Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marangoni este unul dintre printre putinele nume de pe piata care pot gestiona intregul parcurs al unei anvelope, de la realizarea de echipamente si tehnologii pentru fabricarea de anvelope noi sau resapate, pana la producerea de astfel de anvelope, dar si recuperarea si procesarea pneurilor uzate, totul intr-un singur loc. O astfel de locatie am avut si noi ocazia sa vizitam, fabrica grupului din Rovereto, unde se desfasoara aproape toate ramurile de activitate pentru care grupul italian este renumit la nivel mondial.

 
Fabrica Marangoni din Rovereto a fost deschisa in 1976 si la acel moment s-a folosit numai tehnologie noua pentru resapare la cald. In cladirea principala erau produse anvelope de autoturisme si camioane, urmand ca productia de anvelope de autoturism sa fie mutata la fabrica din Feltre. Cum piata resapatelor pentru autoturisme scade continuu, recent productia de astfel de anvelope a fost mutata inapoi in Rovereto, mai ales ca era destul spatiu de fabricatie disponibil din momentul in care o parte din productia de anvelope solide a fost mutata in Sri Lanka.
In prezent, aici se produc si se resapeaza nu numai anvelope de camion si autoturism, ci si anvelope OTR (pentru echipamente terasiere), de dimensiuni mari.
Constructia unei anvelope de dimensiuni mari poate dura mai mult de o ora si, impreuna cu timpul necesar vulcanizarii, se poate ajunge la 12 ore. In unele cazuri, pentru o anvelopa se foloseste o tona de cauciuc care trebuie vulcanizat.
Acestea sunt anvelope foarte scumpe, acum 2-3 ani nu prea erau carcase bune de resapat, dar situatia s-a imbunatatit. Cei care folosesc astfel de anvelope sunt foarte atenti cu ele, le intretin astfel incat sa poata fi resapate, mai ales ca pot suferi acest proces de cel mult doua ori.
Tot aici sunt produse si anvelope premium noi pentru stivuitoare, cele din categoria buget fiind realizate in fabrica grupului din Sri Lanka, de unde sunt importate in Europa.
Anual, in aceasta fabrica se resapeaza 120.000 de anvelope, dar capacitatea de productie este mai mare. In general, carcasele sunt aduse de la clientii din nordul Italiei, mare parte a anvelopelor resapate fiind comercializate in Italia. Dar se produce si pentru export in Franta, Marea Britanie etc.
La Rovereto se fabrica si anvelope noi de camion, circa trei milioane pe an, care sunt distribuite in toata Europa. Tot aici functioneaza si liniile de resapare a anvelopelor de avion.

Verificare dubla pentru performante garantate
Marangoni face resapare atat la cald, cat si la rece. Tot aici sunt produse si materialele necesare procesului de resapare.
Fabrica este impartita in doua zone, in functie de aceste doua moduri de resapare, dar sunt si zone comune, precum cea pentru inspectie, etapa de o importanta deosebita in obtinerea unei anvelope cu calitati superioare.
Inainte de a ajunge la fabrica, carcasele trec printr-o inspectie preliminara unde se verifica aspectul lor general  si, daca sunt defecte vizibile, sunt eliminate direct. La fabrica, pentru a fi observate mai usor defectele, anvelopele sunt mai intai curatate. Inspectia este un proces foarte complex, care, in afara de curatare, presupune inspectia vizuala si testarea la presiune, dar si scanarea cu raze X a anvelopelor.
Dupa testare, carcasele sunt curatate prin desapare. Urmeaza construirea propriu-zisa, care presupune adaugarea succesiva a mai multor benzi de cauciuc. Dupa reconstructie, anvelopele sunt puse in matrita, unde se formeaza canelurile. Cu ajutorul sistemului de canelare se poate trasa orice model de canel, deci anvelopa poate fi personalizata, pentru aplicatii specifice. Cand aceasta operatiune a luat sfarsit, anvelopa merge la autoclava, unde este vulcanizata
Autoclavele pot derula procesul de vulcanizare in 90-120 de minute. Echipamentele sunt atat de avansate din punctul de vedere al tehnologiei incat poate fi setata temperatura de vulcanizare dorita si automat este determinat timpul necesar vulcanizarii. De asemenea, autoclava verifica si temperatura exterioara si, in functie, de asta ciclul de vulcanizare este adaptat. Din acest punct de vedere, varful de eficienta este pe timpul verii.
Preluarea din autoclava a anvelopelor se face foarte repede, pe niste benzi rulante care le transporta intr-un punct unde din nou se face testul de presiune si cel vizual. La final, anvelopele obtinute sunt vopsite, etichetate si transportate in depozit, de unde vor fi livrate clientilor.

Utilajele si anvelopele sunt testate intai in activitatea proprie
Tot la Rovereto isi are sediul si Marangoni Meccanica. Fondata acum 50 de ani, ca un centru de design si productie a utilajelor de resapare, locatia a ajuns acum un centru de excelenta unde se produc echipamente si utilaje de productie de anvelope noi si resapate, la un nivel tehnologic inalt. Aici s-au produs utilaje de productie de anvelope de turism, camion si chiar motociclete dar, in prezent, mandria Marangoni sunt utilajele de productie a anvelopelor de dimensiuni foarte mari. Aici au fost construite linii de productie pentru anvelope uriase, de peste 4 m in diametru, pentru echipamente terasiere sau utilaje agricole.
Inainte de a fi produse pentru alti clienti, utilajele sunt folosite in fabrica proprie, timp de 3-6 luni. Accentul acum se pune pe automatizarea si pe productivitatea acestora. De exemplu, muncitorul care supravegheaza instalatia de shearography, are timp sa se ocupe si cu aranjarea lamelor care polizeaza anvelopa.
In cazul unui echipament de resapare, muncitorul nu trebuie decat sa monteze banda de rulare, iar montarea restului de elemente se face automatizat. Productivitatea unui astfel de echipament poate ajunge la 240 de anvelope in opt ore.
Echipamentele sunt foarte performante, se pot produce anvelope de dimensiuni diferite pe aceeasi linie, totul este computerizat. Carcasele si benzile de rulare vin in acelasi timp, in functie de dimensiunile specificate.
Tocmai de aceea, nici personalul nu este numeros. In prezent aici lucreaza 20 de angajati, dar, atunci cand volumul de munca este prea mare, se apeleaza la alti 20 de colaboratori.
Atunci cand utilajul este instalat in fabrica clientului, specialisti ai Marangoni fac si trainingul personalului care il va folosi. De obicei se aloca 2-3 zile pentru aceste traininguri. Daca echipamentul este foarte mare si complicat, personalul clientului vine la Rovereto la training si poate sta o saptamana sau chiar doua. De obicei, pentru utilajele noi termenul de garantie este de 12 luni.
Nu numai utilajele sunt testate, ci si anvelopele, care se folosesc pe camioanele proprii, dar si pe alte camioane care circula pe toate tipurile de drum din Europa. De exemplu, anvelopele de iarna sunt testate in Norvegia, Suedia, Finlanda.
„Noua anvelopa Marangoni de autobuz, de exemplu, a fost testata foarte mult timp de companii de transport din Florenta si Torino“, a explicat Roberto Santorum, sales director Retreading Systems Europe.
Testarea anvelopelor este imperioasa mai ales cand au fost produse de utilaje inovative, abia dezvoltate, cum este, de exemplu, echipamentul Black Swan, care nu foloseste adeziv pentru obtinerea unei anvelope resapate. Or, inainte de a propune pe piata un astfel de utilaj, trebuie sa fie produse mii de anvelope si testate pe camion, in conditii reale de lucru. „Am avut in vedere faptul ca mai devreme sau mai tarziu adezivul nu va mai fi acceptat in productie, deoarece contine solventi, si atunci va fi nevoie de utilaje care pot realiza anvelope performante chiar si in aceste conditii“, a precizat Santorum.

Ecologie si economie in acelasi timp
Dupa deschiderea fabricii din Rovereto a fost construita si zona pentru reciclarea anvelopelor prin folosirea lor pentru producerea de energie. La acea vreme aburul rezultat era folosit la incalzirea fabricii, dar si pentru procesele din fabrica, de exemplu pentru incalzirea preselor. In prezent aburul rezultat antreneaza turbina care genereaza curent electric, 3.000 kW/ora, in cele doua unitati de incinerare, fiecare din ele avand o capacitate de procesare de 15.000 t de reziduuri. „Reusim sa recuperam toata energia prin reciclarea anvelopelor. In afara de oxidul de zinc, care nu arde, si otelul, restul componentelor sunt facute din petrol sau cauciuc natural. Astfel, nu numai ca suntem ecologisti, dar obtinem si economii.         
 In plus, statul italian ofera subventii pentru cei care produc curent electric folosind solutii alternative“, a explicat directorul de vanzari Marangoni Retreading Systems Europe.
Oricum, recuperarea anvelopelor uzate este obligatorie pentru toti producatorii. In total, Marangoni are trei linii unde sunt procesate anvelopele uzate, fiecare cu o capacitate de 15.000 t. Reziduurile folosite aici provin fie din fabricatie, fie sunt anvelope recuperate de la clienti, care nu mai pot fi resapate.
Din estimarile lui Roberto Santorum, in Italia, deseurile de anvelope de autoturism si camion au un volum de 450.000 t, din care Marangoni proceseaza 10%. Restul merg la resapare, sunt folosite de producatorii de ciment sau sunt transformate in cauciuc granulat.
In Peninsula, in general, in punctele de vanzare a anvelopelor exista un container unde pot fi aruncate cele vechi, dar se plateste o taxa. In curand va intra in vigoare o lege care impune includerea unei taxe in pretul de vanzare a unei anvelope noi, taxa care va fi folosita pentru finantarea recuperarii anvelopelor uzate. Acum taxa este platita in momentul in care anvelopele uzate sunt inlocuite cu altele noi. Aici este obligatorie returnarea anvelopelor unui dealer sau unui punct de colectare.

Centrul de asistenta asigura clientilor sprijin non-stop
Marangoni detine si un centru de unde incearca sa le acorde clientilor asistenta non-stop in ceea ce priveste utilajele, dar si productia si procesele. De asemenea, de aici sunt monitorizate si reparatiile. 700 de clienti sunt in conexiune directa cu acest centru si, daca apare vreo problema cu softul utilajelor, se stie imediat. Apoi se decide daca problema poate fi reparata online sau trebuie trimisa o echipa de interventie.
La dispecerat sunt disponibili trei angajati, raspunzatori de aspectele tehnice, care explica, de exemplu, cum trebuie resapat un anumit tip de anvelopa. In mod normal se primesc 20 de apeluri in medie pe zi.
In plus, personal specializat din cadrul grupului face vizite clientilor importanti pentru a verifica nivelul de calitate al locatiei de productie, nivelul de pregatire al operatorului, modalitatea de efectuare a reparatiilor.
„Daca gasim probleme, le prezentam, le spunem ce schimbari ar trebui sa faca si, daca nu se intampla nimic, ii anuntam ca nu vom mai furniza catre ei. O alta interventie se numeste «minimizer», actiune pe care am intreprins-o si in cazul Cefin. Se intampla sa le spunem ca au prea multi angajati, ei nu sunt convinsi de asta si atunci facem un calcul al timpilor necesari pentru fiecare proces. De exemplu, cu un anumit utilaj, un muncitor poate produce o anvelopa in 45 de minute. Daca el termina o anvelopa in 70 de minute e clar ca ceva nu functioneaza cum trebuie si atunci mergem sa vedem care este problema: poate muncitorul nu este suficient pregatit, poate nu se foloseste layout-ul bun etc. Trebuie sa pastram un standard la toti dealerii, deoarece lucram cu flote care fac transport international si ele trebuie sa beneficieze de aceleasi servicii si de aceeasi calitate in toata reteaua Marangoni“, a justificat Roberto Santorum.      

Daca in anii trecuti rezultatele producatorilor de anvelope erau foarte slabe, in unele cazuri pierderile fiind substantiale, cifrele pentru primele trei luni ale lui 2011 arata cresteri importante pentru majoritatea, iar previziunile pentru intregul an sunt deosebit de optimiste, chiar daca pretul materiilor prime va continua sa creasca.

Pentru Bridgestone, intervalul ianuarie-martie a fost influentat de cresterea preturilor pentru materiile prime, de aprecierea yenului japonez, dar mai ales de cutremurul de pe 11 martie, care a afectat puternic activitatea de productie.

Chiar si asa, vanzarile nete au inregistrat peste sase miliarde euro, o crestere cu 7% fata de aceeasi perioada din 2010. O imbunatatire decisiva a avut-o venitul net, care a crescut cu 78%.
In ceea ce priveste segmentul anvelopelor, Bridgestone a avut vanzari nete de aproximativ cinci miliarde de euro, cu 8% mai mult decat in primele trei luni ale anului trecut.
In Europa, vanzarile de anvelope de camion sau vehicule transport persoane au inregistrat cresteri importante, ca si cererea de pneuri destinate activitatii in constructii sau operatiuni miniere.

Scumpire cu 5-12% cauzata de pretul materiilor prime
In primele trei luni ale acestui an, vanzarile diviziei Continental Commercial Vehicle Tires au crescut cu 49,9%, ajungand la 420,8 milioane de euro. Pe segmentul anvelopelor de autoturism si vehicule comerciale usoare, producatorul a avut vanzari de 1,581 miliarde de euro. Principalele piete Continental sunt Europa si SUA, acestea fiind si zonele care si-au revenit cel mai repede dupa criza. Astfel, conform informatiilor furnizate de producatorul german, in ceea ce priveste productia de vehicule noi, in Europa acest segment a crescut cu 69%, iar in SUA, cu 33%, deci si vanzarile de anvelope pentru echipare originala sunt semnificativ mai mari.
Si piata anvelopelor de schimb pentru vehicule comerciale si-a revenit imbucurator. Conform aceleiasi surse, acest segment a crescut in primele trei luni ale anului cu 16% in Europa si cu 25% in SUA.
Ca urmare a cresterii preturilor pentru materiile prime, Continental a scumpit anvelopele la nivel international inca de la inceputul anului. Intre ianuarie 2009 si februarie 2011, pretul cauciucului natural a crescut de patru ori, ajungand la un nivel record de 5,86 dolari/kg, ceea ce a dus la o scumpire de 5-12% a produselor Continental, in functie de caracteristicile acestora.

Se asteapta o explozie a vanzarilor
Pentru Goodyear, primul trimestru a fost unul record, deoarece s-a inregistrat cea mai mare crestere, de 27%. Astfel, vanzarile companiei la nivel global au insumat 5,4 miliarde de dolari. Si la nivel de unitati vandute cresterea a fost semnificativa, cu 7% fata de 2010, ajungandu-se la circa 46,8 milioane de unitati. In primele trei luni, compania a avut venituri operationale de 327 de milioane de dolari, cu 87 de milioane mai mult decat in primul trimestru din 2010. Venitul net a fost de 103 milioane de dolari, in comparatie cu pierderea neta de 47 de milioane din primele trei luni ale lui 2010.
Cresterea inregistrata in Europa, Orientul Mijlociu si Africa a fost putin mai mare decat cea medie, de 28%.
Numarul anvelopelor vandute pentru echipare originala a crescut cu 6%, iar cel al pneurilor pentru inlocuire, cu 7%. In aceasta zona, venitul operational inregistrat a fost cu 44 de milioane de dolari mai mare decat in primul trimestru din 2010. Veniturile au fost puternic afectate de cresterea cheltuielilor cu materiile prime.
Producatorul american considera ca industria anvelopelor per global va creste anul acesta si previziunile pentru America si Europa au fost modificate fata de ce anuntase initial. Compania crede acum ca volumul de anvelope vandute va creste cu 5%. In Europa se considera ca, pe segmentul vehiculelor comerciale, piata anvelopelor pentru inlocuire va fi cu 7-11% mai buna, iar in ceea ce priveste echiparea originala, aceasta va avea o crestere fulminanta, de 50%.
Goodyear anticipeaza o crestere sustinuta a costurilor cu materiile prime pe tot parcursul anului, in total 25-30% fata de 2010

Vanzarile de anvelope, favorizate de Euro 6
In primele trei luni ale anului, Michelin a avut vanzari nete de 5,047 miliarde de euro, cu 28,1% mai mult decat in primul trimestru din 2010.
Pe segmentul anvelopelor de camion, vanzarile nete au fost cu 32,5% mai mari decat in perioada similara a anului trecut. Unul dintre factorii care au dus la obtinerea de vanzari mai mari a fost reactia clientilor la aflarea vestii ca preturile pentru anvelope vor creste ca urmare a cheltuielilor mai mari cu materiile prime.
In ceea ce priveste echiparea originala, in Europa cererea a crescut rapid ca urmare a comenzilor pentru camioanele noi, insa, chiar si in aceste conditii, este cu 17% mai mica decat in 2007. Chiar si in America de Sud, unde de obicei in primul trimestru vanzarile sunt foarte slabe, cresterea a fost semnificativa. In Brazilia, vanzarile au fost cu 21% mai mari, unul dintre motive fiind si dorinta clientilor de a lua cat mai multe masini inainte de intrarea in vigoare a normelor Euro 6.
Si in Africa, India si Orientul Mijlociu vanzarile sunt notabil mai mari, fiind influentate de faptul ca s-a intensificat trecerea catre anvelopele radiale, mai ales in India.
Cresterea volumelor de transportat la nivel mondial a dus si la un volum mai mare de vanzari de anvelope, iar acum se observa si un interes mult mai mare pentru cele resapate.

Criza politica din Egipt a scazut productia
Pirelli Tyre s-a bucurat de o cres-tere cu 24,7% a veniturilor in primul trimestru al lui 2011 fata de aceeasi perioada din 2010, cu 1,38 miliarde de euro. Profitul net la sfarsitul lui martie era de 88,5 milioane de euro, crestere semnificativa fata de 50,1 milioane euro, cat s-a inregistrat in primele trei luni ale anului trecut.
Pe segmentul autoturisme, comerciale usoare si moto, producatorul a avut venituri de 983,3 milioane de euro, cu 25,9% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2010.
Pe segmentul industrial (anvelope pentru vehicule industriale si cord metalic), veniturile au crescut cu 21,9% fata de primul trimestru din 2010, de la 329,1 milioane de euro la 401,2 milioane. Rezultatele in ceea ce priveste volumele au fost puternic influentate de criza din Egipt, mai ales in februarie, cand vanzarile si productia au scazut. Treptat, situatia s-a normalizat, iar fabrica din Alessandria si-a reluat operatiunile si exporturile.
In concordanta cu planul industrial pentru 2011-2013 si pe fondul cererii in crestere, Pirelli se va concentra mai mult asupra produselor premium si a dezvoltarii capacitatii. Targetul grupului, din care Pirelli Tyre reprezinta 99%, pentru anul acesta vizeaza vanzari de 5,85 miliarde de euro, iar planul investitional pentru 2011 prevede circa 500 de milioane de euro.