În raportul pe care l-a realizat împreună cu Upply și Ti despre evoluția cererii de transport și a tarifelor din Europa, IRU estimează că deficitul de șoferi de camion, care a scăzut față de 2021, va continua să scadă în toate țările studiate, cu excepția Olandei, unde ar urma să rămână stabil (7% posturi neocupate). Motivul principal al acestei scăderi este cererea mai mică de transport din cauza reducerii consumului.
În Marea Britanie, care a avut una dintre cele mai mari crize de șoferi la final de 2021 (10% din posturi neocupate, adică 80.000-100.000 de locuri de muncă), s-a ajuns în 2023 la doar 1%, adică circa 1.400 de posturi neocupate, marea problemă a acestei țări fiind acum deficitul de mecanici.
În ciuda îmbunătățirii de moment a situației, criza de șoferi rămâne o problemă pentru transportatori, peste 220.000 de locuri de muncă fiind neocupate în Europa.
Anul viitor IRU preconizează că deficitul va ajunge la 11%, ca urmare a creșterii cererii de transport și a îmbătrânirii șoferilor din prezent – câtă vreme peste o treime dintre ei au mai mult de 55 de ani și se vor pensiona în 5-10 ani, în timp ce numărul noilor intrați în profesie este insuficient pentru a asigura înlocuirea (mai puțin de 6% dintre șoferii profesioniști din Europa au acum sub 25 de ani).
În aceste condiții, IRU apreciază că cele mai eficiente măsuri care ar putea fi luate pentru a reduce deficitul de șoferi sunt facilitarea accesului la profesie și facilitarea recrutării din țări din afara UE. Accesul la profesia de șofer de camion s-ar putea simplifica dacă ar fi subvenționat costul permisului de conducere și al certificatului de pregătire continuă (CPC), care este în medie de 3.350 de euro în principalele state europene, adică dublul salariului minim de acolo sau, în Olanda, de trei ori mai mare decât salariul minim brut. Aici însă costurile sunt acoperite integral sau parțial de guvern, de asociațiile profesionale sau chiar de firme, pentru a încuraja tinerii să devină șoferi de camion. Și în Marea Britanie, la sfârșitul lui 2021, guvernul a creat un nou program de formare, Skills bootcamp, care permite obținerea licenței și a CPC și este 100% gratuit, acoperind chiar și costurile testului medical. 54 de milioane de lire sterline au fost alocate pentru a finanța acest program, care a avut un succes atât de mare în ceea ce privește obținerea licenței, explică IRU, încât au fost furnizate încă 50 de milioane de lire sterline pentru 2024-2025.
În ceea ce privește forța de muncă extracomunitară, ponderea șoferilor de camioane din țări terțe este de numai 10%, un nivel atât de jos din cauză că, așa cum se știe, în țările UE nu se recunosc automat calificările profesionale ale acestora, deci ei trebuie să meargă la cursuri și să dea examenul CPC într-o limbă națională din UE. Revizuirea directivei UE din domeniu ar permite crearea unui cadru comun la nivelul UE pentru recunoașterea CPC străine, iar Comisia Europeană are în plan un proiect specific de atragere de tinere talente din afara UE.
În plus, pentru a îmbunătăți atractivitatea profesiei de șofer de camion pentru tineri și femei ar trebui îmbunătățit accesul la locuri de parcare sigure. În Europa există doar 300.000 de spații de parcare, dar nu toate garantează servicii de bază și un nivel bun de securitate, astfel că ar fi nevoie de alte 100.000. Și, cum finanțarea din partea UE nu este suficientă, transportatorii fac ei înșiși eforturi pentru a le oferi șoferilor lor spații de odihnă mai bune. Tot pentru îmbunătățirea modului cum sunt tratați șoferii unele țări au interzis participarea lor la încărcare și descărcare, dar aici este nevoie de o colaborare mai bună cu expeditorii.
În ceea ce privește perioadele lungi pe care conducătorii auto profesioniști le petrec departe de casă nu prea se pot face schimbări, dar unele companii dezvoltă parcări inteligente și propun noi modele de operare, cum ar fi schimbarea semiremorcilor.
Potrivit raportului anual publicat recent de IRU, în Europa au fost neocupate în 2021 circa 425.000 de posturi de șofer de camion, adică 10% din total, și până la final de an se estimează că se va ajunge la 14%. În ceea ce privește șoferii de autobuze și autocare, mai este nevoie de 17.000, adică 7% din totalul posturilor, cu perspective de a se ajunge la 8% la final de 2022.
Raportul IRU se bazează pe studierea a 744 de operatori de transport rutier din 15 țări europene și include indicatori economici post-Covid, cifre detaliate privind dinamica demografică și de gen și principalele cauze ale crizei de șoferi profesioniști. Documentul subliniază că în 2021 deficitul de șoferi de camioane a crescut cu peste 40% și preconizează că va crește în 2022 cu un procent similar, din cauza creșterii cererii de transport și din cauza îmbătrânirii șoferilor de camioane.
Creșterea salariilor conducătorilor auto profesioniști, care a avut loc în 2021 în unele țări europene, nu pare să fi fost foarte eficientă în îmbunătățirea situației și atragerea mai multor persoane, mai ales tinere, deoarece nu din cauza salariilor nu este atractivă această profesie, ci din cauza condițiilor de muncă.
De aceea, în opinia IRU, principalele aspecte care trebuie abordate sunt lipsa unor spații de odihnă suficiente și bine echipate (dușuri, toalete separate pentru bărbați și femei, magazine cu alimente sănătoase și zone de odihnă sigure) și modul în care sunt tratați conducătorii auto la locurile de încărcare și descărcare (lipsa toaletelor pentru utilizarea de către ei, timpii lungi de așteptare, operațiunile de încărcare și descărcare pe care trebuie să le efectueze etc.) Operatorii europeni de transport intervievați consideră că este o lipsă uriașă de șoferi calificați și că este foarte dificil de atras tineri spre această profesie. În opinia lor, la fel, pentru a face față deficitului, este necesară mai ales îmbunătățirea condițiilor de muncă ale conducătorilor auto.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit