Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxele de drum din Polonia sunt gestionate prin ViaTOLL, sistem apărut în 2011, când acoperea 1.565 km de drum, mai ales de autostradă, pentru ca în 2019 să fie vorba de toate autostrăzile din țară și de drumurile naționale express, adică aproape 3.680 km, din totalul de 424.000 km ce formează rețeaua rutieră a Poloniei. ViaTOLL este obligatoriu pentru toate autovehiculele cu greutatea totală maxim autorizată mai mare de 3,5 t. Pe drumurile express taxa este cuprinsă între 0,05 euro/km (pentru utilitare de 3,5-12 t minimum Euro 5 și pentru autobuze minimum Euro 5, indiferent de greutate) și 0,12 euro/km (pentru autovehicule de peste 12 t, cel mult Euro 2). Iar pentru drumurile naționale taxa este cuprinsă între 0,04 și 0,10 euro/km, pentru aceleași categorii de mai sus.

Costul anual cu taxele de drum pentru un ansamblu polonez de 40 t care merge la internațional este cuprins, conform unui studiu realizat în 2019 de CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) între 10.000 și 25.000 de euro, în funcție de țările unde ajunge, în creștere semnificativă față de studiul anterior din 2017, și cu o tendință de creștere și după 2019, din cauză că sunt tot mai multe țări care au recurs la o taxă/km și din cauză că tarifele din țările care aveau deja taxă au crescut. Această valoare include adesea eurovinieta de 1.250 de euro/an pentru Țările de Jos, Luxemburg, Danemarca și Suedia. CNR estimează că taxele de drum plătite de o firmă poloneză tipică, incluzând eurovineta, sunt de 16.700 de euro/an.

CNR a folosit în acest studiu și interviuri cu 20 de companii poloneze de transport rutier de marfă care au operațiuni pe distanțe lungi, majoritatea la internațional, unele și prin subcontractori. Vehiculele acestor firme sunt exploatate intensiv, 220-330 de zile/an, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 265. Kilometrajul mediu anual este cuprins între 110.000 și 150.000 km, cu cele mai multe firme în jurul a 135.200 km. Transportatorii păstrează camioanele 6-10 ani, cei mai mulți șapte ani, și le achiziționează de obicei în leasing pe 36 de luni, cu avans mediu de 15%, după care le mai folosesc patru ani. Tot mai multe firme, pentru a înnoi mai des flotele și a fi astfel mai atractive pentru șoferii polonezi, apelează și la leasing operațional pe 24-48 de luni (cel mai adesea pe 36 de luni, în general cu contract full service). Dobânda este estimată la 3%, iar condițiile din contractul de leasing duc la un cost anual de deținere a unui ansamblu articulat de 40 t de 14.278 de euro la un raport camioane/semiremorci de 1,07 (mai mic decât la studiul din 2017, când era de 1,25).

Prețul mediu de achiziție a unui camion Euro 6 este de 70.000-90.000 de euro, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 78.000 de euro. Iar o semiremorcă este estimată la 23.000 de euro și este păstrată în flotă, în medie, 11 ani.

În 2019 costul mediu al carburantului în Polonia a fost de 0,9543 euro/l. Transportatorii preferă să cumpere motorina din țară, mai ales en gros. Un plin le permite să meargă aproape două săptămâni în alte state europene și, dacă circuitele sunt mai lungi, ei alimentează din statele pe care le tranzitează și unde prețul este mai mic, ca Luxemburg sau Spania.

Pe 2 martie 2020, valoarea accizei pentru carburant era de 34,02 euro/hl, fără posibilitate de returnare a unei părți din această sumă.

Cele mai multe firme intervievate au apelat la leasing cu contract de întreținere, iar pentru cele care au contract de leasing operațional întreținerea și reparațiile sunt adesea incluse. În plus, cei mai mulți transportatori chestionați au propriul atelier. Valoarea anuală a lucrărilor pentru un ansamblu articulat de 40 t este estimată la 5.000 de euro, față de 4.600 de euro, cât indică studiul din 2017.

Costul anual cu anvelopele este cuprins între 2.500 și 6.000 de euro, cu o medie de 3.900 de euro/ansamblu, în funcție de modalitatea de achiziție a vehiculelor (cu sau fără contract care acoperă anvelopele) sau de marca aleasă, dar și de kilometraj și de sarcina transportată. În plus, multe firme au un atelier în care se ocupă și de întreținerea și înlocuirea pneurilor. Firmele care nu au contract ce acoperă și anvelopele declară că plătesc 350-500 de euro pentru cumpărarea unui pneu.

Asigurările sunt și ele de valori foarte diferite, de la 1.900 la 3.500 de euro/an/ansamblu. Cele mai multe firme poloneze încheie asigurări ce acoperă toate riscurile. Valoarea medie estimată de CNR este de 2.530 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t cu asigurare ce acoperă toate riscurile, față de 2.700 de euro în 2017.

În 2019, taxa/axă în provincia Cracovia a reprezentat echivalentul a 1.303 euro/an pentru un ansamblu articulat de 40 t și cinci axe, cu suspensii pneumatice, sumă care are două componente: 735 de euro/an pentru un autotractor Euro 6 pentru utilizare cu semiremorcă având o greutate totală în ansamblu de peste 36 t și 568 euro/an pentru semiremorca aferentă.

Simulare condiții și costuri de exploatare, în afară de cele administrative, pentru un ansamblu polonez de 40 t exploatat pe distanțe lungi în 2019

Kilometraj anual135.200 km
Număr de zile de exploatare265 zile/an
Raport semiremorci/camioane1,07
Cost cu un șofer23.575 €/an
Raport șoferi/camioane1,07
Cost anual de deținere și de finanțare a vehiculului14.278 €/an
Consum mediu28,27 l/100 km
Cost mediu carburant0,9543 €/l
Cost anual carburant35.931 €
Anvelope3.900 €/an
Întreținere/reparații5.000 €/an
Taxe și viniete16.700 €/an
Asigurare vehicul2.530 €/an
Taxă/axă și alte taxe pe vehicul1.303 €/an
Cost total104.866 €/an
Cost/km⃰0,78 €/km
⃰ Dacă la asta se adaugă costurile administrative, de circa 8% din costul total, costul/km ajunge la 0,84.

Producătorul francez și-a extins gama de anvelope de camion concepute pentru transport pe distanțe medii prin adăugarea unei noi dimensiuni (315/80 R22.5) pentru X® MULTI™ Z și X® MULTI™ D și prin introducerea a două noi anvelope 385/65 R22.5 cu capacitate mare de încărcare: X® MULTI™ HLZ și X® MULTI™ HLT, care se adresează unei cereri de capacitate de încărcare suplimentară pentru autotractoare cu macarale și remorci cu ax tandem, oferind în același timp versatilitatea și durabilitatea caracteristice gamei X® MULTI™. Aceste beneficii sunt acum disponibile și utilizatorilor de anvelope 315/80 R22.5, care au o pondere semnificativă din piața de anvelope de camion. Încorporarea celor mai recente tehnologii brevetate Michelin a avut ca rezultat creșterea cu până la 30% a kilometrajului la care poate ajunge un pneu, așa cum arată un studiu intern realizat de producător.

Destinată în special platformelor de exploatare forestieră și autotractoarelor cu macarale, MULTI™ HLZ este o anvelopă 385/65 R22.5 destinată osiilor de direcție al cărei concept nou HLZ a crescut capacitatea de încărcare la 10 t/axă, oferind în același timp o creștere potențială de 30% a kilometrajului comparativ cu predecesoarea sa, așa cum arată același studiu Michelin. Noua bandă de rulare a acestui nou model pentru transport național și pe distanțe medii încorporează un compus ce permite parcurgerea unui kilometraj superior, având caneluri originale mai puțin adânci.

MULTI™ HLT pentru osii portante poate transporta echivalentul unei tone suplimentare pe axă, în funcție și de condițiile de drum și meteorologice, în timp ce banda de rulare încorporează tehnologia REGENION (una dintre cele cinci tehnologii brevetate de Michelin, constând dintr-o bandă de rulare auto-regenerativă ce menține o aderență bună în toate condițiile, pe toată durata de folosire, datorită apariției unor noi caneluri pe măsură ce se uzează) și CARBION, pentru o durată de folosire mai îndelungată (cu un potențial de kilometraj suplimentar de până la 25% comparativ cu predecesoarea acesteia, așa cum demonstrează studiul Michelin) și rezistență la rulare mai mică.

MULTI™Z pentru axele de direcție permite un kilometraj cu până la 15% mai mare față de predecesoarea sa și încorporează tehnologiile Michelin REGENION, FORCION (material nou derivat dintr-un agent chimic inovator, ce consolidează flancul anvelopei pentru a asigura o durată de folosire mai îndelungată și rezistență la frecare și tăieturi) și INFINICOIL (un fir continuu de oțel înfășurat în jurul anvelopei, care îmbunătățește rezistența în condiții de rulare solicitante, oferă rezistență la rulare și îmbunătățește durabilitatea).

Iar MULTI™D pentru axele de tracțiune oferă un câștig potențial de 10% în comparație cu predecesoarea ei și are bandă de rulare ce încorporează tehnologia REGENION și carcasă cu tehnologie POWERCOIL (o nouă generație de cabluri din oțel deosebit de puternice pentru o carcasă mai ușoară, longevitate superioară și rezistență la rulare mai mică).

Toate anvelopele X® MULTI ™ poartă simbolul 3PMSF, care indică aderență foarte bună în toate condițiile meteorologice. Chiar și atunci când este uzată, cu doar 2 mm adâncime de bandă rămasă, MULTI™ continuă să beneficieze de certificarea 3PMSF.

La fel ca toate anvelopele Michelin pentru camioane, MULTI™ pot fi recanelate și reșapate, contribuind astfel la viziunea Michelin „Totul sustenabil”. Durata de folosire extinsă, conform principiilor economiei circulare, le permite operatorilor de camioane să își reducă atât costurile de funcționare, cât și amprenta asupra mediului, beneficiind în același timp de potențialul maxim al anvelopelor lor.