Nici producatorii de camioane nu au adus prea multe noutati in 2010, in schimb fiecare dintre ei a venit cu solutii menite sa scada consumul de carburant si cu alternative mai ecologice si mai economice de propulsie. Si oferta de servicii a fost intens promovata in 2010, producatorii importanti tinand sa atraga atentia asupra pachetelor prin care pot oferi un cost cat mai mic pe intreaga durata de viata a camioanelor – Total Cost of Ownership, un concept tot mai la moda inclusiv printre furnizorii de componente, anvelope sau utilaje.
Mercedes a lansat in 2010 noile Atego si Axor, care beneficiaza de face-lift la exterior – grila noua a radiatorului, mai apropiata de cea de la Actros, cu posibilitate de vopsire in culorile caroseriei – si interior – volan multifunctional, instrumentar nou de bord, scaune noi, care integreaza tetiere, cu tapiterie mai buna, racitor, sine pentru haine, covorase sau cheie de contact cu forma noua.
La pornire, vehiculul isi face un autocontrol si pe display apar date despre presiunea uleiului si a apei, functionarea sistemului de franare, lumini s.a., astfel incat soferul ca nu mai fie nevoit dimineata sa verifice functionarea tuturor acestor sisteme.
Atego este primul camion din clasa sa care dispune de retarder electromagnetic (Voith), ce contribuie semnificativ la reducerea uzurii sistemelor de franare. Pretul acestuia reprezinta jumatate din cel al retarderului hidraulic, folosit la camioane mari, iar greutatea este de numai 40 kg.
Noul camion poate transporta acum 12 t in combinatie cu remorca sau 16 t daca este echipat cu frana pentru remorca. El este disponibil cu patru variante de cabine, motoare cu patru sau sase cilindri, de pana la 300 CP, transmisii manuale sau automatizate, diferite versiuni de greutate si configuratii 4×2 sau 4×4.
Aceste caracteristici, dar mai ales faptul ca este primul camion hibrid produs in serie, i-au adus noului Atego titlul de „Camionul Anului 2011“.
El a fost urmat in clasament de Volvo FMX, pentru constructii, care are grila superioara noua, o parte inferioara mai agresiva, bara de protectie din otel din trei parti, cu colturi de otel de 3 mm, scut rezistent de protectie si o bara noua, solida, care protejeaza componentele importante din spatele ei. Iar pentru functionalitate imbunatatita FMX dispune si de o traversa centrala de remorcare robusta, dimensionata pentru sarcini de pana la 25 t, pentru tractare sau manevrare.
Farurile au design nou si protectie rezistenta din plasa, iar lampile de ceata robuste sunt incastrate in colturile din otel ale barei de protectie, fiind disponibile kituri noi de pregatire si locuri de montare a lampilor de lucru si de marsarier. Treapta antiderapanta de acces in cabina, cu o treapta rabatabila, disponibila optional, asigura o aderenta buna, indiferent de vreme. Scara si manerul de sustinere disponibile pentru cabina de zi permit soferului verificarea rapida si usoara a incarcaturii, chiar din dreptul usii. Oglinzile retrovizoare special proiectate pentru constructii sunt mai rezistente la lovituri si la zgariere, iar bratul lor ingust permite reducerea unghiului mort din aceasta zona si asigura o vizibilitate imbunatatita de pe scaunul soferului. Noile rezervoare robuste, din otel, sunt amplasate mai sus, pentru a asigura o garda mai mare la sol.
La interior sunt disponibile trei optiuni standard pentru tapiterie – vinilin, textil, plus sau o combinatie intre acestea – si, optional, tapiterie din piele. Iar trei accesorii interioare noi contribuie la imbunatatirea confortului soferului: o masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, un compartiment de depozitare practic si un suport pentru hartie, fabricat din material impermeabil.
FMX este disponibil cu motor de 11 l si 330-450 CP sau de 13 l si 380-500 CP. Iar versiunea pentru constructii a schimbatorului de viteze I-Shift ajuta FMX sa iasa din aproape orice situatie, un senzor de incarcare nou trimitand informatii precise despre greutatea incarcaturii catre sistemul I-Shift, pentru a asigura o schimbare optima a treptelor de viteza si o pornire lina de pe loc. Forta foarte mare de franare, de 375 kW la 2.300 rpm, este furnizata de frana de motor VEB+.
Volvo a lansat in 2010 si noul FM pentru distributie regionala, cu ampatament de la 3 la 6,7 m, disponibil ca autosasiu sau autotractor, cu mai multe tipuri de motorizare si de cabina. Designul partii fata preia forma si liniile modelului FH, dar modificate putin, pentru a se incadra in partea frontala mai scurta de la FM. Camionul are acum o noua grila de radiator, o noua admisie de aer si faruri noi, despartite in doua unitati separate, cu lentila din plastic in loc de sticla, pentru iluminarea unei zone mai mari din suprafata de rulare, in directia virajului, si pentru rezistenta mai mare la impactul cu pietrele; iar sub far sunt amplasate proiectorul si lampa de ceata. Semnalizatorul nou foloseste tehnologia LED moderna, iar printre echipamentele noi se mai numara treptele fata, pentru curatarea parbrizului, care incorporeaza acum conceptul extensiei rabatabile si au functie antiderapanta imbunatatita, integrata in structura metalica. Rezervoarele de combustibil sunt disponibile, optional, din otel si sunt mai mari, dar ofera aproape aceeasi garda la sol ca cele de pana acum.
La interior s-au imbunatatit tapiteria si perdelele din cabina, corespunzatoare celor disponibile pentru FH, dar si prin adaugarea unor accesorii care sporesc confortul: o masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, cu un spatiu de depozitare in interior, o caseta practica de depozitare, cu doua compartimente, de exemplu pentru ceasca, termos, suport pentru scris si manusi, precum si un suport pentru hartie, din panza impermeabila, care se monteaza pe umeras, in spatele scaunului soferului.
FM dispune acum de noul schimbator de viteze I-Shift si de noile motoare Volvo cu putere mai mare si consum mai mic: D11C de 330, 370, 410 sau 450 CP, D13B de 360, 400 sau 440 CP, precum si D13C de 380, 420, 460 sau 500 CP. Ambele propulsoare sunt disponibile si in variante EEV.
Scania s-a clasat pe locul al treilea in competitia pentru decernarea titlului de „Camionul Anului 2011“ cu Seria R echipata cu noul motor V8 de 730 CP – cel mai puternic disponibil pentru autovehicule comerciale – cu un cuplu maxim de 3.500 Nm, care foloseste tehnologia SCR pentru indeplinirea normelor Euro 5 sau EEV. Datorita celui mai recent sistem de injectie XPI, dezvoltat de Scania si Cummins, si a altor inovatii, noul motor nu este mai zgomotos decat cel de 620 CP, iar consumul, potrivit oficialilor companiei, este chiar mai mic, datorita plajei largi de cuplu, cei 3.500 Nm fiind disponibili inca de la 1.000 rpm.
Noul motor dispune, in parte, de aceleasi componente care echipeaza si celelalte V8-uri Scania si chiar motoarele cu cilindri in linie, pentru a facilita operatiunile de service. Totusi, invelisul cilindrilor si chiulasa au fost ranforsate, astfel incat sa faca fata presiunilor de combustie mai ridicate. Pentru a nu creste totusi greutatea lor, producatorul suedez a folosit un material de inalta duritate, pe baza de grafit.
Pentru a pune in valoare cuplul foarte puternic, pe o plaja foarte larga de turatii, Scania a adaptat cutia de viteze Opticruise, cu manevrabilitate foarte buna, oferita standard pe camioanele V8.
Printre cele mai obisnuite aplicatii care solicita puteri de peste 600 CP se numara cele din domeniul forestier, agabaritic, exploatari in cariera sau constructii pe teren dificil.
Soferii si posesorii de Scania V8 care vor sa se mandreasca cu vehiculul pe care-l conduc (sau detin) pot beneficia de diferite embleme V8 executate in crom, care se monteaza pe grila radiatorului, sau de inscriptii pe tapiterie la interior, pe covorase, panourile usilor sau pe panoul de bord. Pentru mai multa distinctie, clientii pot opta pentru faruri pe xenon cu contur negru, teava de esapament cu capacel cromat cu paravanturi coborate, pentru o aerodinamica mai buna.
Pentru a obtine o cota de piata cat mai mare pe segmentul vehiculelor grele specializate, DAF si-a extins anul trecut gama CF cu doua sasiuri 8×2 cu trei axe spate, din care cea din mijloc e motoare, cea din fata, directoare, iar ultima este tractoare in cazul FAK CF85 si tractoare si directoare in cazul FAQ CF85.
FAK CF85 se preteaza la echipare cu carlig, lant sau incarcator cu schip, deci se foloseste in industria de reciclare a deseurilor, in constructii, la fier vechi sau transport de containere, deoarece ofera o mare stabilitate la incarcare/descarcare. Prima si a treia axa spate sunt liftabile, deci vehiculul poate fi folosit si ca 4×2 sau 6×2 cand este incarcat partial. Astfel, raza de virare se reduce, consumul de carburant este mai mic, iar anvelopele se uzeaza mai putin. Camionul permite o greutate totala de 32-35,5 t sau de 40-50 t in ansamblu rutier, in functie de restrictiile din fiecare tara.
Noul FAQ CF85 este usor de manevrat si poate fi folosit ca platforma hidraulica, presa de gunoi, vidanja, dar si in agricultura, la colectarea laptelui. Datorita greutatii sale proprii mici, de 9.100 kg, acesta permite o capacitate de incarcare de circa 27 t.
Cele doua camioane sunt disponibile cu cabina de zi, de dormit sau Space Cab si cu motor Paccar MX de 360-510 CP, inclusiv EEV.
Renault a lansat anul trecut camionul OptiTrack, bazat pe Premium Lander 4×2, dar care are transmisie 4×4 temporara si este cu 490 kg mai usor decat un camion 4×4 traditional, ceea ce duce la un consum cu circa 10% mai mic. Noul vehicul poate avea transmisie manuala sau automatizata Optidriver+, cu beneficii legate de consum si confortul soferului. Schimbarea de la 4×4 la 4×2, posibila la 0-30 km/h, se face cu ajutorul a doua motoare hidraulice integrate in butucul axei, care sunt actionate prin simpla apasare a unui buton de pe bord. Solutia OptiTrack este o alternativa la axa spate motoare conventionala si la configuratiile conventionale cu tractiune integrala.
Pana la noua generatie Stralis, Iveco a lansat in 2010 Ecostralis, o varianta Stralis AS, AD sau AT, dotata cu transmisii noi, optimizate, pentru un consum redus de combustibil, si control permanent al presiunii din pneuri. Este, asa cum apreciaza reprezentantii companiei, camionul cel mai rentabil si durabil din categoria sa, deoarece are pneuri speciale, cu rezistenta mica la rulare, si caracteristici aerodinamice bune. Camionul are motoare Cursor 10 de 420 si 460 CP sau Cursor 13 de 500 CP, care corespund normelor EEV.
In acelasi registru, MAN propune TGX EfficientLine, care permite o economie de motorina de pana la 3 l/100 km si are un lant cinematic optimizat, cu o noua generatie de Intarder si piese auxiliare ce reduc consumul. Vehiculul are motor de 400, 440 sau 480 CP si cutie de viteze cu priza directa care, in combinatie cu puntile hipoide simple, reduce pierderile cauzate de frictiune de-a lungul lantului cinematic, ceea ce duce la economii de carburant de 2% comparativ cu varianta cu transmisie demultiplicata Overdrive. Iar economia medie data de cutia de viteze automatizata MAN TipMatic® este de 4,5%. Camionul are anvelope Energy si sistem de monitorizare a presiunii din pneuri, important pentru a rula economic. In pretul EfficientLine este inclus si trainingul MAN ProfiDrive.
Desi putin interesant pentru piata romaneasca, din 2010 este disponibil un nou model Sisu, cu cabina MB Actros disponibila in trei variante si motor MB OM501LA V6 cu 350-480 CP si cuplu maxim de 2.300 Nm, MB OM502LA V de 405-550 CP si 2.600 Nm sau MB OM502LA V8 de 440-600 CP si 2.800 Nm. Directia este oferita de ZF, iar pentru cutia de viteze se poate alege dintre Mercedes PowerShift G280-16, Mercedes Telligent G240-16 Synchron sau Eaton Fuller RTLO 20918. Axele si suspensiile sunt produse de Sisu, noul camion fiind disponibil in configuratii de la 6×4 la 10×4. Vehiculul este disponibil din fabrica in variante cu macara sau pentru transport de cherestea ori pietris.
Producatorii implicati in constructia de vehicule sunt din ce in ce mai preocupati sa aduca pe piata produse si solutii care sa contribuie la reducerea consumului de carburant si a emisiilor nocive. Asa se intampla si pe segmentul anvelopelor, unde marii producatori au lansat anul trecut modele si tehnologii noi. Principalele obiective urmarite sunt rezistenta la rulare mai mica si greutatea redusa, care duc la economii de carburant si la o capacitate mai mare de incarcare.
Bridgestone a lansat anul trecut gama de anvelope de camion Ecopia, care au o rezistenta la rulare cu 12% mai mica. Aceasta performanta a fost obtinuta prin folosirea unor compusi speciali pentru flancuri care ajuta la scaderea consumului de carburant si a emisiilor fara a influenta negativ celelalte performante ale pneurilor. In noua gama sunt incluse anvelopele de directie R249 (disponibile cu noua dimensiuni si care includ compusul Nano-Pro Tech, care reduce pierderea de energie in timpul rotatiei) si R249 EVO (cu capacitate mare de incarcare). Pentru axa motoare sunt disponibile modelele M749, care au tractiune buna pe suprafete ude, disponibile in cinci dimensiuni, si Greatec M709, o alternativa single la anvelopele duble, care reduce greutatea proprie. In ceea ce priveste axa de tractiune, producatorul japonez ofera anvelopa R109. Aceasta, impreuna cu M749 sunt disponibile si ca anvelope resapate.
Model pretabil la aplicatii diferite
Utilizarea exclusiva pentru transportul pe distante lungi sau regional este in descrestere. Domeniile transport de marfuri si colete cresc impreuna si aceasta conduce spre alte pretentii legate de anvelope. Astfel, Continental a dezvoltat HD HYBRID, model care raspunde nevoilor din ambele activitati.
Compania germana este convinsa ca in curand HD HYBRID va fi cea mai vanduta anvelopa pentru axa motoare si va atinge 50 de procente in cadrul sortimentului propriu de anvelope motoare, chiar daca in prezent acest segment inca este clar dominat de anvelopele Allround HDR2. Dar se presupune ca miscarea pietei va fi accelerata si mai mult datorita programului de reconditionare integrat. Acest lucru va avea loc gratie faptului ca desi, exista proprietari de flote care s-au stabilit pana in prezent la modelele HDL2 si HDR2, datorita carcaselor identice, acestia se pot decide la reconditionare pentru o banda de rulare HD HYBRID.
Design optimizat pentru performante ridicate
Dunlop a avut o premiera mondiala in 2010, anvelopa SP244 pentru trailere, care inlocuieste modelele SP242 si SP352. Aceasta se preteaza la mai multe tipuri de aplicatii – distributie pe distante scurte, intre orase, pe distante lungi si partial regionale, dar si pentru piata de inchiriere – si permite scaderea costului/km. Pentru noua anvelopa se folosesc materiale compozite de ultima generatie, cu anduranta mare. S-a apelat la un profil dedicat al benzii de rulare, cu cinci nervuri solide si caneluri netede si rotunjite, si la o carcasa robusta, cu geometrie optimizata, pentru un kilometraj mare si cheltuieli mici – performante cu 20% mai bune decat ale predecesoarei sale, SP242. Un plus de robustete este conferit de optimizarea peretilor laterali, noua arie a talonului si introducerea firelor de otel Ultra Tensile in cordul anvelopei. Volumul de cauciuc utilizat este cu 15% mai mare decat la predecesoarea sa, si cu toate acestea, anvelopa este mai usoara si mai simplu de montat. Canelurile multi-unghiulare in zig-zag ajuta la imbunatatirea performantei franarii pe carosabil umed si la reducerea retentiei de pietre.
Iar forma cavitatii multi-radius face ca distributia presiunii sa fie mai buna si uzura, mai uniforma si mai redusa.
Anvelopa este disponibila cu dimensiunile 385/65R22.5 162K (158L) si 385/55R22.5 162K (158L), iar de la inceputul acestui an va avea si alte variante.
Modele noi pentru uzura si consum redus
Incalzirea si rezistenta la rulare sunt doua elemente care influenteaza direct consumul de carburant si durata de viata a unei anvelope. Pentru asta, la noua anvelopa Marathon LHT II de la Goodyear, pentru distante lungi, s-a folosit o carcasa optimizata. Centurile cu cablu din otel de ultima generatie imbunatatesc stabilitatea si reduc pierderile de energie cauzate de inertie. Forma carcasei si zona talonului de generatie noua optimizeaza stabilitatea si rezistenta la rulare, sporind resapabilitatea.
Profilul compact al LHT II face ca pierderea de energie sa fie mica, ceea ce contribuie la reducerea rezistentei la rulare si deci si a consumului de carburant. Designul benzii are raze de curbura multiple, ce asigura o uzura omogena, iar nervurile umerilor anvelopei, largi si solide, sporesc protectia impotriva agresiunii si, implicit, kilometrajul pe care il poate atinge anvelopa.
Distributia si densitatea lamelelor asigura performante bune la franare pe suprafete umede, o rezistenta mica la rulare si un nivel redus al zgomotului. Canelurile cu unghi variabil reduc posibilitatea de a retine pietre si sporesc rezistenta la deteriorare. Noul amestec de cauciuc pentru banda de rulare, pe baza de siliciu, confera un echilibru optim intre rezistenta la rulare, performantele la franare pe suprafata uda si kilometraj.
In plus, LHT II este cu 7,5 kg mai usoara decat predecesoarea ei, ceea ce permite obtinerea unei sarcini utile mai mari dar presupune si mai putina materie prima.
Alte doua noutati ale Goodyear sunt Omnitrac MSS II si MSD II pentru santier, care au la baza Omnitrac Max Technology, adica materiale si profile inovatoare, in special amestecuri de cauciuc rezistent la agresiune, constructie robusta a carcasei si nou design al benzii de rulare. Aceste caracteristici imbunatatesc kilometrajul si tractiunea, asigurand si o buna resapabilitate, ceea ce contribuie la reducerea costurilor de exploatare.
Kilometrajul la care poate ajunge MSD II este cu 17% mai mare decat al predecesoarei sale, iar rezistenta la rulare a fost si ea redusa. Daca se folosesc MSS II si MSD II, tractiunea off-road creste cu 6% fata de situatia in care se monteaza modelele precedente MSS si MSD. Pe suprafata uda, tot prin comparatie cu generatia anterioara, noile modele au o distanta de franare cu 3% mai mica in linie dreapta si o aderenta cu 2% mai mare.
Gama cuprinzatoare, pentru toate axele
Michelin si-a extins gama X Energy Savergreen, astfel incat sa echipeze toate cele cinci axe ale unui ansamblu. Noile anvelope au aderenta imbunatatita si sunt rezistente la taiere si intepare. Pentru axa frontala sunt disponibile modelele ZW sau ZF, ambele cu carcasa Energy, ca parte a Michelin DurableTechnologies, care isi pastreaza temperatura relativ constanta. Noua carcasa Flex incorporeaza trei tehnologii: cauciuc Energy, chiar si in cele mai sensibile parti ale anvelopei, componente mai subtiri si cord de otel mai flexibil. Anvelopele pot suporta 8 t/axa datorita tehnologiei InfiniCoil.
Pentru axa directoare este disponibila anvelopa XD, caracterizata de caneluri dublu val, care maresc durata de viata si ofera tractiune cu 10% mai buna decat a predecesoarei sale, XDA2+ Energy. Canelurile dublu val au si rolul de a face banda de rulare mai rigida, reducand astfel rezistenta la rulare si uzura.
Pentru axa de tractiune, Michelin ofera modelul XT, tot cu carcasa Flex si pereti intariti, pentru a face fata contactului cu soseaua.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit