Ad
Ad
Ad

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, i-a propus, joi, 11 februarie, premierului Florin Cîțu stabilirea unui Grup de lucru pentru România care să ajute la absorbția de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, în contextul vizitei șefului Guvernului la Bruxelles.

Directoratul General din subordinea mea, DG MOVE, va oferi în mod continuu sprijin autorităților române, pe etape ale proiectelor. Acest grup de lucru va fi compus din reprezentanți ai aparatului tehnic din subordinea mea – DG Move -, experți în obținerea de finanțări, din finanțiști din instituții internaționale de profil, precum Jaspers sau Banca Europeana de Investiții. Din partea României, vom invita să participe reprezentanți ai ministerelor care se ocupă de transporturi, fonduri europene, finanțe, dar si manageri de proiect, șefi de companii naționale, șefi de agenții“, a explicat comisarul Adina Vălean pe Facebook.

Oficialul a mai spus că proiectele României, cele alese sau pe care le va alege, vor fi susținute încă de la stadiul de idee și pot fi ghidate administrativ în cele mai mici detalii.

Se clarifică astfel procesele și, prin consultări continue, în care toți cei interesați stau la aceeași masă, se pot evita erorile. „Sigur, experții europeni vor avea întotdeauna un rol consultativ. Romania își va stabili singura prioritățile investiționale si de dezvoltare a infrastructurii, de la Bruxelles noi nu putem decât să facilităm drumul ei către resursele financiare propriu-zise.“

Adina Vălean a exemplificat mecanismul prin ceea ce s-a întâmplat cu Polonia în urmă cu 8 ani, atunci când a fost în situația de a pierde cea mai mare parte a fondurilor dedicate proiectelor de cale ferată, mai ales din cauza întârzierilor mari la implementare. La fel ca și acum, Comisia Europeană a venit atunci cu inițiativa unui asemenea grup de lucru.

Lecția poloneză ne arată că în 2015 au avut aproximativ 150 de km de cale ferată refăcută sau nou construită, iar în 2018, 1620 de kilometri. În iunie, Polonia  avea absorbite prin CEF aproape 2,8 miliarde de euro pentru cale ferată. România are mare nevoie de sprijin administrativ pentru construcția de infrastructură. O să spun că am lucrat excelent anul trecut cu ministrul Bode și așa s-au deblocat multe proiecte care trenau de ani buni. Am de asemeni toată deschiderea pentru noua formulă guvernamentală“, a mai spus Adina Vălean.

Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) solicita public „Primul Pact National pentru Autostrazi”, la care sa adere toti factorii decizionali implicati, dar si companiile romanesti din domeniu.

ARCA a fost creata din dorinta de a avea o voce unica si puternica a companiilor autohtone in relatia cu autoritatile romane, forurile europene, mediul financiar – bancar si, cel mai important, cu beneficiarii lucrarilor de infrastructura – cetatenii romani, se arata intr-un comunicat. Situatia infrastructurii rutiere din Romania, in ultimii 30 de ani, arata ca ritmul de constructie pe santierele de autostrazi a fost unul extrem de lent in comparatie cu cel al dezvoltarii economice. „Suntem, in continuare, la coada clasamentului Uniunii Europene cu doar 866 de kilometri de autostrada si, de cele mai multe ori, solutiile propuse pentru proiectele de infrastructura rutiera nu au fost cele mai bune si asteptate de catre romani. ARCA solicita public <<Primul Pact National pentru Autostrazi>> la care sa adere toti factorii decizionali implicati, dar si firmele romanesti din domeniu, pentru ca Romania sa fie repusa pe harta marilor investitii, iar romanii sa beneficieze de o crestere accelerata a nivelului de trai. Firmele romanesti din domeniul infrastructurii rutiere sunt parteneri de incredere ai statului roman. In toata aceasta perioada de criza generata de pandemia de COVID-19, companiile cu capital autohton au reusit, prin eforturi proprii, sa mentina deschise santierele din domeniul infrastructurii rutiere, demonstrand, inca o data, ca #romaniiconstruiescromania”, sustin reprezentanti asociatiei de profil.
 
ARCA reuneste constructori romani din domeniul infrastructurii rutiere in ale caror companii lucreaza peste 3.000 de angajati. Companiile cu capital 100% romanesc, membre ale asociatiei, deruleaza proiecte de miliarde de lei in domenii, precum: constructia de autostrazi, constructia si reabilitarea drumurilor nationale si judetene, constructia de piste aeroportuare, reabilitarea si extinderea infrastructurii in mediul urban si rural.