Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 7 ianuarie s-a desfășurat etapa a cincea a raliului Dakar, de la Riyadh la Al Qaisumah, în nordul Arabiei Saudite, pe un traseu de 662 km, din care 456 km de secțiune specială, cu dune și pietre. Inițial etapa trebuia să se încheie la Buraidah, la peste 300 km de  Riyadh, dar cu numai câteva zile înainte de începerea raliului s-a optat pentru Qaisumah, iar distanța în plus a făcut ca Dakar 2021 să depășească 8.000 km.

Victoria în competiția camioanelor i-a revenit pentru a patra oră în acest an lui Dmitry Sotnikov (Kamaz), urmat la 1’01” de Aliaksei Vishneuski (MAZ) și la 6’56” de Anton Shibalov (Kamaz). Martin Macik (Iveco), ocupantul locului al doilea în clasamentul general după patru etape, a fost al 9-lea, la 24’49” de lider, astfel că a fost întrecut de Shibalov, aflat acum pe locul al doilea, la 33’53” de Sotnikov. Iar Macik este al treilea, la 51’11”. De la locul al patrulea în jos toți concurenții sunt la peste o oră de lider, iar de la locul al 10-lea, la mai mult de două ore.

Speciala de 456 km din etapa a cincea a adus numeroase surprize neplăcute, pentru că și vremea a fost rea: soarele a fost acoperit de nori, iar în unele zone chiar a plouat, deci nisipul a fost ud. Dar a existat și o surpriză plăcută: Siarhei Viazovich (MAZ) a rămas în competiție, pierzând însă aproape opt ore în etapa a patra pentru a repara camionul și a continua cursa. Înainte de km 155 al etapei a cincea însă el a avut o nouă problemă tehnică, iar la încheierea zilei încă nu reluase drumul.

Primii 10 km au fost prin dune joase, pe un platou cu nisip unde se putea merge cu viteză, după care au urmat 160 km de pietriș și traversarea unei albii de râu cu multe pietre, unde a fost nevoie de experiența navigatorilor.

Competiția camioanelor a fost deschisă de Sotnikov și Andrey Karginov (Kamaz), care au pierdut 12′, respectiv 10′ încă de la început, pentru că nu au găsit drumul bun spre punctul de control, astfel că primul a ajuns la km 43 Shibalov. Până după km 200 Martin Macik a avut cel mai bun rezultat al zilei, dar apoi a fost obligat să oprească la coborârea unei dune și a lăsat câteva camioane în față, de aceea nu a ajuns la final decât al 9-lea.

Karginov a mers foarte rapid pe ultima porțiune a cursei și a avut cel mai bun timp al etapei, urmat de Vishneuski. Dar la câteva ore după încheierea cursei au fost anunțate penalizări de 2′ pentru Vishneuski și de 20′ pentru Karginov, explicația în cazul acestuia din urmă fiind că a ratat un punct de navigație, astfel că el a coborât în clasament pe locul al șaptelea, la 16’19” de noul învingător, Sotnikov.

Shibalov a trebuit să meargă ultimii 300 km fără roată de rezervă, ceea ce l-a făcut să fie foarte prudent, dar a ajuns al treilea.

Pe 8 ianuarie, înainte de ziua de odihnă, se desfășoară etapa a opta, de la Al Qaisumah la Ha’il, de 618 km, din care 448 km de cursă specială, pe un traseu cu mult nisip și dune de toate formele și culorile, care le vor testa piloților abilitatea de a le aborda din diferite direcții.

Arabia Saudita a semnat un contract pe cinci ani cu organizatorii Dakar, astfel ca, dupa 11 ani in America de Sud, cel mai dur raliu din lume s-a intors in Asia pentru a 42-a editie. Invingator, a doua oara in cariera dupa editia din 2014, a fost Andrey Karginov (Kamaz), care s-a instalat pe prima treapta a clasamentului general in etapa a patra si nu a mai parasit-o pana la final, adaugandu-si in palmares si sapte victorii de etapa din 12 posibile. El a fost urmat de Anton Shibalov (Kamaz) si Siarhei Vazovich (MAZ). Aceasta prezenta indelungata la conducerea clasamentului general, alaturi de diferentele mici dintre primii clasati in fiecare etapa, ar putea da impresia unei competitii fara tensiunea anilor trecuti, mai ales ca, in absenta lui Gerard de Rooy, rusii nu pareau sa aiba un adversar de acelasi calibru. Pe de alta parte, abandonul unor piloti cu mare experienta, ca Eduard Nikolaev (Kamaz), cvadruplu invingator la Dakar, sau Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) ne arata ca emotiile si dificultatea nu au lipsit deloc nici in acest an.


Intrecerea din 2020 a inclus 12 etape, din care 5 cu traseul special mai lung de 450 km. In total a fost vorba de o distanta de peste 7.500 km, din care aproape 5.000 km de traseu special, 75% din el cu diverse tipuri de nisip si dune.
La start s-au inscris 342 de vehicule, din care 46 de camioane, 129 de autoturisme si 167 de motociclete.
Organizatorii au adus cateva noutati (de exemplu, in unele etape pilotii au primi harti cu numai cateva minute inainte de pornirea in cursa, ceea ce a complicat munca deja dificila a navigatorilor si a cerut un plus de concentrare), pentru a egaliza sansele echipelor in ceea ce priveste navigatia. Si, dat fiind faptul ca Arabia Saudita era o regiune noua pentru concurenti, iar peisajele ei erau putin cunoscute, cursa incepea chiar de la zero pentru toate echipajele.
Vladimir Chagin, managerul Kamaz Master si de sapte ori invingator la Dakar, s-a aratat incantat de faptul ca organizatorii au gasit o noua locatie si au transferat aici spiritul competitiei, aratand ca „drumul a fost dificil, dar interesant, si cel mai important este ca toti competitorii aveau o sclipire in ochi si ca erau fericiti“. In opinia sa, principalele patru dificultati au fost navigatia, numarul mare de anvelope taiate, vizibilitatea redusa din cauza nisipului si dunele care au inceput sa apara in etapa a cincea.