Ad
Ad
Ad
Ad

Cifra de afaceri a Grupului Renault a urcat la 27,6 miliarde de euro, reprezentând o creștere de 2,5% față de prima jumătate (S1) a lui 2024. La cursuri de schimb constante, creșterea a fost de 3,6%.

Perimetrul Automobile a generat o cifră de afaceri de 24,5 miliarde de euro, o creștere de 0,5% față de S1 2024. Acestea au inclus un efect negativ de -1,1 punct procentual (-264 de milioane de euro) în principal determinate de devalorizarea lirei turcești, a realului brazilian și a peso-ului argentinian. La cursul de schimb constant, creșterea a fost de 1,6%.

Înmatriculările au fost mai mari cu 1,3%, reprezentând 530.000 de unități, dintre care 416.000 la dealerii independenți și 114.000 la nivelul Grupului, parțial compensate de reducerea stocurilor din rețeaua de dealeri independenți, în S1 2025 față de aceeași perioadă din 2024, și de tranziția către noul regulament GSR.

Datorită lansărilor recente ale Grupului (Bigster, Duster, Symbioz, Renault 5, A290, Grand Koleos, Rafale…), efectul mix a fost pozitiv de 3,3 puncte procentuale, iar compania se așteaptă ca acest lucru să continue și în următorul semestru.

În ciuda unui context dificil de piață, scăderea segmentului de retail din Europa (în rândul clienților persoane fizice) și contracția acesteia a generat o presiune comercială majoră, iar în afara Europei impactul negativ al cursurilor de schimb s-a compensat prin majorările de preț.

Marja operațională a Grupului a înregistrat 1,7 miliarde de euro, reprezentând 6% din cifra de afaceri față de 8,1 în S1 2024, în timp ce perimetrul Automobile a scăzut la 1 miliard de euro, sau 4% din cifra de afaceri, comparativ cu 6,6% în S1 2024. Costurile au fost îmbunătățite cu 287 milioane de euro datorită performanței în achiziții și într-o măsură mai mică a scăderii prețurilor la materiile prime.

Rezultatul operațional a fost de -8,4 miliarde de euro față de 1,8 miliarde de euro în S1 2024. În primul semestru, rezultatul financiar a ajuns la -93 milioane de euro, comparativ cu -385 milioane de euro în S1 2024. Variația este explicată de companie ca fiind un impact al hiperinflației din Argentina în S1 2024.

Contribuția entităților asociate de -2,3 miliarde de euro, comparativ cu 195 milioane de euro în S1 2024, a inclus contribuția negativă a Nissan de -2,3 miliarde de euro (-2,2 miliarde de euro în T1 și -127 milioane de euro în T2).

Impozitele curente și amânate au rezultat o cheltuială de -324 de milioane de euro, din care -24 de milioane de euro a fost suprataxa excepțională din Franța, comparativ cu -328 de milioane de euro în S1 2024. Rata efectivă de impozitare fiind influențată de pierderile înregistrate în Franța în acest an.

Astfel, rezultatul net a ajuns la -11,1 miliarde de euro în S1 2025, asemănător cu partea Grupului, rezultând -40,90 euro/acțiune. Rezultatul net, partea Grupului, excluzând impactul Nissan fiind de 461 milioane de euro (adică 1,69 euro/acțiune). 

Cheltuielile R&D au fost mai mici la -166 de milioane de euro, având în vedere facturările nerecurente către parteneri în S1 2024.

Contribuția Mobilize Financial Services (Finanțarea Vânzărilor) a ajuns la 668 milioane de euro, în creștere cu 75 milioane de euro față de S1 2024.

Alte venituri și cheltuieli operaționale au fost negative, de -10,1 miliarde de euro (față de -0,3 miliarde de euro în S1 2024), inclusiv pierderea non-cash de -9,3 miliarde de euro legată de modificarea tratamentului contabil al participației Renault Group în Nissan.

Fluxul de numerar liber a fost de 47 milioane de euro, inclusiv dividende de 150 de milioane de euro de la Mobilize Financial Services (600 de milioane de euro în S1 2024) și o variație negativă a necesarului de fond de rulment de 897 milioane de euro. Poziția financiară netă a perimetrului Automobile a fost de 5,9 miliarde de euro.

Marca Renault a ocupat locul unu în Franța pe segmentul autoturisme + vehicule utilitare, și totodată la vehicule electrice și la autoturisme hibride (HEV), iar în Europa s-a situat pe locul doi pe segmentul autoturismelor + vehiculele utilitare, Clio fiind unul dintre cele mai vândute modele, și pe segmentul hibrid (HEV).

De asemenea, în Europa, Dacia este în top 10 al celor mai vândute mărci și în top 3 la autoturisme vândute către persoane fizice. Sandero rămâne cel mai vândut pe toate canalele de distribuție, în timp ce Duster este cel mai vândut SUV către persoane fizice. Modelul Alpine a crescut în vânzări cu 85% față de S1 din 2024.

Perspective financiare pentru 2025

Renault Group și-a revizuit perspectivele pentru acest an, estimând o marjă operațională între 1 și 1,5 miliarde de euro, un efect de volum mai puternic susținut de numărul de comenzi din iunie, creșterea volumelor generate de lansările recente și creșterea vânzărilor către parteneri. De asemenea, va consolida planul de reducere a costurilor pe termen scurt și va accelera inițiativele privind pârghii mai structurale (reducerea SG&A – cheltuieli generale și administrative – și a costurilor de producție și R&D).

„În calitate de nou CEO al Renault Group, sunt mai mult decât convins că dispunem de toate elementele fundamentale pentru a reuși: echipe implicate, un plan solid de produse, o poziționare clară a mărcilor noastre, precum și o organizare inovatoare. Rezultatele noastre din primul semestru, într-un context de piață dificil, nu au fost aliniate cu ambițiile noastre inițiale. Am lansat deja un set de măsuri pentru a ne atinge obiectivele. Cu toate acestea, rentabilitatea Renault Group rămâne un reper în industria noastră și suntem hotărâți să menținem acest standard. Foia de parcurs este clară: să asigurăm continuitatea strategiei noastre, accelerând în același timp procesul de transformare. Într-un mediu profund disruptiv, ne concentrăm pe ceea ce stă sub controlul nostru: mobilizarea echipelor, prioritizarea investițiilor în produs, livrarea unei performanțe de top și valorificarea rețelei noastre unice de parteneri. Sunt convins că Renault Group este bine poziționat pentru a crea valoare, la cel mai înalt nivel și într-un mod durabil, pentru anii care urmează.”, a precizat François Provost, CEO al Renault Group.

Comisia Europeană a anunțat că șase proiecte de fabricare a celulelor de baterii pentru vehicule electrice (VE) vor primi granturi în valoare de 852 de milioane de euro din Fondul pentru inovare, provenite din venituri ale sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS). Aceste subvenții vin în continuarea primei cereri de propuneri de baterii lansate de fond în decembrie 2024 și sunt concepute pentru a accelera dezvoltarea și investițiile în sectorul producției de baterii din UE.

Prin intermediul acestor proiecte și în conformitate cu Planul european de acțiune industrială pentru sectorul automobilelor și cu acordurile privind o industrie curată, UE face progrese concrete în atingerea obiectivelor sale de decarbonizare, îmbunătățind în același timp competitivitatea industrială și creând locuri de muncă de înaltă calitate în întreaga Europă.

Potrivit Comisiei, proiectele sprijină inovația în producția de celule de baterii pentru vehicule electrice și aplicarea de tehnologii, procese și tehnici de producție inovatoare și durabile. 

Proiectele selectate reprezintă investiții strategice care vor sprijini tranziția Europei către o bază industrială curată, competitivă și rezilientă, reducând în același timp dependența de importuri și contribuind la dezvoltarea tehnologiilor curate și la poziția de lider industrial.

Cele șase proiecte selectate pentru a primi finanțare sunt:

Toate proiectele vor trebui să devină operaționale până în 2030. Proiectele vor primi sprijin, atât pentru cheltuieli de capital, cât și de funcționare, urmând a fi plătite după atingerea etapelor de referință ale proiectelor. O parte din plăți poate avea loc înainte ca proiectele să devină operaționale pentru a sprijini faza de investiții a proiectului. În primii 10 ani de funcționare, se estimează că acestea vor reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu aproximativ 91 de milioane de tone de CO2 echivalent. După finalizare, proiectele vor avea o capacitate totală de producție de celule de baterii pentru vehicule electrice de aproximativ 56 gigawați oră (GWh) pe an.

Candidații selectați sunt așteptați să semneze acordurile de finanțare cu Agenția Executivă pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) în al treilea trimestru al lui 2025. 

În plus, față de cele șase proiecte selectate pentru finanțare, alte proiecte promițătoare pot fi, de asemenea, eligibile pentru asistență din partea BEI pentru dezvoltarea proiectelor. 

Cererea de propuneri din cadrul Fondului pentru Inovare privind bateriile a atras 14 propuneri din opt țări, dintre care 13 au îndeplinit criteriile de eligibilitate ale cererii. Cele șase proiecte câștigătoare au fost evaluate de experți independenți pe baza a șapte criterii de atribuire: gradul de inovare al proiectului; potențialul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (inclusiv amprenta de carbon a procesului de fabricație în sine); maturitatea operațională, financiară și tehnică; reproductibilitatea; contribuția la securitatea aprovizionării și rentabilitatea în UE.

Utilizând veniturile provenite din schema UE de comercializare a certificatelor de emisii, Fondul pentru inovare urmărește să stimuleze investițiile în tehnologii de ultimă generație, cu emisii reduse de dioxid de carbon și cu zero emisii nete, pentru a sprijini tranziția Europei către neutralitatea climatică.  Începând din 2021, Fondul pentru inovare a acordat un buget total de aproximativ 12 miliarde de euro pentru investiții, sprijinind astfel peste 200 de proiecte de inovare în Spațiul Economic European (SEE).