Karsan a lansat autobuzul Atak electric autonom, cu nivel 4 de conducere autonomă, în cadrul unui eveniment online, transmis de la fabrica din Bursa a constructorului turc. Acesta este primul autobuz care se poate deplasa fără şofer, pe o rută prestabilită, la o anumită viteză.
Okan Bas, CEO Karsan, a declarat cu prilejul evenimentului că transportul urban are cele mai bune premise pentru a deveni autonom în viitorul apropiat, contribuind astfel la creşterea siguranţei traficului urban şi la reducerea costurilor cu personalul a operatorilor de transport public.
Atak autonom are la bază platforma modelului Atak electric, propulsat de motorul TM4, care are o putere maximă de 230 kW şi un cuplu motor maxim de 2.500 Nm. Pachetul de baterii Li-ion, cu capacitate totală de 220 kWh, asigură o autonomie de până la 300 km.
Vehiculul este dotat cu senzori de mare precizie, care permit monitorizarea de jur-împrejurul acestuia, indiferent de condiţiile meteo şi de luminozitate. Informaţiile din trafic sunt colectate în permanenţă, fiind date comenzi cu privire la oprirea în staţii, la semafor sau la trecerile de pietoni. Datele despre toate obiectele aflate în mişcare în apropierea vehicului sunt analizate de 20 de ori pe secundă.
Karsan îşi propune să fie un pionier pe drumul implementării conducerii autonome, astfel că toate autobuzele lansate de acum înainte de producătorul turc vor fi compatibile cu nivelul 4 de conducere autonomă.
Gacha este primul autobuz robot autonom din lume care circula pe orice tip de vreme. Autobuzul este unic datorita capacitatii de a naviga in mod fiabil chiar si in conditii dificile, de intuneric, ploaie, zapada sau zloata. Anvelopele de iarna Nokian Hakkapeliitta utilizate pentru acesta garanteaza siguranta si confortul pasagerilor chiar si in conditii extreme.
Gacha utilizeaza o tehnologie de directie complet noua, testata pentru a functiona in conditiile arctice din Laponia, ceea ce ii confera un avantaj competitiv unic fata de alte solutii autonome. Autobuzul elegant Gacha este un vehicul revolutionar de generatie viitoare, dezvoltat de Sensible 4 din Finlanda si MUJI din Japonia.
„Am vrut sa dezvoltam un autobuz autonom care sa fie fiabil chiar si in cele mai nefavorabile conditii meteo. Conditiile dificile sunt foarte solicitante pentru interfata dintre vehicul si drum. De aceea, anvelopele de iarna Nokian Hakkapeliitta au fost o alegere naturala”, spune Harri Santamala, director executiv al Sensible 4.
Dezvoltate pentru conditii extreme, anvelopele Nokian Hakkapeliitta au fost realizate in decenii de experienta in conditii dificile si variate. Acestea au fost create pentru condusul in zonele unde se intalnesc frecvent schimbari bruste ale vremii. Siguranta anvelopelor de iarna este perfectionata in zapada, gheata si zloata la White Hell, cel mai mare centru de testare din lume pentru anvelopele de iarna, unde cele peste 200 de zile de inghet pe an ofera conditii exigente de testare si dezvoltare a celor mai sigure anvelope de iarna din lume.
Autobuzul Gacha, dotat cu pneuri de iarna Nokian Hakkapeliitta R3, a fost introdus in serviciul de transport public in martie 2019. Pentru inceput, se intentioneaza utilizarea autobuzului in aceasta primavara in traficul de pasageri din trei orase finlandeze. Sensible 4 si MUJI vizeaza dezvoltarea microbuzelor autonome pentru uz public si furnizarea de servicii de transport consumatorilor incepand cu 2021.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit