Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile de logistică în Europa au crescut în a doua jumătate a anului 2022, comparativ cu primele 6 luni ale aceluiași an. Acest lucru este demonstrat de cercetările efectuate de AsstrA, având drept cauze creșterea prețurilor la carburanți, lipsa șoferilor și consecințele economice ale invaziei rusești în Ucraina. Un alt factor de creștere în al treilea trimestru este vârful obișnuit al cererii de transport datorat sărbătorilor de Crăciun. Compensarea acestei situații este reprezentată de o reducere a producției europene, care va tinde să crească capacitatea de transport terestru și să reducă blocajele.

În transportul rutier, tarifele medii de transport au crescut cu peste 45% în T2 2022 față de T1 și au rămas la același nivel în T3. Așa cum era de așteptat, în trimestrul al patrulea s-a înregistrat o creștere de 3% față de trimestrul al doilea. În ceea ce privește ratele contractelor, acestea au atins 129,7 puncte de indice în trimestrul al treilea, în creștere cu 5,4 puncte față de trimestrul anterior și cu 19,6 puncte față de anul precedent. Ratele spot au fost de 142,6 puncte, în creștere cu 6 puncte față de trimestrul precedent și cu 26,4 puncte față de anul trecut.

Pentru 2023, AsstrA consideră că o reducere a producției și, prin urmare, a traficului de marfă la începutul anului ar putea duce la o ușoară reducere a tarifelor de transport. Cu toate acestea, această contracție ar putea fi compensată de o creștere a prețului motorinei, cauzată de prelungirea embargoului UE asupra importurilor din Rusia, care intră în vigoare la 5 februarie. Astăzi, însă, este dificil de prevăzut valoarea acestei creșteri.

Una dintre primele consecințe ale invaziei rusești în Ucraina a fost blocarea porturilor ucrainene, toate orientate spre Marea Neagră. Acest lucru a creat imediat o criză alimentară, deoarece Ucraina este unul dintre principalii exportatori de produse agricole importante, inclusiv grâu, porumb și ulei de floarea-soarelui. Se estimează că cel puțin 20 de milioane de tone din aceste produse au fost înghețate în porturi în faza inițială a conflictului. Pentru a face față acestei situații, s-a încercat atât redeschiderea fluxului maritim, cât și găsirea unor alternative terestre la alte porturi europene.

Una dintre principalele soluții constă în transportul rutier sau feroviar al produselor alimentare către portul polonez Gdansk, de unde sunt apoi expediate pe alte continente. În timpul sezonului de vârf, în august 2022, au fost exportate 4,6 milioane de tone de grâu, dintre care 3 milioane au fost transportate pe mare. Restul de 1,6 milioane de tone de grâu au fost trimise pe cale rutieră, feroviară sau navală pe Dunăre. Însă transportatorii au trebuit să se confrunte cu un obstacol cauzat de ecartamentul diferit al căii ferate între Ucraina, care încă îl are pe cel rusesc, și țările vecine, care îl au pe cel european.

Criza alimentară a fost analizată de organizația intermodală AsstrA, care remarcă, de asemenea, problema numărului limitat de transportatori europeni echipați pentru a transporta cereale: „În timpul recoltei, abia dacă există suficiente vehicule comerciale în UE pentru a transporta producția internă”, explică Natalia Iwanowa-Kolakowska, director regional adjunct al AsstrA pentru țările UE.

Pentru a face față crizei, Iwanowa-Kolakowska consideră că este necesară „optimizarea capacității de transport și creșterea numărului de transportatori de cereale”, dar și „îmbunătățirea eficienței punctelor de trecere a frontierei ucrainene, de exemplu prin îmbunătățirea disponibilității veterinarilor și construirea de depozite temporare la frontiera ucraineană”. Această modernizare este necesară, deoarece, în prima jumătate a anului 2023, cel puțin șaizeci de nave ucrainene de cereale sunt programate să fie trimise în Africa.

Unele dintre nave vor pleca din portul Odessa, datorită acordurilor de deschidere a unui coridor maritim în largul coastelor ucrainene, și vor fi destinate Sudanului, Somaliei și Yemenului. O primă navă pilot a plecat deja spre Etiopia. AsstrA participă, de asemenea, la acest efort cu soluțiile sale intermodale.