Goodyear a sondat opinia șoferilor din opt piețe europene cu privire la comportamentul de condus pe timp de iarnă, cu scopul de a analiza atitudinea, percepțiile și obiceiurile acestora. Sondajul a adresat respondenților o serie de întrebări cu privire la experiența acestora de condus, cunoștințele pe care le dețin despre anvelope și despre legislația locală. Conform rezultatelor studiului Goodyear, românii sunt cei mai pregătiți șoferi din Europa pentru sezonul rece.
Procentul șoferilor români care au înțeles beneficiile și diferențele dintre anvelopele de iarnă și cele all-season a fost de 79%, semnificativ mai mare decât în alte țări europene. Țări precum Franța și Italia au raportat cunoștințe mult mai scăzute, fiind de acord că știau diferența dintre cele 2 tipuri de anvelope în 56%, respectiv, 69% din timp. În Marea Britanie, procentul a scăzut la doar 34%.
De asemenea, conform sondajului, 76% dintre șoferii români au trecut de la anvelopele de vară la cele de iarnă o dată cu schimbarea anotimpului. Șoferii români sunt printre cei mai puțin predispuși să folosească același tip de anvelope pe tot parcursul anului – doar 18% dintre participanții la studiu au declarat că nu au nevoie de anvelope speciale de iarnă pentru zonele unde locuiesc. Dintre țările europene, doar Luxemburg și Polonia au avut rezultate similare, multe alte țări folosind anvelope all-season sau chiar de vară pe tot parcursul anului.
În mod semnificativ, acest aspect a variat în funcție de kilometrajul anual realizat de șoferi. 73% dintre românii care conduc sub 10.000 km pe an au schimbat anvelopele o dată cu schimbarea anotimpului, procentul crescând la 86% pentru cei care conduc peste 72.000 km pe an.
Șoferii români, cei mai atenți la reglementări atunci când călătoresc în străinătate
73% dintre șoferii români au declarat că verifică reglementările privind anvelopele atunci când călătoresc în afara țării. De acest procent s-a apropiat doar Polonia, unde șoferii o fac în 66% din timp. În Spania, 38% dintre cei ce conduc verifică astfel de informații, iar în Marea Britanie aproape jumătate dintre șoferi.
Studiul Goodyear: Atitudinile șoferilor pe timp de iarnă a analizat și percepția asupra diferitelor condiții meteo. Perspectiva de a conduce la temperaturi sub zero grade este mai înspăimântătoare pentru șoferii români decât cea a condusului pe zăpadă, ploaie sau ceață, -34% dintre aceștia declarând că se simt inconfortabil să conducă în condiții de polei, iar 9% refuză complet să conducă în astfel de condiții. În schimb, 48% dintre românii chestionați se simt foarte comfortabil atunci când conduc pe zăpadă. Singurii șoferi din Europa care s-au declarat mai încrezători au fost cei din Luxembourg.
Totuși, 7% dintre românii care au participat la studiu au declarat că nu ar conduce niciodată pe zăpadă sau în condiții de ceață, fapt ce sugerează că există o parte a populației ce este intimidată șă conducă în anumite condiții meteo, chiar dacă majoritatea rămâne complet indiferentă. Cifrele sunt în concordanță cu restul țărilor europene, deși în ceea ce privește Italia, un procent impresionant de 19% dintre șoferi nu ar conduce niciodată în condiții de polei sau ceață.
Alegerea anvelopelor corecte în funcție de necesități
Șoferii se pot bucura de aderență mai bună și încredere atunci când aleg anvelope de iarnă, precum Goodyear UltraGrip Performance+, cu o serie de caracteristici care sporesc siguranța și performanța pe vreme rece. Astfel, românii își pot păstra încrederea atunci când conduc pe vreme nefavorabilă. Tehnologia Winter Grip de la Goodyear prezintă un nou amestec de compuși care oferă o elasticitate îmbunătățită a cauciucului la temperaturi scăzute pentru a spori aderența pe zăpadă și gheață.
Zăpada este prinsă în rizurile benzii de rulare (fantele subțiri care taie transversal benzile de rulare ale anvelopei), formând un fel de gheară sau crampon, ce ajută anvelopa să adere la zăpadă. Un efect similar apare în cazul unui bulgăre, când zăpada proaspătă și cea deja existentă se îmbină.
Alte inovații, cum ar fi Traction Protect Technology, permit ca forțele de frânare să fie transformate mai bine și mai ușor în aderență, reducând distanțele de frânare pe carosabil uscat sau umed, cu până la 1,5 m. De asemenea, tehnologia a fost declarată ca fiind „foarte recomandată” în cadrul unui test ÖAMTC2.
În concluzie, studiul a arătat că șoferii aleg opțiuni diferite pentru condiții nefavorabile de vreme, majoritatea românilor trecând de la anvelopele de iarnă la cele de vară, iar unii alegând opțiuni all-season.
Pentru șoferii care locuiesc într-un climat european cu diverse condiții meteorologice pe tot parcursul anului, anvelopele UltraGrip Performance+. Pentru șoferii care locuiesc într-un climat european cu diverse condiții meteorologice pe tot parcursul anului, anvelopele UltraGrip Performance+ reprezintă cea mai bună opțiune, considerând și numărul șoferilor care raportează niveluri ridicate de anxietate, fapt care ar trebui sa determine o mai mare conștientizare cu privire la anvelopele certificate pentru utilizarea pe timp de iarnă. Goodyear UltraGrip Performance+ se folosește în mod ideal când apar temperaturi sub 7 oC, oferind șoferilor aderență și tracțiune excelente, după cum o demonstrează rezultatele obținute în urma testelor de profil.
Legea privind obligativitatea echiparii vehiculelor cu anvelope de iarna, care a intrat in vigoare la 1 noiembrie, a iscat multe controverse, inca de anul trecut, cand a fost adusa in discutie pentru prima data. Ea are o serie de lacune si a creat deja panica in randul proprietarilor de vehicule. Acest subiect a fost dezbatut si in cadrul conferintelor Tranzit de la Timisoara si Michelin de la Bucuresti.
In toamna anului trecut au avut loc multe dezbateri destul de aprinse pe tema introducerii obligativitatii dotarii vehiculelor cu anvelope de iarna. Astfel, in ianuarie a aparut Ordonanta 5, care contine reglementari pentru cresterea sigurantei rutiere, si care a fost aprobata printr-o lege publicata in MO in iulie. Ordonanta 5 modifica Ordonanta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si Ordonanta 109 (Legea Transporturilor).
Aceasta prevede ca este interzisa conducerea unui vehicul pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie echipat cu anvelope de iarna. Pentru turisme este obligatorie montarea acestui tip de anvelope pe toate axele, iar pentru vehiculele de peste 3,5 t doar pe axa/axele de tractiune. Pentru vehiculele grele practic nu se schimba nimic, deoarece cele mai multe anvelope, cel putin cele premium de tractiune, sunt inscriptionate cu M+S.
Pentru prima data apare definitia anvelopelor de iarna care pana acum nu era cuprinsa in nicio lege.
Atat Directiva 92, cat si Regulamentele 30 si 54 spun ca o anvelopa de iarna este o anvelopa ale carei structura si profil sunt construite special pentru conditii de zapada si gheata. Toate cele trei documente precizeaza ca o anvelopa de iarna este inscriptionata cu M+S, M.S sau M&S.
Ordonanta 5 a aparut in cadrul unui program mai vast privind siguranta rutiera, care a fost demarat la sfarsitul anului trecut si care face parte dintr-un program de siguranta rutiera la nivel european.
Anvelope de iarna, obligatorii pe termen nedefinit
Legislatia privind anvelopele de iarna din alte tari prevede o perioada cand acestea sunt obligatorii, in general intervalul 1 noiembrie-1 martie. Legea din Romania nu prevede nimic in acest sens. Se face referire doar la conditiile de carosabil acoperit cu gheata, zapada sau polei. Acest lucru se poate intampla in octombrie, cum s-a intamplat de curand, dar la fel de bine si in aprilie.
Totusi, anvelopele de vara folosite iarna nu sunt periculoase doar atunci cand ruleaza pe zapada sau gheata. Si pe carosabil uscat, daca temperaturile sunt prea scazute, ele se rigidizeaza foarte mult, iar aderenta scade. Aceasta este o scapare a legii.
In cadrul unei conferinte organizate de Michelin pe 18 octombrie, Florian Melus Coman, directorul ARR, a asigurat ca „incepand cu 1 noiembrie, data la care intra in vigoare aceasta lege, in conditiile in care va ninge si vom avea portiuni de drum public acoperite cu zapada, gheata si polei, vom face controale, dar nimeni nu trebuie sa se teama ca va exista vreun abuz si ca in afara acestor sectoare se vor aplica sanctiuni“. Iar Costin Tatuc, comisar sef in cadrul Politiei Rutiere, a garantat faptul ca politistii cunosc insemnele care trebuie verificate si ca a existat o comunicare foarte intensa intre Directia Rutiera si structurile teritoriale.
Fata de legea care se aplica inainte au fost inasprite sanctiunile, 2.500-4.000 lei, iar costurile ce rezulta in urma accidentelor sau blocajelor sunt suportate de cel vinovat. Administratorul drumului emite un titlu de despagubire in termen de sapte zile de la producerea accidentului sau blocajului de circulatie. Acesta reprezinta totalitatea costurilor necesare pentru dislocarea utilajelor sau personalului necesar pentru restabilirea traficului in bune conditii. Apoi, in termen de 15 zile, in cazul in care vinovatul are asigurare, societatea de asigurari acopera cota parte din costuri, iar diferenta va fi suportata de cel care a produs acel blocaj. In situatia in care nu exista asigurare, toate costurile vor fi suportate de cel care a provocat accidentul. Exista si posibilitatea ca aceste lucruri sa fie contestate.
„In ceea ce priveste folosirea anvelopelor de iarna de catre vehiculele comerciale, inca de anul trecut aproximativ 80% din vehicule erau dotate in acest sens, deci nu mai reprezinta costuri suplimentare sau vreo noutate pentru transportatori“, a aratat directorul ARR. „In situatiile in care, in perioada rece, intr-o zi temperatura exterioara este mai mare, atunci soferul trebuie sa isi modifice stilul de condus, deoarece la temperaturi mai mari de 7oC anvelopa de iarna nu mai are aceeasi aderenta. In acest caz, soferul trebuie sa mearga mai incet, sa abordeze altfel virajele, deci sa nu solicite prea mult anvelopele“, a aratat Titi Aur, multiplu campion la raliu.
Cum se alege o anvelopa de iarna?
Isteria a fost provocata si de informatiile care circulau in ceea ce priveste inscriptiile de pe anvelopa. Legea spune clar ca anvelopa trebuie inscriptionata cu M+S, M.S sau M&S, dar au tot aparut zvonuri cum ca trebuie sa fie prezent si fulgul de nea, muntele cu trei creste, fulgul de nea in interiorul muntelui etc. Niciuna din aceste trei inscriptii nu e prevazuta in lege, asa ca nu sunt obligatorii.
„Acestea sunt marcaje prezente pe anvelopele de iarna, de autoturisme in special, dar nu sunt obligatorii pentru Europa, ci pentru SUA si Canada. In cazul anvelopele resapate se poate ca banda de resapare sa fie pusa pe o anvelopa de directie, si atunci marcajul nu exista pe flanc, dar in mod obligatoriu va fi pe banda de resapare, in cazul in care vorbim de un profil de iarna“, a aratat Cosmin Lixandru, fleet business development manager Bridgestone Romania (foto sus), in cadrul conferintei Tranzit.
Cristian Bucur, reprezentantul RAR la conferinta Michelin, a insistat asupra faptului ca „un alt criteriu primordial in alegerea unor anvelope este concordanta acestora cu documentatia de omologare a vehiculului. O simpla corespondenta geometrica nu este nici pe departe un criteriu de alegere a anvelopelor. Ele influenteaza semnificativ parametrii de functionare a unor sisteme si subansamble ale vehiculului, putand pune in valoare sau, dimpotriva, estompa calitatile dinamice ale acestuia. Mai mult, in conditiile in care anvelopele nu au fost alese conform documentatiei de omologare, cel putin societatile de asigurari vor fi foarte reticente in a acorda despagubiri.“
Titi Aur a atras atentia asupra tendintei romanilor de a cumpara anvelope second-hand. „Trebuie sa fim extrem de atenti la cauciucurile pe care le folosim. Chiar daca legea permite circularea cu anvelope pana la limita de 1,6 mm adancime a profilului, testele au aratat ca, in cazul unei anvelope de iarna, de la 8 mm, cat are atunci cand este noua, la 4 mm, aderenta scade proportional cu scaderea adancimii canalelor. Dar de la 4 mm in jos, performantele scad mult mai repede.“
Un alt lucru semnalat de pilot a fost ca, de curand, pe la semafoare au aparut persoane care vand insemnele specifice unei anvelope de iarna, fulg de nea, M+S etc., care sa fie lipite pe o anvelopa de vara. „E doar o alta metoda de a cumpara moartea de la coltul strazii.“
A fost haos si atunci cand s-a vorbit despre acceptarea/neacceptarea anvelopelor all-season. Daca initial autoritatile spuneau ca nu sunt agreate, pe parcurs lucrurile s-au schimbat. Astfel, Cristian Bucur a afirmat ca, all-season sau nu, „daca anvelopa are marcajul specific, aceasta corespunde legislatiei. Acelasi lucru a fost subliniat si de Cosmin Lixandru: „anvelopele all-season care sunt omologate pentru piata europeana si care poarta marcajul sunt acceptate ca anvelope de iarna. Din punct de vedere tehnic reprezinta de fapt un compromis, cel putin pentru clima din Romania, dar din punct de vedere legal sunt acceptate.“
Nelamuriri au aparut si atunci cand in presa s-a zvonit ca, in momentul controlului, politistii vor cere si un certificat de conformitate al anvelopei, insa acest lucru a fost clarificat la Timisoara de Florian Melus Coman, care a afirmat ca neintelegerile au aparut din cauza unei declaratii interpretate incorect in presa.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit