Este concluzia unei analize Upply (French transport prices slightly up in May (upply.com)) care amintește că mai este, în mod tradițional, o lună în care se consumă concediul anual restant, iar în 2024 la asta s-au adăugat multe sărbători legale care au căzut în zile lucrătoare, fenomen care ar fi putut duce la încetinirea activității din industrie și construcții. În industrie, declinul a fost mai pronunțat în sectoarele auto, al cauciucului, produselor din plastic, mașinilor și echipamentelor și metalurgiei și mai puțin pronunțat în industriile farmaceutică, agroalimentară și a echipamentelor electrice, așa cum arată Banque de France.
Creșterea tarifelor de transport vine după un șir lung de scăderi, care a început în ultimul trimestru din 2023 și a fost confirmat în primele patru luni din 2024.
În cele mai recente estimări ale sale, Banque de France se aștepta doar la o creștere a PIB de 0-0,1% în trimestrul al doilea din 2024, care s-ar baza în principal pe o creștere a activității în sectoarele cu volume mici de mărfuri destinate transporturilor. Mai rău, Banque de France se așteaptă la o scădere a valorii adăugate în industria prelucrătoare, ușoara creștere a producției din aprilie fiind urmată de o deteriorare accentuată în mai. În plus, scăderea cu 0,7% a prețurilor motorinei din aprilie, care se reflectă în tarifele de transport din luna următoare, a făcut să se estimeze o reducere a acestora din urmă cu 0,1-0,3%, având în vedere ponderea combustibilului în costurile totale.
Franța și-a păstrat pentru al cincilea an consecutiv primul loc în Europa în ceea ce privește atragerea de investiții străine, cu 1.194 de proiecte anunțate în 2023, care ar urma să creeze aproape 40.000 de locuri de muncă, așa cum arată barometrul EY pe 2024 al atractivității Franței. Iar tendința a fost confirmată la a 7-a ediție a Summit-ului „Choose France“, un eveniment economic esențial pe agenda investitorilor internaționali, care a atins un nivel record de anunțuri în acest an, cu 56 de proiecte de investiții, reprezentând un total de 15 miliarde de euro, cu două miliarde de euro mai mult decât în 2023. Aceste vești nu sunt însă de natură să crească optimismul legat de starea generală a economiei Franței, climatul de afaceri din mai (calculat pe baza răspunsurilor antreprenorilor din principalele sectoare economice) fiind în mare parte stabil comparativ cu aprilie, dar în scădere cu 1,2% față de mai 2023, adică de 98,5, sub media pe termen lung care este de 100. Îmbunătățirea situației din servicii compensează scăderea din comerțul cu amănuntul și pe cea din industria prelucrătoare și din comerțul cu ridicata, arată institutul de statistică din Franța INSEE, dar serviciile sunt în mult mai mică măsură decât producția un beneficiar de transport.
Evoluția tarifelor de transport rutier din Franța
Din punct de vedere economic, Franța a încheiat anul trecut cu vești ceva mai bune decât se aștepta, în ciuda ușoarei reveniri a inflației (+3,7% în decembrie față de +3,5% în noiembrie). Potrivit celui mai recent sondaj lunar de afaceri realizat de Banque de France, este posibil să se fi înregistrat o creștere a PIB de aproape 0,2% în al patrulea trimestru din 2023, evitându-se astfel stagnarea sau chiar recesiunea. La sondaj au participat 8.500 de manageri de firme care au arătat că activitatea a crescut în decembrie în industrie (mai ales în industria chimică, farmaceutică, auto și metalurgică), în servicii și în construcții. Iar în sectoarele cauciuc/materiale plastice și textile/îmbrăcăminte/încălțăminte activitatea a fost în scădere, dar o scădere mai lentă decât se așteptau acești manageri cu o lună în urmă.
Astfel, climatul de afaceri s-a îmbunătățit cu 0,6 puncte, până la 98, determinat de industrie și servicii (+1 punct fiecare), dar și de comerțul cu amănuntul (+4 puncte), însă rămâne sub media sa pe termen lung, așa cum subliniază institutul de statistică INSEE.
În aceste condiții, barometrul Upply (France: road transport prices still falling in December (upply.com)) indică faptul că tarifele de transport rutier din Franța au scăzut pentru a treia lună consecutiv, de data aceasta cu 1,2% față de noiembrie. Cu alte cuvinte, declinul cumulat din trimestrul al patrulea a ajuns la aproape 3% față de trimestrul al treilea. Scăderea era așteptată, deoarece în noiembrie motorina se ieftinise cu 4,3%, și de obicei modificarea prețului carburantului are impact asupra tarifelor cu întârziere de aproximativ o lună. Prețul motorinei reprezintă pentru transportatorii francezi între 20% și 26,5% din costurile lor totale, deci ieftinirea combustibilului a dus la costuri cu 1,1% mai mici, foarte aproape de scăderea de 1,2% din indicele Upply.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit