Vehiculele grele care intră în zonele B și C din Milano trebuie să fie echipate cu senzori care să facă “vizibil” unghiul mort. Așa a decis Consiliul de Stat, care a respins recursurile depuse împotriva măsurilor adoptate în 2023 de către Consiliul Municipal din Lombardia și care vizează limitarea traficului de vehicule grele în anumite zone ale orașului pentru a preveni accidentele în detrimentul bicicliștilor și pietonilor.
Hotărârea organului de justiție administrativă anulează concluziile la care a ajuns Tribunalul Administrativ Regional din Lombardia, care, în noiembrie anul trecut, a admis recursul Sistema Trasporti și Assotir, care susțineau că municipalitatea nu este competentă să aprobe dispozițiile referitoare la siguranța traficului rutier, întrucât acestea se referă la deciziile statului. Dimpotrivă, decizia adoptată astăzi de Consiliul de Stat susține că municipalitatea poate identifica zone de trafic limitat prin impunerea unor interdicții de circulație circumscrise în timp, spațiu și echipare a vehiculelor, în sensul că poate acorda posibilitatea de a circula fără limite acelor camioane echipate cu dispozitive de acoperire cu senzori a unghiului mort, capabile să semnalizeze prezența utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor
Această decizie creează și mai multă incertitudine în rândul operatorilor de transport și, mai ales, deschide calea unor reglementări disparate. Riscul acum este ca fiecare municipalitate din Italia să adopte inițiative autonome și necoordonate. Iar acest lucru ar crea un fel de autarhie administrativă, consideră Assotir, una dintre asociațiile care au depus apelul la TAR.
De asemenea, hotărârea arată cât de necesară este intervenția guvernului pentru a asigura o disciplină omogenă, valabilă în toată țara. În acest sens, se va acționa la Ministerul Infrastructurii și Transporturilor pentru ca vidul legislativ determinat, care riscă să genereze un haos imposibil de gestionat, să fie umplut cât mai curând posibil.
Din punct de vedere practic, consideră asociația Assotir, pentru Milano nu s-au schimbat prea multe, deoarece obligația de a instala senzorii pe camioane până la 31 decembrie rămâne, așa cum a fost stabilită prin rezoluția municipală. Trebuie menționat faptul că, în cele trei luni de suspendare a aceleiași rezoluții, din fericire, nu au avut loc accidente în care să fie implicate vehicule grele și bicicliști. Cu siguranță, aceasta este o coincidență pozitivă, dar și un indiciu cu privire la modul în care trebuie abordată problema siguranței pentru toți utilizatorii de drumuri din marile orașe.
Începând cu ianuarie 2022, prețul motorinei a crescut vertiginos, în timp ce inflația în creștere și lipsa anumitor componente au dus, de asemenea, la creșterea prețurilor camioanelor, a pieselor de schimb și a consumabilelor acestora. Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor nu a actualizat valorile de referință pentru costurile de exploatare a transportului rutier chiar din acea lună.
Astfel, pe 27 iulie, asociația Assotir a trimis o scrisoare ministrului Enrico Giovannini pentru a actualiza și republica aceste valori, subliniind că Legea 51 din 20 mai 2020 prevede publicarea trimestrială.
Întârzierea cu care se confruntă nu poate fi subestimată. Este greu de crezut că se datorează unei simple uitări sau unui volum de muncă excesiv al ministerului. După cum se știe, în lunile care au trecut din ianuarie, prețul combustibilului a crescut la niveluri anormale. Dar nu este doar o chestiune de combustibil. Totul a crescut: costul vehiculelor, al anvelopelor, al AdBlue etc. Dacă valoarea minimă de referință în ianuarie era de 1,6 euro/km pentru un vehicul de top, trebuie să ne așteptăm ca aceeași valoare să fie astăzi mult mai mare de 1,6 euro/km.
Secretarul general Claudio Donati adaugă că „întârzierea ministerului în publicarea cifrei actualizate este gravă și nejustificată. Acest lucru contribuie la negarea realității și face un deserviciu transparenței. Nu ni se pare că aceasta este calea corectă pentru o relație echitabilă între stat și antreprenori”.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit