Raliul Dakar 2021 s-a încheiat cu etapa a 12-a, de la Yanbu la Jeddah, de 452 km, în care Martin Macik (IVECO) a obținut a treia sa victorie din acest an, fără ca asta să-l ajute însă să urce pe podium în clasamentul general, deoarece diferențele față de următorii clasați au fost infime: 4″ față de Dmitry Sotnikov (Kamaz), 1’00” față de Anton Shibalov (Kamaz), 4’28” față de Aliaksei Vishneuski (MAZ) și 4’46” față de Airat Mardeev (Kamaz). Astfel, învingător la Dakar 2021, pentru prima dată în cariera sa și pentru a 18-a oară pentru producătorul rus de camioane, este Sotnikov, care a condus încă de la prima etapă, fără ca poziția să-i pară vreodată amenințată până la final. Shibalov a fost al doilea (pentru a doua oară în carieră), la 41’38”, Mardeev al treilea, la 1H16’35”, iar Macik al patrulea, la 1H47’51”.
Imediat după startul etapei a 12-a, pe un platou cu nisip, au urmat dune cu nivel de dificultate doi și trei, adică un test serios pentru toți competitorii. A doua jumătate a traseului le-a permis navigatorilor să-și demonstreze abilitățile, din cauză că urmele de pe sol erau foarte greu de observat pe suprafețele cu pietre sau pietriș.
Kamaz a ocupat ultima dată primele trei locuri ale podiumului la ediția din 2015 și se mândrește cu faptul că și al patrulea echipaj a terminat raliului, Andrey Karginov fiind al șaptelea în clasamentul general.
Etapa a 11-a a raliului Dakar 2021 s-a desfășurat pe ruta Al Ula-Yanbu, de 557 km, din care 511 km de cursă specială. Victoria i-a revenit lui Anton Shibalov (Kamaz), la 4’13” de Airat Mardeev (Kamaz) și la 4’53” de Aliaksei Vishneuski (MAZ). Dmitry Sotnikov (Kamaz), liderul clasamentului general, a pierdut timp schimbând o roată cu 30 km înainte de final și fost al patrulea, dar și-a păstrat poziția fruntașă, fiind urmat la 39’58” de Shibalov și la 1H11’13” de Mardeev, iar Martin Macik (IVECO) îl devansează acum pe Ales Loprais (Praga).
Aceasta ar fi trebuit să fie cea mai lungă specială a raliului din 2021, dar din cauza condițiilor meteo a fost redusă cu 47 km, pentru a se evita salinele spălate de ploaie, unde riscul de împotmolire era mare. Blocaje totuși au apărut, pe o porțiune de 100 km cu nisip și dune, inclusiv unele cu nivel de dificultate doi sau trei, cu nisip moale, cum nu mai văzuseră piloții de câteva zile.
Startul s-a dat mixt, cu vehiculele la intervale de două minute, ceea ce le-a permit să meargă constant o vreme și a avantajat echipajele Kamaz, aflate pe primele trei locuri în clasamentul general la diferențe destul de confortabile de competitori și interesate să nu riște foarte mult.
Traseul a mai inclus numeroase albii secate de râuri și poteci întortocheate prin munți, apoi dune dificile, cu pante abrupte, și pietre ascuțite, dar ascunse. Andrey Karginov (Kamaz) chiar și-a distrus cutia de viteze din cauza unei pietre și a avut pierderi de ulei, dar el nu conta oricum în clasamentul general din cauza numeroaselor probleme tehnice din primele zile ale raliului.
Pentru mulți piloți, inclusiv Mardeev, aceasta a fost cea mai dificilă zi de la Dakar 2021, în care nu s-au putut atinge viteze mari, iar piloții erau oricum extenuați după etapele de până acum.
Pe 15 ianuarie Dakar 2021 se încheie cu etapa a 12-a, de la Yanbu la Jeddah, de 452 km, din care 225 km de cursă specială, și tot azi va avea loc și festivitatea de premiere.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit