la uzina Sandouville, unde va fi produs și vehiculul.
O noutate importantă pentru gama Renault este tehnologia de 800 V, care permite încărcări DC rapide: de la 15% la 80% în jur de 20 de minute și recuperarea a aproximativ 260 km de autonomie, în funcție de condiții. Astfel, vehiculul poate fi integrat relativ ușor în cicluri operaționale intensive, cu timpi scurți de staționare.
Trafic Van E-Tech electric este echipat cu un motor electric de 150 kW (≈204 CP) și 345 Nm, proiectat în Europa și optimizat pentru eficiență.
Combinația dintre putere, platformă și ansamblul de baterii asigură:
Aceste valori poziționează modelul în zona de utilizare profesională reală, nu doar urbană sau „de imagine”, vizând clienți care au nevoie de vehicule electrice capabile să preia sarcini similare versiunilor termice.
Noul Trafic va integra funcții Vehicle-to-Load (V2L) și Vehicle-to-Grid (V2G).
Prin V2L, vehiculul va putea alimenta echipamente externe – unelte, laptopuri, echipamente de service sau frigorifice – prin prize în cabină, în spațiul de marfă sau prin adaptor conectat la priza de încărcare.
Prin V2G, vehiculul va putea, în anumite condiții și pe piețele unde reglementările permit, să trimită energie înapoi în rețea prin încărcătorul bidirecțional, contribuind la echilibrarea consumului și potențial la reducerea costurilor pentru flote.

Trafic Van E-Tech electric va fi produs în Franța, la uzina Renault Group din Sandouville, pe aceeași linie cu versiunea termică, care își va continua cariera comercială.
În proximitate, prin filiala Qstomize, Renault va realiza direct o serie de conversii foarte cerute de piață: șasiu cabină, cabină platformă, basculantă, platformă sau cabină marfă. Astfel, timpii de livrare și controlul costurilor rămân sub supravegherea directă a producătorului.
Pentru caroserii personalizate complexe, clienții vor putea apela la rețeaua de circa 300 de carosieri autorizați Renault Pro+, deja familiarizați cu gama Trafic.
Noul Trafic Van E-Tech electric este unul dintre primele vehicule comerciale Renault concepute ca SDV (Software Defined Vehicle).
Arhitectura electronică separă funcțiile hardware de cele software și le centralizează, astfel încât actualizările, configurarea și integrarea de noi funcții să se facă pe durata întregii vieți a vehiculului, similar unui smartphone.
La bază se află sistemul de operare CAR OS, dezvoltat de Ampere, combinat cu Android Automotive OS, pentru acces la un ecosistem larg de aplicații și la servicii Google.
Software-ul central este conectat la cloud și poate fi actualizat over-the-air (FOTA).
Clienții business vor putea:
Pentru companiile cu sisteme digitale proprii (de exemplu, pentru livrări), acestea pot fi afișate direct pe ecranul de 12”, cu transmiterea în timp real a traseelor, timpilor, contactelor și instrucțiunilor către șoferi. Astfel, vehiculul devine o extensie a ecosistemului IT al companiei, nu doar un simplu mijloc de transport.


Datorită SDV și capacităților de calcul sporite, întreținerea predictivă devine mai precisă.
Vehiculul poate transmite informații despre uzura unor componente și poate declanșa diagnosticări de la distanță, ceea ce permite:
Pentru managerii de flote, acest tip de monitorizare devine un instrument practic de control al TCO (Total Cost of Ownership).
Trafic introduce o nouă generație de sistem multimedia openR, cu ecran de 12”, cel mai mare din gama de utilitare Renault. Navigația este adaptată pentru vehicule comerciale, ținând cont de dimensiuni și sarcină pentru a evita traseele nepotrivite. Planificatorul de rute integrează datele de consum pentru a propune opriri de încărcare optimizate.
Sistemul include Google Assistant, Google Maps și Google Play. Șoferul poate controla vocal funcții de confort, media sau informații (meteo, știri) fără a-și lua privirea de la drum.
Prin Google Play, pot fi accesate aplicații precum Vivaldi (browser pentru e-mail și web), EasyPark (parcări), servicii de streaming video (HBO Max, Prime Video) utile în pauze.
Aplicația My Renault rămâne centrul de control la distanță pentru funcțiile specifice unui vehicul electric: programarea încărcării, precondiționarea, verificarea autonomiei, localizarea vehiculului, verificarea stării închiderilor și monitorizarea întreținerii.
Prin programul „human first”, Renault integrează pe Trafic un pachet extins de sisteme de siguranță și asistență.
Serviciul de bord Safety Coach evaluează stilul de conducere în funcție de viteză, distanțe de siguranță, schimbări de bandă și vigilență. La finalul călătoriei, șoferul primește un Safety Score din 100, însoțit de recomandări pentru îmbunătățire.
Un „monitor de siguranță” afișează în timp real comportamentul de conducere, astfel încât feedback-ul să fie imediat și concret.

Pentru vehicule speciale – ambulanțe, autospeciale de pompieri, vehicule de poliție, frigorifice etc. – aplicația Convertor Companion permite gestionarea funcțiilor caroseriei direct de pe ecranul de 12”. Carosierii pot configura conținutul aplicației, astfel încât operațiunile speciale să fie controlabile într-un mod intuitiv.
Pentru flotele cu rotație mare de șoferi, noua funcție de identificare prin cod QR simplifică gestionarea accesului. Șoferul se autentifică direct în vehicul, fără carduri sau module suplimentare, iar compania poate asocia utilizarea vehiculului cu fiecare utilizator în parte.
Prin posibilitatea de a adăuga funcții noi de-a lungul timpului, Trafic Van E-Tech electric este gândit să își mențină valoarea reziduală mai bine decât un vehicul clasic. După câțiva ani, vehiculul poate fi mai „bogat” în funcționalități decât la achiziție, datorită actualizărilor și opțiunilor software activate pe parcurs.
Pentru operatorii de flote, acest aspect poate influența pozitiv calculele de TCO și strategiile de revânzare sau de prelungire a duratei de utilizare.
Noul Renault Trafic Van E-Tech electric va fi produs în uzina Sandouville și este programat să ajungă pe șosele la finalul anului 2026.
Grupul Renault a încheiat cu succes primele etape ale planului său „Renaulution”, realizând cea mai rapidă redresare din istoria recentă a industriei auto.
Faza actuală, anunțată în noiembrie 2022, „Revoluție” are ca obiectiv transformarea Renault Group într-o companie de automobile Next Gen, concentrată pe cinci tipuri de business-uri, precum vehicule electrice (EV) și software, noi servicii de mobilitate, economie circulară, vehicule high-end, alături de cele ICE și hibride.
Ampere, entitate autonomă, joacă un rol crucial în această transformare, concentrându-se pe proiectarea, producerea și comercializarea vehiculelor electrice pentru pasageri sub marca Renault în Europa. Cu ambiția de a atinge o cotă de piață de două cifre și o marjă operațională similară până în 2031, Ampere a finalizat desprinderea cu succes la 1 noiembrie 2023. Cu 11.000 de angajați, dintre care 35% sunt ingineri specializați în tehnologiile EV și software, Ampere beneficiază de active puternice și investiții în două platforme dedicate EV, alături de un ecosistem industrial eficient în Franța, cu emisii scăzute de carbon, așa cum ElectriCity și Cléon.
Structura simplă și eficientă a Ampere permite cooperarea agilă, fiind o companie orientată spre date, construită pe tehnologie și condusă de o echipă de conducere cu experiență vastă în domeniul tehnologiei globale și al industriei auto internaționale.
„În adevăratul spirit al Renault, Ampere este conceput pentru a produce vehicule electrice și conectate la prețuri accesibile tuturor, abordând imperativele tranziției energetice și valorificând oportunitățile de creștere de pe piață. Ampere este în primul rând o ilustrare a eforturilor pentru excelența tehnologică și experiența clienților: două platforme dedicate pentru vehicule electrice, o gamă robustă de șapte modele, o nouă generație de arhitectură electronică centralizată, o suită de software avansată bazată pe Android și cel mai compact și eficient ecosistem de aprovizionare și de producție EV, toate create în Europa. Unicitatea Ampere se bazează pe o abordare deschisă și orizontală cu cei mai buni parteneri din domeniu, asigurând un risc scăzut, flexibilitate și alocare inteligentă a capitalului pentru a naviga într-un mediu competitiv, aflat în schimbare rapidă. Ampere combină tot ce e mai bun din două lumi: experiența și determinarea unui producător de automobile de top și agilitatea și inovația unui nou venit. Ampere este ESG în 3D, proiectat de la zero si atingând cel mai înalt standard în materie de decarbonizare, economie circulară și tranziție echitabilă. Sunt mai mult decât încrezător că succesul Ampere se bazează pe expertiza și entuziasmul unei echipe foarte diverse, care s-a dovedit extrem de eficientă în ultimii doi ani de pregătire.”,
a precizat Luca de Meo, Chief Executive Officer Renault Group.
„Cu mașini de înaltă performanță, prețuri competitive, un brand puternic și servicii de înaltă calitate, Ampere este bine poziționat pentru a răspunde evoluției vehiculelor electrice pe piața europeană. Ampere vizează o creștere medie anuală de 30% a veniturilor între 2023 și 2031. De la 10 miliarde de euro în 2025 cu 4 vehicule, Ampere va viza peste 25 de miliarde de euro din venituri în 2031, cu 7 vehicule competitive. Datorită foii de parcurs clare de reducere a costurilor cu 40% pe parcursul unei singure generații, Ampere va putea să reducă treptat prețurile vehiculelor, îmbunătățind în același timp marjele. Într-adevăr, beneficiind de relansarea Renault Group în domeniul EV și software, Ampere oferă un profil financiar cu risc scăzut și rentabilitate ridicată, cu ambiția de a atinge pragul de rentabilitate în 2025 (atât în marjă operațională, cât și în free cash flow) și vizează o marjă de peste 10% începând cu 2030. Dincolo de propria sa gamă, Ampere este, de asemenea, concepută pentru a fi o platformă tehnologică, de producție și de colaborare cu alte mărci, ceea ce reprezintă avantaje suplimentare. Separarea recentă, finalizată cu succes în urmă cu două săptămâni, este o primă etapă semnificativă pentru noi și pregătim următoarea mișcare strategică: IPO este o oportunitate de a accelera în continuare dezvoltarea Ampere fără a recurge la resursele Renault Group și îi permite acestuia să accelereze pe foaia de parcurs pentru a-și recompensa acționari.”
a declarat Thierry Piéton, Chief Financial Officer Renault Group.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit