Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Experții în securitate cibernetică invitați la webinarul „Riscurile Cibernetice: de la amenințare, la soluții” desfășurat pe 27 noiembrie 2024 și organizat de Aon România, unul dintre liderii globali în furnizarea de soluții de management al riscului, brokeraj de asigurări și reasigurări, au estimat că atacurile cibernetice zilnice au o valoare de 8,44 trilioane de dolari, cifră care se așteaptă să crească la aproximativ 24 de trilioane de dolari până în 2027. În cadrul evenimentului, invitații au subliniat că aceste cifre reprezintă doar o parte din peisajul complexității suprafeței de risc pentru organizațiile din întreaga lume care utilizează noi tehnologii, așa cum inteligența artificială sau activele digitale. În România, între 20.000 și 30.000 de atacuri cibernetice au loc în fiecare zi, cele mai frecvente tipuri fiind Ransomware, DdoS și Phishing, potrivit DNSC.

La webinar au participat experți în securitate cibernetică, precum Raphael Schmid – Chief Specialty Officer, Aon Switzerland, Kushtrim Aziri – Broker Cyber Specialty, Aon Switzerland, Gabriel Tănase – Partner, Cyber Chief Information Officer, KPMG România și Cosmin Neagu, Client Director & Global Client Network Manager, Aon România.

De asemenea, specialiștii au precizat faptul că amenințările cibernetice continuă să evolueze într-un ritm deosebit de accelerat, vizând atât organizațiile, cât și elementul uman din cadrul companiilor, care rămâne cea mai mare expunere pe linia de securitate cibernetică. 69% dintre organizații utilizează deja produse sau servicii de inteligență artificială, iar 54% dintre organizațiile care au participat la sondajul realizat de Aon la nivel mondial au raportat că s-au confruntat cu unul sau mai multe incidente grave de securitate în ultimele 24 de luni. Atacurile de tip Ransomware rămân principala amenințare (60%), în timp ce încălcările de date sunt în creștere (20%).

Kushtrim Aziri a atras atenția asupra faptului că: „riscurile organizaționale au devenit sistemice într-un context în care impactul crește odată cu tensiunile geopolitice în care ne aflăm, sau cu fragilitatea lanțurilor de aprovizionare, demonstrând nevoia acută de a consolida reziliența digitală a companiilor. În ultimii ani, a existat, de asemenea, o creștere masivă a adoptării tehnologiilor AI nu numai prin utilizarea ingineriei sociale, ci și prin solicitarea de informații sensibile despre industrii și date sensibile pentru companii. În acest nou peisaj de atacuri cibernetice, apare întrebarea: ce putem face pentru a proteja organizațiile și oamenii?”

„Privind situația din România, ne confruntăm în continuare cu un grad de conștientizare redus în rândul companiilor, în special a celor mici și mijlocii, privind nevoia de a lua măsuri de protecție împotriva atacurilor cibernetice.

Și în România sunt detectate 20.000 – 30.000 de atacuri cibernetice pe zi, conform DNSC. Principalele industrii vizate sunt cea farmaceutică, administrația publică, energie, retail și transport. Ca regiuni geografice, incidența atacurilor este cea mai pronunțată în București, Banat și Moldova. Un alt aspect important este faptul că în momentul acesta, oferta de polițe de asigurare este una modestă, cu doar două companii de asigurări prezente în România.”, susține Cosmin Neagu.

Asigurarea cibernetică este un instrument de afaceri eficient, dar o strategie de răspuns la incidentele cibernetice, ceea ce este vital pentru orice organizație, deoarece trei sferturi dintre atacurile cibernetice care au penetrat sistemele de securitate ale organizațiilor au dus la pierderi financiare semnificative. În rândul managerilor de întreprinderi care au participat la sondaj, nivelul de conștientizare a necesității de a pregăti scenarii cibernetice pre și post-incident este foarte ridicat, însă 87% consideră că nu sunt încă protejați în mod adecvat.

„Odată cu ritmul tehnologic de astăzi, este esențial pentru organizații să-și dezvolte o reziliență solidă și să lucreze continuu pentru a-și crește maturitatea în fața riscului cibernetic. O componentă eficientă a acesteia poate fi transferul riscurilor pe piața asigurărilor prin utilizarea asigurărilor cibernetice. În ultimul deceniu, am făcut investiții strategice semnificative în domeniul cibernetic, urmărind să acționăm nu numai ca experți în transferul de risc, ci și să ne sprijinim clienții din domenii cheie, cum ar fi cuantificarea și răspunsul la incidente. Soluțiile noastre personalizate se adresează unei varietăți de domenii, cum ar fi cel industrial, industria alimentară și a băuturilor și instituțiile financiare. Guvernarea cibernetică a devenit o responsabilitate de bază a consiliului de administrație al oricărei organizații. Suntem încântați să colaborăm cu clienții noștri pentru a-i sprijini holistic în călătoria lor cibernetică care se află într-o evoluție continuă.”, susține Raphael Schmid.

Un studiu realizat de SwissRe, una dintre cele mai importante companii globale de reasigurare, arată că piața asigurărilor cibernetice continuă să înregistreze o creștere semnificativă. Se preconizează că piața asigurărilor cibernetice va crește la 16,6 miliarde de dolari până în 2025.

Comerțul este afectat de o creștere constantă a numărului de restricții în ultimii ani, de dificultăți apărute în lanțul de aprovizionare, care generează întreruperi costisitoare, atât din punct de vedere financiar cât și din punct de vedere al reputației companiei și de riscuri politice, în contextul în care 60% din PIB este influențat de rezultatele alegerilor care urmează, cu efecte semnificative pe termen lung. “Instabilitatea geopolitică este o preocupare majoră pentru întreprinderi. S-a putut observa impactul său în ultimele luni în Orientul Mijlociu și – pe o perioadă mai lungă – în Ucraina. Comerțul dintre economiile îndepărtate din punct de vedere geopolitic reprezintă aproape 20% din comerțul global cu bunuri, dar aproape 40% din comerțul cu produse concentrate la nivel global. În prezent se constată orientarea a tot mai multor companii către nearshoring, ca strategie operațională pentru depășirea riscurilor apărute pe parcursul etapelor de aprovizionare cu bunuri și produse”, a declarat Eugen Anicescu, CEO, Aon România, cu ocazia webinarului 2024 Client Trends Report organizat pe 20 iunie la București. Pentru a controla dificultățile apărute care afectează lanțul de aprovizionare este nevoie ca factorii de decizie din companii să se folosească de datele pe care le au la dispoziție, să înțeleagă furnizorii și ecosistemul în care rulează afacerile, astfel încât să fie acoperiți în cazul unor eventuale dificultăți cu care s-ar putea confrunta.

Evoluțiile tehnologice au ajutat organizațiile să crească eficiența operațională, să conecteze forța de muncă și să stimuleze creșterea afacerilor. Cu toate acestea, aceste progrese au expus, de asemenea, companiile la riscuri noi, în evoluție, cum ar fi instrumentele bazate pe inteligența artificială care alimentează forța de muncă, creând în același timp noi expuneri prin fraudarea securității datelor. Tehnologia accelerează într-un ritm fără precedent, iar inovațiile bazate pe Inteligența Artificială ridică o serie de întrebări, inclusiv proprietatea intelectuală ca o clasă de active, abordarea impactului asupra locurilor de muncă și a cerințelor forței de muncă și modul de valorificare a noilor tehnologii pentru a stimula creșterea afacerilor. “Pe măsură ce se preconizează că frecvența și severitatea atacurilor cibernetice va crește, cea mai eficientă metodă de protejare este anticiparea acestora și pregătirea angajaților pentru a fi în măsură să recunoască și să evite astfel de atacuri, în condițiile în care erorile umane fac ca aceste riscuri să se concretizeze. Totodată, companiile pot apela la consultanță și transferul riscului, pentru a acoperi în mod eficient evenimentele cibernetice”, a declarat Cosmin Neagu – Client Director, Aon România.

Schimbările climatice au dus la creșterea frecvenței evenimentelor meteo nedorite. De la nivel global, unde vorbim în prezent despre inundații în deșert, piața locală se confruntă cu multiple provocări cauzate de schimbările climatice: seceta, grindina, inundațiile și furtunile afectează în fiecare an culturile producând daune majore și pun în pericol stabilitatea întregii industrii agricole. De la riscuri acute – cutremure, uragane, inundații – evenimente rare care pot să aibă impact violent, la riscuri cronicizate, când crește frecvența de apariție iar efectele sunt majore, este necesar să fie avute în vedere soluțiile de asigurare, atât cele clasice dar și cele parametrice, care în unele cazuri se pot cumula și protejează companiile de riscurile generate de schimbările climatice.

Zona de resurse umane este provocarea viitorului, iar beneficiile oferite angajaților sunt cele care pot face o diferență notabilă în atragerea și retenția forței de muncă. Rezultatele Benefits Survey Results 2024 ne arată că beneficiile oferite prin programe de wellbeing includ, în ordinea importanței, următoarele: terapie psihologică (în proporție de 60%) programe pentru managementul stresului (40%) și abonamente la sala de sport (34%). “Gestionarea forței de muncă în actualul context volatil necesită inovare și utilizarea datelor disponibile. Angajații se așteaptă să primească mai mult decât un salariu. Ca răspuns, organizațiile echilibrează costurile cu capacitatea de a oferi o experiență convingătoare angajaților”, a declarat Adrian Löw-Vesa – Head of Health Solutions, Aon CEE. Aceste patru megatendințe sunt strâns legate între ele. Factorii de decizie din companii recunosc că nu își pot permite să ia în considerare aceste tendințe în mod izolat în timp ce încearcă să-și gestioneze afacerile într-un context tot mai complex și au nevoie de date relevante pentru a fi în măsură să ia cele mai bune decizii pentru succesul afacerii.